לאחר מתיחות ארוכה, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הכריז לפנות בוקר על "מבצע צבאי מיוחד" בחבל דונבאס שבמזרח אוקראינה, ודקות לאחר מכן פתח הצבא הרוסי בהפצצות על שורה של יעדים ברחבי אוקראינה. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הודיע כשעה וחצי לאחר תחילת הפלישה על משטר צבאי בארצו. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן פרסם מיד לאחר הכרזתו של פוטין הודעה שבה גינה בחריפות את מהלכיו.
שורשי הסכסוך בין רוסיה לארה"ב נעוצות בשנת 2014 בחצי האי קרים. ממשלת ויקטור ינוקוביץ באוקראינה הופלה ובקרמלין חששו שאוקראינה מתקרבת למערב. בתגובה, רוסיה סיפחה את קרים ותמכה בבדלנים במזרח אוקראינה. ב-2015 הושג הסכם הפסקת אש. הסכם מינסק. בסוף 2021 פרסה מוסקבה כ-100 אלף חיילים בגבול האוקראיני בטענה שהממשלה הפרו-מערבית בקייב נערכת למבצע צבאי נגד המורדים הפרו-רוסים בחבל דונבס שבמזרח אוקראינה. החודש החלה בהעברת חיילים לגבול עם אוקראינה ולבלרוס וביום שני הכריז פוטין על הכרה במחוזות דונטסק ולוהנסק כאוטונומיים, ולאחר מכן הורה על שליחת "כוחות שמירה על השלום", ובכך קבר את הסכם.
איזה אינטרס יש לפוטין באיומי המלחמה? עורך חדשות החוץ, אייל להמן, סיכם בעבר את כל הסיבות שמניעות את פוטין. התיאוריה המרכזית במערב היא שנשיא רוסיה משתמש באוקראינה כקלף מיקוח, כדי לגרור את ארה"ב ובעלות בריתה בנאט"ו למשא ומתן נרחב יותר על פריסת הכוחות ואזורי ההשפעה ברחבי היבשת. מאז תום המלחמה הקרה ב-1991 התרחבה נאט"ו מארגון צבאי בן 16 מדינות לארגון של 30 חברות המשתרע ממש עד לגבולות רוסיה, תוך שהיא מצרפת אליה את רוב מדינות "ברית ורשה" לשעבר.
פוטין אמר הערב כי לא הייתה לו ברירה אחרת מלבד לצאת למבצע צבאי. "כל הניסיונות הקודמים שלנו לשנות את המצב הביטחוני באזור לא הניבו פירות - והיינו חייבים לצאת לפעולה", אמר.

מכת הפתיחה הרוסית

סער הס שירטט כיצד החלה מכת הפתיחה של רוסיה כנגד אוקראינה. המתקפה החלה בשיגורי טילים על יעדים סמוך לבירת אוקראינה קייב, לצד ירי ארטילריה ארוכת-טווח על העיר השנייה בגודלה במדינה חרקוב, שבצפון מזרח אוקראינה, ליד הגבול הרוסי. עוד לפני הזריחה, גם באודסה, דנייפר, מריופול וקראמטורסק דיווחו על פיצוצים עזים. הרוסים עשו שימוש גם בטילים בליסטיים, ומטוסי קרב נראו מעל העיר זפוריז'יה שבדרום-מזרח המדינה. בין היתר השתמשו הרוסים במטוסי קרב ובמסוקים, בטנקים, בטילים ובארטילריה ארוכת טווח. כל זאת, לצד מתקפות סייבר בלתי פוסקות. כוחות הקרקע הרוסיים פלשו לאוקראינה מהצפון, דרך גבול בלארוס, שם התאמנו בשבועיים האחרונים ביחד עם בעלת בריתם. גבול זה קרוב יחסית לבירה קייב.
החזית השלישית היא המזרחית. המורדים הפרו-רוסים, שפוטין הכיר בעצמאותם עוד לפני הכרזת המלחמה,תקפו את צבא אוקראינה לאורך החזית ממזרח. הבדלנים הודיעו כי כבשו שתי עיירות וציינו כי מטרתם היא להשתלט על כל שטח מחוזות דונייצק ולוהנסק.
בשעות הצהריים החל גל תקיפות רוסי שני גדול, פיצוצים רבים נשמעו בקייב ועשן נראה מיתמר מעל בניין המודיעין של משרד ההגנה האוקראיני בבירה. האוקראינים אמרו כי הצבא הרוסי מנסה לחדור לאזור קייב דרך בלארוס, תוך שימוש ברקטות גראד. במקביל, תועדו מסוקים רוסיים תוקפים את שדה התעופה הצבאי הוסטומל שליד קייב.
בצהריים דווח על קרבות עזים שמתנהלים באזורים סומי, חרקוב, חרסון ואודסה. כוחות רוסיים חדרו מבלארוס לאזור צ'רנוביל – שם נמצא הכור שבו אירע האסון הגרעיני ב-1986 ובשעות הערב בשתלטו על הכור שנמצא במרחק 130 ק"מ מצפון לבירה קייב.
לפנות ערב דיווחה רשת CNN על פיצוץ עז באזור בסיס חיל האוויר במריופול במזרח אוקראינה, סמוך לחבל דונבאס – מעוז הבדלנים. הכוחות הרוסיים ממשיכים בשעות האחרונות במתקפותיהם באזור הבירה האוקראינית - על רקע ההערכות שהם ייכנסו לעיר. שלושה גורמים אמריקנים אמרו ל"ניוזוויק" שהם מעריכים שקייב בירת אוקראינה תיפול לידי הכוחות הרוסיים בתוך ימים. הגורמים, שדיברו בעילום שם, אמרו כי מוסקבה מתמקדת בכיתור כוחות אוקראיניים שייאלץ אותם להיכנע. "הם ישתלטו על קייב בתוך 96 שעות", אמרו. ראש העיר קייב הודיע על עוצר לילי בעיר, מ-22:00 עד 07:00.
מנהיגי האיחוד האירופי צפויים להטיל סנקציות נוספות על רוסיה שיהיו להן השלכות "מאסיביות וחמורות" על מוסקבה, כך על פי טיוטת המסקנות מהפסגה שלהם. "המועצה האירופית מסכימה על צעדים מגבילים נוספים נגד רוסיה על פעולותיה", נכתב בטיוטה.
בשעות הערב אמר שר ההגנה של רוסיה כי כל המטרות של רוסיה בואקראינה להיום הושגו.


3 צפייה בגלריה
תקיפות של רוסיה באוקראינה בלילה
תקיפות של רוסיה באוקראינה בלילה
תקיפות של רוסיה באוקראינה בלילה
(צילום: רויטרס)

לקריאה נוספת




מרתון תל אביב. המונים צפויים לקחת חלק במרתון השנה, שיחל כרגיל בשדרות רוקח ויסתיים בפארק הירקון. ייסגרו לתנועה הרחובות במסלול המרוץ, כולל הרחובות החוצים והמובילים למסלול, החל מ-04:00 ועד השעה 14:00.
מחר יהיה גשום וקר. מדי פעם יהיו ברקים ורעמים ותנשב רוח חזקה. בחרמון ירד שלג. הגשם יימשך גם בשבת, אך עוצמתו תפחת מעט. אחר הצהריים הגשם ייחלש ובלילה הוא ייפסק. ביום ראשון לא צפוי גשם.
מספר המאומתים לקורונה בישראל ממשיך לרדת ולא מן הנמנע כי כבר בסוף השבוע, לראשונה מאז 2 בינואר, יאובחנו בישראל פחות מ-10,000 חיוביים לקורונה.
ב-52 הימים האחרונים אובחנו מעל 10,000 חיוביים בכל יום, כשהשיא נרשם ב-23 בינואר - אז אובחנו 85,201 חיוביים לנגיף ביום אחד. באותם ימים אובחנו בסך הכול קרוב ל-2.2 מיליון מאומתים לקורונה בישראל, ממוצע של כ-42,200 חיוביים לנגיף מדי יום.
מיום חמישי בשבוע שעבר ועד אתמול אובחנו בישראל 92,922 חיוביים לקורונה, לעומת 165,436 בין 10 ל-16 בפברואר. מדובר בירידה של כ-44% במספר המאומתים.