מרבית התלמידים והסטודנטים בישראל התרגלו ללמידה בחללים סגורים במשך חייהם, כך שיציאה אל מחוץ לגבולות הכיתה וצבירת ידע בסביבה טבעית נתפסים כפעילות חריגה או פעילות אחר הצהריים בלתי רשמית.
אך הטבע מציע הרבה יותר מכך. במכללת אורנים סבורים שהסביבה הטבעית שאנחנו חיים בה מזמנת לנו מפגשים מעוררי השראה, וחשיפה לגירוים ולידע שלא מקבלים בכיתה. הסטודנטים במגוון המסלולים במכללה לומדים דרך הרגליים, מתוך התפיסה כי 'צריך לגעת בשביל לדעת'. הסטודנטים יוצאים לסיורים לימודיים וחווייתיים בשטח לאורך כל הלימודים לתואר, ומקבלים ערך מוסף לידע התיאורטי הנלמד.
מה הופך את מסלולי הלימוד והחוגים במכללת אורנים לכה ייחודיים בנוף האקדמי הישראלי?

חינוך יער - להכשיר את המורים של המחר באמצעות חיבור עמוק לטבע

לימודי חינוך יער במסגרת החוג לחינוך, היא תוכנית לימוד חדשנית, בשיתוף עם ארגון שומרי הגן, המציעה תואר ראשון בחינוך ומעניקה ליער את הכבוד הראוי לו כמרחב חינוכי מרתק וחשוב.
5 צפייה בגלריה
חינוך יער בפעולה
חינוך יער בפעולה
חינוך יער בפעולה
(צילום: גיל סתתי)
"המודל של שיטת הלימוד הוותיקה בעייתי בימינו, כי המציאות השתנתה", אומר ד"ר הלל וורמן, ראש החוג לחינוך במכללת אורנים. לדבריו, "רבים סבורים היום שהמתכונת של החינוך הציבורי, בישראל ובעולם, הופכת להיות פחות רלוונטית, ובתגובה מקודמות יוזמות של חינוך 'אחר' מצד הורים, מורים וקבוצות חינוכיות. השטח תוסס ולא מחכה - לא למשרד החינוך ולא למוסדות להכשרת מורים". עם זאת, הבעיה של אותם בתי ספר חדשים היא המחסור במורים שעברו הכשרה מקיפה ומעמיקה בשיטות חינוך מתקדמות ואחרות.
לכן החוג לחינוך באורנים הקים את התוכנית ללימודי 'חינוך יער' להכשרת מורים מסוג חדש. "התוכנית מושכת סטודנטים עם השראה שרוצים לגעת בליבה של החינוך", אומר ד"ר וורמן. לדבריו, "מי שמגיע אליה הם אלו שרואים את כלל הילדים ושחשובה להם התפתחות הילד". הסטודנטים לומדים הוראת מקצוע, "וגם עוסקים במה שהחינוך אמור להיות בלב שלו – שיח אישי, יחס לרגשות של הילדים".
המקום שהחינוך הפורמלי הקלאסי רואה בו כהפוגה, עבור חינוך יער הוא העיקר. המקום בו הילד נחשף לאתגרים החושיים, הרגשיים והתנהגותיים, ומתחיל לבדוק בעצמו יכולות ואת הכוחות להתגבר עליהם.
5 צפייה בגלריה
מרגישים את היער בידיים בתוכנית ללימודי חינוך יער
מרגישים את היער בידיים בתוכנית ללימודי חינוך יער
מרגישים את היער בידיים בתוכנית ללימודי חינוך יער
(צילום: גיל סתתי)
עם זאת, ד"ר וורמן מדגיש כי "לא כל ההתפתחות מתרחשת ביער. צריך גם ללמוד לקרוא יצירות ולפתור משוואות. כל מה שהתפיסה הזו אומרת הוא להוציא את הראש מהחלון ולראות מה יש בחוץ. התוכנית מנסה למצוא חיבור לטבע, אחרי שאיבדנו קשר ישיר עם מה שמעניק לנו משמעות ושמחה".
"עבור מי שגדל בבתי ספר 'רגילים', המשימה אינה פשוטה, וכוללת שינוי של הרגלים עמוקים, שהשתרשו במשך שנים, אומר ד"ר וורמן. "הלימודים בתוכנית מכשירים מורים לא שגרתיים, שהיער, הטבע והסביבה מעניקים להם השראה".

תכנית 'מסעות' בחוג לגיאוגרפיה ובחוג לחינוך חברתי קהילתי - שילוב של סביבה וחברה

התכנית לחינוך גאוגרפי, אזרחי וסביבתי, בראשות ד"ר לי כהנר, שמה לעצמה מטרה להכשיר בוגרים שישתלבו בתפקידי הנהגה משמעותיים בארגונים סביבתיים, במגזר הציבורי ובמערכת החינוך הפורמאלית והבלתי פורמאלית. שותפה של כהנר, אילון דורפמן, בוגר החוג ומרכז התוכנית, אומר כי "בתוכנית מקבלים כלים בכמה תחומים: תואר ראשון ותעודת הוראה בגיאוגרפיה, כלים של חינוך חברתי-קהילתי, לימודי מנהיגות, עבודה עם נוער בסיכון ועוד. כלים אלו מאפשרים לבוגרי החוג להיות מורים בכיתה וגם הרבה מעבר, כמו להעביר תכנים חינוכיים בשטח ובטיול". תכנית הלימודים כוללת יציאה לסיורים בשטח, כדי ללמוד אותו מקרוב. "הכלי החינוכי העיקרי הוא יציאה מהכיתה, אך בתור גורם משלים להוראה הפרונטלית - ולא במקומה", אומר דורפמן.
5 צפייה בגלריה
הסטודנטים בחוג לגיאוגרפיה וסביבה בסיור לימודי בעמק השלום
הסטודנטים בחוג לגיאוגרפיה וסביבה בסיור לימודי בעמק השלום
הסטודנטים בחוג לגיאוגרפיה וסביבה בסיור לימודי בעמק השלום
(צילום: מכללת אורנים)
חלק מהשיעורים במסלול מתרחשים בגן הבוטני של המכללה, המהווה משאב חשוב ואיכותי לסטודנטים. "כשכיתה בבית ספר יוצאת לטיול והמדריך מוביל אותה, לעתים המורה נשכח מאחור. אנחנו רוצים שהמורה יהיה מעורב בתכנים החינוכיים בשטח, משום שהוא מכיר הכי טוב את הילדים, ויודע לזהות מי מהילדים יכול להיות מועצם על ידי המפגש עם הטבע".
5 צפייה בגלריה
החוג לגיאוגרפיה וסביבה בסיור בנחל על אל
החוג לגיאוגרפיה וסביבה בסיור בנחל על אל
החוג לגיאוגרפיה וסביבה בסיור בנחל על אל
(צילום: מכללת אורנים)
הלימודים בתוכנית כוללים גם תעודת הוראה וגם תעודת עובד חינוך, המאפשרות לבוגרים להיות מורים וגם להצטרף למסגרות של חינוך בלתי פורמלי. "הסטודנטים מקבלים קשת של כלים ואפשרויות תעסוקתיות ובוחרים מה הכיוון הנכון ביותר עבורם", אומר דורפמן.
יתרון נוסף של התוכנית היא העובדה שמדובר ביום וחצי של לימודים בשבוע, כך שאפשר לעבוד במקביל. "ובמקביל לתואר בגאוגרפיה ולתעודת הוראה, אפשר לקבל גם תעודת הוראה לשל"ח", אומר דורפמן.

החוג לביולוגיה - המפתח לקריירה במדעים, רפואה, מחקר והוראה

הסטודנטים בחוג לביולוגיה של אוניברסיטת חיפה בקמפוס מכללת אורנים הם ככל הנראה הסטודנטים שיוצאים הכי הרבה לסיורים מעשיים בטבע מהחרמון ועד אילת. הסטודנטים זוכים לשילוב יחודי של תואר מאוניברסיטת חיפה ולימודים בקמפוס הירוק של אורנים.
פרופ' אורי שיינס, מרצה בחוג, אומר כי "החיבור לטבע ולסביבה חשוב לנו מאוד. לכן, כבר בשבוע הראשון ללימודים הסטודנטים שלנו יוצאים לשטח, ולאורך כל התואר הם ממנפים את השטח לטובת לימוד ומחקר, לצד ההוראה בכיתה ובמעבדות".
5 צפייה בגלריה
סטודנטים מהחוג לביולוגיה וסביבה בסיור במפרץ אילת
סטודנטים מהחוג לביולוגיה וסביבה בסיור במפרץ אילת
סטודנטים מהחוג לביולוגיה וסביבה בסיור במפרץ אילת
(צילום: מכללת אורנים)
התפיסה של הלימודים בחוג היא "שביולוגיה זה הכל - דברים שהם לומדים תיאורטית בכיתה, הם רואים בפועל בסביבה. כך נוצר חיבור עמוק לנושאים הנלמדים ולמקצוע כולו, והסטודנט מקבל ארגז כלים תיאורטי ומעשי גם יחד". בימים אלו כבר ברור שאתגרי המאה ה-21 הינם בתחומי הסביבה, הרפואה, והחקלאות ואלו בדיוק הנושאים הנלמדים בחוג על ידי שילוב ייחודי של לימודים עיוניים ותוכנית מעשית עשירה בסיורים, סדנאות, ומעבדות.
"יש לנו חוג עם אוכלוסייה מגוונת מאוד", אומר פרופ' שיינס. "מה שמאפיין את הסטודנטים שלנו זה הרצון ללמידה חווייתית. בעזרת התואר שהם מקבלים באורנים, הם מגיעים למקומות שמעניינים אותם, מצוידים במטען ייחודי והבנה עמוקה יותר של המערכת הביולוגית". ואכן, רואים תוצאות בשטח - בוגרי החוג מפתחים קריירות מגוונות בתחומי ההוראה ובתחומי המדעים השונים - החל מביולוגיה ועד רפואה, וטרינריה, ביוטכנולוגיה, והגנת הסביבה.

ארגון TiME כפתרון עולמי לשמירת טבע וסביבה

כחלק מהפעילות הסביבתית שלו, ב 2015 הקים פרופ' שיינס, את ארגון TiME הרוכש שטחים בסכנה ברחבי העולם והופך אותם לשמורת טבע. "הקמתי את הארגון מתוך צורך במשהו אקטיביסטי, לא רק ללמד ולהעביר ידע. כשחשבתי על הדבר הכי יעיל שאפשר לעשות מול תופעת הכחדת המינים ושינויי אקלים, הגעתי לפתרון של TiME, המאפשר לכל אחד ברמה האישית לעשות מה שהוא יכול בעצמו. הארגון מאפשר לכל אחד על פני כדור הארץ, להיות שותף בקנייה של קרקעות והצלה של מינים בסדנת הכחדה ומניעת פליטות פחמן. כל אחד יכול להיות שותף בהיקף שהוא בוחר."
לא מפתיע אם כן, שהחוג באורנים הוא היחיד בארץ שמציע קורס חובה בנושא שמירת טבע ואבולוציה.
אם גם אתם רואים את החשיבות, הערך החינוכי וההנאה שביציאה לשטח, כדאי מאוד שתכירו את המסלולים השונים של מכללת אורנים המשלבים בין אלמנטים של חינוך בטבע וחיבור אותנטי לסביבה, לחברה ולקהילה.
החוגים והמסלולים הייחודיים של מכללת אורנים מציעים תכנים, פלטפורמות וחוויות שלא תמצאו בשום מכללה אחרת.