קבינט הקורונה אישר את מתווה התו הירוק. המתווה יובא לאישור הממשלה ביום ראשון וייכנס לתוקף מעוד שבוע, 29 ביולי. על פי המתווה שאושר, ילדים עד גיל 12 יקבלו למעשה פטור מהתו הירוק ויוכלו להיכנס בלי בדיקות גם לאירועים המוניים, ובהם למשל בתי קולנוע והופעות ילדים.
שר הבריאות הורוביץ בתדרוך עיתונאים על מצב התחלואה
(צילום: לע"מ )
התו הירוק יחול על אירועי תרבות וספורט, חדרי כושר, מסעדות וחדרי אוכל, כנסים, אטרקציות תיירותיות ובתי תפילה. על אירועים עם פחות מ-100 משתתפים לא יוטלו הגבלות, כמו במצב הנוכחי. באירועים עם יותר מ-100 משתתפים, במקום סגור או פתוח - כניסה תתאפשר למחוסנים, מחלימים ובעלי תוצאת בדיקה שלילית מגיל 12 ומעלה.
מיום ראשון, 8 באוגוסט, התשלום עבור הבדיקות ללא מחוסנים יהיה על חשבון הנבדק (למעט מי שלא יכול להתחסן מסיבות בריאותיות), ויבוצע במתחמי בדיקה ייעודיים שייפרסו ברחבי הארץ. בהודעה הוזכר כי אירועי ה"תו השמח" (חתונות, מסיבות) מחייבים הצגת אישור לכל הגילאים, גם למי שגילו פחות מ-12. לפי המצגת שבה דנו חברי הקבינט, המטרה היא "לחיות עם הקורונה". כלומר, להגיע למצב של משק פתוח עם חיסונים ובדיקות, הסברה ואכיפה ולהמשיך בשגרת חיים בטוחה עם מינימום הגבלות.
4 צפייה בגלריה
עומס במתחם הבדיקות בכיכר רבין
עומס במתחם הבדיקות בכיכר רבין
עומס במתחם הבדיקות בכיכר רבין, השבוע
(צילום: נדב אבס)
ועוד לפני ישיבת הקבינט הייתה ביקורת על אי הקבלת ההחלטות. מסיכום של ישיבה פנימית בהשתתפות נציגי מפקדת אלון של פיקוד העורף וגורמים במערכת הבריאות, שהגיע לידי "ידיעות אחרונות" ו-ynet, עולה באופן חריג ביקורת מרומזת מצד הדרג הצבאי על הדרג הפוליטי. "אנו נמצאים במגמת עלייה בתחלואה, כפי שצפינו מראש", נאמר בין היתר במסמך, ובהמשך צוין: "זהו תהליך מורכב של מעבריות וקושי של האוכלוסייה להכיל את המצב. עלייה זו תימשך כל עוד לא תתקבלנה החלטות שיעצרו את עליית התחלואה".
ואיך נראה בפועל פרויקט בית הספר של החופש הגדול שבא היום לסיומו, בצל התחלואה הגוברת? כיתות שלמות שנסגרו, בתי ספר שהפסיקו את הפעילות בכל השכבות, עשרות אלפי ילדים ומורים שנשלחו הביתה לבידוד, וכמובן הורים - שקיוו כי השבועות האלה יאפשרו להם לחזור לשגרת עבודה אבל שוב מצאו עצמם סגורים בבית עם הילדים. המיזם, שאמור היה להיות לעזר להורים, הפך לנטל ולכאב ראש. בסך הכל נסגרו 39 בתי ספר ו-237 גני ילדים ונכון לאתמול נרשמו 3,342 מאומתים ו-28,479 מבודדים - בהם גם ילדים וגם מורים.
4 צפייה בגלריה
קייטנה בבית ספר בשדרות
קייטנה בבית ספר בשדרות
קייטנה בבית ספר בשדרות. ארכיון
(צילום: רועי עידן)

האולימפיאדה בפתח

רשויות הבריאות בטוקיו דיווחו אחר הצהריים על שיא של חצי שנה במספר הנדבקים בנגיף הקורונה בעיר הבירה היפנית. 1,979 נדבקים אובחנו שם אתמול, מעט פחות מה-2,044 שאובחנו בטוקיו באמצע ינואר. הזינוק הזה בתחלואה מגיע כשברקע החששות הכבדים שאולימפיאדת טוקיו שתיפתח שמחר, שנה אחרי שנדחתה בגלל המגפה, תעודד עוד יותר את התפשטות הנגיף.
4 צפייה בגלריה
טוקיו 2020
טוקיו 2020
טוקיו 2020
(צילום: AP)
למרות ההתפרצות, בממשלת יפן התעקשו לערוך הפעם את האולימפיאדה כמתוכנן, אם כי נאלצו להטיל שורה של הגבלות על המשחקים – שייערכו ללא קהל ביציעים בטוקיו. קהל מצומצם יורשה לצפות במשחקים במתחמים הממוקמים מחוץ לעיר.
שליח ynet ו"ידיעות אחרונות" לטוקיו, אורן אהרוני, תיאר את המצב בעיר. "אמנם שדה התעופה קושט לכבוד עשרות אלפי האנשים שכן קיבלו אישור להיכנס למדינה, אבל העיר עצמה רדומה וקשה למצוא התלהבות. רק בהגעה למרכז התקשורת אפשר להבחין בסמל האולימפי המפורסם של חמש הטבעות, אבל גם הוא נבלע בנוף", הוא כתב. "מוקד התרחשות שכן טיפה מזכיר לכולנו שאנחנו אכן נמצאים באולימפיאדה הוא מרכז התקשורת הענק. בעצם המקום היחידי חוץ מאתרי התחרויות שאפשר להסתובב בו בחופשיות יחסית, אחרי שעוברים שרשרת חיול הכוללת בין השאר בדיקה ביטחוונית מקיפה. כללי הקורונה מחמירים מאוד ויש מחיצות בין הכתבים ודרישה לשמור על מרחק".
דיווח מטוקיו לפני טקס הפתיחה
(צילום: משה מזרחי)

במקביל, הספורטאים הישראלים מסיימים את ההכנות האחרונות. מנכ"ל הוועד האולימפי הישראלי, גיל לוסטיג, אמר: "70 ספורטאים מתוך ה-90 נמצאים כבר ביפן, 58 מהם בכפר האולימפי. אנחנו עדיין בתהליך של קליטת האחרונים, שחקני הבייסבול. יש לנו עוד 12 נציגים בחוץ, חלקם כבר במסגרת המתקנים האולימפיים, כמו למשל האופניים והשייט. אנחנו בווליום מאוד גבוה, מרגישים את זה בכפר. מחכים לטקס הפתיחה מחר, נצעד 35 ספורטאים ושישה מלווים. זו הנחיה של כל המדינות. הצפי הוא לשתיים או שלוש מדליות ו-10 גמרים".

עדויות נגד המורה שחשוד בעבירות מין

אחרי שהותר לפרסום החשד החמור נגד המורה יותם אוקון (37), שחשוד בביצוע עבירות מין בתלמידה בת 12, הצטברו ברשת הטיקטוק עדויות נוספות על הטרדות והתנהגות בעייתית מצידו כלפי תלמידות. "המורה שנתן לי 'יחס מיוחד' בכיתה ט' סוף סוף נעצר", כתבה תלמידה בסרטון שפרסמה בטיקטוק, כשברקע הדיווח על מעצרו של אוקון. "אם יש עוד מישהי שהיה לה מקרה איתו, תפני אליי בפרטי באינסטגרם ונלך ביחד להגיש עדות".
4 צפייה בגלריה
תיעוד מסרטון הטיק טוק
תיעוד מסרטון הטיק טוק
תיעוד מסרטון הטיק טוק
בתגובות לסרטון טענו לא מעט כי אוקון התנהג בצורה פוגענית כלפיהן. "כל הפעמים שהוא היה תופס לי את השומן בבטן ומעיר לי שהחולצה שלי קצרה מידי", כתבה אחת. "תודה לאל שהוא נעצר". בתגובה אחרת נכתב "סוף סוף תפסו את הרוקסטאר המפורסם".
ועוד בפלילים. אישה בשנות ה-50 לחייה התלוננה כי הותקפה לפנות בוקר בעת שישנה בביתה בדרום תל אביב, כך עולה מדבריה של האישה שפונתה לבית החולים במצב בינוני. טרם נעצרו חשודים.
מתלונת האישה עולה כי היא ישנה לבד בבית, כשלפנות בוקר נכנס לביתה גבר שנראה כנתין זר. לדבריה, הוא התנפל עליה, הכה אותה בכל גופה, נשך אותה וגרם לשברים וחתכים בכל הגוף, במשך דקות ארוכות. היא התקשרה למד"א, ופונתה לבית החולים על ידי אמבולנס, כשהיא סובלת משברים בפנים ובצלעות.

מחר ב-14:00 (שעון ישראל) תיפתח ביפן אולימפיאדת טוקיו. טקס הפתיחה, כמו תחרויות רבות באירוע הספורט הגדול בעולם - יתקיים ללא קהל של רבבות.
בסוף השבוע תהיה הקלה נוספת בעומס החום, שיהיה יחסית נסבל. בשעות הבוקר המוקדמות ביום שבת יש סיכוי לטפטוף או לגשם קל וקצר לאורך החוף - אך זה לא דבר חריג. כמו בפעמים קודמות שבהן ירד מעט גשם בקיץ, הטמפרטורות יישארו קייציות.
משרד הבריאות פרסם מידע על אודות מקום המגורים של חולי הקורונה שמצבם קשה. מהנתונים עולה כי שישה מהם מתגוררים בתל אביב, שישה בכפר סבא, ארבעה באשדוד, ארבעה בירושלים, שלושה ברעננה, שלושה בחדרה, שלושה בהרצליה ושלושה בבת ים.
בנוסף יש שני חולים קשים המתגוררים בכל אחת מהיישובים הבאים: ראשון לציון, פתח תקווה, חולון, רחובות, קריית גת, קריית ביאליק ואשקלון.
ביישובים הבאים יש חולה קשה אחד: שפרעם, רמת גן, רמלה, קריית ים, קריית אתא, צורית, פרדס חנה, ענב, נוף הגליל, נווה אור, משהד, לוד, יקנעם עילית, טייבה, חיפה, חולון, הרצליה, גדרה, גבעתיים, ג'ת, בסמת טבעון, בית יצחק ואזור.
לגבי חלוקה למגזרים, פרסם משרד הבריאות כי 65 מהחולים הקשים הם מהמגזר הכללי, שישה מהערבי ואחד מהמגזר החרדי.
ערן זהבי, הכדורגלן שכבש אתמול שלושער בניצחון 1:5 של קבוצתו פ.ס.וו איינדהובן ההולנדית על גלאטסראיי הטורקית, במסגרת סיבוב המוקדמות השני של ליגת האלופות. זהבי חגג צמד עוד לפני הירידה להפסקה, השלים שלושער לקראת הסיום, והוסיף גם בישול למריו גצה. בסיום המשחק אמר זהבי: "זה היה ערב כמעט מושלם. חבל שספגנו שער אחד".
מאחורי קניון שרונים, מעל נקודת המפגש של הירקון עם נחל קנה, שוכנת לה פיסת טבע שמושלמת לבילוי רטוב. אסף קמר יצא לטבול במים ושוחח עם פעיל הסביבה שטיפח את המקום
המעיין הסודי בהוד השרון נחשף
(צילום: אורי דוידוביץ, משה מזרחי)

המתעלמת לשעבר נטע ריבקין התייחסה לאולימפיאדה: "או שאת מגשימה את החלום הכי גדול או שהוא מתנפץ לרסיסים מול עינייך"
הח"כית החדשה ח"כ יסמין סאקס פרידמן יש עתיד אני דור רביעי למאכילות חתולים
(צילום: רועי עידן, משה מזרחי)