קרע במגזר אחרי תמיכת מנסור עבאס בחוק האזרחות

תמיכתם של חברי הכנסת מנסור עבאס ו-וואליד טאהא מרע"מ בחוק שנועד למנוע איחוד משפחות עוררה מחלוקת קשה במגזר הערבי. המתנגדים רואים בכך בגידה: "פעלו מאינטרס אישי". התומכים מזכירים: החוק נפל בסוף, גם בגלל הימנעות שני הח"כים האחרים בסיעה. "לא פועלים עוד ממקום רגשי, נמאס מצרחות והבטחות שווא".
כזכור, מליאת הכנסת דנה במשך כל הלילה החולף בחוק האזרחות - הוראת השעה שמונעת הענקת אזרחות ישראלית לפלסטינים שהם בני זוג של אזרחים ישראלים - והוא עלה להצבעה כהצעת פשרה שהושגה בקואליציה, כהארכת תוקף לחצי שנה במקום לשנה. המגעים להשגת רוב נמשכו עד הרגע האחרון, ההצבעה סביב 6:30 הוכרזה כאי-אמון בממשלה, ובסופו של דבר הצביעו 59 חברי כנסת בעד החוק, 59 נגדו - וההצעה נפלה.
לקואליציה לא היה רוב מכיוון שרק מנסור עבאס ו-וואליד טאהא מרע"מ תמכו, ושני חבריהם, סעיד אלחרומי ומאזן גנאיים, נמנעו. המאבק האחרון היה על קולו של עמיחי שיקלי מימינה, שמאז הקמת הממשלה התנגד לה. בסופו של דבר הוא הצביע נגד הארכת הוראת השעה - ונגד הממשלה. כך נרשם תיקו, שמשמעותו שהחוק לא מאושר. חברי הליכוד הריעו במליאה כשנשמעה הכרזת שיקלי "נגד" בהצבעה השמית. המשמעות: הוראת השעה מבוטלת החל מהיום, ולא ידוע אם ההצעה תעלה שוב להצבעה בכנסת.
ראש הממשלה בנט תקף מאוחר יותר את האופוזיציה שהפילה יחד עם חבר מפלגתו המורד את חוק האזרחות, והשווה את השפעתו של נתניהו עליהם לסיפור החלילן מהמלין: "כפר שלם הולך בעיוורון". על שיקלי אמר כי הוא לא איש רע, "עוד שנים יראו את הח"כים שפגעו בישראל ביודעין".

2 צפייה בגלריה
לפיד וחברי הקואליציה, בהם מנסור עבאס, במליאה
לפיד וחברי הקואליציה, בהם מנסור עבאס, במליאה
לפיד וחברי הקואליציה, בהם מנסור עבאס, במליאה
(צילום: אלכס קולומויסקי)

חוק האזרחות נפל | כל הפרטים עם מורן אזולאי
(צילום: שמוליק דודפור)

לקריאה נוספת


אלו הנתונים המלאים על ירידת יעילות החיסון

משרד הבריאות עונה לביקורת לאחר שפרסם נתונים מהם עולה כי יש צניחה במועילות החיסון במניעת הדבקה ומחלה עם תסמינים ל-64%, ומפרסם נתונים מלאים. הנתונים הדרמטיים על ירידה ביעילות החיסון פורסמו לראשונה ב-ynet. החל מ-6 ביוני יש ירידה במועילות החיסון במניעת הדבקה ל-64% ובמניעת מחלה עם תסמינים ל-64%. הירידה נצפתה בו-זמנית עם התפשטות וריאנט דלתא בישראל. עם זאת, מועילות החיסון במניעת אשפוזים ותחלואה קשה בנגיף הקורונה נאמדת ב-93%.
מומחי בריאות מתחו היום ביקורת על האופן שבו פרסם אתמול משרד הבריאות את נתוני הירידה החדה ביעילות החיסון מפני הדבקה בנגיף הקורונה. כמה מהמומחים הביעו תרעומת על כך שהמשרד לא פרסם נתונים כמותיים, ואחרים הביעו תהייה לגבי אופן ניתוח הנתונים.
"נתוני המשרד לגבי יעילות החיסון בהדבקה דומים למספרים שאנחנו הוצאנו כבר ביום שבת", אמר פרופ' ינון אשכנזי מהאוניברסיטה העברית. אף שמשרד הבריאות לא פרסם את כמות החולים והמחוסנים שעליו ביסס את הנתונים שלו, בתקופה הרלוונטית של החודש האחרון לא היו כמויות גדולות מאוד של נדבקים, ולדברי פרופ' אשכנזי "בנתוני התחלואה הקשה יש סטטיסטיקה נמוכה, וכיוון שהמחקר כולו הוא על נתונים קיימים אז יש בעיה".
2 צפייה בגלריה
הסבר מועילות החיסון נגד נגיף הקורונה בישראל
הסבר מועילות החיסון נגד נגיף הקורונה בישראל
הסבר מועילות החיסון נגד נגיף הקורונה בישראל


אנחנו בדרך לגל רביעי?
(צילום: שמוליק דודפור)

לקריאה נוספת

לבנון במשבר, גנץ מציע סיוע

ראש ממשלת המעבר של לבנון, חסן דיאב, מזהיר כי ארצו נמצאת במרחק של ימים אחדים בלבד מ"פיצוץ חברתי בצל המשבר הכלכלי הקשה הפוקד אותה, וקרא לקהילה הבינלאומית להתגייס ולהציל את ארץ הארזים.
דיאב, שהתפטר באוגוסט של השנה שעברה בעקבות אסון הפיצוץ בביירות וממשיך מאז לכהן כראש ממשלת מעבר בשל אי-הצלחתם של הפוליטיקאים הלבנונים להקים ממשלה חדשה, הדגיש כי רק הקמת ממשלה לבנונית תאפשר לחדש את השיחות עם קרן המטבע הבינלאומית על קבלת סיוע כלכלי.
בצל המצב, ועל רקע ניסיונותיו של חיזבאללה לנצל זאת כדי להכניס ללבנון השקעות איראניות, מסרה היום לשכתו של שר הביטחון בני גנץ כי הוא פנה באמצעות צה"ל ליוניפי"ל והציע להעביר ללבנון סיוע הומניטרי. שלשום, בטקס החנוכה של אנדרטת צד"ל במטולה, אמר גנץ: "כישראלי, כיהודי וכאדם, הלב כואב למראה התמונות של הרעבים ברחובות לבנון – ישראל כבר הציעה בעבר סיוע ללבנון, וגם כיום אנו נכונים לפעול, ולהשפיע על מדינות נוספות שיסייעו ויושיטו יד למען צמיחתה ויציאתה מהמשבר".
פרשננו רון בן ישי מסביר כי הסיבה העיקרית למצוקתם הנוראה של אזרחי לבנון היא המשבר הפוליטי המתמשך שמונע הקמת ממשלה יציבה בארץ הארזים. כל המדינות המערביות שמוכנות לסייע ללבנון ולחלץ אותה ממצוקתה הפיננסית והתפקודית דורשות שתהיה ממשלה חוקית מתפקדת כתנאי להעברת הסיוע.
לקריאה נוספת




מחר יתקיים טקס חילופי הנשיאים והנשיא ה-11 של מדינת ישראל, יצחק בוז'י הרצוג יושבע לתפקידו.
משחק חצי הגמר השני ביורו בין דנמרק לאנגליה יתקיים מחר בשעה 22:00 שעון ישראל באצטדיון וומבלי שבלונדון.
ממחר שוב יתחמם ותורגש הכבדה בעומסי החום. היום החם ביותר השבוע יהיה חמישי - עם 33 מעלות בירושלים ובין 30 ל-31 בחוף. עם זאת, הלחות תעמוד על יותר מ-60% כך שהתחושה תהיה של 35 מעלות. בשישי ובשבת מידות החום יירדו מעט, ועומס החום יהיה בינוני עד-כבד עד לקצה טווח התחזית.
בתוך שבועיים התחסנו בישראל כ-163 אלף תושבים, רובם בני 12 עד 15, שרק לאחרונה הוחלט לחסן אותם נגד קורונה.
מהנתונים עולה כי 15 אלף תלמידי כיתות ו' התחסנו כבר. מדובר בכ-16% מכלל כל התלמידים בשכבת גיל זו. בנוסף התחסנו כ-116 אלף נערים ונערות בני 13 עד 15. מדובר ב-25% מקבוצת הגיל הזו. מנתוני משרד הבריאות עולה כי עדיין נותרו 381 אלף תלמידים כיתות ו' עד ט', שטרם התחסנו נגד קורונה.
עוד עולה מהנתונים כי 111 אלף בני 16 עד 19 טרם התחסנו וכך גם 196 אלף צעירים בשנות ה-20 לחייהם. 258 אלף ישראלים בני 30 עד 49 לא התחסנו נגד קורונה וכך גם 238 אלף ישראלים בני 50 ומעלה – שהיא קבוצת הסיכון. בסך הכול לא התחסנו כ-1,184,000 ישראלים בני 12 ומעלה, לעומת 5,663,000 שעשו נכון והלכו להתחסן.
חוק האזרחות והכניסה לישראל, שעומד במרכז הוויכוח הפוליטי היום, הוא חוק ישראלי ששלל מתן אזרחות או תושבות לפלסטינים תושבי יהודה ושומרון או רצועת עזה שהם בני זוג של אזרחים ישראלים. החוק, שהוגדר כהוראת שעה, אושר ב-2003. תוקף החוק היה לשנה מיום פרסומו, וניתנה לממשלה הסמכות להאריך תוקף זה באישור הכנסת, לתקופה שלא תעלה על שנה.
לא מעט רמטכ״לים ניסו להיפטר ממנה, במשך עשורים ביקרו רבים את עצם קיומה - ועכשיו, יכול להיות שזה באמת הסוף. האם גלי צה״ל כפי שאנו מכירים אותה תהפוך להיסטוריה? האזינו. הכותרת, הפודקאסט היומי.
עוף בגריל של פעם: המונה טועם השאיר רק עצמות בצלחת.
המונה טועם
(צילום: שמוליק דודפור)
"לא מפריע לך שאשתך שמנה?": שלומי יפרח ("השוטרים") לא עבר על השאלה בשתיקה.
וכתבנו רן בוקר חושף את הנעשה בצילומי "הזמר במסכה": 12 שעות בלי טלפון ואיומים בקנסות.