מים רבים זרמו בנהר חייו של הכפר הירוק, בית הספר החקלאי שהקים בשנת 1950 מפקד חיל הים הראשון גרשון זק.
המוסד החינוכי, שבשנותיו הראשונות קלט תלמידים ניצולי שואה לצד בנים ובנות לכאלה, הפך חיש מהר, בזכות ניהול רב השראה של המייסד זק, למקום מבוקש ויוקרתי, המשלב בית ספר, פנימייה גדולה ומשק חקלאי רב־גוני.
אלא שבחלוף השנים חל פיחות במעמדם של כפרי הנוער ובמעמדה של החקלאות המסורתית כגורם נחשק, מה שהוביל באופן טבעי לירידה במספר התלמידים.

2001 ואילך: רסטורציה ומטמורפוזה

עם תחילת המילניום השני אחד מהצעדים הראשונים של הנהלת הכפר הירוק החדשה היה לנסח את חזונו העדכני. עיקרי החזון שנוסח כוללים צמיחה לפסגות חדשות, מהות של חדשנות ויזמות בלתי פוסקות, אומץ לחלום שכל פסגה היא אפשרית, גיבוש מנהיגות סביבתית םהקמת קריית חינוך בינלאומית לצד מרכז מדעי וטכנולוגי בינלאומי.
2 צפייה בגלריה
    ‎התזמורת הסימפונית של הכפר הירוק.
    ‎התזמורת הסימפונית של הכפר הירוק.
‎התזמורת הסימפונית של הכפר הירוק.
(צילום: יעקב אבירם)
בהמשך לכך נפתחה בכפר חטיבת ביניים עם מסלולים חדשים, מרביתם עשירים בתכנים ייחודיים, המאפשרים התאמה מרבית לתחומי העניין של התלמידים וגורמים להם להגיע בחדווה מדי בוקר לבית הספר. בין המסלולים: קדם רפואה, דיפלומטיה, הנדסה וחלל, מנהיגות סביבתית, מנהיגות כלכלית, מוזיקה קלאסית, כתב"ם (כלי טיס בלתי מאוישים) ושחמט. אלה נוספו למסלולים המוכרים, כמו מופת ומחוננים וכמובן, המגמות המסורתיות בתיכון, בהן הנדסת תוכנה, פיזיקה, כימיה ועוד.
מקץ זמן לא רב הפך הכפר לאבן שואבת לאלפי תלמידים שהתדפקו על דלתותיו – כאלה שתרו אחר מענה לצורכיהם האבולוציוניים.
בהלימה לחזון הכפר, גדול עד מהרה מספר תלמידיו במזיגה רב־גונית – הפנימייה בכפר היא הגדולה בארץ, עם 700 תלמידים מדן ואת אילת, החל מגיל 5, ועוד כ־2,200 תלמידי חוץ מכל אזור המרכז.
בית הספר הבינלאומי EMIS שנפתח בכפר הירוק הפך אף הוא חיש מהר לסיפור הצלחה, בין היתר עם אחוז זכאות לבגרות הגבוה מסוגו בעולם (מדובר בבחינת בגרות ברמה הגבוהה ביותר האפשרית - למעלה מ־100%, בעוד הממוצע בעולם עומד על 70%).
המשק החקלאי, שאפיין את המקום מראשית ימיו, עבר התאמה לתמורות בעולם החקלאות, ולצד ענפים מסורתיים, כגון הפלחה, הרפת, הלול וגידולי השדה, הוקמו בו ענפים אטרקטיביים, חלקם חדשניים, כמו אורווה, חוות כלבים, מרכז מבקרים חקלאי, גינות קהילתיות, אגרואקולוגיה וגן מקלט לזנים נכחדים של צמחים ובעלי חיים.

שיאני המיצ"ב, הזכאות לבגרות והפרסים

חרף גודלו של הכפר וההטרוגניות שלו, תלמידיו ממוקמים במקום הראשון בישראל בבחינות המיצ"ב וכן בצמרת התיכוניים בשקלול הזכאות לתעודת בגרות, אקלים בית הספר ואיכות תעודת הבגרות (מקום ראשון, לפי אתר YNET) – זה שבע שנים ברציפות מאז החלה המדידה.
ראוי לציין במיוחד את העובדה, כי זה שנים רבות 100% מתלמידי הפנימייה והמשפחתונים זוכים לתעודת בגרות.
על אף גודלו של הכפר, ממוצע הזכאות לתעודת בגרות של כלל התלמידים לאחר שקלול "טפסי יעקוב", עומד על 99% בקירוב.
2 צפייה בגלריה
שר הביטחון, רא"ל (במיל') בני גנץ, בוגר הכפר הירוק, בטקס שנת הלימודים
שר הביטחון, רא"ל (במיל') בני גנץ, בוגר הכפר הירוק, בטקס שנת הלימודים
שר הביטחון, רא"ל (במיל') בני גנץ, בוגר הכפר הירוק, בטקס שנת הלימודים
(צילום: יח"צ)
הגאווה מתעצמת לנוכח הישגיהם של תלמידי הכפר הירוק, שנה אחר שנה, במקומות הראשונים באליפויות שחמט, ניווט אתגרי, מדעים, סייבר, רובוטיקה, סטארטאפ לנוער, מדעים, קרן רמון, פרס דן דויד, ישראל יפה, יזמים צעירים, מוזיקה קלאסית, פסנתרנים צעירים ועוד.

יוזמים ופועלים למען הקהילה בארץ ובעולם

תלמידי הכפר הירוק פועלים למען הקהילה ולמען זולתם בארץ ובעולם בתחומים רבים ומגוונים.
מאות רבות מהתלמידים מתנדבים בארגונים, כגון: קייטנת אלו"ט, מד"א, כנפיים של קרמבו, תנועות הנוער, התנדבות על בסיס שבועי בבית הספר און לנוער עם מוגבלויות תפקודיות ובמרכז לנפגעות תקיפה מינית, ליווי עמותות לנוער לקוי ראייה ושמיעה, הקמת קבוצות רובוטיקה בשכונות מצוקה כמו יוספטל בפתח תקווה, נצרת, כפר יפיע ובקדימה צורן. כמו כן הקמת קבוצות רובוטיקה בעולם, בכלל זה שתי קבוצות בווייטנאם, הונג קונג ואוגנדה ועוד ועוד.
הכפר הירוק פועל תדיר לאורה של תורת האבולוציה של דרווין הגורסת, שאם אין התפתחות מתמדת, הרי שמתקיימת התחלה של דעיכה.
בזכות מאות עובדים ואנשי הנהלה מסורים ויצירתיים, מוביל הכפר בארץ ובעולם בתחומים רבים ומגוונים, ותלמידיו פעילים כדרך חיים באינספור יוזמות תרומיות – באופן המחמם את הנפש.
בכפר הירוק מלובה אש יוקדת של רטוריקה מאחדת, לצד מבוע של יזמות מתמשכת, כזו המזמנת הלכה למעשה, לתלמידים ולצוות, מנעד אינסופי של אפשרויות.