מתקרבים לחיסון וגם ל"ריסון". מצד אחד משרד הבריאות פירסם היום את סדר העדיפויות שנקבע למתחסנים נגד קורונה בחיסונים שיחלו בשבוע הבא, מצד שני, בימים הקרובים ישראל צפויה להגיע לרף שקבע הקבינט ובו יעברו ל"ריסון מהודק" - כך לפי נתוני המל"ל שהופצו לשרים אחרי שאתמול אובחנו 2,878 חולי קורונה.

(צילום: עמית הובר, אורי דוידוביץ)

כזכור, הרף שנקבע הוא 2,500 חולים מדי יום בממוצע - שיגרור סגירה של כל המסחר, של חנויות הרחוב, השווקים, בתי הספר בערים האדומות והכתומות (למעט גן עד כיתה ד') וצמצום התחבורה הציבורית ב-50 אחוזים.
4 צפייה בגלריה
אכיפת הסגר תחנת קצרין
אכיפת הסגר תחנת קצרין
סגר
(צילום ארכיון: דוברות המשטרה )
לצד נתונים אלו, החלו להתכונן למבצע החיסונים הגדול שיחל בשבוע הבא. מבית הנשיא נמסר כי הנשיא ראובן ריבלין יגיע אל בית החולים הדסה עין כרם ביום ראשון הקרוב כדי לפתוח את מבצע החיסונים של הצוותים הרפואיים ו"להצדיע להם על עבודתם האצילית". רה"מ בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין יתחסנו עוד קודם לכן במוצאי שבת.
לקריאה נוספת
פיזור כנסת מוקדם מהצפוי וניסיון לאחד כוחות. היועץ המשפטי של הכנסת כתב היום כי אם לא יעבור תקציב, מועד הפיזור של הכנסת יהיה בחצות שבין שלישי לרביעי - ולא יממה לאחר מכן, כפי שסברו. בשעות הערב התריע החשב הכללי באוצר כי אם לא יעבור תקציב, צפוי קיצוץ בכל משרדי הממשלה ב-1 בינואר.
אבל עושה רושם כי כחול לבן והליכוד גמרו אומר וכבר לא מסכימים על שום דבר כך שהבחירות אכן כבר בפתח. אם היה עוד חלון הידברות הרי שהבוקר הגיב גנץ על דרישת הליכוד לקחת מניסנקורן את תיק המשפטים: "לא אחליף אותו, הוא עושה עבודה טובה מאוד".
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט גדעון סער יאיר לפיד אביגדור ליברמן
נפתלי בנט גדעון סער יאיר לפיד אביגדור ליברמן
נפתלי בנט גדעון סער יאיר לפיד אביגדור ליברמן
(צילום: אבי מועלם, אופיר יצחק , קובי קואנקס)
כתבתנו הפוליטית מורן אזולאי חשפה הבוקר כי יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן פנה לסער, בנט ולפיד וקרא לאחד כוחות ברשימה אחת מול הליכוד. ליברמן הציע לגבש מנגנון שיקבע מי יוביל את הסיעה המאוחדת. עקרונות המפתח אותם כתב - הגבלת כהונת ראש ממשלה, נישואים אזרחיים, חוק שירות חובה וחובת לימודי ליבה.
מורן אזולאי על החשיפה
(צילום: אלכס גמבורג, אורי דוידוביץ)
אך מאוחר יותר במהלך היום התברר כי השותפים הפוטנציאליים לא ששו למהלך. יו"ר ימינה נפתלי בנט אמר בתגובה: "איווט, צו השעה האמיתי הוא לעזור ל-800 אלף המובטלים, לא לארבעה פוליטיקאים. תוכנית כבר יש, אתה מוזמן לעזור. היתר לא מעניין". ח"כ אלעזר שטרן ממפלגתו של לפיד אמר ל-103FM: "‏רק לפיד ואנחנו הוכחנו שאפשר לסמוך עלינו ורק אנחנו מסוגלים להחליף את נתניהו". סער סירב להתייחס.

לקריאה נוספת
הלילה יוסיף לרדת גשם מהצפון ועד לצפון הנגב. גם בדרום הנגב ובערבה ייתכן גשם מקומי, וקיים חשש לשיטפונות. מחר עדיין ירד גשם מדי פעם, בעיקר בחלק הראשון של היום, אבל ההפוגות ייעשו ארוכות יותר. בסוף השבוע קריר, אבל ללא גשם.
גנטיקה וקורונה. ערן, איתמר וגיא שותפים לדירה. גיא חלה בקורונה. הוא סבל מחום גוף גבוה במשך יום אחד, קצת השתעל ולתחושתו, המחלה הסתיימה. שלושת החברים הלכו להיבדק, חיכו בתור ארוך (עליו נספר פעם אחרת) ובבדיקה גיא וערן התגלו כחיוביים ואילו איתמר נמצא שלילי. כעבור 5 ימים, ערן הרגיש חולשה, שבוע לאחר מכן מצבו הדרדר, הוא התאשפז בגלל קוצר נשימה. התברר שריכוז החמצן בגופו ירד באופן משמעותי, הוא התקבל ליחידה לטיפול נמרץ, טופל בהנשמה מלאכותית, חלק מהזמן השכיבו אותו על הבטן כדי לשפר את החמצון בגוף. כעבור 3 שבועות מצבו התחיל להשתפר, 10 ימים לאחר מכן הוא שוחרר לביתו ועדיין מרגיש חולשה מובהקת.
מתחילת המגפה, אנו ערים לעובדה שישנם אנשים שנחשפים לנגיף ולא נדבקים, ישנם כאלה שחולים בצורה קלה ולצערנו, יש גם כאלה שמחלתם קשה ואף קשה מאוד. אמנם, מהלך קשה של המחלה הוא נדיר (אחוזים בודדים מהנדבקים) אך זה מה שהעניק למחלה זו, ובצדק, את השם "קטלנית בפוטנציה". מחקרים רבים מתבצעים בימים אלו במטרה לעלות על סיבת השוני הכה גדול בין אנשים בתגובה לנגיף. כבר ידוע שלמטען גנטי יש משקל רב בכך. החשיבות היא גם בעצם הגנים שירשנו מאבותינו וגם בעוצמת התבטאות הגנים ברמתם התפקודית.
בחלק מחולי קורונה קשים, התגלה שכתוצאה מהתבטאות לא מספקת של גן מסוים, הגוף מייצר פחות אינטרפרון – חלבון שנלחם בנגיף הפולש לגוף. מצד שני, נמצא אחר שכאשר התבטאותו גבוהה במיוחד, חולה קורונה מפתח פגיעה קשה באברי הגוף, קודם כל בריאות. מחקרים אלה תורמים לא רק לידיעת הטבע האנושי. הרפואה המודרנית לא רוצה לראות בכך רק גזירה משמיים. הבנו את המטרה: להשפיע על התבטאות הגנים ובעתיד, גם לשנות אותם. עכשיו מפתחים אמצעים לשינוי התבטאות הגנים. זה בהחלט נראה אפשרי.
50.9% מהנדבקים בשבוע האחרון בקורונה הם מהמגזר הכללי, 37.6% מהמגזר הערבי ו-11.5% מהחרדי. עוד עולה מנתוני המטה לביטחון לאומי כי אתמול אובחנו 801 נדבקים חדשים במגזר הערבי ושיעור החיוביים עמד על 9.1%. במגזר החרדי אובחנו 477 נדבקים ושיעור החיוביים עמד על 9.8%. במגזר הכללי אובחנו 1,600 חולים ושיעור החיוביים היה נמוך בהרבה ועמד על 2.4%.
591 מהנדבקים אתמול הם תושבי ירושלים, 110 מתגוררים בפתח תקווה, 80 בתל אביב יפו, 65, בבני ברק, 65 בחיפה, 54 בנצרת, 54 בבאר שבע, 52 באשדוד, 45 בטמרה, 45 בנתניה, 42 בחולון ו-40 בדאלית אל-כרמל.
יעקב אגמון. המפיק, מנהל התיאטרון ואיש הרדיו הלך היום לעולמו והוא בן 91. הבשורה הגיעה בתום מספר ימים בהם היה מורדם ומונשם בבית החולים שיבא בתל השומר. הלווייתו תיערך מחר בשעה 12:00 בבית הקברות בקיבוץ שפיים, בהתאם למגבלות הקורונה. אגמון, מעמודי התווך של התרבות הישראלית, הותיר אחריו אישה – השחקנית גילה אלמגור, שני ילדים, נכדים ונינים.
4 צפייה בגלריה
גילה אלמגור ויעקב אגמון ז"ל
גילה אלמגור ויעקב אגמון ז"ל
גילה אלמגור ויעקב אגמון ז"ל
(צילום: טל כהן)

הקורונה לא עצרה את בניית מלון הקרח השנתי בשבדיה - וגם השנה הוקם בחלק השבדי של לפלנד מלון קרח מרהיב.
4 צפייה בגלריה
מלון הקרח בשבדיה
מלון הקרח בשבדיה
מלון הקרח בשבדיה
(צילום: אסף קליגר)
מהאסון בו בראיינט נהרג, דרך הקורונה שפגעה בכל חלקה טובה ועד מותו של סמל, דייגו ארמנדו מראדונה: שנת 2020 בעולם הספורט בתמונות.
על החוש השישי של הציפורים הקדומות שמעתם פעם?
ובדקנו כמה עולה באמת ה"טיסה בדולר" של ארקיע לדובאי? רמז: לא דולר.

ירון דרוקמן, עורך עמוד הבית של ynet ועורך הסביבה והמדע: כחובב היסטוריה אני צופה לא פעם בערוץ ההיסטוריה, שמשלב לא רק תוכניות היסטוריות בלוח השידורים שלו. אחת התוכניות היא "היסטוריה למכירה", שבמרכזה חנות בלאס וגאס שבה מוכרים, קונים וגם ממשכנים פריטים שונים ומשונים.
התוכנית, שעלתה לאוויר ב-2009, עוקבת אחרי ריק הריסון, המנהל את המקום ש"אין מושג מה יגיע אליו". את החנות ייסד אביו, שכונה בתוכנית "הזקן". האב, שהופיע בעונות הראשונות, הלך לעולמו ב-2018. ויש גם דור שלישי – קורי – שגם הוא מפגין ידע מרשים על הפריטים המגיעים, מכלי נשק עתיקים ועד משחקים של פעם, שכבר נעלמו מן העולם.
אבל הדמות הססגונית והחביבה של החנות היא צ'אמלי, מוכר בעל חוש הומור ייחודי, שבמהלך הסדרה הפך מאיש שלא יודע דבר לאחד המומחים. צ'אמלי הוא גם זה שיורה בכלי נשק עתיקים, האמיץ היחיד בחבורה. מדי פעם נכנסים לחנות מומחים כדי לאמת אם הפריטים אמיתיים ולהעריך את השווי שלהם. לעתים נדירות מגיעים גם כוכבים לתוכנית כדי לאמת פריטים – כמו בוב דילן וכרים עבדול ג'אבר.
היסטוריה למכירה, ערוץ ההיסטוריה, בכל יום.