"זוהי החובה המוסרית של כולנו לסייע לשורדי השואה, שלצערנו, מתמעטים מדי יום. זוהי מחויבות ברמה הלאומית, מחויבות של כללית ברמה הארגונית ומחויבות אישית של העובדים שלנו, שהתגייסו למשימת הסיוע מתוך הכרה בחשיבות הרבה שבכך", דברים אלה אומר
יוחנן לוקר, יו"ר דירקטוריון כללית, אשר יזם את הקמת המוקד. "כללית נמצאת בכל מקום מהדרום ועד הצפון. אנחנו נמצאים כאן גם עבור שורדי השואה כדי להעניק להם טיפול וסיוע, באמצעות כלל הצוותים שלנו ברחבי הארץ".
2 צפייה בגלריה
 יוחנן לוקר, יו"ר דירקטוריון כללית
 יוחנן לוקר, יו"ר דירקטוריון כללית
יוחנן לוקר, יו"ר דירקטוריון כללית
(צילום: נטלי קדוש)
למעלה מ־90 אלף שורדי שואה מבוטחים כיום בכללית. קרוב ל־34 אלף מהם מוכרים כנכי רדיפות הנאצים, המקבלים קצבה בגין בעיות בריאות וזכאים לפטורים ולהנחות שונות על תרופות ושירותים הכרוכים במצבם הבריאותי.
מנתוני כללית ניתן ללמוד, כי 70% משורדי השואה הינם בגילאי 80-89 ו־22% מהם בני יותר מ־90. עוד עולה מהנתונים, כי אוכלוסיית שורדי השואה מתאפיינת בצריכה גבוהה יותר של שירותים רפואיים בהשוואה לבני גילם: הם מתאשפזים בתדירות גבוהה יותר, נעזרים יותר בשירותי העבודה הסוציאלית וצורכים יותר שירותי קלינאות תקשורת.
כדי להקל עד כמה שניתן על אוכלוסייה חשובה זו וצרכיה הייחודיים והמורכבים, פתחה באחרונה כללית מוקד ייעודי לסיוע ולטיפול בצרכים הרפואיים והפסיכו־סוציאליים של שורדי שואה, הזמין להם ולבני משפחותיהם בטלפון שמספרו: 6009*. המוקד נותן מענה לשורדי שואה או בני משפחותיהם שמבקשים לברר זכאות כלשהי, וגם מבצע פניות יזומות למי שאינם מגיעים למעקבים ולטיפולים רפואיים כדי לבחון את צרכיהם הבריאותיים. עד כה טופלו במוקד קרוב ל־3,000 פניות, ובין הגופים העיקרים המסייעים בעבודת המוקד גם עמותת "משקפיים ורודות", המסייעת בהסעת מטופלים לבדיקות, טיפולים רפואיים ונושאים נוספים.

מקלים על השורדים ובני המשפחות

שורדי שואה מתמודדים עם אתגרי הגיל והבריאות בנוסף לזכרונות החקוקים בגופם ובנפשם. לא פעם הם זקוקים לתמיכה, ליווי והכוונה מול הארגונים והרשויות השונות המטפלות בהם כדי לממש את זכויותיהם. המוקד של כללית ייחודי בכך שהוא נותן מענה משולב בין הגשת בקשות למימוש זכאויות בשמם לצד הנגשה וסיוע בקבלת שירותים רפואיים. ההיכרות עם הרקע הרפואי של השורדים לצד קשר רציף עם הארגונים, הקרנות והעמותות השונות מאפשרת מתן מענה רחב לכלל ההיבטים והצרכים של הפונים.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
המענה במוקד ניתן על ידי צוות של עובדים ועובדות סוציאליים המיומנים בתחום הגריאטריה וסיוע לשורדי השואה בפרט, דבר המאפשר ראייה רחבה ואיתור צרכים נוספים מעבר למענה שלשמו פנו. רוני גורל, עובדת סוציאלית בכללית ומנהלת המוקד, משתפת באחת הפניות שטופלו במוקד: "בת של שורדת שואה התקשרה כדי לברר על זכאות האם לטיפולי שיניים. בשיחה היה ניכר, שהבת מתמודדת עם עומס המלווה את מי שמשמש כמטפל עיקרי. היא שיתפה בקשיים סביב הטיפול באם, בהיותה בת יחידה, אשר נושאת לבדה בעומס הטיפול. "באישורה של הבת, יצרנו קשר עם מנחת קבוצה תמיכת למטפלים עיקריים באזור מגוריה, וכעבור זמן קצר היא הצטרפה לקבוצה זו".
במקרה אחר פנתה למוקד שורדת שואה, אשר סיפרה שהיא מטפלת בבעלה החולה שסובל מדמנציה. היא סיפרה על קשיים רבים סביב אינטנסיביות הטיפול בו ועל הצורך המתמיד בהשגחה. היא חשבה לשלבו במרכז יום, אך לא ידעה למי לפנות וביקשה סיוע. העו"ס יצרה קשר עם מרכז היום, תיאמה למחרת ביקור בית של העו"ס ממרכז היום, ובעקבות זאת הבעל שולב במקום. גורל: "זהו סיפור נוסף שממחיש כיצד ניתן להקל את העומס הטיפולי ולהביא לשיפור הרווחה הנפשית של הפונה ושל בעלה".

מודים על הזכות לסייע

"כפי שממחישים הסיפורים האישיים, המוקד שלנו שם לעצמו מטרה להקל על המטופל את מימוש הזכויות מול הגופים הרלוונטיים השונים – הן ברמה הרפואית והן ברמה הנפשית־חברתית", אומרת נורית איתן גוטמן, עובדת סוציאלית ראשית של כללית, "במקרים רבים בני המשפחה מתקשרים בשעת מצוקה ובצומת בדרכים, למשל כאשר המטופל באשפוז, והם אובדי עצות לגבי המשך הטיפול בו. במקרים כאלה מיד עם פנייתם למוקד, הם מקבלים הסבר רחב על האפשרויות העומדות בפניהם, כמו העסקת מטפל, הנגשת הבית או הפניה ליחידה לטיפול בית. בכל מקרה אנו שומרות על רצף טיפולי ומעדכנות את הצוותים במצב המטופל ובכל הצרכים והמצוקות שמעלה המשפחה. בנוסף אנו יוזמים פניות למטופלים, שחל שינוי במצבם הרפואי, כדי לעדכן אותם שהם זכאים להגדלת הקצבה ושירותים נלווים, ומציעים להם לטפל בנושא. מגוון הנושאים והתחומים שאנו במוקד נותנים להם מענה הוא הרחב ביותר, ואנו מודים על הזכות לסייע להם".