הכנות לסגר - אבל לא כולם משתפים פעולה. לקראת הסגר המלא והמהודק יותר, שייכנס לתוקפו בלילה שבין חמישי לשישי, נערכת המשטרה להגברת האכיפה, עם פריסת עשרות מחסומים ברחבי הארץ. בתדרוך של ראש מחלקת מבצעים במשטרה נצ"מ ישי שלום, הוא אמר כי בין השעות שבע בבוקר לשבע בערב ייפרסו 15 מחסומים ברחבי הארץ, לאחר מכן ועד השעה 23:00 יהיו 25 מחסומים, ובשעות שעד 7 בבוקר ייפרסו 12 מחסומים. "למי שיש תחושה שהמשטרה לא אוכפת – זו תחושה לחלוטין לא נכונה".

5 צפייה בגלריה
סגר כללי
סגר כללי
סגר כללי
(צילום: מוטי קימחי , shutterstock)
על האכיפה בחברה החרדית אמר "מה שרואים זה את המקומות שהמשטרה הגיעה אליהם אולי מאוחר" - זאת לאחר שהיום דווח כי במשטרה ראו בחומרה את התיעוד מחתונת בן של אדמו"ר שנערכה בניגוד להנחיות בביתר עילית. קציני משטרה צולמו רוחשים כבוד לאדמו"ר, הוחלט לזמן אותם לבירור משמעתי ומ"מ מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי הורה להעביר את הקצינים מתפקידם נכון לעכשיו.

(צילום: שמוליק דודפור)

ואם לא די בכך, כתבנו לענייני חרדים קובי נחשוני מדווח כי לקראת הסגר המלא ממתינים במערכת הבריאות לראות כיצד יכריע הרב חיים קנייבסקי - המכונה "שר התורה" - בשאלת סגירת מוסדות החינוך, אך בחצרו מפזרים ערפל: לאחר שבועות של הפרות - מאותת המנהיג הליטאי הבכיר כי הוא עשוי להסכים הפעם לסגירת תלמודי התורה, בתנאי לחיסון עובדי ההוראה והקצבת זמן הסגר החינוכי. עם זאת, באופן פרטני הורה למנהלים ששאלו אותו לפתוח.
(צילום: גיל יוחנן, שמוליק דודפור)

דרמה פוליטית בארה"ב. הקונגרס מתכנס הערב ב-20:00 לישיבה בה הוא אמור לאשר את הבחירה בג'ו ביידן לנשיא ארה"ב, כשברקע אלפים מתומכי טראמפ מפגינים בוושינגטון וקוראים לבטל את התוצאות בטענה שהבחירות נגנבו מטראמפ באמצעות הונאה וזיופים. הליך האישור הוא הליך פורמלי בדרך כלל, אבל הפעם הוא הופך לדרמה פוליטית משום שהמוני מחוקקים רפובליקנים מתכוונים להתנגד לאישור ולכפות על הקונגרס שעות של דיונים והצבעות. כוחות הביטחון בוושינגטון נערכו לכ-30 אלף מפגינים, ומתכוננים לאפשרות של עימותים. את הישיבה בקונגרס ינהל סגן הנשיא מייק פנס, בעל בריתו של טראמפ שלאורך שנים הגן על הנשיא מול שלל השערוריות שבהן הסתבך.
מול אלפי המפגינים בוושינגטון, שב טראמפ והפעיל לחץ על פנס: "אני מקווה שמייק יעשה את הדבר הנכון, כי אם מייק פנס יעשה את הדבר הנכון – ננצח בבחירות", אמר. הוא שב וטען – בניגוד לדעת הרוב המוחלט של המשפטנים – כי לפנס יש סמכות מלאה שלא לקבל את תוצאות האלקטורים, אלא להחזיר את הצבעתם לעיון מחודש במדינות השונות. "המדינות האלה רוצות להצביע מחדש, נתְנו להן מידע שקרי והונו אותן. כשהן יקצו מחדש את הקולות, אני אהיה הנשיא". על דרישתו מפנס לסרב לקבל את התוצאות הערב בקונגרס סיפר טראמפ: "אמרתי למייק – מייק, לא צריך אומץ בשביל זה, מה שמצריך אומץ זה לא לעשות כלום".
5 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות קונגרס בית הנבחרים סנאט
ארה"ב בחירות קונגרס בית הנבחרים סנאט
ארה"ב בחירות קונגרס בית הנבחרים סנאט
(צילום: shutterstock, AFP, רויטרס)
כל הסערה בוושינגטון מתחוללת כשדרמה פוליטית אחרת מתפתחת בג'ורג'יה: אחרי שהבוקר הוכרז כי הכומר הדמוקרטי רפאל וורנוק גבר על יריבתו הרפובליקנית קלי לופלר במרוץ לסנאט האמריקני, גם המועמד הדמוקרטי במרוץ למושב השני של ג'ורג'יה בסנאט, הצעיר היהודי ג'ון אוסוף, צועד ביתרון על יריבו הרפובליקני, הסנאטור המכהן דייוויד פרדו. נכון להערב, אחרי ספירת 98% מהקולות בג'ורג'יה, צועד אוסוף ביתרון 0.4% על יריבו פרדו. זהו פער מחיק, אבל פרשנים בארה"ב מעריכים בזהירות כי התוצאות מהמחוזות שטרם נספרו יאירו לו פנים, וסיכוייו לנצח נראים טובים
כיום יש לרפובליקנים יתרון 48-50 במושבי הסנאט, ניצחון דמוקרטי כפול בג'ורג'יה, המחלקת את שני המושבים האחרונים, ייצור שוויון 50-50, ובמקרה כזה הקול המכריע הוא של סגן הנשיא, והחל מ-20 בינואר תמלא את התפקיד קמלה האריס הדמוקרטית.
ג'ורג'יה הצביעה באופן מסורתי לרפובליקנים, אבל היא עוברת שינויים דמוגרפיים ופוליטיים עמוקים, בכלל זה התעוררות של מצביעים בקהילה השחורה, ובנובמבר האחרון הפך ביידן למועמד הדמוקרטי הראשון שמנצח שם בקרב על הנשיאות מאז קלינטון ב-1992. ניצחון דמוקרטי כפול בקרב על המושבים של ג'ורג'יה בסנאט ישלים את המהפך הזה.
לקריאה נוספת
הדולר צולל בלי מעצורים. בשעות הצהריים נסחר הדולר בשער של 3.185 שקלים, ושערו היציג בסוף היום נקבע על 3.186 שקלים - שערו הנמוך ביותר מאז חודש אוקטובר 1996. כדי למנוע צניחה מוחלטת של הדולר, התערב בנק ישראל בששת השבועות האחרונים במסחר במטבע חוץ ורכש כשלושה מיליארד דולר - אבל כלכלנים טוענים ששיטת ההתערבות של בנק ישראל היא מיושנת ואין בה עוד טעם.
5 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
(צילום: shutterstock)
כפי שחשף כתבנו לענייני כלכלה, גד ליאור, מתקיימים בבנק ישראל דיונים על שימוש בכלים נוספים. לפי שעה לא עשה הבנק שימוש בכלי הריבית, שאילו הייתה מופחתת לאפס אחוזים או אף לריבית שלילית, כפי שנעשה בשנים האחרונות ביפן ועל פיקדונות באיחוד האירופי, היה השקל נחלש, אך ייתכן שגם ההיחלשות הזאת הייתה זמנית .
לקריאה נוספת
גם הבוקר נראה ערפל בחוף, בשפלה ובצפון הנגב - שהתפזר בהדרגה בשעות הבוקר המאוחרות. מזג האוויר בימים הקרובים יישאר "אביבי" וללא שינויים גדולים. בינתיים לא צפוי גשם עד אמצע השבוע הבא.
בחצות ייכנס הסגר השלישי לתוקף - המשטרה תגביר את האכיפה עם פריסת עשרות מחסומים, מרביתם בשעות הערב. במהלך הסגר תיסגר כל מערכת החינוך פרט לחינוך המיוחד.
חדשות טובות באמצע הגל הגדול. הפעם החדשות הטובות באות מצפון אנגליה וזה לא התפשטות של וריאנט חדש של הנגיף (מוכר יותר כ"מוטציה האנגלית") שממשיך להתפשט ביתר שאת באנגליה וגם במדינות אחרות, לרבות, בישראל. מה שחדש ומה שטוב מאוד זה ממצא במחקר שבוצע שם. החוקרים עקבו אחרי עובדי מערכת הבריאות במהלך חודשים וגילו, שבין אלה שנדבקו בקורונה בחודשי מרץ-אפריל, אף אחד לא נדבק שנית במהלך אוקטובר-נובמבר. זאת תוצאה נדירה במחקרים מדעיים, אך הפעם אפשר לסמוך על החוקרים, מאחר שהם בדקו גם נגיף באף, בלוע וגם את רמת הנוגדנים בדם. מסקנתם היא שמי שפעם חלה בקורונה, חסין מול הדבקה חוזרת במהלך לפחות שישה חודשים. ידענו גם קודם, שבין כמעט 90 מיליון איש מאומתים בעולם, מקרים של הדבקה חוזרת הם בודדים, אבל, הוכחה מדעית, כמו זו שבצפון אנגליה, טרם קיבלנו.
כל יום המדע הרפואי מספק יותר עובדות וכשאין סתירות ביניהן (זה לא תמיד כך), אנו מבינים יותר טוב את המחלה ואת התהליך. קיבלנו הוכחות לכך שנוכחות נוגדנים בדם מספקת הגנה טובה. מחקרים נוספים שהסתיימו לאחרונה, גם הם הוכיחו שנוכחות נוגדנים בדם מספקת הגנה טובה. כמו כן, אנו יודעים על הגנה באמצעות תאי T בדם (שמהווים בסיס לחסינות). עכשיו, כשאנו רגועים יותר לגבי האפשרות לחלות באותה המחלה בפעם נוספת, חשוב לדעת כמה אנשים נדבקו בעבר. נכון להיום, התגלו בישראל מעל 450,000 מאומתים, שמהווים כ-5% מהאוכלוסייה. מספר די גבוה, אבל, רחוק מזה שיכול להבטיח "חסינות עדר".
אין בישראל מספיק נתונים לגבי שיעור התושבים עם נוגדנים נגד קורונה. בגלל שרוב האנשים שנדבקו בקורונה לא יודעים על כך, עקב היעדר תסמינים, סביר להניח שאם היו עושים יותר בדיקות, היו מגלים הרבה יותר מאומתים. ממקומות אחרים בעולם אנו יודעים שקיים שוני רב במספר האנשים שנחשפו לנגיף באזורים שונים. לדוגמה: בקווינס, רובע בניו יורק, התגלו נוגדנים נגד קורונה ב-33% מהנבדקים. לאור שונות כזאת, ומבצע החיסונים בארץ, לא יהיה מנוס מביצוע בדיקה לנוגדנים (בדיקה סרולוגית) בישראל, על מנת לדעת היכן אנו נמצאים ברמת חסינות האוכלוסייה.
מספר חולי הקורונה שמצבם מוגדר קשה ממשיך לעלות בקצב מדאיג ונכון לשעות הצהריים הוא עומד על 887. מדובר בנתון המתקרב לשיא שנרשם בתחילת חודש אוקטובר, אז היו מאושפזים בבתי החולים ברחבי הארץ יותר מ-898 חולי קורונה שמצבם הוגדר קשה. למעשה, מדובר בזינוק חד מאוד במספר החולים שמצבם קשה. ב-1 בדצמבר עמד מספרם על 282, ב-15 לחודש שעבר היו 389 חולי קורונה במצב קשה וב-1 בינואר – כך לפי נתוני משרד הבריאות – היו 735 חולים שמצבם קשה.
ומה צפוי בעתיד הקרוב? מצד אחד מספר המתחסנים עולה ולפי ההערכות הדבר מונע בחלק מהמקרים תחלואה קשה, אך מצד שני מקדם ההדבקה הוא עדיין מעל 1 – כך שמספר הנדבקים ימשיך לעלות וכך גם מספר החולים שמצבם קשה.
בלקספייס. למה? כדי לקרוא עוד על סדרת דרמת הפשע הישראלית המשודרת בערוץ 13. בסדרה שמעניינת את הגולשים חוזר חוקר המשטרה (גורי אלפי) לתיכון שבו למד, כדי לגלות מי עומד מאחורי ירי שזעזע את העיר כולה. כשהחקירה מסתעפת, מתברר שהירי הוא רק קצה הקרחון, שחושף אירועים שמתרחשים מתחת לפני השטח. בביקורת שעלתה על הסדרה נכתב כי היא "הדוקה ומותחת".
5 צפייה בגלריה
מתוך "בלקספייס"
מתוך "בלקספייס"
"בלקספייס"
(צילום מסך)

לציון שלושה עשורים למלחמת המפרץ - שבה שוגרו עשרות טילי סקאד מעיראק לישראל, פרסם ארכיון צה"ל במשרד הביטחון צילומים, סרטונים ומסמכים מסווגים מאותה התקופה.

(באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון)

מדור חדש ב-ynet. מעקב אחרי עונת הבכורה של דני אבדיה בליגה הטובה בעולם.
סופי? מדיווחים בחו"ל עולה כי לאחר חודשים של שמועות על משבר ביחסים, קים וקניה החליטו להפריד כוחות.
ומסתבר שעם ישראל חגג לפני הסגר: יותר מ-66 אלף ישראלים טסו בדצמבר לדובאי.

ענבל חננאל, ראש דסק חו"ל ורויאלס Pplus: בדיוק לפני שנה הנסיך הארי ומייגן מרקל הודיעו קבל עם ואינסטגרם שהם רוצים לפרוש מהמלוכה ולצאת לחיים עצמאיים ובעיקר פרטיים. ובכן, כנראה שהדוכסים מסאסקס לא באמת יודעים מה פירוש המילה "פרטיות" ועל כל מעלליהם תוכלו לשמוע בפודקאסט החדש והנהדר שלהם, Archewll Audio, בספוטיפיי (שהגדיל להם את חשבון הבנק בעוד 30 מיליון ליש"ט, חשוב לציין). ולמה זה כל כך מוצלח? ובכן, מהסיבה המאוד מפתיעה שזה פשוט גרוע ובעיקר מזכיר לנו שיכולות המשחק של מייגן די כושלות.
5 צפייה בגלריה
תמונות השנה של רויטרס 2020 הנסיך הארי ורעייתו מייגן מרקל מגיעים ל טקס ב לונדון 5 מרץ
תמונות השנה של רויטרס 2020 הנסיך הארי ורעייתו מייגן מרקל מגיעים ל טקס ב לונדון 5 מרץ
הארי ומייגן
(צילום: רויטרס)
בטיזר ששחררו הדוכסים לפני הפודקאסט הראשון זה היה נשמע שהם מקריאים מתוך כרטיסיות תוך כדי שהם מנסים לשדר אחווה, אהבה והדדיות (ספויילר: זה לא עבד להם). הפודקאסט עצמו, אגב, זכה להצלחה עצומה. הייתי שמחה לומר שזה בזכות השיח המעניין והאורחים המכובדים, בהם אלטון ג'ון וג'יימס קורדן, שהגיעו לשפוך את שעל ליבם, אבל בואו נודה באמת, בשתי דקות האחרונות לסיום הפודקאסט (שאורכו 33 דקות) זכינו לשמוע לראשונה את בנם של הדוכסים, ארצ'י, מדבר. ובינינו, זה כל מה שבאמת מעניין פה. האזנה נעימה!