שר החינוך יואב גלנט קבע עקרונות להפעלת בתי הספר במסגרת שלושת המתווים שעליהם הוחלט. כל זאת, בהתאם למצב התחלואה, תוך גמישות לשינויים בין מחוז למחוז ובתוך הערים שבהן התחלואה קשה יותר. בין היתר הוחלט כי עד 18 תלמידים ילמדו בכל גן וכיתה, וגני הילדים ילמדו בשתי קבוצות נפרדות. לגבי תלמידי כיתות ה' ומעלה - לבית הספר הם יגיעו לפחות ליום אחד.
"העיקרון שמנחה אותנו הוא שפעילות מערכת החינוך הכרחית לתפקוד המשק", אמר גלנט. "עלות השבתת מערכת החינוך ליום אחד נאמדת בסכום של 300 מיליון שקלים וברור שאנחנו חייבים לאפשר את פעילות מערכת החינוך מסיבות כלכליות ופדגוגיות".
גלנט חזר על דבריו לפיהם הכוונה היא לפתוח את שנת הלימודים ב-1 בספטמבר וציין כי קבע עקרונות שנשענים על תובנות שהגיעו מהשטח - מהרשויות המקומיות, מבתי הספר, מהורים וממורים. לדבריו, העיקרון המנחה המרכזי הוא מניעתי, כך שתתאפשר למידה בצל הקורונה, מה שיפחית את הצורך בשינויים במתווה שנקבע.
העקרונות שנקבעו:
1. עד 18 תלמידים ילמדו בכל גן וכיתה.
2. גני הילדים ילמדו בשתי קבוצות נפרדות, אך בחלק מהמקומות תתבצע החלוקה בתוך גנים שבהם השטח גדול יחסית, ויותקנו מחיצות. גננת אחת תהיה אחראית על שתי הקבוצות ובכל קבוצה תהיה סייעת שתקבל תגבור. בכל גן תשובץ סייעת נוספת. במקרה ששטח הגן אינו גדול מספיק קבוצה אחת תלמד בגן, ואילו האחרת במתנ"ס, מבנה ציבור או בכיתה בבית ספר.
3. במקרה של למידה מרחוק בכיתה ה' ובכיתות גבוהות יותר, תתקיים לפחות יום אחד בשבוע למידה בבית הספר כדי לשמור על המסגרת הבית ספרית, על הקשר עם המורים ולייצר גמישות. הלמידה בבית הספר תתקיים בחצאי כיתות, כשמחצית הכיתה שנשארה בבית תלמד בזום עם התלמידים שבבית הספר.
יישום המתווה ייעשה על ידי משרדי החינוך, האוצר והבריאות. משרד הבריאות יאשר מחדש את המתווים בהתאם למצב התחלואה באופן שיענה על הצורך למנוע את התפשטותה. במשרד החינוך אמרו כי יהיה שיתוף פעולה בנושא עם הרשויות המקומיות, השלטון המקומי, ההורים , המורים וארגוני המורים, ותגובש תוכנית לשמירה על אוכלוסיות מיוחדות כמו חינוך מיוחד וכפרי נוער.
בנוסף צוין כי משרד החינוך והרשויות המקומיות יפעלו לגיוס כוח אדם באלפים, כדי שישמשו ככוח עזר בגני הילדים. בין היתר יגויסו פנסיונרים של מערכת החינוך, סטודנטים ומובטלים. גלנט אמר כי בכך ניתן יהיה לסייע במניעת אבטלה ובמתן מענה לתגבור בהתאם לצורך, בגני הילדים ובבתי הספר היסודיים.
שר החינוך הדגיש כי הפתרונות יהיו דיפרנציאליים וישתנו מיישוב ליישוב ובתוך הערים, וכן בין מגזרים שונים, בהתאם לאופי ולתנאים הייחודיים. גלנט ציין כי לקראת החזרה ללימודים ייצא משרד החינוך בהסברה להורים ולילדים עם המסר: "כאשר הילד נדבק - גם סבא וסבתא בסכנה".
"שלושת המתווים שקבענו נשמרים וכעת אנחנו מתווים את עקרונות ההפעלה", אמר גלנט. "צריך לזכור שיש הבדלים ושונות בין האוכלוסיות השונות והרשויות, ואנחנו מאפשרים חופש פעולה, אבל הכול על פי המתווים והעקרונות".
יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס אמר כי אין היתכנות לפתיחת גני ילדים בבתי ספר ובמתנ"סים: "העלויות גבוהות מאוד ומגיעות לפי ההערכות לחמישה מיליארד שקל. כדי לבצע התאמות במבנים בבתי ספר נצטרך לפחות ארבעה חודשים וגם זה לא בטוח, משום שהדבר מחייב אישורים והערכות".
"אנחנו ברשויות המקומיות נערכים רק לחלוקת גני הילדים בתוך המבנה עצמו משום שכל דרך אחרת אינה ישימה", הוסיף ביבס. "אמרנו לשר החינוך לגבי שלושת המתווים שקבע שמבחינתנו לא ניתן לפתוח גני ילדים נוספים מחוץ למבנה הגן הקבוע".
במכתב לשר החינוך גלנט ציין ביבס כי "הנחת העבודה היא ששנת הלימודים תיפתח לכלל התלמידים תוך נקיטת מהלכים לשמירה על מוגנות התלמידים והצוות, על מנת לנהל שגרה לימודית וחברתית מותאמת לנסיבות שתאפשר להורים שגרת עבודה". בשלטון המקומי ציינו כי הצהרונים יופעלו חמישה ימים בשבוע כתוכנית מסובסדת להורים עד לשעה 16:00.
גם ראש עיריית בית שמש, ד"ר עליזה בלוך, מתחה ביקורת על המתווה של גלנט. לדבריה, "המתווה המורכב יפגע במרכיב המשמעותי בלמידה בחירום והוא מרכזיותו של איש החינוך. כאשר הגננת מתפצלת בין גן הפעיל בשני מתחמים, כל הגן מפסיד. כאשר כיתה מתפצלת נפגע הקשר בין תלמידי הכיתה וגם בין הכיתה לבין המורה".
בלוך הוסיפה כי "מרכיב נוסף הוא פגיעה בחוסן של תלמידי ישראל. אי וודאות פוגעת בחוסן. מתווה כזה גדוש בחוסר וודאות וארעיות ויש בו הפרעה לחוסנם של התלמידים. מעבר לזוויות הפדגוגיות, גם ההיערכות הטכנית היא פשוט בלתי אפשרית. לאור זאת אני חושבת שלא נכון יהיה להכניס תזזית במערכת החינוך, והחלופה של למידה מרחוק תייצר שגרה נינוחה יותר עבור תלמידי ישראל".