ראש העיר בדיר בריאיון ל-ynet
(צילום: אורי דוידוביץ, נדב אבס)

ראש העיר כפר קאסם, עאדל בדיר, סיפר היום (רביעי) בריאיון לאולפן ynet על השיפור בנתוני התחלואה בעיר שהוגדרה אדומה, ששיעור הבדיקות החיוביות בה היה לטענתו 10.7% וירד לכ-6%. זאת באמצעות תוכנית בת שבע שלבים שגובשה כפיילוט בשיתוף פרויקטור הקורונה, פרופר רוני גמזו.
1 צפייה בגלריה
ראש עיריית כפר קאסם עורך דין עאדל בדיר
ראש עיריית כפר קאסם עורך דין עאדל בדיר
"הייתי אופטימי". ראש העיר כפר קאסם עאדל בדיר
"כפר קאסם הייתה עיר אדומה. אפילו, אדומה מובהקת, אחת המובילות במספר הנדבקים בארץ. הייתי אופטימי ואמרתי כבר בעבר שאנחנו עובדים לפי תוכנית – לא לפי שיקולים פוליטיים או שליפת החלטות מהמותן. התוכנית שכוללת שבעה צעדים הוכנה על ידי הצוות שלי בכפר קאסם, עם פרופ' גמזו ואיימן סף".
- ספר לנו על כמה מהצעדים האלה, מה השתנה? "עבדנו עם שישה צוותים, הראשון עבד על החקירה הרפואית שאנחנו מבצעים בעצמנו. אנחנו מקבלים בבוקר את רשימת החולים ממשרד הבריאות, ומיד יוצרים איתם קשר – מרגיעים, שואלים לשלומם, נותנים להם מספרי טלפונים להתקשרות", סיפר ראש העיר. "טלפון שני הם מקבלים ממשרד הרווחה בעיר, שם הצוות עושה איתם את התחקיר הרפואי, עם מי הם נפגשו, מיהם קרובי המשפחה ועוד. כך אנחנו מגיעים גם למעגל שני ושלישי.
"הטלפון השלישי מתמקד באמת במעגל השני והשלישי, אנחנו מפצירים בהם להיבדק", הוא המשיך, "נכון, ההמלצה הראשונה היא להיות בידוד, אבל מה לעשות, אצלנו האנשים לא ממושמעים בהקשר הבידוד יותר מאשר הבדיקות, אז אם הם יוצאים חיובי - הם נכנסים לבידוד. אז, יש את הצוות הפסיכולוגי והרפואי שנותן להם שירות".
- לקחתם את המערך האפידמיולוגי בידיים, ואתם פשוט מדברים עם האנשים. "כן, הרעיון פה הוא להגיע לכמה שיותר אנשים. אם באמצעות טלפונים, ובמיוחד על ידי קשר ישיר. אנחנו שולחים בכל יום הודעות לכ-12 אלף תושבים. וזה בנוסף למאומתים, או למעגל שני שאליו אנחנו שולחים הודעות בנפרד. וכל זאת, בנוסף לקמפיין ההסברה של שלטי חוצות".
- אחת מנקודות התורפה היו החתונות. הן ממשיכות להתקיים? "מאז שהתוכנית החלה נרשם אצלנו צמצום של 70-80% באירועים, עוד לפני הסגר הלילי והסגר הכללי. במסגרת התוכנית הזאת יצאנו בקמפיין שבו אני באופן אישי הכרזתי כבר לפני חודש וחצי שאני לא משתתף בחתונות. בעקבותיי, גם כל חברי מועצת העיר הכריזו כך, גם הרופאים כולם ללא יוצא מן הכלל. מקור התחלואה וההידבקויות אצלנו היה בחתונות. היו צריכים לתפור לכל עיר או לכל חברה את החליפה המתאימה שלה".
בדיר ציין כי אף שהוא תמך בסגר הלילי, "הסגר הכללי לא מדבר לחברה הערבית, היה צריך להמשיך בהגבלות הליליות, בתוכנית הרמזור של גמזו. אגב, בכפר קאסם התחלנו את שיתוף הפעולה עם הצוות של גמזו כפיילוט. אם זה יצליח, זה יועתק ויועבר לכל הרשויות הערביות. אנחנו הורדנו את שיעור החיוביים לכ-6% אחרי שהוא עמד על 10.7%.
"אנחנו, ועד ראשי הרשויות הערביות, הגשנו תוכנית בעלות של 100 מיליון שקל לחצי שנה, על פי המודל של כפר קאסם", הוא ציין, "אם החברה הערבית היא חמישית מהאוכלוסייה, אנחנו מדברים בערך על חצי מיליארד שקל בתוכנית בלי סגר. אני מקווה שתוך שבוע, ללא קשר לסגר, העיר שלנו תוגדר ירוקה.
"צריך להבין שהסגר הוא רק מכת חשמל שיכולה לאפס את הנתונים, אבל צריך לעבוד בצורה מסודרת. הממשלה הייתה יכולה להשקיע חצי מיליארד שקל בתוכנית מסודרת ולתת סמכויות לראשי הרשויות והרשויות המקומיות", טען בדיר.