משבר הקורונה הביא מאות אלפי עובדים: שכירים, מעסיקים ועצמאים, להתמודד עם מציאות כלכלית חדשה ומורכבת, שלא ידעו אותה קודם, ומחייבת אותם לקבל תשובות לשאלות כלכליות מהותיות. המציאות החדשה חידדה את הצורך להיוועץ באנשי מקצוע מהימנים בתחומים שונים.
אחד התחומים בהם פגע המשבר הוא התחום הביטוחי. די לציין, שהפסקת ההפקדות לפנסיה של שכירים ועצמאים בתקופה זו הביאה לאובדן של 4.5 מיליארד שקל לחוסכים בקרנות הפנסיה, וזהו כסף שלא יוחזר. לכן, כבר בתחילת משבר הקורונה פנתה לשכת סוכני הביטוח, שמאגדת בתוכה כ־5,000 סוכנות וסוכנים, למפקח על הביטוח, וביקשה לטפל באופן מיידי במבוטחים. הבקשה הייתה ברורה: לעשות הכל, כדי שזכויות החוסכים לא ייפגעו בתחומי ההגנה הביטוחית השונים, כדוגמת קופות גמל, קרנות השתלמות, קרנות פנסיה, ביטוחי רכבים ועוד.
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
במקום ובזמן הזה התחדדה חשיבותו של סוכן ביטוח אישי, בעצם יכולתו לסייע לתכנון כלכלי נכון בימים שבשגרה, ובוודאי בעיתות חירום ומשבר. סוכן הביטוח, שהוא הגורם המקשר בין חברות הביטוח השונות למבוטחים, מביא איתו ערך מוסף גדול והכרחי למבוטחים. רק בדיקה, עצה נכונה וליווי של סוכן ביטוח מקצועי ובעל ניסיון, יכולים למנוע הפסדים עתידיים ולהוביל לעתיד ביטוחי מבטיח. הוא זה שיכול לתת למבוטח את הפוליסה הטובה ביותר, עם הכיסויים הטובים ביותר, במחיר הטוב ביותר, ומכאן לשקט נפשי. המציאות כבר הוכיחה, שבמחצית מהמקרים בהם אנשים לא נעזרו בסוכן ביטוח, והתמודדו לבדם מול מוסדות גדולים בתחומים שונים, התביעות לא שולמו להם.
יש גם לזכור, שלא אחת אנחנו נדרשים להחלטות כלכליות הרות גורל, אלא שלא תמיד אנחנו מבינים את המשמעויות שלהן. דוגמה חשובה היא תחום החיסכון לפנסיה, בעצם היותה צינור הביטחון של כולנו לזיקנה ראויה ומכבדת. רק גורם מקצועי יכול לספק את המידע והדרך הנכונה לביטחון כלכלי, שיהיה לכל עובד כשהוא יוצא לגימלאות, כדי שיוכל לחיות בתקופה זו בצורה ראויה ומכבדת. גם בתחומי ביטוח דירות ורכבים הוכח שאפשר ללכת לאיבוד בסבך הבירוקרטיה ולהפסיד - ללא סוכן אישי מקצועי, שמלווה ומייעץ. נושא זה מתחדד בעיקר בתקופות החורף, כשדירות ורכבים מוצפים, ובתחום הרכב, כשקורית, לא עלינו, תאונה.
"יש שיטות שיווק שונות לרכישת ביטוחים", אומר ליאור רוזנפלד, נשיא לשכת סוכני הביטוח. "אפשר לרכוש ביטוחים שונים באתרים ובאפליקציות, אבל כל אלו אינם חלופה לסוכן אישי, שנותן עצה אנושית ונכונה, בזכות הידע והניסיון שצבר. כשם שבבתי משפט נעזרים בעורכי דין, ומול מס הכנסה מתנהלים בעזרת רואה חשבון, כך רצוי להיוועץ בסוכן ביטוח בתחומי הרכוש, הגוף, הבריאות והפנסיה".

2 צפייה בגלריה
ליאור רוזנפלד, נשיא לשכת סוכני הביטוח
ליאור רוזנפלד, נשיא לשכת סוכני הביטוח
ליאור רוזנפלד, נשיא לשכת סוכני הביטוח
(צילום: יח"צ)

משבר הקורונה הוביל למאות אלפי מובטלים ולמאות אלפי עסקים קטנים שנסגרו. הם אינם יכולים לשלם עוד את הסכומים ששילמו לפני המשבר לביטוחים השונים. מה מומלץ להם?
"יש כיסויים הכרחיים, שחייבים להמשיך לשמור עליהם. למשל, מעסיק שהוציא עובדים לחל"ת, לא חייב לשלם להם תנאים סוציאליים. לכן, כבר בתחילת המשבר, היינו שם כדי למנוע ממבוטחים לפגוע בחיסכון פנסיוני, שהוא האפיק היחיד ששמים ליום סגריר. המלצנו לכל מי שהוצא לחל"ת, שיעדכן במיידי את סוכן הביטוח, כדי שיבדוק את הפוליסה שלו ויעדכן אותה בהתאם לצרכים ולמציאות הכלכלית החדשה. לא הייתי ממליץ לוותר על ביטוח בריאות, שמקנה טיפולים ותרופות שאינם כלולים בסל הבריאות, ולא על ביטוח כנגד אובדן כושר עבודה. אנחנו אלו שעמדנו לצד אזרחים שנפגעו או חלו בקורונה, ולא יכלו להמשיך לעבוד. כדאי גם לחשוב פעמיים, לפני שמוותרים על ביטוח מקיף לרכב, בעיקר בתקופת החורף, כך גם לגבי ביטוח תכולת דירה. אומנם בתקופות של סגר יוצאים פחות מהבתים, אבל כשדירות, פרגולות או דודי שמש מוצפים, חייבים שהם יהיו מכוסים ביטוחית. אפשר להקטין את הפרמייה ואת התשלומים החודשיים, אבל לא לוותר עליהם. בסופו של דבר, יסתיים המשבר ויגיע יום חדש, בו ניחשב מסלול מחדש. יש לשער, שגם עולם הביטוח ישתנה. סוכן ביטוח אישי, מהימן ומקצועי, הוא שיסייע להיות מעורים בשינויים, ולהיות בטוחים בעתיד".