יו"ר ארגון המעבדות ל-ynet: "אם האוצר לא יתעשת - לא נשחרר בדיקות בכלל"
(צילום: ירון ברנר)

שעות לאחר שהחלה השביתה שבמסגרתה נבדקים לקורונה שנמצאו חיוביים לנגיף יקבלו על כך הודעות, אך הודעות לא יימסרו למי שיימצא שלילי, יו"ר הסתדרות עובדי המעבדות אסתר אדמון איימה הבוקר (ראשון) בריאיון לאולפן ynet: "אם משרד האוצר לא יתעשת - לא נשחרר בכלל תוצאות של בדיקות".
"אנחנו מבקשים מהאוצר להתעשת ולתקן את כל העוולות שנעשו במעבדות בעשור האחרון", אדמון הסבירה את מהות המחלוקת, "אנחנו לא מצליחים לגייס עובדים למעבדה בגלל השכר הנמוך, ומנגד - נפתחו מעבדות פרטיות. הסכם השכר שלנו קיים משנת 1995. מאז לא נחתם הסכם אחר ולא עדכנו את שכר עובדי המעבדות".
3 צפייה בגלריה
אסתר אדמון ישראל כץ
אסתר אדמון ישראל כץ
"האוצר צריך לתקן עוול של עשור". אסתר אדמון וישראל כץ
(צילום: דנה קופל, אבי מועלם)
- משרד האוצר טוען שאתם בוחרים לנצל את המצב בתקופה כה רגישה. "זו טעות חמורה. אנחנו נמצאים במחסור רציני של כוח אדם, אנחנו לא יכולים לתת מענה לעבודה השגרתית ובטח שלא נוכל לתת מענה לתקופת החורף", השיבה אדמון. "יש עזיבה של עובדים ותיקים שפורשים מהמערכת, ועובדים צעירים לא מגיעים. הם הולכים לעבוד במעבדות פרטיות והם מרוויחים שם פי שלושה וארבעה.
"הסכם השכר שלנו לעובד כולל תשלום של 37 שקלים לשעה, כאשר בשוק הפרטי הם מקבלים יותר מ-120 שקלים לשעה", היא הוסיפה, "אנחנו לא מצליחים להכניס צעירים למערכת, בעוד שאחוז גבוה מהעובדים שלנו נמצאים בגילי פרישה. בכל שנה יש ירידה של כ-10% בהיקף העובדים".
3 צפייה בגלריה
מעבדה בדיקה בדיקות קורונה קופת חולים לאומית אור יהודה
מעבדה בדיקה בדיקות קורונה קופת חולים לאומית אור יהודה
החלה השביתה במעבדות, איומים על החרפת המאבק
(צילום: AFP)
לטענת אדמון, "נראה שמשרד הבריאות פועל נחרצות להפרטת המעבדות הציבוריות".
- לפי המצב כעת, מי שהבדיקה שלו חיובית מקבל הודעה, ומי ששלילי נשאר בערפל? "בשלב זה, כן. אנחנו מקווים שלא יאלצו אותנו להחמיר את המצב. אנחנו קוראים לשר האוצר וגם לשר הבריאות -'תתעשתו. תתקנו את מה שלא נעשה בכל העשור האחרון'".
- ייתכן שתחריפו את הצעדים שלכם? "בהחלט, וכל זה למען בריאות הציבור".
- מה זה אומר? מה הצעד הבא? "בצעד הבא לא ישתחררו תשובות של בדיקות קורונה בכלל".
- יש אפשרות שזה יקרה כבר ממחר? "אם נראה שמשרד האוצר ממשיך להתעלם מאיתנו, לא לשבת איתנו ולא להציע הצעות שנוכל לעמוד בהן, בהחלט לא תהיה ברירה".
3 צפייה בגלריה
מעבדה של נגיף הקורונה ברחובות
מעבדה של נגיף הקורונה ברחובות
"משרד הבריאות פועל להפרטת המעבדות"
(צילום: AFP)
כ-2,000 עובדים במעבדות פתחו הבוקר בשביתה בדרישה לשיפור תנאי ההעסקה, נוכח משבר הקורונה שגרם להארכה משמעותית של שעות עבודתם והגביר את העומס על המעבדות.
השביתה החלה ללא הגבלת זמן, והיא כוללת את המעבדות הרפואיות בבתי החולים, בקופות החולים וכן את מעבדות בריאות הציבור של משרד הבריאות.
השביתה צפויה לפגוע בכל הפעילות בבתי החולים: לא יינתנו בדיקות למחלקות האשפוז, בין היתר לצורך שחרור חולים, יתאפשרו רק בדיקות למחלקת טיפול נמרץ ובדיקות דחופות לחדרי המיון, ולא יבוצעו בדיקות מעבדה הנחוצות לביצוע ניתוחים שאינם דחופים (אלקטיביים).
ממשרד האוצר נמסר הבוקר בתגובה: "בשבועות האחרונים מתנהל משא ומתן על דרישות עובדי המעבדות. במשא ומתן האינטנסיבי שהתרחש עד עתה הושגו הסכמות בחלק מהנושאים שעל הפרק. בנושאים האחרים, הוצעו הצעות מרחיקות לכת, שנענו בשלילה.
"צר לנו שעל אף ההסכם הקיבוצי שנחתם עם עובדי המעבדות והתוספות המשמעותיות שניתנו על בדיקות הקורונה לשביעות רצונם של העובדים, בוחר ארגון המעבדות לנצל את המצב ולשבות בתקופה רגישה זו, הן מבחינה כלכלית והן מבחינה בריאותית. אנחנו נכונים בכל עת לשוב לשולחן המשא ומתן, ומפצירים בארגון עובדי המעבדות להצטרף למאבק בעת הזו ולהסיר את איומי השביתה".