פוליטי

באסון הרכבל בהרי האלפים באיטליה נספו אתמול חמישה ישראלים - כולם ממשפחה אחת: עמית בירן, בן 30, רעייתו טל פלג-בירן (26) בנם בן השנתיים תום והסבא והסבתא של האם טל - יצחק כהן (81) וברברה כהן (71). עמית וטל, התגוררו בעיר פאביה שבמחוז לומברדיה בצפון איטליה. עמית למד שם רפואה, ועבד למחייתו כמאבטח בבית ספר יהודי בעיר.
בבית חולים בטורינו נאבקים על חיי איתן בירן, היחיד ששרד מבין 15 נוסעי הקרון שקרס באלפים. הוריו, אחיו והסבים של האם נהרגו, אחותו של האב איה סיפרה בבכי: "חשבתי בהתחלה שנפל עוד טיל בישראל. אני דואגת להורים שלי, זו טרגדיה ענקית". היא נמצאת ליד מיטתו של אחיינה איתן: "הבנו שהוא חי רק כשראינו ששמו לא נמצא ברשימת ההרוגים". שגריר ישראל ברומא דרור אידר ביקר אותו בבית החולים לילדים בטורינו ואמר כי לדברי אחד הרופאים "אין נזק מוחי וחוט השדרה לא נפגע". לפי דיווחים לא מבוססים, איתן ניצל בזכות אביו, שחיבק אותו בעת הנפילה.
שר התחבורה באיטליה הודיע כי הוקמה ועדה שתחקור את הסיבות הטכניות לאסון, והתביעה בודקת אם יש מקום להגיש אישומים פליליים. במשרד התחבורה האיטלקי אמרו כי מבדיקה ראשונית של רקורד הבטיחות של הרכבל עלה כי המבנה כולו עבר שיפוץ באוגוסט 2016, ונעשתה בדיקת תחזוקה ב-2017. ראש העיירה סטרזה, שסמוך לה אירע האסון, ציטטה עדי ראייה שאמרו כי שמעו שריקה חזקה, כנראה בעת שהכבל נשבר. היא אמרה כי הקרון נע לאחור עד שכנראה פגע בעמוד – ואז נפל מגובה רב לקרקע. מתיאו, אחד המחלצים, העריך בפני "קוריירה דלה סרה" כי "זה לקח 8-10 שניות, לכל היותר".
ח"כ שלמה קרעי, הליכוד: שני ח"כים מתקווה חדשה יבואו לממשלת ימין
(צילום: ירון ברנר)



איטליה

סגן ראש המוסד, דוד (דדי) ברנע - הוא ראש המוסד הבא. כך הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו, שקיבל אור ירוק מהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט למנותו לראש מוסד קבוע. לפי הודעת מנדלבליט, "אין עוד מניעה משפטית מלמנות את ד' לתפקיד ראש המוסד למודיעין ותפקידים מיוחדים באופן קבוע".
ברנע (56), נשוי ואב לארבעה, שירת בצה"ל כלוחם בסיירת מטכ"ל. לברנע תואר שני במנהל עסקים במגמת מימון מאוניברסיטה בניו יורק ושימש מנהל עסקי בכיר בבנק להשקעות בארץ. הוא התגייס למוסד ב-1996 לקורס קציני איסוף ושובץ באגף מבצעי. לאחר מכן, היה מפקד יחידות מבצעיות בארץ ובחו"ל. בין השנים 2019-2013 פיקד על אגף צומת במוסד, שם הוענקו לאגף בראשותו ארבעה פרסי ביטחון ישראל. מ-2019 ועד היום מכהן ברנע כסגן ראש המוסד. לאחר שראש הממשלה נתניהו הודיע על מינויו של ברנע, בירכו אותו בין היתר גם נשיא המדינה ריבלין ושר הביטחון גנץ.

(צילום: רועי אברהם, לע"מ)

בלארסים

הוועדה המסדרת הצביעה היום בעד קידום הליך חקיקה מזורז להצעות החוק שמבקשות להגביל את כהונת ראש הממשלה ולמנוע את הטלת המנדט להרכבת ממשלה על נאשם בפלילים. במקביל, בישיבות הסיעה בכנסת, אמר יו"ר תקווה חדשה גדעון סער כי לא ייכנע ללחצים להצטרף לממשלה בראשות בנימין נתניהו - ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד הבטיח "להפוך כל אבן כדי להקים ממשלה", אם כי הודה שהסיכויים לכך לא גבוהים.
2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בנימין נתניהו
נפתלי בנט בנימין נתניהו
נפתלי בנט בנימין נתניהו
(צילום: יואב דודקביץ', אלכס קולומויסקי)
בשעה 09:00 יימשך שלב ההוכחות בתיקי האלפים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו.
היום הורגשה התחממות, בעיקר באזורים הפנימיים. עד יום שבת מזג האוויר לא ישתנה, עם עליות וירידות קלות בטמפרטורות. בשבת יתקרר מעט ויהיה נעים יותר.
מספר חולי הקורונה הפעילים ממשיך לרדת ועל פי עדכון הבוקר של משרד הבריאות עומד על 500.
103 חולים מאושפזים בבתי החולים ברחבי הארץ, 59 מהם במצב קשה. למעשה, יותר ממחצית מהחולים הפעילים מתגוררים בשלוש ערים. בירושלים 151 תושבים שמוגדרים כחולים פעילים, בתל אביב 77 ובבאר שבע 26. בנוסף בחיפה יש 19 חולים פעילים, ברעננה 16 וביתר היישובים פחות מ-15 (משרד הבריאות אינו מפרסם את הנתון המדויק אם יש בין חולה בודד ל-15 חולים).
וכתוצאה מהירידה בתחלואה – יש מספר רב של יישובים שבהם אין אף חולה קורונה. בין היישובים ניתן למצוא את טבריה, עכו, יהוד, שדרות, אור עקיבא, קריית אונו, קריית מלאכי, נתיבות, עפולה, טמרה, עראבה, חריש, כפר יונה, מגדל העמק, אלעד, ראש העין, בית שאן ודימונה.
בני אור. דרמת הפשע הישראלית שיצרו גיא בלילה ואלעד ביטון, המשודרת ב"יס". הסדרה מבוססת על אירועים אמיתיים שהתרחשו ברחוב "בני אור", בשכונה ב' בבאר שבע, שעל שמו היא קרויה. אתמול נעצרו שני ילדים בני 10 ו-12 מדימונה, בחשד שפרצו למוסדות חינוך בעיר. השניים סיפרו כי הושפעו מסדרת הטלוויזיה, המבוססת על סיפורם של בני נוער שהצטרפו לעולם הפשע.
היום ב"הכותרת, הפודקאסט היומי", מה יהיו ההשלכות של האירועים האחרונים על שיקום הרצועה, ועל איזה סוג של יחסים אפשר לדבר במציאות של אחרי "שומר החומות"? כתבנו לענייני פלסטינים אליאור לוי משרטט את הדרך הכואבת ל"הסדרה ברע".
התקווה - HOPE: הגרסה של נועה קירל ועומר אדם להמנון נחשפה. מפגן של פטריוטיות ילדותית בשביל לייקים - כתב המבקר שלנו עינב שיף. גם ברשתות החברתיות התחוללה סערה לא קטנה - לצד תגובות חיוביות שתומכות בהנגשת ההמנון הלאומי לקהל הצעיר, תגובות רבות זעמו על זילותו.
2 צפייה בגלריה
עומר אדם ונועה קירל
עומר אדם ונועה קירל
עומר אדם ונועה קירל
(צילום: יח"צ)
הפושטק מאשקלון: המונה טועם זולל מאפה מהסרטים.
המונה טועם אכל מאפה נהדר בעיר העתיקה של אשקלון
(צילום: טל שמעוני, ירון ברנר)
ולפני 60 שנים בדיוק התייצב נשיא ארה"ב ג'ון קנדי בקונגרס האמריקני, כדי להציג את החלום השאפתני – הנחתת אדם על הירח.