הושבע הנשיא ה-46 של ארה"ב, ג'ו ביידן. על מדרגות הקפיטול שלא מזמן השתלטו עליו המוני תומכי טראמפ, נפתח עידן חדש - ביידן הושבע והשלטון חזר לדמוקרטים. בנאומו אמר ביידן: "למדנו שהדמוקרטיה שברירית, אבל המחלוקות לא צריכות לגרום לפירוקנו. זהו יומה של הדמוקרטיה. יום של היסטוריה ותקווה של התחדשות. היום אנחנו חוגגים את הניצחון לא של מועמד, אלא של סוגיה . אהיה נשיא של כל האמריקנים, גם אלה שלא תמכו בי".

(צילום: רויטרס)
ממש רגע לפני חילופי הממשל בארה"ב, הושלמה העסקה שעוררה סערה ונחשפה לראשונה על ידי נחום ברנע ב"ידיעות אחרונות": איחוד האמירויות חתמה על עסקת קניית 50 מטוסי F-35 ועד 18 מל"טים חמושים מארצות הברית. כמה דקות אחרי ההשבעה פרסם ראש הממשלה נתניהו הודעת ברכה לכבוד ההשבעה של ביידן ושל קמלה האריס לתפקיד סגנית הנשיא. "הנשיא ביידן, יש בינינו ידידות אישית חמה במשך עשרות רבות של שנים. אני מצפה לעבוד איתך כדי לחזק עוד יותר את הברית בין ארצות הברית לישראל".
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
(צילום: AP)
ואילו הנשיא העוזב, דונלד טראמפ, יצא אחר הצהריים מהבית הלבן בפעם האחרונה כשהוא נושא את התואר נשיא ארה"ב. טראמפ שהחרים את טקס ההשבעה של מחליפו ג'ו ביידן בקפיטול בטענה שהבחירות זויפו, טס במסוק לבסיס חיל האוויר אנדרוז במרילנד, ושם נערך לו טקס פרידה שהזמין לעצמו. מהבסיס במרילנד המריא טראמפ לאחוזתו מאר א-לאגו בפלורידה. לפני עלייתו למטוס ה"אייר פורס 1" חזר טראמפ והזכיר כמה מהמהלכים שנקט בימי כהונתו, בכלל זה הקמת חיל החלל וקיצוצי מיסים. "אני מקווה שהם לא יעלו את המיסים שלכם", אמר על ממשל ביידן, "אבל אם הם כן יעשו את זה – אמרתי לכם".
לקריאה נוספת
מה קורה במגזר החרדי בימי הקורונה? מצד אחד נרשמים סימני שבירה במגזר החרדי - "אנחנו מתחננים למשטרה: תאכפו", מהצד השני ישנם מוסדות לימוד שממשיכים לעבוד ללא כל הפרעה. כתבנו לענייני חרדים, קובי נחשוני, חשף כי מאות פניות התקבלו במשרד הבריאות, במשטרת ישראל וברשויות המקומיות - רובן ככולן אנונימיות - מתוך ציפייה שפעולה מצידן היא הדבר היחיד שעשוי להביא לסגירת תלמודי התורה ובתי הכנסת, ולמניעת התקהלויות אסורות. "אנחנו יושבים בבית ואוכלים את עצמנו על כך שהפקרנו את הילדים".
(צילום: אלי מנדלבאום, ירון ברנר)
לצד הפניות האנונימיות למשרד הבריאות, הממשלה כבר החליטה - אבל קנייבסקי טרם חתם. למרות השבתת מערכת החינוך, המנהיג החרדי הבכיר בבני ברק, הרב חיים קנייבסקי, אמור להכריע בעניין הלימודים עד סוף השבוע. במערכת הבריאות גובר החשש כי "גדול הדור" הליטאי יבחר הפעם שלא להחליט - לפחות לא באופן פומבי - ויחזור למדיניות העמומה ולמסרים הכפולים שאפיינו את תחילת ימי הסגר. ואם לא די בכך, בעקבות התגברות האכיפה נגד מוסדות חינוך, מאיימים הפלגים הקיצוניים: "נארגן חסימות כבישים מעכשיו לעכשיו, בלי פרסום מוקדם. המשטרה לא תדע מאיפה זה בא לה". פעיל בכיר אף טען כי "המשטרה מפריעה למטרות יח"צ בלבד, כדי להראות אכיפה, ואז הכול ממשיך כרגיל".
3 צפייה בגלריה
 הרב  קנייבסקי
 הרב  קנייבסקי
הרב קנייבסקי
ואיך אפשר בלי עימותים פוליטיים? אחרי שהממשלה אישרה את הארכת הסגר, ועדת החוקה בראשות יעקב אשר (יהדות התורה) תוכננה להתכנס כבר באותו נושא. אך באופן מפתיע יו"ר ועדת החינוך רם שפע הגיש בקשה ליו"ר ועדת הכנסת, שותפו בכחול לבן איתן גינזבורג לאשר את התקנות בוועדה שבראשותו אז הדיון נדחה עד להכרעת ועדת הכנסת. שר הביטחון גנץ התעקש שבנוסח התקנות יהיה סעיף להגדלת הקנסות למפרי הסגר, אך יו"ר ועדת החוקה אשר התבקש לכנס במהירות את הוועדה כדי לא לאפשר את העלאת הקנסות. בכחול לבן הבינו את ה"תרגיל", ועצרו זאת. כעת, כמו תמיד, הליכוד וכחול לבן מאשימים האחד את השני.
לקריאה נוספת
(עוד) תוכנית ליציאה מהמשבר הכלכלי. אחרי קרוב לשנה של מגפה ומשבר כלכלי, שר האוצר ישראל כץ הודיע על גיבוש תוכנית היערכות לחזרה לפעילות ולצמיחה. הערב חשף פרשננו גד ליאור את פרטי התוכנית שכוללת 30 סעיפים, ובראשם ביטול תשלומי מעסיקים לביטוח הלאומי עבור עובדים המצויים בחל"ת בהיקף של חצי מיליארד שקלים, אי קיזוז מענק הוצאות קבועות מדמי אבטלה לעצמאים שהם גם שכירים, ולראשונה מתן מענקים למימון מעבר עסקים לעבודה אונליין.
כמו כן, יועמדו הלוואות נוספות לעסקים בסיכון במחצית השנה הבאה. מדובר בעסקים שהבנקים מסרבים לתת להם הלוואות בתנאים הנוכחיים. תקופת החזר הקרן תוארך בשנה, לעומת תנאי הקרן בהלוואה היום. בנוסף, יורחב היצע האשראי לעסקים על ידי גופים חוץ בנקאיים במאות מיליוני שקלים וייקבע מסלול ייעודי להלוואות להרחבת הפעילות העסקית.
בתוכנית כלול גם מענק מוגדל למובטלים השוהים תקופה ממושכת בביתם, אם יחזרו לעבודה. הם צפויים לקבל מענקים בגובה דמי האבטלה שהיו מקבלים לו נותרו מובטלים בחודש הראשון ובחודש הרביעי לחזרתם לעבודה.
לקריאה נוספת
בלילה תיתכן קרה, בעיקר במקומות הגבוהים והנמוכים, עם טמפרטורה קרובה ל-0 מעלות. בשאר האזורים יהיה לילה קר במיוחד. מחר ובסוף השבוע צפוי להיות קר ובהיר.

מה הסיבה להפרות הסגר בחברה החרדית? רבים שואלים שאלה זו. רבות גם הסיבות. הפעם נדבר על אחת מהן. אנו חוזרים ושומעים על האמונה בכך שאפשר מהר להגיע לחסינות של כל הקהילה על ידי חשיפה המונית לנגיף. ככל הנראה, מקור גישה זו נעוץ בדברי רופאים. כבר בתחילת המגפה היו כאלה שהעלו על נס את "חסינות העדר". מאוחר יותר, בחודש אוקטובר האחרון, התכנסו מספר מומחים בארה"ב בעיר בשם גרייט ברינגטון וניסחו הצהרה ברוח זו. כבסיס להצהרה שימשו ההנחות הבאות: 1. אין אפשרות להשמיד לחלוטין את הנגיף; 2. המחלה קשה ואף קטלנית בקשישים ובחולי מחלות כרוניות קשות; 3. יותר מ-90% מהמאומתים שלא חלו באופן קשה הם מתחת לגיל 70. והייתה הנחה נוספת חשובה ביותר – חיסון, כשיבוא, ישים קץ למגפה.
מומחים אלה ונוספים שחתמו על ההצהרה בהמשך, הציעו להתרכז בהגנה על הקשישים ועל החולים במחלות כרוניות ולאפשר לשאר האוכלוסייה לנקוט באורח חיים רגיל, לרבות, עבודה בצורה רגילה, השתתפות באירועי תרבות וספורט. הם הדגישו שלסגר יש השפעה מזיקה באופן קשה על הבריאות הפיזית והנפשית, הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך. לא חלף זמן רב, וכעבור 10 ימים, קבוצת מומחים אחרת פרסמה את חוות דעתה המנוגדת בתוקף להצהרת גרייט ברינגטון. למאמר שלהם הם קראו "תזכיר ג'ון סנואו", זאת, על שם ד"ר ג'ון סנואו, שלדעת רבים, ייסד את האפידמיולוגיה המודרנית במהלך מגפת הכולרה בלונדון באמצע המאה ה-19. קבוצה זו של מחברים הזהירה מפני תמותה של המוני חולים או מחלת קורונה ממושכת במיוחד עם השלכות בריאותיות קשות. הם סברו שלא ניתן לבודד רק חולים בסיכון מבלי להגביל את שאר האוכלוסייה. גם בקבוצה זו היו קולות נגד סגר, במיוחד נגד סגירת בתי הספר, עקב הנזק שנגרם מסגירתם, לרבות, ברובד הבריאותי לטווח הארוך.
הפולמוס לא הגיע לסיומו, אבל ברור, שהתנהגות בלתי אחראית, כגון התקהלות באירועים המוניים, כמו חתונות, אי שמירה על מרחק וכללים אחרים, בשילוב עם הימנעות מחיסונים, תעלה בחיי אדם בקרב מפרי הכללים, כמו גם, בקרב שאר אוכלוסיית מדינת ישראל.
הטיפול של ממשלת טראמפ, שסיים את דרכו היום, בנגיף הקורונה היה כושל מאוד. בארצות הברית אובחנו למעלה מ-24.8 מיליון מאומתים – המספר הגבוה ביותר בעולם. בנוסף מתו במדינה מעל 411 אלף חולי קורונה. כלומר אחד מכל חמישה מתים בעולם מקורונה – הוא אזרח אמריקני.
בחמש מדינות בארצות הברית אובחנו מעל מיליון מאומתים – מדובר בקליפורניה, טקסס, פלורידה, ניו יורק ואילינוי. במדינת ניו יורק מתו למעלה מ-41,300 חולים, בקליפורניה יותר מ-34,400, בטקסס יותר מ-33,250 ובפלורידה מספר המתים כבר חצה את 24 אלף.
בדלוור, המדינה ממנה הגיע הנשיא ג'ו ביידן, נרשמו יותר מ-71 אלף מאומתים לקורונה ולמעלה מ-1,000 מהם מתו. מדובר באחד הנתונים הנמוכים מבין מדינות ארה"ב – אך יש לזכור שבמדינה שממנה מגיע הנשיא החדש יש פחות ממיליון תושבים.
שלג. למה? בגלל הפתיתים שירדו היום ביישובי צפון רמת הגולן, ואף נערמו על הקרקע. השלג החל לרדת כבר בשעות הבוקר ביישובים הדרוזיים בצפון הרמה, ובהמשך גם באזור הקיבוצים אלרום ואורטל, ובמרום גולן. השלג צפוי להיפסק, אולם הקור נשאר. מלבד החגיגה לעיניים והילדים שנהנים מהחוויה הלבנה, לשלג ולקור חשיבות רבה בהתפתחות הפרי במטעי הנשירים, בעיקר הדובדבנים והתפוחים, שזקוקים לקור עז במהלך החורף.
(צילום: אביהו שפירא )

דיווח: מייסד עליבאבא, ג'ק מא, שנעלם הופיע בציבור לראשונה בפגישה מקוונת עם מורים.
3 צפייה בגלריה
ג'ק מא
ג'ק מא
ג'ק מא
(צילום: רויטרס)
כתבנו לענייני תרבות ובידור, רן בוקר, חשף כי אביר קארה היה באודישן ל"הישרדות" - לפני שה"שולמן" הצטרף לנפתלי בנט וסיעתו.
ישראלים שנופשים באמירות עקבו אחרי הכותרות על אודות הארכת הסגר - חלקם החליטו לא לשוב, בינתיים.
עשרות מיליוני משתמשים הצטרפו לטלגרם בעקבות שינוי מדיניות הפרטיות אצל המתחרה וואטסאפ. המדריך המלא.