בנט לא החליט - אבל יוצא נגד נתניהו

החיים בישראל שבים אט אט לשיגרתם וכך גם הסיכום היומי שחוזר להופיע מדי ערב. ומתחילים כמובן בפוליטיקה. אחרי שהוריד מהפרק את ממשלת השינוי, יו"ר ימינה נפתלי בנט מודה כי עדיין יש "כמה אפשרויות" להקים ממשלה אם "יוסרו חרמות", כלשונו. בנט מתח ביקורת חריפה על ראש הממשלה בנימין נתניהו ועל ההתנהלות במהלך מבצע "שומר החומות". כזכור, נכון להיום יש ליו"ר יש עתיד יאיר לפיד 10 ימי מנדט להקמת ממשלה. מחר בבוקר, אגב, יחדש צוות המו"מ של יש עתיד את הפגישות עם צוותי המפלגות השונות.
ובחזרה לבנט. "אחרי שנתיים וחצי של בחירות אינסופיות, ללא שום תכלית גם ברגע זה, אין תקציב למדינת ישראל. הפוליטיקאים משחקים בונקר, חיים מסקר לסקר ומסרבים להבין שזו עת חירום", כתב. "אינני זוכר תקופה כזו של חולשה, היעדר תפקוד ומבוכה לאומית".
בליכוד לא נותרו חייבים והגיבו לבנט ולסער, שפרסם הבוקר מאמר תחת הכותרת "קריאת השכמה" ב"ידיעות אחרונות", ובו טען כי השבועיים האחרונים חשפו כשלים והזנחה בטיפול בבעיות היסוד והטיל את האחריות לנתניהו. "הממשלה הבאה תידרש להתמודד עם אתגרים אדירים מבית ומחוץ - חמאס, איראן, לחצים בינלאומיים לעקירת יישובים, הגנה על חיילינו ומפקדינו מפני בית הדין הבינלאומי בהאג ועצירת ההתפרעויות בתוך גבולות הארץ", מסרו.
2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בנימין נתניהו
נפתלי בנט בנימין נתניהו
נפתלי בנט בנימין נתניהו
(צילום: יואב דודקביץ', אלכס קולומויסקי)

"גם לחוקי יסוד יש תנאים"

שופטי בג"ץ מתחו ביקורת חריפה על התנהלות הממשלה בכל הנוגע לאי-אישור תקציב המדינה, ועל "פשרת האוזר" שאפשרה במקום זאת להישען על תקציב המשכי ולהוסיף לו כספים.
נשיאת העליון חיות כתבה כי הפשרה שאושרה בתיקון לחוק יסוד אמנם צריכה להיות בטלה, אך כיוון שהרוב המוחלט של התוספת התקציבית כבר נוצל והכנסת אף התפזרה ונערכו בחירות חדשות, יש להסתפק בהתראה על בטלות התיקון. עוד נקבע כי לא ניתן לתקן חוק יסוד כך שתוגדל תקרת התקציב - ואם ייעשה כן בעתיד שוב התיקון יתבטל. פסק הדין התקבל בדעת רוב של שישה שופטים מול דעת מיעוט של שלושה שופטים.
יו"ר הכנסת יריב לוין הגיב: "החלטת בג"ץ להוציא התראת בטלות לחוק יסוד, היא החלטה משוללת כל סמכות ומזעזעת", יו"ר יש עתיד יאיר לפיד תקף את יו"ר הכנסת, והאשים בכך גם את נתניהו. "המתקפה היא המשך ישיר למתקפה של נתניהו על כל מוסדות השלטון". גם שרת המשפטים לשעבר איילת שקד מתחה ביקורת על הפסיקה. מנגד, יו"ר מרצ ניצן הורוביץ הביע תמיכה בשופטים.

מנסים לחזור לשגרה

יומיים לאחרי סיום "שומר החומות" ועדיין ניכרת מתיחות בירושלים – המקום שבו החל סבב הלוחמה – בעיקר במזרח העיר אבל גם במרכזה. הלילה נעצרו 33 תושבים פלסטינים החשודים שיידו אבנים וירו זיקוקים לעבר בתים יהודים בשכונות הערביות במזרח העיר. בסוף השבוע האחרון, לאחר סיום המבצע, חגגו רבים מתושבי מזרח העיר את "ניצחון חמאס", כהגדרתם. וכעת שתי הסוגיות שהתסיסו את השטח בתחילת חודש הרמאדן – מדיניות ישראל בהר הבית ופינוי תושבים ערבים בשייח ג'ראח - עלולות להתעורר שוב.
הבוקר אושר ליהודים לעלות להר הבית - לאחר 19 ימים שבהם היה סגור בפניהם. זו התקופה הארוכה ביותר שבה נסגר המתחם ליהודים מאז 2003, במהלך האינתיפאדה השנייה. ולא רק ירושלים. בערים המעורבות עדיין אוספים את שברי המהומות. בלוד, למשל, שרידי המהומות עדיין ניכרים בשטח - עם צמיגים שרופים על המדרכה ותושבים שמספרים על כעס גדול. וגם בכל מוסדות החינוך ברחבי הארץ שבו ללימודים, כשמי שמפחדים שמדובר בשקט זמני בלבד הם בעיקר תושבי עוטף עזה שידעו אינסוף לילות קשים.

הר הבית נפתח ליהודים
(צילום: אלכס גמבורג, שמוליק דודפור)


האירוויזיון והפוליטיקה - הדוז פואה של עדן שלא ראיתם

היחסים עם אזרבייג'ן שעזרו לעדן אלנה, הטינה האירופית כלפי בריטניה שהשאירה אותה עם אפס נקודות, מי דאג שהגרמנים לא יהיו אחרונים, איך השפיעו הסכסוכים ביבשת ולמה איש לא הופתע כשקפריסין ויוון הכריזו על הניקוד? ניתוח התוצאות כמו שלא קראתם בשום מקום אחר.
2 צפייה בגלריה
עדן אלנה בחזרה השנייה ברוטרדם
עדן אלנה בחזרה השנייה ברוטרדם
עדן אלנה
(צילום: EBU/ANDRES PUTTING)
לקריאה נוספת

בשעה 09:00 יימשך שלב ההוכחות בתיקי האלפים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו.
ציפי רפאלי צפויה להשתחרר מנוה תרצה בשעות הבוקר לאחר שריצתה 8 חודשי מאסר.
מחר הטמפרטורות יעלו מעט אבל עדיין יהיה יחסית נוח. מיום שלישי מידות החום יעלו בהדרגה וברביעי הטמפרטורות כבר יעברו את רף ה-30 מעלות בהרים ובפנים הארץ.
מאז תחילת החודש אובחנו בישראל 786 חיוביים לקורונה. מדובר בממוצע של קצת יותר מ-34 חיוביים ליום. לשם השוואה, בחודש אפריל אובחנו 4,934 חיוביים לנגיף, ממוצע של כ-164 ביום ובחודש מרץ אובחנו 56,109 חיוביים – כלומר 1,809 חיוביים חדשים בממוצע ליום – נתון הגבוה יותר מפי 2 ממספר המאומתים בכל חודש מאי. מנתוני משרד הבריאות עולה כי בפברואר אובחנו בארץ 131,415 ישראלים כחיוביים לנגיף, כלומר כ-4,700 מדי יום. בחודש ינואר, אז היה שיא המגפה, אובחנו 220,045 ישראלים כחיוביים לקורונה, כלומר כמעט 7,100 מדי יום.
גם בהשוואה למאי שעבר, אז הכריז ראש הממשלה נתניהו כי ישראל התגברה על הקורונה, המצב טוב יותר – אם כי במעט. במאי אשתקד אובחנו בישראל 1,187 חיוביים לנגיף, ממוצע של יותר מ-38 ביום. למעשה, אם קצב ההידבקות החודש יימשך – זה יהיה החודש שבו מספר הנדבקים הישראלים בקורונה הוא הנמוך ביותר מאז פרוץ המגפה. (פרט לפברואר 2020, אז הגיעו לארץ הנדבקים הראשונים).

אירוויזיון 2021. התחרות ששודרה אמש, ובא הגיעה עדן אלנה מישראל למקום ה-17. הייתה זו ההפקה ה-65 של התחרות מטעם איגוד השידור האירופי, והיא נדחתה בשנה בשל מגפת הקורונה. השיר שזכה בתחרות היה זה שייצג את איטליה. האירוויזיון נערך ברוטרדם, וזו הפעם החמישית בה הולנד מארחת את התחרות. הפעם האחרונה הייתה ב-1980. ארמניה פרשה ממנה בגלל בעיות כלכליות במדינתה, ובלארוס נפסלה בשל שירה הפוליטי.
515 שנה אחרי מות כריסטופר קולומבוס הוצאו שרידיו מהקבר, כחלק ממחקר DNA.
מוציאים את עצמות כריסטופר קולומבוס
(צילום: רויטרס)
אולמות הקולנוע נפתחים - אבל איזה סרטים תראו? לרגל הפתיחה החגיגית, הכנו מדריך עם כל הסרטים שיוקרנו כבר השבוע.
"רק בגלל שסבלת, זה לא אומר שילדיך צריכים לסבול": הנסיך הארי תוקף את אביו.
וצפו: פילות מגינות בגופן על גור בזמן אזעקה בספארי.
ספארי רמת-גן
(קרדיט: מיכל לוי)