אם בעבר נחשב המושג "רכבת קלה" לעוד דמיון שווא במדינת ישראל הרי שבשנים האחרונות הרכבת הקלה קורמת ממש עור וגידים וברחבי גוש דן ניתן כבר לראות את המראה המרגש של המסילות והתחנות התת קרקעיות שעומדות להביא לחיינו מערכת הסעת המונים מהירה ויעילה, ממש כמו בארה"ב ואירופה.
כידוע, מי שעומדת בחזית פיתוח הרכבת הקלה היא חברת נת"ע הממשלתית, המתכננת ובונה את 3 הקווים, אך מה שפחות ידוע הינה העובדה כי מי שבפועל תנהל את הפעלת הרכבת הקלה בקו האדום, תהיה חברת תבל מטרו, חברת בת של חברת אגד. לרגל פתיחתו ההולכת וקרבה של הקו יצאתי ליום סיור מרתק מאחורי הקלעים של הרכבת הקלה בגוש דן.
"אנחנו נמצאים כיום באתר הדיפו של הרכבת הקלה של גוש דן, וליתר דיוק בקרון שנמצא בתיקונים, תחזוקה והכנתו לקראת נסיעות מסחריות", מסביר עמירם אוחיון מנהל הפיתוח העסקי של חברת אגד בפתח המפגש. "למי שמתעניין מהו הקשר בין אגד לרכבת הקלה הרי שהתשובה לכך פשוטה. מטרתה של חברת אגד היא להסיע אנשים בתחבורה ציבורית כאלטרנטיבה לנסיעה ברכב הפרטי. אם התחבורה הציבורית כללה עד היום בישראל בעיקר אוטובוסים הרי שהמטרה העכשווית שלנו היא שאנשים יעברו גם לנסיעה ברכבות."
עד כמה הקו האדום עומד לעשות שינוי במפת התחבורה הציבורית בישראל?
"אגד מסיעה כיום מעל ל-300 מיליון נוסעים בשנה, וזה לא מסתכם רק בנסיעה אלא מתבטא גם בשירות לנוסע, ניהול הנוסע, ניהול אפליקציה, ניהול המידע מול הנוסע וניהול של מערכת תפעולית מורכבת. המדינה החליטה להשקיע מאות מיליארדי שקלים בתשתיות רכבתיות שיגרמו לאנשים לעזוב את הרכבים בבית. הקו בו אנו נמצאים הוא הקו האדום, הקו הראשון בגוש דן שאמור להתחיל את המהפכה הזו, ובכוונה אני משתמש במילה מהפכה שכן מדובר על השקעה אסטרונומית שעושים אחת לדור במדינה וזה הולך להיות הקו הראשון מבין 6 קווים – שלושה קווי הרכבת הקלה שיכסו את כל אזור גוש דן, הקו האדום, הירוק והסגול, מאזור נס ציונה- רחובות בדרום ועד הרצליה בצפון. שלושת הקווים העתידיים הבאים יהיו קווי מטרו (בתכנון נת"ע) שיעברו מתחת לאדמה עם קיבולת נוסעים הרבה יותר גבוהה, מרחובות ועד כפר סבא. מערך רכבות זה בנוסף למערך האוטובוסים יוביל למערך תחבורה ציבורית מתקדם, מודרני ויעיל."
מי שכבר חווה את הדברים בשטח הוא אופיר זכריה, נהג הרכבת הקלה (תבל מטרו) ומדריך נהגים: "בימים אלו סיימנו קורס נהגים ראשון עם 13 נהגי רכבת קלה", הוא מספר. "הנהגים הללו ידריכו את כל הנהגים הבאים שיצטרפו למערך בעתיד ובסך הכל יהיה מדובר בכ-100 נהגים, רבים מהם בעלי ניסיון כנהגים בתחבורה הציבורית. נהגי אוטובוס מעוניינים מאוד לעבור לחברת תבל מטרו ולהפוך לנהגים ברכבת הקלה" הוא מעיד.
עמירם מוסיף על הדברים ומציין כי "אגד זכתה במכרז של נת"ע לניהול, תפעול ותחזוקה של הקו האדום, כך שביום שבניית הרכבת תסתיים המפתחות יעברו לידיים של אגד והיא תהיה אחראית להפעלה של כל המערך, החל מאנשי חדר בקרה שמנהלים את כל הרשת ועד הנהגים שהם הקצה של מערך התפעול. מדובר על מערך של מאות עובדים שיהיו אחראים שכל המערך המורכב הזה יעבוד יום יום שעה שעה."

לבסוף, וזוהי כנראה השאלה המסקרנת מכולן: מתי נזכה לראות את הרכבת הקלה נוסעת על המסילה?
"זמן היעד להפעלת הרכבת הוא לקראת סוף 2022. אני מאמין שבבוא היום הזה, יזכו כלל תושבי המדינה ליהנות מהקו היפה והמתקדם שנבנה כאן."
חיים גליק מנכל נת"ע: " נת"ע נמצאת בישורת האחרונה, במרוץ לקראת הפעלת הקו האדום, שכבר החל לנסוע במזרח התוואי. המהפכה התחבורתית בגוש דן כבר נראית לעין, עם רכבת קלה מהמתקדמות בעולם, שתשנה את מושג חווית הנוסעים בישראל. מדובר אמנם רק בקו הראשון בדרך לרשת רכבות ולמטרו העתידי, אך אין ספק כי מטרופולין תל אביב יוצא לדרך חדשה, ונפלה בידינו הזכות להוביל את המהלך יד ביד עם משרדי התחבורה והאוצר. כשתבל על הגה הרכבת, עם הניסיון והמקצועיות אשר היא מביאה עימה, אין לי כל ספק שכל הנוסעים בקו האדום ייהנו משירות מעולה, וחווית נסיעה בין לאומית.