מחקר חדש מראה כי החיסון מוריד הדבקה. מפרסום ראשון של פרשננו נדב איל עולה כי במחקר נרחב שטרם פורסם ועבר ביקורת עמיתים, קובעים בכירי משרד הבריאות וחוקרים מפייזר כי החיסון יעיל מאוד נגד הדבקה, מחלה, מחלה חריפה ותמותה – ולא רק מחלה עם תסמינים כפי שהמחיש הניסוי הקליני של פייזר לפני כמה חודשים.

4 צפייה בגלריה
פייזר חיסון קורונה
פייזר חיסון קורונה
חיסון
(צילום: רויטרס)
המחקר קובע כי יעילות החיסון עומדת על 89.4%. הכותבים, ובהם מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, וראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, מסייגים נתון זה ומסבירים כי מתחסנים נדרשים פחות לבידוד ולכן גם נבדקים פחות, ודרוש מחקר נוסף כדי לבחון את סוגיית מניעת ההדבקה ללא סימפטומים. מדובר בנתונים מעודכנים יחסית: הבדיקה נעשתה בין 17 בינואר לשבוע הראשון של פברואר. החוקרים מסכמים שלנוכח קצב החיסונים, ישראל יכולה להתקרב לחסינות עדר.
נתוני התחלואה נכון להיום מצביעים על ירידה משמעותית בתחלואה בקרב בני 60 ומעלה, שהיו הראשונים לקבל חיסונים. בגל הראשון, בחודשים מרץ ואפריל 2020, שיעור המאומתים בני 60 ומעלה עמד על 19.5%, בגל השני בחודשים ספטמבר ואוקטובר צנח השיעור ל-12.1%. בחודש דצמבר, במהלך הגל השלישי, עמד שיעור המאומתים בני 60 ומעלה על 12.7%. בחודש ינואר עם תחילת השפעת מבצע החיסונים ירד השיעור ל-10.1% וכעת בחודש פברואר, לאחר שרוב האוכלוסייה בגילים האלה כבר חוסנה, חלה ירידה חדה ו-6.5% מהמאובחנים בחודש הזה הם בני 60 ומעלה.
הסבר על תהליך הנפקת תעודת מתחסן לתו הירוק
(צילום: שחר גולדשטיין)
לאור כל אלו והירידה בתחלואה, החל מתחילת השבוע הבא יאפשר התו הירוק למתחסנים נגד קורונה להיכנס לאירועי תרבות וספורט, לחדרי כושר ואימונים בסטודיו, לבריכות שחייה ולבתי מלון.
לקריאה נוספת

התפתחות בדרך לעסקה לשחרור הישראלית מסוריה. לפי ההערכות, עסקת החילופים תסתיים היום אלא אם יהיו הפתעות. גורמים ישראלים אמרו כי הייתה תקווה שהצעירה תוחזר לארץ במטוס שעמו שבו אתמול ממוסקבה מתאם השבויים והנעדרים ירון בלום והיועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת. ההערכה בישראל כי הצעירה חצתה את הגבול לסוריה רגלית, אך ניתן יהיה לדעת זאת בוודאות אחרי שתעבור חקירת שב"כ.
כוחות צה"ל החזירו אחר הצהריים שני רועי צאן לסוריה דרך מעבר קונטרה, במסגרת העסקה. רועי הצאן נעצרו על-ידי צה"ל בשבועות האחרונים כחלק מסדרת מארבים יזומים ממזרח לגדר הגבול עם סוריה, לאחר שחצו את קו הגבול לשטח ישראל. הם הועברו לסוריה לאחר שנמסרו לאנשי הצלב האדום.
הפרשה נחשפה אתמול בסוכנות הידיעות הסורית, יום לאחר ישיבת הממשלה הסודית לאישור עקרוני של העסקה לשחרור הישראלית, חרדית לשעבר בשנות ה-20 לחייה, במקור ממודיעין עילית.
לקריאה נוספת
אביעד משה מתחמק. אביעד משה הנאשם בניסיון רצח אשתו לשעבר שירה איסקוב, ביקש שלא להגיע לדיון שבו היא תעיד. איסקוב צפויה להעיד ביום ראשון - למרות הניסיון של סנגוריו של משה למנוע ממנה להעיד. הסנגורים, עורכי הדין אהרון רוזה ואלון דוידוב, ביקשו היום מבית המשפט המחוזי בבאר שבע לפטור אותו מנוכחות בדיון, בשל מגפת הקורונה. בית המשפט דחה את הבקשה.
4 צפייה בגלריה
שירה איסקוב, אביעד משה
שירה איסקוב, אביעד משה
שירה איסקוב, אביעד משה
נציגת הפרקליטות עו"ד מורן גז התנגדה. "בבקשה לא צוין כל נימוק מלבד נגיף הקורונה. במקרה זה, במיוחד כאשר מדובר בעדות המתלוננת, חשוב שהנאשם יהיה נוכח וישמע את הדברים כהווייתם באופן ישיר".
משפטו של משה החל בנובמבר, לאחר שהפרקליטות הגישה נגדו כתב אישום מתוקן בגין ניסיון הרצח של איסקוב בערב ראש השנה והתעללות בבנם הפעוט שהיה עד למקרה. לפי כתב האישום הוא הלם בה במערוך, חנק אותה ודקר אותה כ-20 דקירות עם סכין מטבח משוננת.
אם אישה בסביבתכם נמצאת במערכת יחסים אלימה, הפנו אותה לקו החירום של משרד הרווחה בטלפון 118 או 077-9208560, או התקשרו בעצמכם. המוקד מאויש במשך 24 שעות ביממה ומעניק שירות בעברית, בערבית, ברוסית ובאמהרית.
השלג לא הקפיא את שגרת החיים בירושלים. השלג אמנם גרם לשמחה ואושר בבירה אך זה לא ארך זמן רב מדי, וכבר לקראת הצהריים נמס ופינה את מקומו לבוץ. ירושלים התעוררה לבוקר לבן לאחר שכ-10 ס"מ של שלג הצטברו. למרות זאת, כמעט שלא נרשמו שיבושים בשגרת החיים לאחר שהעירייה פינתה כבר בלילה את הצירים המרכזיים.

דני רופ: אל תסעו לירושלים, השלג נמס
(צילום: ירון ברנר)
תלמידים שרגילים לצפות ליום חופש עם רדת השלג, התאכזבו לגלות שבעירייה החליטו לפתוח את הלימודים באיחור קל החל מהשעה 09:00. אחרי סגר ארוך, כשהתלמידים בשכונות הצהובות חזרו רק בימים האחרונים, בעיריית ירושלים היו נחושים לא לבטל עוד יום לימודים יקר. רק כ-35 אחוזים מהתלמידים הגיעו לבתי הספר שנפתחו, והרוב העדיפו לבלות בשלג. חלקם הגיעו בבוקר לגן סאקר המושלג, שהפך לבוצי אחרי כל כך הרבה מבקרים.
4 צפייה בגלריה
מזג אוויר שלג הכותל המערבי ירושלים
מזג אוויר שלג הכותל המערבי ירושלים
הכותל המערבי ירושלים
(צילום: AFP)
הסופה הגיעה לשיאה במהלך הלילה, אך תנאי הקור לא נמשכו, גשם החל לרדת והשלג נמס. העירייה הפעילה בלילה טרקטורים וכלים כבדים כדי לפנות את הכבישים מהשלג, ובשעות הבוקר הצירים היו פתוחים לתנועה. כך חודשו פעילות האוטובוסים והרכבת הקלה, והכניסה לעיר נפתחה. אפילו משאיות הזבל פעלו כסדרן ופינו את פחי האשפה כמו בבוקר רגיל. בעיריית ירושלים החלו לבדוק הבוקר את הנזקים בעקבות הסופה. אחד הנזקים הבולטים נגרם לגנים ציבוריים שבהם קרסו סוככי צל בגלל הכובד של השלג שנערם.
לקריאה נוספת
פרויקט מיוחד - שנה לקורונה בישראל: על הדור האבוד של הקורונה, וסיפורם של הישראלים שכבר כמעט שנה בחל"ת.
מנהיגים רבים יצאו בזעם מראיונות עם לסלי סטאל, כתבת "60 דקות" הוותיקה - ואת זו של דונלד טראמפ היא בכל זאת לא צפתה. בריאיון מיוחד סטאל פותחת על הנשיא לשעבר ומשתפת ברשמים מנתניהו ומיצחק רבין.
הגשם יחזור מחר עם חשש להצפות בערי החוף והשפלה. שלג יירד מחר בחרמון ובפסגות הגולן הגבוהות. בשבת ובראשון יהיה קר מאוד, ללא גשם.
מתנדבים לקורונה. אתמול פורסם באתר רשמי של הממלכה המאוחדת שמחפשים מתנדבים להידבק בקורונה. הבריטים מתכננים מחקר במהלכו, 90 מתנדבים בריאים בגילאים 18-30 ייחשפו לנגיף הקורונה. הם יהיו במעקב רפואי צמוד. המתנדבים יקבלו פיצוי כספי עבור זמנם, כפי שהוגדר. ממשלת הממלכה השקיעה בפרויקט יותר מ-33 מיליון ליש"ט. המחקר קיבל אישור של ועדת אתיקה. מה בעצם רוצים לבדוק החוקרים? קודם כל, מהי כמות הנגיף שגורמת להדבקה ואיך מגיבה אליו המערכת החיסונית. יעקבו אחרי מהלך המחלה, אם תתפתח, ואיך אנשים מאומתים מדביקים אחרים.
בהמשך, הניסוי יתקדם לבדיקת יעילות הטיפולים והחיסונים, זאת, על אותם מתנדבים. בשלב הראשון, ישתמשו בזן שהתגלה בבריטניה החל ממרץ 2020. פרויקט זה הוא הראשון בעולם ואמור לשפוך אור על תעלומות קורונה רבות. עד עכשיו, אף אחד לא העז לאתגר אנשים בריאים בנגיף שמפחיד את העולם כבר שנה שלמה, לפחות לא בגלוי ובתנאים מבוקרים. בהיסטוריה של הרפואה ידועים מקרים רבים של הדבקה מכוונת במטרה ללמוד על מחלות, מקורן, דרכי התפשטות וטיפולים אפשריים. כך התקדם המדע במקרה של מלריה, כולרה ומחלות הנגרמות על ידי נגיפים, לרבות, שפעת.
בתחילת שנות ה-50 של המאה שעברה, הפחד שרדף כל אם טרייה בישראל ובעולם, היה מחלת הפוליו – שיתוק ילדים. מחלה שנגרמת על ידי נגיף, שעד היום לא קיימת תרופה נגדו. ילדים הפכו לנכים לכל החיים, בתי החולים התמלאו בחולים קשים שלא היו מסוגלים לנשום בכוחות עצמם. כיום, אנו מוגנים נגד מחלה זו באמצעות חיסון. כשד"ר יונה סולק, בן למהגרים יהודים שהגיעו לניו-יורק עם גל ההגירה הגדול בסוף המאה ה-19, התחיל לעבוד על החיסון, הוא לא שיער בנפשו שיזכה לכינוי "מחולל ניסים". בשלב מסוים, הוא בדק את החיסון החדש על עצמו ועל ילדיו. התברר עם השנים, שחיסון הפלא שלו הוא אחת מההמצאות הבטוחות והיעילות ברפואה.
כולי תקווה, שכל המתנדבים בניסוי הבריטי יעברו אותו בשלום ויסייעו לקרב את סוף המגפה, שכבר שינתה את עולמנו.

במוקדי החיסונים ממתינים עדיין לכ-1,780,000 ישראל שטרם הגיעו לקבל את מנת החיסון הראשונה.
מנתוני משרד הבריאות, הנכונים לשעות הבוקר עולה, כי 26% מהישראלים קיבלו את החיסון השני לפני יותר משבוע ולכן הם נחשבים חסינים. 11% נמצאים בין עד שבועיים אחרי מנת החיסון הראשונה ועד פחות משבוע לאחר המנה השנייה של החיסון. קרוב ל-9% התחסנו בשבועיים האחרונים במנה הראשונה.
28% מהישראלים הם בני פחות מ-16 ובמשרד הבריאות החליטו שעדיין לא לחסן אותם. בנוסף, קרוב ל-7% מהישראלים כבר חלו בקורונה והחלימו וגם אותם הוחלט שלא לחסן בשלב זה.
לכן, מי שטרם התחסן הם עדיין כ-20% מהאלו שאמורים להתחסן ומסיבות שונות עדיין לא הגיעו לקבל את מנת החיסון. בחברה הכללית שיעור הלא מתחסנים בכלל עומד על 15%, בחברה החרדית הנתון הוא 22% ובערבית 35%.
ארז דריגס. למה? אתמול פורסמו באתר "פוליטיקלי קוראת" עדויות על התנהגות פוגענית של כוכב הסדרה "חזרות" כלפי נשים כשאחת מהם העידה שהייתה בת 17 בעת השיחות עימו. בעקבות העדויות גורמים בכירים בתאגיד השידור הציבורי אמרו היום ל-ynet כי בתמונת המצב הנוכחית לא תתאפשר נוכחותו של דריגס בעונה הבאה של "חזרות".
4 צפייה בגלריה
ארז דריגס, מתוך "חזרות"
ארז דריגס, מתוך "חזרות"
ארז דריגס, מתוך "חזרות"
(צילום מסך)

עבודת השליחים בסערה: "עזבו טיפים, תגידו רק סע בזהירות".
גיבורי הסערה – השליחים – בריאיון
(צילום: ירון ברנר)
חיילים מחטיבת החילוץ, שלא יצאו הביתה מזה חמישה שבועות, חשבו שהם מגיעים לעוד ארוחת ערב שגרתית במוצב, אבל במקום אוכל צה"לי חיכה להם דוקטור שקשוקה.
שני ארונות קבורה בני 1,800 שנה התגלו בספארי.
וצה"ל הוציא את הדוגמנים מפקודת "אמן פעיל". האם זה יגרום להם לא להתגייס?