הסגר יימשך? בסוף השבוע הקרוב אמור להסתיים הסגר השלישי על מדינת ישראל אבל עושה רושם שהוא יימשך לאור נתוני התחלואה הקשים. סגן שר הבריאות יואב קיש אמר היום לאולפן ynet: "אם לא נראה שינוי דרמטי בדמות ירידה משמעותית במספרים - שמאוד קשה להאמין שנראה בשבוע - נצטרך להישאר בסגר לשבוע נוסף". פרשננו נדב איל כתב היום במאמרו "כך נכשלנו במאבק מול הקורונה": מי שרוצה להשוות את ישראל לצרפת, שבדיה וספרד ולהגיע למסקנה שמצבנו טוב יחסית יכול לעשות זאת - אבל מדובר בסוג של שקר. אם לא הטעויות הללו שביצעה הממשלה לאורך החודשים האחרונים, חייהם של רבים היו נחסכים.
(צילום: אורי דוידוביץ, אבי חי)

מנכ"ל משרד הבריאות הודיע למנהלי בתי החולים שעליהם להתייחס למצב התחלואה הנוכחי כאל "מצב חירום של מערכת הבריאות". ובמקביל, עלייה במספר המתחסנים. פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש אישר היום כי יוענק פטור מבידוד למי שהתחסן פעמיים. האישורים ייקראו "התו הירוק", במקום "הדרכון הירוק", ומערכת הבריאות ממשיכה לבנות הקלות. "זה יהיה מחולק לשניים, נאפשר הופעות ופעילות יומיומית של קניונים. אנחנו עדיין בודקים איך יהיה נכון להפעיל אותם". לגבי הדרכון, הפרויקטור אמר כי ההחלטות יתקבלו בקבינט כשהסגר ייגמר. באף מדינה בעולם, כולל ישראל, לא נעשה עד היום שימוש בתעודת חיסון כתנאי למתן זכויות בסיסיות כגון חופש התנועה. ההמלצה של ארגון הבריאות העולמי היא לא לעשות שימוש ב"דרכון מתחסן" גם כעת במגפת הקורונה.
5 צפייה בגלריה
תורי ענק בהמתנה לקבל חיסון נגד קורונה בכיכר רבין, תל אביב
תורי ענק בהמתנה לקבל חיסון נגד קורונה בכיכר רבין, תל אביב
תורי ענק בהמתנה לקבל חיסון נגד קורונה בכיכר רבין, תל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
הממשלה תצביע הערב על הצעת משרד הבריאות לחייב את כל השבים מאיחוד האמירויות להיכנס לבידוד במלוניות, כבר מהלילה. זאת, עקב החשש מהימצאות המוטציה הדרום-אפריקנית בקרב הישראלים החוזרים משם, מוטציה שלפי ההערכות מידבקת הרבה יותר מהזן הרגיל של הקורונה.
ועל רקע הרחבת מבצע החיסונים לבני 50-45, בכמה מוקדי חיסונים נרשמו הבוקר עומסים כבדים כשבאחרים אף התבשרו המתחסנים כי החיסון אזל. אחת המתחסנות אמרה: "לא הפרידו חיסון שני מראשון ולא הפרידו על-פי שעות. זה היה נראה כמו זירה שבה יכולות להתרחש הדבקות רבות, במיוחד באוהל, וחלק מהאנשים השתעלו שם. אני מתארת לעצמי שזה המצב גם בעוד מקומות שפתחו היום את החיסונים לגילים צעירים יותר. האנשים היו מנומסים ועמדו בתור בסבלנות, אבל הכניסו המון אנשים לחלל הזה".
לקריאה נוספת

משפחתו של משה חרזי ז"ל דורשת תשובות. ביום שישי האחרון הלך לעולמו משה חרזי (47) בבית החולים איכילוב בתל אביב לאחר שמכונת ההנשמה הפסיקה לפעול. הצוות הרפואי הבחין בכך רק כעבור דקות ארוכות.
(צילום: שמוליק דודפור, אבי חי)
משה, עובד אגף התברואה בעיריית תל אביב, הותיר אחריו אישה וחמישה יתומים. הבכור סיים לאחרונה צבא והקטנה בת שש. לפני שבועיים נכנסה המשפחה לבידוד מקורונה אך לאחר שלושה ימים עלה חום גופו של חרזי והגיע לחום של 39 מעלות. המשפחה ביקשה טיפול רפואי אבל בקופת החולים, לטענתם, סירבו לפנותו. רק אחרי שהחל להקיא דרשו בני המשפחה לפנותו למיון ולבסוף פונה בהתערבות הרופא. לאחר צילום חזה חובר במיון לחמצן ואושפז במחלקת הקורונה בבית החולים. ביום חמישי האחרון חלה הידרדרות במצבו והוא הובהל לטיפול נמרץ.
מבית החולים נמסר: "בתחקיר ראשוני שקיימה במהלך השבת הנהלת בית החולים עלה שצינור ההנשמה נתלש ממקומו אולם נוכח ריבוי התראות בו-זמניות בטיפול הנמרץ הצוות שהיה עסוק במענה להתראות חירום בחולים אחרים הצליח להתפנות ולזהות זאת רק לאחר כמה דקות. אנו חווים עומס כבד שמאתגר את הצוות".

5 צפייה בגלריה
משה חרזי
משה חרזי
משה חרזי ז"ל
על התקלה החמורה שמעו בני המשפחה, לדבריהם, רק מהתקשורת. המשטרה פתחה היום בחקירה שתברר את השתלשלות האירועים שהביאו למותו של חרזי ז"ל.
לקריאה נוספת
יש רופא בקהל? כתבתנו הפוליטית, מורן אזולאי, חשפה היום כי פרופ' גבי ברבש מצוי לאחרונה בשיחות עם יו"ר ימינה נפתלי בנט בנוגע לאפשרות להצטרף לחיים הפוליטיים. השניים נפגשו מספר פעמים, אולם ברבש טרם מסר תשובה סופית. אם אכן יצטרף - יהיה ככל הנראה מועמד לתפקיד שר הבריאות מטעם המפלגה.
5 צפייה בגלריה
גבי ברבש נפתלי בנט
גבי ברבש נפתלי בנט
גבי ברבש נפתלי בנט
(צילום: אוראל כהן, מוטי קמחי)
שותפו של בנט עד זה מכבר, בצלאל סמוטריץ', התייחס היום להצהרתו לפיה הוא ויו"ר מפלגת ימינה נפתלי בנט ירוצו בנפרד בבחירות הקרובות. "לא זזתי מילימטר, אני נמצא איפה שאני נמצא כבר שש שנים בהיבט הערכי, עם הדרך, עם החזון, עם המחויבות לציבור ומה שהוא מייצג. נפתלי נטש את הערכים שלו, קודם כל".
ויו"ר ש"ס, אריה דרעי, אמר: נביא את סער ובנט לשבת בממשלה תחת נתניהו. יו"ר ש"ס העריך כי הליכוד הוא בעל הסיכוי היחיד להקים ממשלה, ובמקרה זה הוא עצמו מתכוון לדאוג לכך שמפלגתו של סער, כמו גם ימינה בראשות נפתלי בנט, יחזרו למחנה הימין.
לקריאה נוספת

לקראת הלילה הגשם יתחזק ויימשך עד ליל שני, לצד רוחות שיתחזקו גם כן. כמו כן, שלג החל לרדת במפלס התחתון בחרמון והטמפרטורה במקום היא 0 מעלות.
ביום שלישי יירד גשם בצפון, ושוב יגיע למרכז אחר הצהריים. בשעות הלילה יהיה גשום ולעתים סוער, כאשר שיא הגשם יהיה ביום רביעי - אז גם שלג כבד יירד בחרמון וייתכן שלג גם בהרי הצפון הגבוהים. ביום חמישי הגשם ייפסק, אך יוסיף להיות קר.
בעל האשליות. לפני שבעה חודשים אמר ראש הממשלה שהקורונה נגמרה והורה לצאת לעשות חיים. עכשיו, מדבריו מלפני יומיים בפגישה עם השולמנים, ניתן היה להבין ששוב "זה נגמר". אמרנו בעבר, וצריך לחזור ולהדגיש, שכל הכשלים בטיפול בקורונה קשורים לכך שיש יותר מדי פוליטיקה ומעט מדי רפואה. מדענים טרם החליטו על סוף הקורונה, גם לא ארגון הבריאות העולמי. ההתארגנות בישראל למתן חיסונים נגד קורונה זכתה בצדק לשבחים, אבל, רק מי שמתאים לו להפיח אשליות יכול להיות "אופטימי" שהקורונה מאחורינו. המציאות היא שבשלב זה ילדים לא מתחסנים, כמו גם, חלק מהחולים במצבים כרוניים, נשים הרות, אנשים שמרותקים לבתיהם, חלק גדול מהקהילה החרדית ומהאוכלוסייה הערבית.
בנוסף, יש להביא בחשבון שעל פי נתוני החברות המייצרות חיסונים, עד 5% מהמתחסנים לא יפתחו חיסון מלא. המסקנה היא שגם אחרי השלמת מבצע החיסונים בקרב האוכלוסייה הכללית מעל גיל 16, לא נוכל להגיע לחסינות מלאה, מה שנקרא במדע החיסונים – חסינות עדר, מצב בו נמנעת בוודאות התפשטות המגפה. מה שאפשר לחזות בוודאות, זה שהנגיף, מצד אחד, ימשיך לעבור מוטציות ומצד שני, יהיו מספר סוגי חיסונים זמינים לשימוש.
ברורה התועלת של הבטחות והפחת אשליות מבחינה פוליטית. ניתן היה לעבור על כך לסדר היום אם זה לא היה כרוך בהשלכות מסוכנות לבריאות ולכלכלה. לבריאות, משום שאנשים מחוסנים יקבלו תחושת ביטחון כוזבת ויזניחו את אמצעי הזהירות וההתמגנות, כגון, שמירת מרחק ועטית מסכה – אמצעי חובה, בשלב זה, גם למתחסנים, על פי רוב המדענים. הנזק לכלכלה הוא לא פחות גדול. בעלי עסקים ואנשי תרבות, יושבים ומחכים במקום להתאים את תנאי עיסוקם לדרישות המגפה.
בסין לא לוקחים סיכונים ובימים האחרונים הוכנסו 22 מיליון תושבים לבידוד, בשל התפרצות קטנה של נגיף הקורונה. עשרות אלפי תושבים נלקחו לבידוד מחוץ לבתיהם. למעשה אובחנו היום בסין 109 נדבקים נוספים בנגיף הקורונה ומספר המאובחנים מאז פרוץ המגפה במדינה עומד על 88,227, כך שלמעשה בישראל אובחנו פי 6 נדבקים מאשר במדינה שבה מתגוררים מעל 1.4 מיליארד בני אדם.
בסין, המדינה שבה התפרץ הנגיף, מתו עד כה 4,635 בני אדם מקורונה. למעשה, מאז אמצע אפריל המדינה כמעט שלא מדווחת על מקרי מוות חדשים. נכון לעכשיו יש בסין 1,163 חולים פעילים, 42 מהם במצב קשה. לשם השוואה בראשון לציון יש כיום 1,174 חולים פעילים ובבאר שבע 1,168. מספרים דומים לנתון בכל סין.
אגב, בירושלים יש 16,102 חולים פעילים – כמעט פי 14 מהמספר בכל סין.
הרב לאו. למה? הרב ישראל מאיר לאו, לשעבר הרב הראשי לישראל, נמצא חיובי לקורונה – זאת אחרי שקיבל את שתי מנות חיסון. יו"ר מועצת "יד ושם" בן ה-83, היה מאישי הציבור הראשונים שקיבלו את מנת החיסון הראשונה, מיד עם תחילת המבצע הלאומי. ההערכה היא שנדבק מאשתו, שנחשפה לחולה מאומת ונמצאה חיובית גם היא, ולא ברור אם נדבק עוד לפני מנת החיסון השנייה.


5 צפייה בגלריה
הרב לאו
הרב לאו
הרב לאו
(צילום: טל שחר)

אתם מתכננים טיול בוונציה? התכוננו להיות במעקב כי העיר תבדוק איפה נמצא כל תייר ותייר.
5 צפייה בגלריה
האם עיר התעלות תחזור בעיית עודף התיירים שהייתה לה טרום משבר הקורונה?
האם עיר התעלות תחזור בעיית עודף התיירים שהייתה לה טרום משבר הקורונה?
ונציה
(shutterstock)
בית המשפט הורה היום על פירוק מסעדת "חדר האוכל" הוותיקה במתחם תיאטרון הקאמרי בתל אביב.
והשחקנית אמה רוברטס הפכה לאמא וזה הזמן לעדכן את העולל הטרי בקורות המשפחה שאליה נולד: דודה ג'וליה, כוכבת ענקית ומתארסת סדרתית, סבא אריק שהיה מכור לסמים, אחות למחצה שהתאבדה ואפילו האם הטרייה הואשמה בתקיפה