חשיפת ynet: התצהירים המלאים בפרשת הצוללות. רמטכ"לים, אלופים, מנכ"לי משרד הביטחון ובעלי תפקידים רגישים, כל אלו הגישו תצהירים לבג"ץ במסגרת עתירה לחקירה מעמיקה של פרשת הצוללות. רבים מהם מתארים את קבלת ההחלטות, האינטרסים והלחצים שליוו את רכישת הצוללות וספינות נגד טילים, שעמדו בלב תיק 3000.
3 צפייה בגלריה
מיצג צוללות בכניסה לבית המשפט העליון
מיצג צוללות בכניסה לבית המשפט העליון
מיצג צוללות בכניסה לבית המשפט העליון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לפני כשנה היועמ"ש מנדלבליט הודיע על הגשת כתבי אישום בכפוף לשימוע נגד תשעה חשודים בפרשה שנחשפה לראשונה ב-2016. במהלך החקירה חתם סוכן מספנות טיסנקרופ בישראל, מיקי גנור, על הסכם עד מדינה אך חזר בו. ראש הממשלה נתניהו מסר עדות במסגרת חקירת הפרשה, אך לא נחקר כחשוד. התנועה לאיכות השלטון עתרה להקים ועדת חקירה ממלכתית ולפתוח בחקירה פלילית בחשד למעורבות נתניהו בפרשה. מחר ייערך בבית המשפט העליון הדיון בעתירה.
חלק מהתצהירים חשף לראשונה רונן ברגמן ב"ידיעות אחרונות", תחילה בלי זהות כותביהם, ובהמשך לאחר שהותר לפרסמם נחשפו חלקים מהם. היום הביא ynet לראשונה את התצהירים המלאים כולם. מהתצהירים עולה תמונה מטרידה בהליך קבלת ההחלטות, ובין היתר מזכירים בהם כי צה"ל כלל לא רצה שש צוללות. הליכוד בתגובה מסר כי: "לקחו תצהירים רק ממחנה 'רק לא ביבי'".
לקריאה נוספת
עימותים בין שוטרים לבין חרדים ברחבי הארץ. כ-500 חרדים מהפלג הירושלמי הפגינו ברחוב רבי עקיבא בבני ברק וחסמו כבישים. במהלך העימותים ירה שוטר באוויר. גם בתום ההפגנה מאות צעירים נשארו, שרפו פחים וחסמו את הכביש לתנועת כלי רכב.

שוטר יורה באוויר במהלך הפגנה בבני ברק
(צילום: מני רפאל, מחאות החרדים כללי, הבני ברקים)
מוקדם יותר המשטרה עצרה 15 חשודים בהפרות סדר סמוך לתלמוד התורה גרודנא באשדוד, שפעל בניגוד להנחיות. נמסר כי "כוחות המשטרה פעלו החל משעות הבוקר ומנעו את קיום הלימודים במקום".
3 צפייה בגלריה
מפגינים חוסמים את בני ברית באשדוד
מפגינים חוסמים את בני ברית באשדוד
מפגינים חוסמים את בני ברית באשדוד
(צילום: אבי רוקח )
כמה עשרות שהגיעו למקום ניסו להיכנס בכוח לתוך המתחם, התעמתו עם השוטרים, גרמו נזק לגדר המקיפה את המתחם ולפציעתם של 13 שוטרים באורח קל. לאחר מספר שעות, לקראת השעה 14:00, פינו כוחות המשטרה את המפגינים.

(צילום: ניצן דרור, שחר גולדשטיין)

בירושלים, בשכונת מאה שערים המשטרה נאלצה לפעול נגד תלמידים שהגיעו לישיבה ולבית כנסת סאטמר שפעל בניגוד להנחיות ובתוכה עשרות אנשים. מאות מוחים התקבצו במקום והחלו ליידות חפצים לעבר השוטרים ולצעוק "נאצים". המשטרה הפעילה אמצעים לפיזור ההתקהלות, בין היתר "בואש". חשוד נעצר בשל הפרת הסדר במקום. בראשון לציון המשטרה פיזרה תפילה המונית בבית הכנסת ארם צובא אחרי שהתקבל דיווח על התקהלות במקום. השוטרים גילו בבית הכנסת שאמור להיות סגור 300 צעירות שמתפללות בניגוד להנחיות ומסכנות את בריאותן.
אתמול הנחה האדמו"ר מוויז'ניץ, רבי ישראל הגר, את חסידיו לפתוח החל מהיום את כל מוסדות החינוך של החצר. הבוקר נותרו המוסדות סגורים כשמחוץ למוסדות נערכו כוחות משטרה רבים. עם זאת, ברחובות הורגשה תנועת ילדים בילקוטים, וגורמים בחסידות סיפרו כי הלימודים מתקיימים במתכונת חלקית, בבתים פרטיים ובמבנים אחרים של החסידות.
לקריאה נוספת
זה לקח כמעט שנה אבל בסופו של דבר הממשלה החליטה לעצור את התנועה בנמל התעופה בן גוריון מיום שלישי ועד לסיום הסגר, נכון לעכשיו ביום ראשון בחצות, למעט מקרים חריגים. ראש הממשלה נתניהו אמר בפתח ישיבת הממשלה: "אנחנו מקדימים את כל העולם".
(צילום: נדב אבס, שחר גולדשטיין)
ניתן יהיה לטוס רק לקבלת טיפול רפואי, השתתפות בהליך משפטי, יציאה למקום מגורים, השתתפות בהלוויה של קרוב משפחה או במסגרת עבודה המותרת בחוק. לפי התקנות, בראש ועדת החריגים ליוצאים לחו"ל יעמדו מנכ"ל משרד הבריאות ומנכ"ל משרד התחבורה.
לקריאה נוספת
כבוד יושבת הראש. בסקרים מפלגת העבודה נמצאת מתחת לאחוז החסימה, כלל לא ברור אם היא תרוץ בנפרד - אבל כעת יש למפלגת העבודה יושבת ראש חדשה: ח"כ מרב מיכאלי נבחרה ליו"ר המפלגה, לאחר שניצחה בפריימריז ברוב גדול. לפי התוצאות שפרסם מזכ"ל המפלגה, מיכאלי קיבלה 77% מהקולות ותחליף את השר עמיר פרץ, שהחליט לא להתמודד הפעם. אבי שקד הגיע למקום השני בבחירות המקדימות.
מזג האוויר מחר יהיה נוח ונעים. בצפון ובהרים צפויה רוח מזרחית חזקה, בעיקר בשעות הבוקר. בימים שלישי ורביעי צפויה התחממות, אבל יהיו הרבה עננים בגובה רב. הגשם יחזור ביום חמישי בבוקר ותהיה גם ירידה בטמפרטורות.
בריאות, פוליטיקה וכסף -ארה"ב כמשל. ביום השבעתו של הנשיא החדש ג'ו ביידן, מספר המתים מקורונה בארה"ב עלה על מספר החיילים האמריקאים שאיבדו את חייהם במלחמת העולם השנייה. לעומת המגפה שנמשכת פחות משנה, האמריקאים נלחמו במלחמה זו במשך 4 שנים תמימות. איך קרה שהמעצמה העשירה בעולם לא הצליחה להגן על תושביה מפני הנגיף, שמזמן חדל להיות מסתורי? התשובה היא: פוליטיקה וכסף. לא זכור בהיסטוריה מקרה דומה בו, יחס למחלה הפריד בין התושבים בהתאם לשייכות פוליטית, כמו בארה"ב בשנה שהסתיימה. תארו לעצמכם תמונה בה באירוע תרבותי בדשא ירוק באוקטובר 2020, מחצית הקהל (תומכי טראמפ) יושבים בלי מסכות, כאשר המחצית השנייה (תומכי ביידן) עוטים מסכות הדוקות. לא פלא שמספר המאומתים בארה"ב מהווה רבע מכ- 10 מיליון מאומתים בעולם.
אבל, מדוע במספר המתים למיליון תושבים, מדינות בארה"ב כמו ניו ג'רזי, ניו יורק ומסצ'וסטס, כל אחת מהן בנפרד, עולות על מדינות העולם. פוליטיקה וכסף, כבר אמרנו? ארה"ב משקיעה בבריאות 18% מהתמ"ג, מעל ל-10,000 דולר לתושב בשנה, 42% יותר משוויץ, שהיא השנייה בהוצאות לבריאות בחישוב למספר התושבים. פוליטיקה אמריקאית הכתיבה חלוקה לא יעילה ולא שוויונית של תקציבי הבריאות. מצב זה מותיר יותר מ-27 מיליון אמריקאים ללא ביטוח בריאות כלל ועוד עשרות מיליונים עם ביטוח נחות. אמריקאים רבים חושבים פעמיים ויותר לפני שפונים לעזרה רפואית. פסיכולוגיה זו משפיעה גם על בעלי ביטוח. הרי, רוב המתים הם מעל גיל 65 – גיל המזכה בביטוח ממשלתי (מדיקר). דונלד טראמפ התנגד לתוכנית ממשלת אובמה להרחבת נגישות שירותי הרפואה. ביידן תמך בזמנו, אבל כעת, בתפקידו כנשיא, ספק אם ירצה להגדיל את המיסים ההכרחיים למימון שינויים במערכת הבריאות.
הצו לעטיית מסכות, עליו חתם בשעות הראשונות לכהונתו, לא יספיק. הוא חייב למצוא דרך לספק שירותי בריאות ליותר אמריקאים בלי להעלות את ההוצאה לבריאות שכאמור, גבוהה דיה. להחלטות פוליטיות ולכסף יש השפעה מכרעת על בריאות התושבים, הן בארה"ב והן בישראל.
פורטוגל מובילה בשבוע האחרון בשני מדדים עולמיים מדאיגים בקורונה – מספר המאובחנים החדשים למיליון נפש ומספר המתים למיליון נפש מקורונה. במדד של מספר המאובחנים מקדימה פורטוגל את אנדורה שבמקום השני, ישראל שמדורגת שלישית וספרד הרביעית.
בפורטוגל אובחנו מאז פרוץ המגפה 620 אלף איש ויותר מ-10,000 חולים מתו. בחודשיים האחרונים בלבד אובחנו במדינה 350 אלף נדבקים חדשים ונרשמו יותר מ-6,000 מקרי מוות. אתמול פורסם בפורטוגל כי בתוך יממה מתו 274 חולי קורונה במדינה. גם מספר המאובחנים ממשיך לשבור שיאים ואתמול אובחנו במדינה למעלה מ-15 אלף נדבקים חדשים. בארבעת הימים האחרונים אובחנו במדינה כ-57 אלף נדבקים.
ט"ו בשבט. למה? בגלל שראש השנה לאילנות יחול ביום חמישי, בגרסה נטולת נטיעות בשל מגבלות הסגר. מה בכל זאת אפשר לעשות במועד החגיגי כשאי אפשר לצאת מהבית? לאכול פירות, ולאו דווקא יבשים, לערוך סדר ט"ו בשבט, שמסורת אמירתו התגבשה במאה ה-17, ולזכור את החשיבות על שמירה על הסביבה, שכן החברה להגנת הטבע ורשות שמורות הטבע קבעו אותו כחג לשמירת הטבע.
חוקרי רשות המיסים ערכו מבצע מיוחד לגילוי משתמטים ממס במסגרתו פשטו על 11 פיצוציות וקיוסקים ברחבי הארץ. מהבדיקה עולה כי בכל הפיצוציות שנבדקו קיים חשד להונאה של רשות המיסים.
ברון הסמים "אל-צ'אפו הסיני" נעצר באמסטרדם.
הכירו את הפיל הכי סביבתי בעולם, הכלבה שריגשה את טורקיה וגם צפו בתמונות מדהימות מים המלח.

3 צפייה בגלריה
ים המלח בסופ"ש
ים המלח בסופ"ש
ים המלח בסופ"ש
(צילום: AFP)