מתיחות ודריכות בירושלים וביו"ש

סוף שבוע של מהומות התחולל במזרח ירושלים, לאחר שהשיא היה אתמול כשיותר מ-80 אלף מתפללים הגיעו למסגד אל-אקצא ב'לילת אל-קדר' (ליל הגורל), ולאחר כמה שעות של שקט יחסי החלו עימותים באזור שער שכם - לפי הסהר האדום, כ-300 פלסטינים נפצעו בסוף השבוע בעימותים באזור מסגד אל-אקצא, שער שכם ושייח ג'ראח. בנוסף, רקטה שוגרה מרצועת עזה לעבר שטח ישראל ונפלה בשטח פתוח. שר הביטחון בני גנץ אמר הבוקר כי ישראל "תשמור על חופש פולחן בכל המקומות הקדושים" וכל העיניים נשואות למחר - לאירועי יום ירושלים.
צה"ל מגדיל את כוחות התגבור שלו באזור יהודה ושומרון מ-4 ל-7 גדודים שמוקפצים מאימון, בהם גדס"ר גולני, 890 וגדוד שריון מחטיבה 7, כחלק מהיערכות לקראת שבוע נפיץ. הרמטכ"ל אמר בהערכת מצב כי "אוגדת איו"ש ופיקוד מרכז ערוכים היטב, ומבצעים מגוון רב של פעולות שבזכותן אנחנו מצליחים למנוע פיגועים ולשמור על ביטחונה של מדינת ישראל".
בניסיון להרגיע את הרוחות, נעתר בית המשפט העליון לבקשת היועמ"ש ודחה את הדיון בבקשת הערעור שנוגעת לפינוי תושבים ערבים מבתים בשכונת שייח ג'ראח במזרח ירושלים. סיבת בקשת הדחייה: מנדלבליט הודיע לבית המשפט כי הוא שוקל להצטרף להליך ולהתייצב לדיון.
2 צפייה בגלריה
הערכת מצב בחטיבה המרחבית ׳מנשה׳
הערכת מצב בחטיבה המרחבית ׳מנשה׳
הערכת מצב בחטיבה המרחבית ׳מנשה׳
(צילום: דובר צה"ל)

"ממשלה תוך שבוע-שבועיים"
ב"גוש השינוי" המו"מ התחדש הבוקר וח"כ עודד פורר ומיכאל ביטון העריכו כי הממשלה תקום "בתוך שבוע שבועיים". אבל בגוש השינוי מתקשים לגבש הסכמות בשל דרישות הפלג הימני בממשלה על חשבון מפלגות המרכז-שמאל. צוותי המו"מ של הגוש נפגשו בכפר המכבייה החל משעות הבוקר.
גורמים בגוש אמרו כי דרישותיהם של יו"ר ימינה בנט ויו"ר תקווה חדשה גדעון סער מופרזות ביחס לכוחם של השניים בממשלה, ומלבד ראשות ממשלה ודרישת שליטה בכל התיקים הרגישים - דוגמת החינוך, המשפטים והפנים - הם דורשים גם מפתח לא-סימטרי של 8 תיקים על 12 חברי כנסת.
ואילו בליכוד משנים אסטרטגיה ומנסים לבלום מאמצים להקמת ממשלה באמצעות התנערות מיו"ר רע"מ מנסור עבאס. זאת במסר חדש לפיו מעולם לא ניסו להקים ממשלה שנשענת על קולות רע"מ.
הערב, חברי הכנסת מאיר פרוש וישראל אייכלר מיהדות התורה פנו לנתניהו במכתב ובו הפצירו בו להצהיר כי יוותר על תפקיד ראש הממשלה למשך שנה וחצי. "הדרך היחידה למנוע ממשלת שמאל וגם למנוע בחירות היא הצהרה ברורה שלך בטרם תקום ממשלת שמאל כי תעניק לאחד מגוש הימין שיצליח לאחד את 65 ח"כי הימין את ראשות הממשלה לשנה וחצי הראשונות ברוטציה", כתבו אייכלר ופרוש. הם מציעים לו בזמן הזה להיות ראש הממשלה החליפי.
2 צפייה בגלריה
( צילום: יואב דודקביץ', אלעד גוטמן, ירון ברנר)

רק 17 בני אדם אובחנו אתמול עם קורונה

הבוקר פרסם משרד הבריאות כי רק 17 בני אדם אובחנו אתמול עם קורונה, מתוך 11,581 נבדקים. 84 חולים מאושפזים ברחבי הארץ במצב קשה, בהם 50 מונשמים. מפרוץ המגפה נפטרו 6,376 בני אדם. לאור הירידה, פרויקטור הקורונה, פרופסור נחמן אש, העריך כי משרד הבריאות ידון בשבועות הקרובים על הסרת המסכות גם בחללים סגורים לנוכח המשך הירידה בתחלואה בקורונה.
בריאיון לאולפן ynet אמר הבוקר אש כי קצב המשך ההתחסנות איטי מדי, והוסיף כי חשוב לחסן גם ילדים, אך הוא יקבל את המלצות אנשי המקצוע שידונו בכך.
פרויקטור הקורונה בריאיון
(צילום: ניצן דרור, אבי חי)

בשעה 09:00 יימשך שלב ההוכחות בתיקי האלפים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו.
יום ירושלים. על רקע המתיחות הגוברת, בבירה משלימים את ההכנות לקראת מצעד הדגלים המסורתי שצפוי מחר ויעבור בחלקו בעיר העתיקה ובמזרח העיר. גורמי ביטחון המליצו היום לשקול מחדש את קיום המצעד, את המתווה, את נתיביו ואת כמות המשתתפים
שביתת הרופאים: "האוצר משתמש וזורק". בבתי החולים ובקופות החולים הפעילות השגרתית תצומצם בשל הדרישה להמשיך לממן 600 תקנים של רופאות ורופאים שגויסו לטובת המאבק בקורונה.
לאחר החמסין של היום, מחר ובשלישי תחול ירידה בטמפרטורות בעיקר לאורך החוף, אך עדיין יהיה חם. ביום רביעי תורגש הקלה משמעותית במזג האוויר ומידות החום יחזרו להיות רגילות לעונה.
משרד הבריאות הודיע בסוף השבוע כי הוא שוקל להכניס גם את ארגנטינה לרשימת המדינות המסוכנות. בארגנטינה אובחנו מאז פרוץ המגפה יותר מ-3.1 מיליון חיוביים לקורונה, יותר מ-67 אלף חולים מתו. כמיליון מהחיוביים לקורונה בארגנטינה אובחנו מאז 10 במרץ. בתקופה הזו נרשמו גם כ-13,500 מקרי מוות.
למעשה, זה הגל הקשה ביותר שפוקד את המדינה שבדרום אמריקה. ב-16 באפריל נרשם שיא של קרוב ל-30 אלף מאובחנים ביממה אחת. ביום שישי האחרון עמד המספר על כ-22,5000 ואילו אתמול הוא ירד לכ-18 אלף.
אספרגר. בגלל אילון מאסק, מנכ"ל טסלה ו-SpaceX, שהשתתף בסאטרדיי נייט לייב וחשף לראשונה כי הוא "האדם הראשון בעל אספרגר שמגיש את התוכנית", דבר שמעולם לא אמר קודם לכן בפומבי. חלק ניכר מהמונולוג של מאסק בתוכנית הוקדש להומור עצמי עם בדיחות כמו: "המצאתי מחדש את המכונית החשמלית ואני שולח אנשים למאדים בתוך טיל. חשבתם שאני הולך להיות בחור נורמלי ורגוע?".
היום ב"כותרת", הפודקאסט היומי, למה לאף אחד לא אכפת ממערכת הבריאות?. כתבנו אדיר ינקו פורט את הבעיות המרכזיות, ומסביר מה צריך לקרות בשביל שהן ייפתרו - וכמה כסף חסר פה.
ערן זהבי נגרע מהסגל של פ.ס.וו איינדהובן במשחק מול ווילם II. הסיבה: אשתו שי וילדיו נכחו בבית בזמן שוד אלים. וניאנדרטלים ליד רומא: תגלית במערה איטלקית.
מאובנים של ניאנדרטלים התגלו במערה ליד רומא
ועל בימת האירוויזיון: הצצה ראשונה לעדן אלנה בחזרות ברוטרדם.