נתניה נהנית בשנים האחרונות מהובלה רבתי בתחום הבנייה החדשה הממקמת אותה גבוה והרחק מערים גדולות אחרות. זאת בצד פיתוח נרחב של מתחמי מגורים חדשים בהליכי פינוי־בינוי. שני אלה יצרו למעשה את השגשוג והפריחה מהם נהנית כיום נתניה, אשר הפכו את העיר למבוקשת במיוחד באזור השרון ובארץ בכלל.
מדובר בתהליך מתמשך ששיאו נצפה לפני כחמש שנים, אז החליטה הנהלת עיריית נתניה, בהובלתה של ראש העיר מרים פיירברג־איכר, כי בצד פיתוח השכונות החדשות של נתניה הנהנות מתשתיות מתקדמות ומבנייה איכותית - יש לקדם התחדשות עירונית בשכונות הוותיקות של נתניה, המהוות את ליבת העיר.
3 צפייה בגלריה
פרויקט אנדריוס, באדיבות אדריכל חיימי שנידר
פרויקט אנדריוס, באדיבות אדריכל חיימי שנידר
פרויקט אנדריוס, באדיבות אדריכל חיימי שנידר
ברור היה, שעל מנת שהתחדשות עירונית תקרום עור וגידים, יש לפעול בשיתוף פעולה עם התושבים, שכן תנאי ראשון לקידום פרויקט של התחדשות עירונית הוא רצון והסכמת התושבים.
בתוך כך גובש הליך תכנוני מובנה, בשיתוף בעלי הדירות תוך התייחסות לצרכים ולרצונות התושבים. במקביל - הוקמו שתי מנהלות שנועדו לפעול בנושא: מנהלת התחדשות עירונית וכן מנהלת התחדשות עירונית חברתית, בשיתוף הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית וכן משרד הבינוי והשיכון. שתי המנהלות עוסקות בליווי בעלי דירות, הסברה וסיוע. הן מסייעות לכלל הגורמים הפועלים בנושא, לרבות עורכי דין, אדריכלים, שמאים ויזמים.
יודגש כי בתהליך ההתחדשות – ניתנת שימת לב מיוחדת לצורך בהרחבת התשתיות, כפועל יוצא של גידול האוכלוסייה במתחם המגורים החדש. למעשה, מדובר בשכונות שלמות שנבנות מחדש, מה שמחייב את התאמת התשתיות לסביבה החדשה שנוצרה, לרבות מוסדות חינוך, ציבור וקהילה, פיתוח של שטחים פתוחים, מרכזי מסחר וכמובן כבישים, מדרכות ושבילי אופניים.
על מנת לקדם את התשתיות הנדרשות, חתמה העירייה עם משרד התחבורה על הסכם גג לתחבורה ציבורית ועם משרד הבינוי והשיכון על הסכם מסגרת להתחדשות עירונית. הסכמים אלו אמורים לממן בכמיליארד שקל את הרחבת התשתיות.
3 צפייה בגלריה
בטקס הריסת הבניינים ברחוב סוקולוב, צילום: רן אליהו
בטקס הריסת הבניינים ברחוב סוקולוב, צילום: רן אליהו
בטקס הריסת הבניינים ברחוב סוקולוב, צילום: רן אליהו
אתגר נוסף, אולי הגדול מכולם, שאותו לקחה על עצמה העירייה להתמודד הוא הבנת צורכי התושבים האמורים לעבור להתגורר במגדלי המגורים ולמעשה לעמוד בתשלומי ועד גבוהים יותר מבעבר. כדי להתמודד עם הנושא, אישרה העירייה במועצת העיר מדיניות קרן תחזוקה, כך שיזם שבונה בהתחדשות עירונית מחויב להקים אותה, במטרה לסייע לבעלי הדירות במימון עלויות התחזוקה.

עקרונות מדיניות להתחדשות עירונית

מנהל ההנדסה בעיריית נתניה גיבש כאמור עקרונות מדיניות להתחדשות עירונית בשלושה מוקדים עירוניים המיועדים להתחדשות.
המוקד הראשון הוא שכונת קריית נורדאו, שם גובשה תוכנית מתאר להתחדשות השכונה כולה בסיוע הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. התוכנית כוללת 20 מתחמים המיועדים לפינוי־בינוי ועוד 4 מתחמים המיועדים להתחדש במסגרת תמ"א 38. בתוכנית כ־6,000 יחידות דיור חדשות שיצטרפו לשכונה. המתחם הראשון בשכונה, "שי עגנון", יצא לביצוע בתחילת חודש אוגוסט האחרון, ומדובר בזמן שיא שארכה התוכנית מרגע אישורה בוותמ"ל (הוועדה המיוחדת לקידום מהיר של תוכניות גדולות) ועד ליציאתה לביצוע. שני מתחמים נוספים: "זלמן שניאור" ו"נורדאו" אושרו בוועדה המקומית ומתקרבות במהרה להיתרי בנייה.
3 צפייה בגלריה
פרויקט נורדאו, באדיבות משרד האדריכלים מילוסלבסקי
פרויקט נורדאו, באדיבות משרד האדריכלים מילוסלבסקי
פרויקט נורדאו, באדיבות משרד האדריכלים מילוסלבסקי
מוקד שני של התחדשות הוא נאות שקד ורמת ידין. לשכונה זו הוכנו מסמכי מדיניות בסיוע הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית והן כוללות 20 מתחמים המיועדים לפינוי בינוי לצד 6 מתחמי תמ"א 38. במסגרת הפרויקטים השונים צפויות להתווסף לשכונה כ-7,500 יחידות דיור סך הכול, כאשר מבחינת לוחות הזמנים, צפויים המתחמים הראשונים לעלות לדיון בוועדה המקומית לתכנון ובנייה, במהלך שנת 2022.
המוקד השלישי המרכזי להתחדשות עירונית בנתניה הוא מרכז העיר, שם הוכנה על ידי מנהל ההנדסה בעירייה מדיניות התחדשות פורצת דרך. מדיניות זו כוללת בין היתר חלוקת האזור כולו לכ־120 מתחמי תכנון, כשלכל אחד ואחד מהמתחמים כרטיס הנחיות מפורט, המפורסם באתר האינטרנט של הוועדה המקומית ונגיש לכל תושב. כמו כן גובש נוהל עבודה, לפיו מתבקשים יזמים בהתחדשות עירונית לעבוד, וזאת על מנת להבטיח את שמירת האינטרסים של התושבים במקום.בשלב זה תוכניות ההתחדשות העירוניות מתרכזות בעיקר בשכונות קרית נורדאו, נאות שקד, רמת ידין ומרכז העיר הוותיק. בעתיד הקרוב צפויות להצטרף להתחדשות גם שכונות סלע וחפציבה.
יודגש, כי מאז הכריזה ראש העיר על פרויקט ההתחדשות העירונית כפרויקט דגל, גדל מס' התוכניות מתוכנית אחת בביצוע ל־8 תוכניות ומכ־3,000 יחידות דיור מתוכננות לכ־30,000 יחידות דיור. בתוך כך גם קוצרו לוחות הזמנים, משנים לחודשים בודדים, בכל הקשור לאישור תוכניות בניין עיר ולהוצאת היתרי בנייה.

שמונה פרויקטים בביצוע

לצד התוכניות והמוקדים השונים של ההתחדשות העירונית, בעיריית נתניה לא מסתפקים רק בתכנון ולא מעט פרויקטים כבר נמצאים בעבודה בשטח. כיום נמצאים בביצוע 8 פרויקטים, הכוללים 2,179 יחידות דיור. שני פרויקטים נוספים הכוללים 358 יחידות דיור נוספות צפויים להתחיל ולהיבנות גם הם השנה. בנוסף 5 פרויקטים בהם 2,198 יחידות דיור אושרו על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ומתקדמים לקראת קבלת היתרי בנייה, כאשר התחלת ביצועם צפויה במהלך 2023-2024. וזה עוד לא הסוף – לא פחות מ־11 פרויקטים נוספים מקודמים בשלבי תכנון סטטוטוריים, חלקם לאחר אישור ועדה והופקדו להתנגדויות; היתר ידונו במהלך שנת 2022 בוועדה המקומית לתכנון ובנייה.