צעירי כפר סבא לא רוצים לעזוב. הם נולדו וגדלו בעיר, הם אוהבים אותה, נושמים אותה, ועכשיו הם יכולים להיות רגועים - בהשקעה של מיליארד וחצי שקלים: "פרויקט הצעירים" של עיריית כפר סבא יוצא לדרך. הוא יכלול את הקמת שכונת קריית הצעירים ואת שכונת האצטדיון במחירי מטרה ושכירות ארוכת טווח במחיר מפוקח ואת חידוש השכונות הוותיקות ובראשן שכונת יוספטל בצפון מזרח העיר.
כחלק מפרויקט הצעירים, עיריית כפר סבא החליטה להקים את שכונת "קריית הצעירים" בצפון מזרח העיר, (תמ"ל 1088) יחד עם רשות מקרקעי ישראל. מדובר בשכונת מגורים חדשה הצפויה לכלול כ-3,232 יחידות דיור עם מעונות סטודנטים ודיור מוגן לגיל השלישי, לצד היקף של עשרות אלפי מ"ר לתעסוקה ומסחר. השכונה תיבנה על פי עקרונות מודרניים עם עירוב שימושים, מסחר מלווה רחוב, מוסדות ציבור מגוונים בקרבת הבית וטבע עירוני כחלק מהשכונה. במסגרת התוכנית, העירייה התחייבה לשים דגש על דיור בר השגה לזוגות הצעירים במחיר מופחת ודירות שיופנו לשכירות ארוכת טווח במחיר מפוקח ומסובסד על ידי חברת "דירה להשכיר".
1 צפייה בגלריה
הדמיה פרויקט הצעירים
הדמיה פרויקט הצעירים
הדמיה של פרויקט הצעירים
(הדמיה: קורין אדריכלים)
במסגרת "פרויקט הצעירים", שהעירייה מקדמת עם רשות מקרקעי ישראל, משרד התחבורה ומשרד הבינוי והשיכון, כלולה גם תוכנית ההתחדשות העירונית לשכונה הוותיקה יוספטל, שכיום כוללת כ 960 יחידות דיור ישנות, רובן במבני רכבת ואינן עומדות בתקן רעידת אדמה. הכוונה היא לשדרג את כל יחידות הדיור ולבנות כ-950 יחידות דיור חדשות שישווקו במחיר מטרה, כאשר מתוכן ישווקו מאות דירות למכירה במחיר מוזל לבני העיר כפר סבא ועוד עשרות דירות להשכרה. תוכנית הפינוי-בינוי של השכונה משתרעת על שטח של כ-160 דונם, שטחי הרחבה לפיתוח של 140 דונם ושימור שטח המסדרון האקולוגי. עוד כוללת התוכנית יצירת שער כניסה חדש למזרח העיר, בסמוך לנווה ימין, שיקשר את כביש 55 עם רחוב לוי אשכול.
התוכנית, אשר אושרה כמתחם מועדף לדיור במסלול המהיר של הותמ"ל, כוללת בתי ספר וגני ילדים חדשים, מבני ציבור וקהילה. במסגרת שימור המסדרון האקולוגי, יישמרו גם שלולית החורף, יוסדר תוואי נחל נווה ימין ושטחים ירוקים פתוחים. במסגרת קידום התוכנית, קיימה העירייה מפגשי שיתוף ציבור עם תושבי השכונה, הכשרות לוועדי בניינים בנושא התחדשות עירונית ועוד.
לצד הקמת שכונת "קריית הצעירים" וההתחדשות עירונית בשכונת יוספטל, תוקם גם "שכונת האצטדיון" עם כ-550 יח"ד בסמוך לאצטדיון המיתולוגי "לויטה". זוהי אחת הבשורות החשובות הנוספות של התוכנית. על פי התוכנית, שעלותה הכוללת עומדת על עשרות מילוני שקלים, ייבנה אצטדיון חדיש ובינלאומי ובו 10,000 מקומות ישיבה, זאת במקום אצטדיון לויטה הישן שייהרס. האצטדיון יזכה גם לתאי עיתונאים ותוקם תשתית לשידורי טלוויזיה - בניית עמדת שידור וצילום, הוספת עמדות צילום משניות לאורך המגרש ועוד.
מהנדסת העיר, האדריכלית עליזה זיידלר גרנות, אומרת כי מדובר בפרויקט המשמעותי ביותר שתוכנן במהלך שני העשורים האחרונים בעיר. "הוא מורכב משלוש תוכניות בניין עיר משמעותיות כשלכל אחת יש חשיבות עצומה בפני עצמה וכולן יחד יוצרות את התמהיל התכנוני הנכון והחשוב לעיר מקיימת כמו כפר סבא. זו עיר שנבנתה ותוכננה כעיר כל תושביה, הנותנת מענה רב גילי בתחומי החיים השונים: מגורים איכותיים, מרחב ציבורי מזמין וירוק, חינוך איכותי ומגוון, תרבות תוססת וחיי קהילה עשירים. שלוש התכניות, אשר כל אחת שונה לגמרי במהותה ובאופייה, שומרות כולן על הדנ"א הכפר סבאי המפורסם המצטיין בבנייה מרקמית של מגורים הממוקמים בין שבילים ירוקים וגינות "כיס". לכל אחת מהתכניות המרכיבות את פרויקט הצעירים, יש את המאפיינים הייחודיים לה, והכל מתוך מחשבה מקדימה לאפשר לדור הצעיר להישאר בעיר כפר סבא".
זאת, מסבירה זיידלר גרנות, במקביל לשיפור חיי התושבים הותיקים הגרים בה "הן באמצעות שידרוג התשתיות הקיימות והן על ידי פיתוח אזורים חדשים. שלושת התוכניות, שכל אחת נמצאת בשלב אחר של אישורים, מאפשרות לעיר לצאת להסכם גג אשר נחתם בין העירייה למדינה ומוביל להבאת תקציב משמעותי לשידרוג כלל התשתיות העירוניות: חינוך, תחבורה, תרבות, מים, ביוב, תיעול וניקוז".
אדריכל תוכניות קריית הצעירים ושכונת יוספטל, עופר קורין, אומר כי "לקחנו את האתגר של ציר המוביל, כחסם תשתיתי בלב שטח התכנון, והפכנו אותו למנוף לתכנון - לפארק ליניארי הנותן זהות לשכונה. לאורך הפארק, מתוכננת שדרה מסחרית ראשית, בעלת שימושים מעורבים, אשר תחבר את רחוב בן יהודה לכניסה חדשה לעיר מכביש 6. הפרויקט מתחבר לשלד העירוני הראשי של כפר סבא ואף מחזק אותו משמעותית על ידי תכנון כביש רוחב טבעתי חדש שיקשור את צירי האורך של מערכת התנועה הארצית- כבישי 6, 4, 20 ו-2".
קורין מוסיף כי ניצב לרחוב הראשי, גריד עירוני, המורכב מבלוק מגורים בממדים של 100*200. "הבלוק הזה מהווה פרשנות מודרנית לבלוק הכפר סבאי הקיים במרכז העיר (בתוכנית עיר גנים של י.קולודני). אנחנו מיצרים רשת הולכי רגל צפופה ומרחב ציבורי רציף של גינות פנימיות ומבני ציבור לצידן שאותן עוטף בינוי למגורים. המערכת הירוקה המתוכננת, מתחברת דרך הפארק הלינארי לאורך ציר המוביל ליער קפלן הקיים ודרכו למסדרון האקולוגי ולשטחים הפתוחים. לצורך העניין: ילד יכול לצאת מהחזית האחורית של בניין מגוריו עם אפניים אל הגינה הציבורית ומשם דרך שבילים וגינות נוספות אל הציר המוביל ליער קפלן ולשטחים הפתוחים".
גם בסטודנטים, התוכנית החדשה מתחשבת. "מעונות הסטודנטים, מתוכננים בסמוך ליער קפלן ולפארק המוביל. הבינוי ייחודי, מקוטע ולא גבוה ומשאיר מקום של כבוד ליער", אמר קורין.
דרור לוקמיש (22), חייל לקראת שחרור נולד בעיר. "גדלתי בכפר סבא, חונכתי כאן וזוהי הזדמנות עבורי לקנות דירה בעיר. שמעתי על הפרויקט מסגן ראש העיר שמאוד דוחף את הנושא הזה. זה התחיל בקבוצת ווטסאפ שהתגלגלה מפה לאוזן וככל שאני מתעניין יותר, הפרטים מתבהרים ונראה לי שזה עשוי להתאים לי. אני אוהב את הרעיון שכמובן עדיין נמצא בשלבי התכנון שלו. אני רואה בו הזדמנות לעתיד, כמי שאוהב את העיר וחי בה. אני רואה את עצמי כאן בעתיד".
גם סתיו סיני (30), מורה מכפר סבא, נשואה ואם לשלושה ילדים קטנים, אוהבת את העיר וחיכתה להזדמנות שכזו. "כמו כל הצעירים, גם אנחנו מכירים וחווים את מצוקת הדיור ורוצים להמשיך לחיות כאן ולגדל כאן את ילדינו. בעצמי גדלתי כאן ומשפחתי גרה בעיר. ממה ששמעתי וקראתי זה נשמע מבטיח ומאד מושך: הדירות חדשות, הקהל צעיר, יהיו שם משפחות צעירות כמונו, בוודאי שזה הדבר שתמיד חיפשנו ורצינו. המחירים שהוצעו עד כה היו גבוהים כי יש נהירה של הייטקיסטים לעיר, מה שמייקר את ההיצע והנה יש תקווה למשהו חדש וטוב, להיצע דיור למשפחות צעירות".