הפרויקט הייחודי של בנק לאומי לגיוס נשים חרדיות לתפקידים טכנולוגיים עולה לשלב הבא: לאור השילוב חסר התקדים של נשים חרדיות במשרות טכנולוגיות מתקדמות, בין השאר בתפקידים ניהוליים בכירים, הבנק עומד לפני גיוס משמעותי נוסף של נשים חרדיות לבנק.

"בשורה התחתונה, חשובות לי התוצאות. והתוצאות שלהן פשוט מצוינות"

"אנחנו יודעים על בסיס מחקרים שגיוון תעסוקתי תורם ליצירתיות, לפריון ולמיקוד", אומרת איה אמיר, ראש אגף משאבי אנוש בלאומי טכנולוגיות. "מתוך נקודת המוצא הזו אנחנו מגייסים עובדים מכל העולמות, לרבות נשים חרדיות. לאור ההצלחה ושביעות הרצון הגבוהה עד כה, אנחנו עומדים לפני סבב נוסף של גיוס".
לדברי זאב אלרואי, ראש מערך פיתוח של לאומי טכנולוגיות, "אנחנו מצפים לתוצאות. כמנהל מקצועי, הדבר הכי חשוב הוא השגת התוצאה הרצויה. וכשמסתכלים מהמשקפת הזו, מגלים שהאוכלוסייה שמגיעה מהמגזר החרדי, וההתנסות העיקרית שלנו היא עם נשים חרדיות, מביאה להישגים מעולים. העובדות החרדיות מראות מסירות רבה ודבקות במטרה, לצד יכולות גבוהות ורצון ללמוד".
2 צפייה בגלריה
צוות פיתוח בלאומי טכנולוגיות
צוות פיתוח בלאומי טכנולוגיות
צוות פיתוח בלאומי טכנולוגיות
(צילום: טל רפפורט)

הנשים החרדיות משתלבות במקצועות המתקדמים ביותר ובתפקידים הבכירים ביותר

הנשים החרדיות בבנק לא רק רשמו הישגים מקצועיים מרשימים, אלא גם השתלבו בעמדות השפעה בכירות. "מי שטובה, מתקדמת. אנחנו פתוחים ומאפשרים, הרבה פעמים מתעקשים על זה", אומר אלרואי. "ציפי (חן, אחת העובדות) מנהלת את אחד התחומים המורכבים והחדשניים בעולם הטכנולוגיה, שדורש גם הבנה טכנולוגית עמוקה וגם הבנה בנקאית בתחום ספציפי ומורכב, לצד יכולת לעבוד עם ספקים בארץ ובחו"ל. כמותה יש ראש מדור חרדית וראש ענף חרדית, שהגיעו לתפקידים אך ורק על בסיס היכולות שלהן". אמיר מוסיפה כי "נשים חרדיות שוברות תקרות זכוכית שלא נשברו עד כה - גם מצד המעסיק וגם מבחינת הקבלה לנושא מצד הקהילה שלהן. זה מראה שסביבת העבודה מתאימה להן. הן מרגישות שיש להן משמעות בעבודה".
החשיבות הגדולה של פרויקט גיוס והכשרת הנשים החרדיות, אומרת אמיר, הוא השילוב של אותן נשים במשרות הנמצאות בחזית הטכנולוגיה, עם מבט לעתיד. לדבריה, "לא מדובר בשילוב לשם שילוב. אנחנו משלבים אותן בליבת הטכנולוגיה של הבנק, אשר צפויה לקחת אותו קדימה לבנקאות העתיד. הן נמצאות במגוון משרות, בטכנולוגית הכי מתקדמות: פיתוח, תכנות, ארכיטקטורה, בדיקות, אינטגרציה וניתוח מערכות", מוסיף אלרואי, "אין תפקיד שסגור בפניהן, כל אחת משתלבת בתפקיד אחר בהתאם ליכולות שלה".

השילוב התרבותי במקום העבודה יוצר חשיפה מבורכת וסביבה מכבדת ומכילה

כאשר הוא נשאל על ההיבט החברתי בשילוב העובדים החרדיים בסביבת העבודה, אלרואי אומר כי "אין ספק שזה תורם לסובלנות והקבלה של מי ששונה מאיתנו. לדעתי העובדים החרדיות מרגישות בנוח ביום-יום שלהן, מתייחסים בכבוד לערכים ולצרכים הייחודיים שלהן. זה מביא את כולנו לראות יותר את הדומה בינינו".
אלרואי מספר כי "אנחנו נוטים לראות את העולם החרדי בתור תרבות נפרדת ומובדלת. אבל כשאנחנו מדברים תוך כדי עבודה ונחשפים אחד לשני, עובדים רבים מבינים שאנחנו הרבה יותר דומים משנדמה בהתחלה אנחנו חולקים בעיות ואתגרים משותפים ביום יום".
אמיר מוסיפה כי "בבנק לאומי עובדים במשך שנים עובדים מהמגזר החרדי וממגזרים אחרים, במטה הבנק, בייעוץ השקעות ובסניפים. לאומי הוא מיקרו קוסמוס של החברה בישראל מבחינת תמהיל עובדים. השינוי הנוכחי הוא ההתאמה שלנו למציאת המשתנה, שהופכת לטכנולוגית יותר ויותר, ושולחת אותנו לאתר טאלנטים טכנולוגיים פוטנציאליים גם בקרב אוכלוסיית הנשים החרדיות.

מגיעות בלי הקלות במבחנים, עוברות הכשרה מלאה בתשלום

"הבנות החרדיות שמגיעות לבנק הן הקרם-דלה-קרם של האוכלוסייה", מעידה אמיר. "כל מי שמגיעה היא מוכשרת רצינית וחדורת מטרה. אנחנו עושים סינונים משמעותיים של קורות חיים ולא נותנים הקלות במבחנים המקצועיים והקוגניטיביים. הן מראות מקצועיות רבה ועושות השלמות בנושאים ספציפיים. לאומי לוקח על עצמו להכשיר בשכר מלא את מי שמגיעה עם פערי ידע, ללימוד הטכנולוגיות הרלוונטיות לתפקיד אליו הן מיועדות".
2 צפייה בגלריה
ציפי חן, מנהלת תחום בלאומי טכנולוגיות צילום: טל רפפורט)
ציפי חן, מנהלת תחום בלאומי טכנולוגיות צילום: טל רפפורט)
ציפי חן, מנהלת תחום בלאומי טכנולוגיות צילום: טל רפפורט)
(צילום: טל רפפורט)

"אני מתמודדת עם אותם קונפליקטים של עבודה מול משפחה - הבנק מיישם מודל שיוצר איזון"

ציפי חן, עובדת בבנק מ-2004, אם לחמישה השייכת לחסידות חב"ד, מספרת כי "לא הרגשתי אי פעם שהיה עניין שעצר אותי, שחסם אותי, שהפריע לי, יש אתגרים אבל מצליחים להסתדר איתם. אני לא לוחצת יד לגברים, למשל, ורק פעם אחת זכור לי מקרה שבו הדבר עורר עניין". מעבר לכך, חן רואה "רק סקרנות בריאה בסביבת העבודה, רוצים לשמוע על יהדות, הסביבה מאוד מכילה ואני לא זוכרת שנתקלתי אי פעם בקושי אמיתי שנבע מעצם היותי חרדית".
חן מחזיקה בכובע כפול בבנק לאומי - היא חרדית אשר הצטרפה לבנק ומשמשת בתפקיד בכיר, ומצד שני ניהלה קבוצה של נשים חרדיות שעבדו עבור בנק לאומי באופן חיצוני, ממתחם מותאם במודיעין עילית, עם אינטרנט מסונן. לדבריה, "עבדתי עם בנות שהגיעו יחסית בלי ניסיון, והיו מאוד מאוד מוכשרות, היתה לי חוויה מצוינת לעבוד איתן. הן הראו הרבה מחויבות, זמינות ומסירות". חן גאה לעדכן שהבנק גייס מספר בנות מהקבוצה הזו כעובדות בנק, "ולמרות שהן עזבו מקום שהיה חממה ולווה לכך חשש משמעותי הן גילו שהסביבה בבנק מקבלת ומכילה".
הבנק מציע סביבת עבודה אידאלית מבחינת איזון בין בית לעבודה, יש סביבת עבודה היברידית, שעות עבודה נוחות ביחס למשרות בחברות הייטק, חופשים מובנים בחגים ובחול המועד וכמובן שמדובר על מעסיק גדול ויציב - אלו דברים שמשמעותיים מאוד לנשים חרדיות.
גם בתהליך הקידום, חן מדווחת כי "בחוויה שלי, הרגשתי שאני נמדדת על סמך תוצאות והישגים". חן קוראת לנשים חרדיות נוספות ללמוד תחומים טכנולוגיים ולהצטרף לבנק לחטיבת ה IT - "הטכנולוגיה היא העתיד של עולם הבנקאות והעולם בכלל. ובהסתכלות צופה פני העתיד, זה הזמן להצטרף לעולם הטכנולוגיה. היום אפשר גם לעבוד יותר מהבית בתחום, זה מגדיל את הגמישות עבור נשים חרדיות, וכמובן שהמשרות מתגמלות יותר מבחינת שכר. אני מעודדת כל אישה חרדית להתעניין ולהצטרף אלינו - ללאומי טכנולוגיות".
עוד מוסיפה חן כי "באופן כללי, אצלנו בקהילה רואים חשיבות בערכים כמו נאמנות, יציבות והכרת תודה, כך שנשים חרדיות לא בוחנות כל הזמן מעבר לעבודה חדשה. אנחנו יודעות להעריך מקום שמכבד אותו, נותן לנו חופשות במועדים שהכי מתאימים לנו, ומכיל את הצרכים שלנו. מהצד שלנו, הבנק מקבל תודה והערכה, יחד עם כוח עבודה איכותי נאמן ומסור".
אמיר מספרת כי "היום אנחנו הרבה יותר אקטיביים באיתור ובגיוס. אנחנו במשא ומתן ליצירת מפגש עם הנשים במהלך הלימודים הטכנולוגיים שלהן, על מנת לחשוף אותן בשלב מוקדם לאופק התעסוקתי בבנק". אמיר מעידה כי "מדובר בפלח אוכלוסייה יציב, קבוע ומקצועי, ואפשר לרוץ לכל הכיוונים - גם לתפקידי רוחב. אין ספק שזה כיוון שרק ילך ויגדל. הבנו את העוצמה שיש לנו ביד ואנחנו הולכים עליה בכל הכוח".
לסיכום, אומרת אמיר, כי "בשטח, יוזמה כזו מביאה לשילוב חברתי, סובלנות והפחתת הפער בשכר בין אוכלוסיות ומגזרים. לאומי לקח על עצמו את היוזמה ומביא שינוי חברתי בשטח, לא רק בסיסמאות. הבנק חי את החברה הישראלית של ימינו ומעסיק עובדים מכל האוכלוסיות. זו המציאות, ומי שלא נמצא שם- מפספס הרבה".