עד מתי יימשך המשבר והאם יהיה סגר רביעי? פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש השיב לשאלות גולשי ynet. כשנשאל אש מתי ייגמר המשבר, השיב כי "זה תלוי בחיסונים, כשנצליח לחסן נתח גדול מאוד מהאוכלוסייה ונגיע למה שנקרא חסינות עדר. אני מצפה שזה יקרה בעוד כמה חודשים".
3 צפייה בגלריה
נחמן אש באולפן
נחמן אש באולפן
נחמן אש באולפן
(צילום: הדר יואביאן )
בתשובה לשאלה מה הסיכוי לסגר רביעי אמר: "ככל שמתחסנים יותר, הסיכוי הזה קטן - וככל שיעבור הזמן ומתחסנים הסיכוי שתהיה התפרצות ונצטרך סגר נוסף קטנה יותר". על תעודת חיסון אמר "כבר אפשר להוריד באינטרנט, נשיק אותה בימים הקרובים. היא מקנה את האפשרות לא להיכנס לבידוד אחרי שהיית במגע עם חולה. הדבר השני הוא התו הירוק, שאותו נוציא לאור כשנצא מהסגר ונפתח פעילויות שמותנות בתו ירוק. תוכלו ללכת למשל להצגה עם התו הירוק".
(צילום: ירון ברנר)
פרופ' רן בליצר, ראש קבינט הקורונה ב"מגן ישראל" וראש מערך החדשנות בקופת חולים כללית, אמר הבוקר: "היינו צריכים גם להתחיל לראות את הירידה במספר החולים הקשים, ואנחנו לא רואים את המגמה הזו בעוצמה שציפינו לה". לדבריו, אחת הסיבות האפשריות לכך היא הזן הבריטי, "שהעדויות שהוא מידבק יותר, הן די חזקות. האם הוא גורם גם ליותר תחלואה קשה - זה עדיין נבחן. הבריטים הוציאו הודעה שאכן כך, שהוא יוצר תחלואה יותר קשה, אבל זה עוד לא אומת במקומות אחרים וגם לא בישראל.
נכון להבוקר, 7,737 ישראלים נמצאו חיוביים לנגיף הקורונה. שיעור הבדיקות החיוביות נותר גבוה ועמד על 9.6% מתוך 83,367 בדיקות לגילוי הנגיף. מקדם ההדבקה (R) עלה מעט והגיע ל-0.91. במגזר החרדי הוא ירד ועומד על 0.88.
לקריאה נוספת
הסגר יוארך מחר וכל הדרכים לישראל ייסגרו. ראש הממשלה נתניהו אמר היום כי יביא להחלטת הממשלה את הארכת הסגר: "נחליט לפי מצב התחלואה כמה זמן הוא יימשך". עלות הארכת הסגר בשבוע נוסף, כפי שדורשים משרד הבריאות וראש הממשלה, תגיע לכ-4.4 מיליארד שקל. הממשלה תתכנס לדון בהארכה מחר אך בוועדת חוקה, חוק ומשפט התעמתו חברי הכנסת עם היו"ר יעקב אשר, שניסה להגביל את החוק שזכה לתמיכה בכנסת בנוסחו המקורי. לאחר הפיזור אמר: "למרות שהסיעות החרדיות הסכימו לפשרות מרחיקות לכת בחוק הקנסות כדי לשדר מסר של אחריות, כחול לבן והאופוזיציה מתעקשים על תחרות קטנונית בתתי סעיפים וסייגים שהוכנסו לחוק בהמלצת הייעוץ המשפטי. במצב כזה אין טעם לחדש את דיון הוועדה".
לפני כן קרא יו"ר הקואליציה מיקי זוהר לחזור לנוסח המקורי של החוק, וח"כ אשר אמר: "אני מתנגד לחוק, אבל הסכמנו לו מתוך אחריות. צו סגירה הוא כתם".
3 צפייה בגלריה
שוק מחנה יהודה
שוק מחנה יהודה
שוק מחנה יהודה
(צילום: גיל יוחנן )
בנוסף הודיע היום נתניהו כי המעבריים היבשתיים - כולל גשרי הירדן - ייסגרו: "נאריך את איטום הגבולות שלנו. ייתכן שנצטרך חקיקה לשם כך. אני מצפה לנושא הזה וליציאה ההדרגתית מהסגר". המעברים שייסגרו: נהר הירדן, טאבה וערבה. מעבר אלנבי יישאר פתוח למעבר תושבי יהודה ושומרון. אתמול חשף כתבנו המדיני איתמר אייכנר כי למרות סגירות נתב"ג, מעברי הגבול היבשתיים של ישראל עם ירדן ומצרים נותרו פתוחים – ואזרחים ישראלים יכלו לחזור דרכם ולהיכנס לבידוד. הרשות הפלסטינית לא סגרה את שעריה היום - והחוזרים מחו"ל יכולים להיכנס אליה דרך מעבר אלנבי. רשמית לא ניתן לחצות את הקו הירוק לישראל, אך אלפי פועלים עדיין עושים זאת דרך הפרצות בגדר. "העברתי היום 250 בני אדם", סיפר נהג אוטובוס.

לקריאה נוספת
זעקת ניצולי השואה. בסדרת כתבות מיוחדת ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" של כתבתנו הדר גיל-עד, נחשף מצבם של ניצולי השואה שנשכחו מאחור, גם במהלך הקורונה. לרגל יום השואה הבינלאומי שחל היום, הובא הסיפור של ניצולים שמבקשים לחיות בכבוד בישראל 2021.
3 צפייה בגלריה
פרויקט יום השואה הבינלאומי ניצולי שואה נזקקים תרומה עזרה
פרויקט יום השואה הבינלאומי ניצולי שואה נזקקים תרומה עזרה
פרויקט יום השואה הבינלאומי ניצולי שואה נזקקים תרומה עזרה
(צילום: אלכס קולומויסקי, גדי קבלו, אפי שריר, ראובן שוורץ, אלעד גרשגורן)
בין האמירות הקשות של אותם גיבורים: "אני לא אוכל מרצון - אלא בשביל לא למות", "לא נשאר לי פה כלום", "למדתי לחסוך כדי שיהיה לי כסף לאוכל" , "אין לי פנסיה, והקצבאות לא מספיקות".
178,400 ניצולי שואה חיים היום בישראל. כרבע מהם מתחת לקו העוני. "מופקרים לגורלם", כך נקרא הפרויקט שבעקבותיו, אלפי פניות התקבלו למערכת. מאות אלפי שקלים נתרמו, תרופות, קלנועיות וציוד חימום לחורף נרכשו. רבים גם התנדבו לשלם את חשבונות החשמל של הניצולים, כדי שיוכלו להרשות לעצמם להדליק תנור בלילות הקרים. אחרים התנדבו לבשל עבורם באופן קבוע. קבלנים ומהנדסים הציעו לשפץ את ביתם והיו גם מי שהתחייבו לבקר ולארח להם חברה, כדי שלא ירגישו בודדים יותר.
לקריאה נוספת
הממשלה תדון מחר בהארכת הסגר מעבר. נכון לעכשיו הסגר אמור להסתיים בחצות יום ראשון, ה-31 בינואר. נתניהו וגנץ חלוקים (שוב) כיוון ששר הביטחון דורש מראש הממשלה התניית הגברת האכיפה בהארכת הסגר.
מחר ט"ו בשבט. מדי שנה נוהגים רבנים, בעיקר מהזרם החסידי, לערוך שולחן ולקיים "טיש" ענק לבני הקהילה, בו הקהל - אשר מונה מאות ואף אלפי בני אדם - מצטופף סביב האדמו"ר. קיים חשש מחגיגות ט"ו בשבט שיתקיימו בחצרות.
הטמפרטורות יירדו מחר בחדות, וייעשה מעונן חלקית ויירד גם גשם מקומי. בלילה וביום שישי הגשם יימשך, מלווה לסירוגין בברקים ורעמים. יהיה קר ושלג יירד בחרמון, כאשר בשבת הגשם ייפסק כמעט לגמרי.
גיא, בן 34, חלה בקורונה בחודש נובמבר. חום גופו לא עלה, אבל, למשך מספר ימים איבד את חוש הטעם והריח. בדיקה שנלקחה מהאף ומהלוע הוכיחה כי חלה בקורונה. החלים במהרה ובהיותו בעל מודעות טיפולית גבוהה עקב עברו כפאראמדיק, החליט לתרום דם כדי לסייע להחלמת חולים עתידיים. כחודשיים לאחר מחלתו נלקחה ממנו במד"א מנת דם על מנת לשמור את החלק הנוזלי שבדם, שנקרא פלסמה, בו אמורים להימצא נוגדנים נגד הנגיף. הרעיון הוא, להזליף פלסמה זו ואתה את הנוגדנים, לחולי קורונה. נוגדנים שהוזלפו אמורים לנטרל את הנגיף בחולים אלה. להפתעתו, לאחר מספר שבועות, קיבל גיא הודעה ממד"א על כך שבפלסמה שלו לא נמצאו נוגדנים נגד קורונה. כלומר, אין טעם במתן הפלסמה של גיא לחולי קורונה למטרה הנעלה אליה התכוון. יחד עם זאת, התעוררה במוחו דאגה חדשה. עד עכשיו הוא חשב שהוא מחוסן מאחר שכבר חלה. עכשיו, הוא חפץ לקבל חיסון, אבל, במשרד הבריאות אמרו לו שהוא שייך לקבוצת המחלימים, שלא זכאים לחיסון. התשובה אכזבה את גיא עד מאוד.
גיא צודק. הנושא אינו פשוט. אנו יודעים שלמערכת החיסונית, פרט לנוגדנים, יש גם מרכיב של תאי דם מיוחדים, שזוכרים את הנגיף ואמורים להילחם בו במקרה של חשיפה חוזרת. מצד שני, אנו גם יודעים שרמת הנוגדנים בדם יורדת עם הזמן ובכל חולה בקצב שונה. מספר מחקרים שנעשו עד עכשיו הראו שכמות נוגדנים מסוימת נשארת בדם המחלימים למשך 6-8 חודשים לפחות. אך לא בכולם. האם זה תלוי באופי המערכת החיסונית של האדם או בחומרת המחלה או בגורמים אחרים, טרם ידוע.
האפשרות של מתן פלסמה של מחלימים לחולים אחרים עלתה כבר בתחילת המגפה. מחקרים ראשונים שניסו להוכיח יעילות טיפול זה, לא הצליחו. לפני כשבועיים התפרסם מאמר ראשון שהגדיר במדויק מה יעיל בפלסמה, מתי לתת אותה ולמי. התוצאות שהתפרסמו מתיישבות עם ההיגיון הרפואי באופן מושלם: פלסמה שנלקחה ממחלימים יעילה באנשים מעל גיל 65, כאשר יש בה הרבה נוגדנים ונותנים אותה בימים הראשונים של המחלה, דהיינו, כשגוף החולה טרם הספיק ליצור נוגדנים משלו.
לגבי גיא, בהחלט מומלץ לאפשר לו להתחסן.
מספר בני האדם שנדבקו בקורונה מאז פרוץ המגפה בדצמבר 2019 בעיר ווהאן בסין, חצה בימים האחרונים את גבול ה-100 מיליון. המדינה שבה הכי הרבה תושבים נדבקו בנגיף היא ארצות הברית – שם יותר מ-26 מיליון בני אדם אובחנו כמאומתים בשנה האחרונה. בהודו מספר הנדבקים הוא מעל 10.5 מיליון ובברזיל מעל 8.9 מיליון. למעשה, שלוש המדינות האלה מרכזות את שליש התחלואה העולמית.
לאחר מכן נמצאו 16 מדינות, שבהן נדבקו בין 3.7 מיליון בני אדם למיליון. מדובר (על פי סדר יורד) ברוסיה, בריטניה, צרפת, ספרד, איטליה, טורקיה, גרמניה, קולומביה, ארגנטינה, מקסיקו, פולין, דרום אפריקה, איראן, אוקראינה, פרו ואינדונזיה.
ישראל מדורגת במקום ה-27 בעולם מבחינת המאובחנים. בלגיה ופורטוגל נמצאות מעל ישראל ברשימה ואילו עיראק, שבדיה ופקיסטן מעט אחריה. דווקא סין, המדינה שבה התפרץ הנגיף, מספר הנדבקים נמוך יחסית. סין מדורגת במקום ה-83 בעולם עם קרוב ל-90 אלף נדבקים מאז פרוץ המגפה.
ומי בתחתית הרשימה? על פי הנתונים במיקרונזיה אובחן חולה בודד, שכבר החלים, וכך גם בוונאוטו.
סדר ט"ו בשבט. למה? כי הערב הוא ערב ט"ו בשבט, ראש השנה לאילנות. סדר ט"ו בשבט הוא נוסח אמירת דברי תורה בשבח ארץ ישראל ופירותיה. מסורת אמירתו התגבשה על ידי חכמי צפת במאה ה-17, והמנהג התפשט בתפוצות, כדי להנחיל את אהבת הארץ ליהודי הגולה, וקיבל ביטוי בעיקר ברחבי יהדות ארצות האסלאם וארצות הבלקן. בהמשך התקבל המנהג גם בקרב תנועת החסידות והנוהגים על פי תורת האר"י.
75 שנים אחרי שהופרדו באושוויץ, נמצאה הילדה האבודה.
(צלם: אבי חי)

"אתגר הכלב הגאון" גילה: באמצעות משחק כלבים מגזעים מסוימים יכולים ללמוד מילים במהירות.
הסטנדאפיסטית שאלה "מה הדבר הכי דפוק שגבר עשה לך?", ולא דמיינה מה זה יעורר.
והשף יהונתן בורוביץ' מלמד איך תוכלו להכין עראייס בחמש דקות בטוסטר בבית.
(צילום: שחר גולדשטיין ונדב אבס)