"לא בכל יום משלימה עירייה בישראל תהליך אסטרטגי עמוק, שמעניק לה מטרייה תדמיתית ותודעתית, שתלווה אותה שנים רבות קדימה", , כך אומר תומר גלאם, ראש עיריית אשקלון, ומתייחס גם לחומר האנושי, שמרכיב את העיר. "אשקלון היא עיר של לב ושל נשמה. עיר של קהילה וערבות הדדית, עיר שמתעלה בשגרה ובחירום, לא נשברת לעולם, ותמיד שואפת וחותרת קדימה. אשקלון היא קודם כל קהילה, אחר כך עיר".
הדברים, שנאמרים בהתרגשות, אכן מוצדקים. קצב ההתפתחות של אשקלון מעורר פליאה. העיר מתחדשת, נבנית, גדלה, ומוסיפה גוונים חדשים לדמותה ולאופייה. במקביל נעשות על ידי העירייה פעולות לספק לתושבי העיר הזדמנויות תעסוקתיות חדשות, שכונות מתקדמות למגורים, מערכת חינוך פורצת דרך מהגיל הרך ועד לאקדמיה.
4 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
העיר, ששואפת לחזור לימי גדולתה ההיסטורית כעיר מובילה ושער הקידמה עבור המדינה כולה, מתקדמת לעבר הגשמת השאיפה, כשהיא מעצבת את עתידה במו ידיה. באותה נשימה מדגישים קברניטי העיר, שאשקלון לא הייתה מגיעה לאן שהגיעה, ולא היתה יכולה להמשיך ולפרוץ קדימה, לולא ההשקעה, המחויבות והמחיר ששילמו מייסדיה. אשקלון מצדיעה למייסדיה, לעולים שבאו בשעריה, הקימו בה בית ובנו עיר.

התחדשות עירונית: צופים פני עתיד

על־פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, העיר מובילה זו הפעם השישית ברציפות את רשימת הערים המבוקשות למגורים, יותר מתל אביב, ראשון לציון וירושלים, עם נתון מרשים של 1,028 דירות שנמכרו בה בחודשים יוני־אוגוסט האחרונים.
לצד תנופת הבינוי, חווה העיר תנופה אדירה גם בכל הנוגע לפיתוח. פרויקטים מחוללי מפנה בתחומים שונים מתבצעים בשכונות העיר ומבטיחים לתושבים תשתיות מתקדמות, פתרונות תחבורה נוחים ויעילים, שירותי רווחה וקהילה מקיפים, מערכת חינוך מצטיינת מהגיל הרך ועד לבגרות, סביבת מגורים נקייה ומטופחת, מתחמי תרבות מתפתחים ועוד. אלה יחזקו את מעמדה ויציבו אותה בשורה הראשונה עם הערים הגדולות והמפותחות בישראל.
4 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
פארק ההייטק בשער הכניסה לעיר: במיקום אסטרטגי מושלם, 40 ק״מ מתל־אביב ו־15 ק״מ מכביש 6, יוקם מרכז לחדשנות, מדע ועסקים אשקלון. המרכז, שתוכנן על ידי ארמון אדריכלים, ישמש מו“פ מוביל, ובו שטחי הייטק ומשרדים בהיקף של כ־370,000 מ“ר על תא שטח בן 252 דונם. הפארק ימוקם בשער הכניסה לעיר כמתחם חדש ורחב מימדים, בו ירוכזו חברות, ארגונים ומוסדות העוסקים בטכנולוגיות מתקדמות ומו"פ. הוא יהווה בסיס לשיתוף פעולה בין גורמי אקדמיה, מו“פ, טכנולוגיה, עסקים ותעשייה מהשורה הראשונה בארץ ובעולם. כך קורם עור וגידים החזון למצב את אשקלון כעיר מובילה בתחום ההייטק.
ההוכחה הראשונה להצלחת הפארק הייתה הכרזתן של חברות מקומיות ובילנאומיות גדולות כבר מתחילות להעביר את פעילותן לעיר. העובדה, כי הפארק ימוקם בכניסה לעיר, מנגישה אותו גם לאוכלוסייה המקומית ולמאות אלפים המתגוררים בערים הסמוכות. כך ייהפך הפארק, מלבד מוקד תעסוקה, גם לציר בילוי ופנאי תוסס ועירני.
שכונת עיר היין ופארק עיר היין: השכונה החדשה במזרח העיר תכלול עם סיום הבנייה למעלה מ־11,000 יחידות דיור, זאת כחלק מהסכם הגג הגדול בישראל, שנחתם בעיר להקמת 32,000 יחידות דיור. בסמוך לשכונה יוקם פארק עיר היין, פארק ציבורי ירוק ורחב ידיים, שישתרע על שטח של כ־600 דונם וישלב בצורה הרמונית את אוצרות הטבע הקיימים במסגרתו לצד אטרקציות עכשוויות לכל המשפחה.
פארק אקו־ספורט: בימים אלו החל להיבנות הפארק, שישדרג משמעותית את איכות החיים בעיר, ויהיה פנינה אמיתית לכל חובבי הטבע והבילוי בחיק הטבע. הפארק מתוכנן כפארק עירוני עכשווי וסביבתי, המשמר את המשאבים הטבעיים והמערכות האקולוגיות הקיימות במקום, ובהתאם לחזון העירוני ישמש מרכז לפעילות אתלטיקה וספורט ימי.
שטח הפארק, כ־600 דונם, הוא חלק ממסדרון אקולוגי הנמתח ממזרח למערב. בדרומו דיונות חול ובצפונו אגן טבעי היוצר בריכת חורף גדולה. הבריכה מהווה חלק משמעותי ממערך הניקוז הטבעי בדרום העיר, הסובל מבעיות הצפה. לצידה מתוכננים מסתורי צפייה בציפורים ומרכז לחינוך סביבתי. הפרויקט מנצל את מי הנגר של השכונות הקיימות והמתוכננות, ומתעל אותם באמצעות פתרונות נופיים והנדסיים אל שני גופי המים של הפארק. תוכנית הפארק נשענת על היחס בין שני גופי מים – בריכת החורף הטבעית ואגם מלאכותי חדש, סביבו מתוכננים איצטדיון אתלטיקה, בית הארחה לספורטאים, מסלולי ריצה, מוקדי ספורט, בתי קפה, אמפי פתוח, מתקני משחק, מדשאות, אזורי פיקניק ושבילי הליכה ורכיבה. עם השלמתו, יהפוך הפארק לאטרקציה משמעותית בעיר בפרט ובישראל בכלל.
4 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

חינוך: זכייה בפרס החינוך הארצי, זינוק בזכאות לבגרות

ההשקעה העירונית בחינוך ממשיכה לתת את אותותיה, עם קבלת פרס החינוך הארצי ולאור ההצלחה האדירה בשיעור הזכאים לתעודת הבגרות.
מנתוני משרד החינוך עולה, כי חל זינוק חד בנתוני הזכאות לבגרות, והם עומדים על 89.3%, הנתון הגבוה ביותר בתולדות העיר, המציב אותה שוב במקום הראשון מבין הערים הגדולות במחוז דרום. מדובר על זינוק של 4.7% לעומת אשתקד (84.6%).
גם נתוני הבגרות המצטיינת, המעידים על טיב ואיכות הבגרות, עלו ב־2.2% והגיעו ל־8.5%. אחוזי ההתמדה בקרב התלמידים, נתון חשוב במיוחד, עלו גם הם, ועומדים על 92.4%. מערכת החינוך העירונית גאה במיוחד גם באחד מהיעדים החשובים שהוצבו והושגו: שיפור משמעותי בנתוני הזכאות לבגרות באנגלית ובמתמטיקה. על־פי הנתונים, חלה עלייה של 3.9% בקרב הזכאים לבגרות של 4-5 יחידות לימוד באנגלית, מה שמוביל לכך, שכ־81% מתלמידי העיר יוכלו ללמוד באוניברסיטאות המובילות בישראל. בנוסף העיר מובילה את הזכאות לתעודת בגרות חברתית, וניצבת במקום הראשון עם 81% של תלמידות ותלמידים, הבוחרים לעשות למען האחר ולהתנדב בקהילה, זאת לעומת 30% ממוצע ארצי של זכאים ו־66% ברמה המחוזית.
"אנחנו גאים במתקיים באשקלון, ויחד עם זאת לפנינו עוד מלאכה רבה", מסכם ראש העיר. "כמו שנאמר: "לא עליך המלאכה לגמור, ולא אתה בן חורין להיבטל ממנה", משנה אבות ב' ט"ז. "נתרום את חלקנו לבניית העיר, על הרצף המפואר שלה בהיסטוריה האנושית בארץ ישראל".
4 צפייה בגלריה
   רעוצת חוף מרהיבה
   רעוצת חוף מרהיבה
רעוצת חוף מרהיבה
(צילום: יח"צ)

ראש העירייה: תומר גלאם
מספר תושבים: 162,000
שטח מוניציפלי: 51,000 דונם
ההישג הגדול ב־2021: - זכייה בפרס החינוך הארצי לראשונה בתולדות העיר.
חזון / תוכנית עבודה ל־2022: הקמה והשלמת פרויקטים מחוללי מפנה בתחומי תעסוקה, תחבורה, חינוך, איכות חיים ותיירות, שימצבו את העיר ברשימת הערים המובילות בישראל ויהפכו אותה למטרופולין משמעותי בישראל.