ריאיון באולפן ynet עם ראש התנועה קלי כהן
(צילום: אלי מנדלבאום, שמוליק דודפור )

תנועת הצופים טוענת שמגפת הקורונה הובילה אותה למשבר כלכלי המאיים להביא לסגירתה, ולכן היא פתחה מאבק ציבורי ותקשורתי בניסיון לקבל סיוע מהממשלה, תחת הכותרת "אנחנו צופים באסון, תנועת הצופים נלחמת על הבית". אלא שהקמפיין של התנועה קומם הורים רבים בשל שכר הבכירים שמעניקה - הגבוה ביותר מבין כל התנועות.
הורים ובוגרים ששוחחו אתמול (ראשון) עם ynet קראו בתגובה לבצע בדק בית בכל הקשור להתנהלות הכספית ושכר הבכירים בתנועה. "דווקא משום שהיא יקרה לנו, חשוב לנו שתתבצע בדיקה והתייעלות", אמרו. "אנחנו תומכים בתקצוב וסיוע של המדינה, אבל מצפים מההנהגה להראות דוגמה אישית".
שכרו של מנכ"ל התנועה עמד ב-2019 על 555,302 ברוטו בשנה, הגזבר 399,063 שקל, מנהל רכש ותפעול 343,090 ומנהל מחלקת חינוך 291,717.
התקציב השנתי של תנועת הצופים עומד על 238,009 מיליון שקל. כ-70% מהתקציב מגיע מדמי חבר, 15% מתקציב המדינה ו-12% מהרשויות המקומיות.
לשם השוואה, שכר מנכ"ל תנועת בני עקיבא עומד על 394,644 ברוטו בשנה, וסמנכ"ל הכספים מרוויח 306,700 שקל. השכר הגבוה ביותר בנוער העובד והלומד הוא של רכז חטיבה, 270 אלף שקל בשנה. "לאן הולך כל הכסף שגובים מהחניכים מדי שנה?", תהו הורים לילדים בצופים. "מן הראוי שנקבל הסבר איך הגיעה התנועה למצב שבו היא מודיעה על קריסה תקציבית".
1 צפייה בגלריה
פעילויות קורס "תג היער" של הצופים
פעילויות קורס "תג היער" של הצופים
ארכיון
(צילום: עדי פוזנר)
הורה נוסף ציין: "ברור שאסור לתת לתנועת הצופים לקרוס, אבל בהחלט חובתנו לדרוש התייעלות, קיצוץ ובעיקר הוזלת עלויות להורים על מנת להקל את הנטל, ומתן אפשרות לבני נוער שהוריהם אינם יכולים להוציא אלפי שקלים, להצטרף לתנועת נוער שמצטיירת כרגע כאליטיסטית לעשירים".

"ניאלץ לסגור שליש מהשבטים"

אתמול הפגינו תנועות הנוער מול הכנסת במחאה על השבתת פעילות הקיץ והמחנות במסגרת צו הבריאות. לטענתן ההחלטה תסכן בני נוער שיסתובבו בחוסר מעש. הבוקר יקיים יו"ר ועדת החינוך של הכנסת דיון מיוחד במצב תנועות הנוער ובניסיון לאפשר את פעילותן בקיץ.
מתנועת הצופים נמסר שהיא מתכננת לקיים הפגנות ב-100 מוקדים בארץ ועצרת גדולה בתל אביב. בהודעתה בסוף השבוע הודגש כי חרף פניות לעזרה מהממשלה, הוחלט דווקא על קיצוץ בתנועות הנוער: "אם לא יועברו תקציבי התקנות שהוקפאו, וכן פיצוי על היעדר הכנסות מפעילויות פסח וממחנות הקיץ שבוטלו בעקבות המשבר, ניאלץ לסגור כשליש משבטי התנועה כבר בשנת הפעילות הקרובה".
עוד נמסר כי התנועה סיימה את 2019 בגירעון וכך יהיה גם בשנת 2020 אם לא תתקבל תמיכת הממשלה, קל וחומר על רקע הירידה בתמיכה מרשויות מקומיות וצפי לירידה במשלמי דמי חבר בשמה הקרובה. התנועה, נטען, ביצעה צעדי התייעלות כגון "שמרנות בהוצאות, פיטורי עובדים והקפאת תקנים וכן הוצאה לחל"ת".
תנועת הצופים מונה כ-100 אלף חניכים בכ-233 שבטים. מנתונים שמסרה עולה כי ההכנסות מתשלומי הורים עומדות על 165 מיליון שקל, מתוכם 110 מיליון עבור פעילויות ו-55 מיליון דמי חבר (דמי חבר עומדים על 700 שקל, ישנם שבטים שמקבלים סבסוד פריפריאלי. הסכום המקסימלי לטיולים ומפעלים בשנה עומד על 2,000 שקל). התקצוב שניתן מהמדינה עומד על 35 מיליון שקל ו-28 מיליון מהרשויות המקומיות.
לקראת דיון בוועדת החינוך של הכנסת הבוקר אמר היו"ר ח"כ רם שפע כי ההחלטה לקצץ בפעילות החשובה של המסגרות האלו היא טעות חמורה: "הבטחנו לנציגי התנועות והארגונים שנפעל לשמירה על תקציביהם ועל פעילותם שהיא חיונית לחברה הישראלית, במיוחד בעת הזו. אנחנו מתכוונים לבדוק גם אפשרות להחזיר את הפעילות בתנועות הנוער תחת הנחיות מחמירות ובקפסולות, ומקווים שנמצא מודל נכון לכך".
מלשכת השר לענייני השכלה גבוהה, זאב אלקין, נמסר כי "האתגרים התקציביים של תנועות הנוער וארגוני הנוער נובעים מעובדה מצערת שחלק מתקציבי תנועות הנוער וארגוני הנוער אינו מעוגן בבסיס התקציב והיה תלוי בכסף קואליציוני".
פורסם לראשונה: 23:48, 12.07.20