המים חיוניים לחיים, ואין חולק גם על תפקידם המכריע בשמירה על הבריאות. בישראל 2022 המים טובים לשתייה, אך יחד עם זאת רק פחות מ20% מהלקוחות בוחרים לשתות מים מהברז, והשאר בוחרים באחד מפתרונות השתייה האחרים - ברי מים, מים מינרליים ועוד.
“חוללנו שינוי משמעותי בתחום מי השתייה, כשתמי4 שינתה את האופן שבו הישראלים שותים מים בבית”, כך אומר אביב פפר, מנכ”ל שטראוס מים ישראל, ומייחס זאת גם לנוחות השימוש: אין צורך לסחוב בקבוקים, אפשר לבחור חם, קר או מים מוגזים, וכשהמים זמינים – שותים הרבה יותר וגם מצמצמים את צריכת המשקאות המתוקים.


4 צפייה בגלריה
מכונת המים של תמי4 בכנס IL FoodTech של קבוצת שטראוס, שהתקיים השבוע בתל אביב
מכונת המים של תמי4 בכנס IL FoodTech של קבוצת שטראוס, שהתקיים השבוע בתל אביב
מכונת המים של תמי4 בכנס IL FoodTech של קבוצת שטראוס, שהתקיים השבוע בתל אביב
(צילום: יח"צ)
על־פי מכון המחקר קאנטר, ספטמבר 2022 - 93% מלקוחות תמי4 מעידים שמרגע שהכניסו את בר המים תמי4 הביתה, כל המשפחה שותה יותר מים. כמה יותר? לקוחות תמי4 שותים 49% יותר כוסות מים ליום מאשר פתרונות שתייה אחרים (על־פי סאפיו מחקר ופיתוח, אוקטובר 2022).

מספקים את המים הכי איכותיים

בתחילת הדרך פתרונות סינון מי השתייה בבית התבססו בעיקר על טכנולוגיה בסיסית של סינון פחמי, שטיפל בהפחתת אבנית ובשימור טעם וריח. בתחילת שנות האלפיים השקיעה שטראוס בסטארט־אפ, שפיתח טכנולוגיה מתקדמת לטיפול במים - מטהר המים maze. במקביל רכשה הקבוצה את חברת תמי4. בשנת 2018 השיקה שטראוס מים את מטהר המים maze בברי המים שלה.
4 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
“מקורות המים לשתייה בישראל טובים, אך הקילומטר האחרון בצנרת הביתית נותר בעייתי. הנתון הזה נכון כמעט לכל מקום בעולם. במקרה הטוב, הצינורות בבתים בני 30, ולעיתים הצנרת ותיקה יותר. אל המים העוברים דרך הצנרת הביתית עלולים להתווסף חומרים לא רצויים, כאשר מטהר המים maze מבטיח טיפול אופטימלי למים בסמוך למזיגתם ומעניק מים איכותיים וטעימים”, מוסיף פפר. מטהר המים maze שומר על הרכב המינרלים במים ועבר בדיקות קפדניות על ידי מכון התקנים הישראלי. על סמך בדיקות אלו ניתן תו התקן 1505. כמו כן נבדק לפי התקנים האמריקאיים המחמירים של מעבדות ה־NSF ו־WQA.
4 צפייה בגלריה
אביב פפר, מנכ"ל שטראוס מים
אביב פפר, מנכ"ל שטראוס מים
אביב פפר, מנכ"ל שטראוס מים
(צילום: גבע טלמור)
נוסף על כך ב־maze ישנם 5 כוכבי טיפול במים (על־פי שיטה שפותחה בשטראוס מים):
- צלילות וטעם המים: שיפור טעם, ריח וצלילות המים על ידי הפחתת הכלור וחלקיקים קטנים מגודל 1 מיקרון.
- מזהמים מיקרוביולוגיים: מיקרואורגניזמים החיים במים, כגון חיידקים עם השפעה בריאותית שלילית.
- מתכות כבדות: מתכות שעלולות לגרום לנזקים בריאותיים, לדוגמה: עופרת וכספית.
- מזהמים ממקור חקלאי, תעשייתי וסביבתי, לדוגמה חומרי הדברה כמו אטרזין ואסבסט.
- מזהמים משימוש ביתי ושאריות של חומרים משימוש יומיומי.

חדשנות בברי המים

כחלק מהקשר בין החדשנות הטכנולוגית למים איכותיים ועידוד שתיית מים, השיקה החברה ב־2021 את סדרת ברי המים tami4edge – קטנים, מעוצבים וחכמים יותר.
ברי המים החכמים מחוברים לרשת הביתית ומאפשרים לצוות התמיכה לעדכן את גרסת בר המים מרחוק, לטפל בתקלות וליזום באופן אקטיבי פעולות שירות עבור הלקוח.
המכשיר החכם מאפשר ללקוח לבצע פעולות באופן עצמאי, כגון כיוון העדפת המים האישית לכל אחד מבני המשפחה, קבלת התראה על מועד החלפת מטהר המים ועוד.
בר המים לומד גם את הרגלי הצריכה של המשתמשים וחוסך אנרגיה.
הגם שההתפתחות הטכנולוגית בתחום החלה בעקבות סוגיית נוחות השימוש, משבר האקלים מחייב היערכות לשמירה על הסביבה, נוכח כמות אדירה של בקבוקי פלסטיק שמושלכים מדי יום ומזהמים את כדור הארץ. “אני מאמין שבעוד כמה שנים יהיה כמעט לא לגיטימי לקנות שישיות מים. אין בזה שום היגיון סביבתי וצרכני”, מבהיר פפר את חשיבות ברי המים המתקדמים. “בסוף המטרה היא להיות פרסונלי, ירוק ולעודד שתיית מים”, הוא מסכם. 

Tami4togo: ירוקים גם במרחב הציבורי

הערכים הסביבתיים שלאורם פועלת קבוצת שטראוס מיתרגמים ליוזמות טכנולוגיות מהפכניות. כך למשל פיתחה יחידת החדשנות בקבוצה בשיתוף עם שטראוס מים מכונה, שמאפשרת לצרוך מים בבקבוקים תוך התחשבות מרבית בסביבה.
4 צפייה בגלריה
אביב פפר, מנכ"ל שטראוס מים. צילום: גבע טלמור דגן אשל, סמנכ"ל החדשנות בקבוצת שטראוס
אביב פפר, מנכ"ל שטראוס מים. צילום: גבע טלמור דגן אשל, סמנכ"ל החדשנות בקבוצת שטראוס
דגן אשל, סמנכ"ל החדשנות בקבוצת שטראוס
(צילום: טל שחר)
דגן אשל, סמנכ”ל החדשנות בקבוצת שטראוס, מרחיב: “יש מי שנוהגים לשתות בבקבוק רב פעמי, אבל עדיין נמכרים מאות מיליוני בקבוקי מים בשנה. אם במכונות אוטומטיות ממוצעות יש 400-300 בקבוקים ששוקלים 200 ק”ג, צריך הרבה משאיות שישנעו אותם בתוך ערים צפופות, וזה תהליך מסורבל ומזיק לסביבה. לכן פיתחנו את tami4togo - עם סוג חדש של בקבוק ממוחזר 100% בצורת כוס, שמתמלא רק לאחר הזמנתו, ומכונה מותאמת, המכילה 1,000 בקבוקים ריקים, שמשקלם הכולל הוא 14 ק”ג בלבד. מנגנון מיוחד במכונה מסיר את הפקק מהבקבוק, מוזג אליו מים שמנפחים אותו לצורתו הסופית, ופוקק את הבקבוק. המכונה חוסכת כ־70% מעלויות הלוגיסטיקה והיא חסכונית גם באנרגיה, שכן היא מקררת 2 ליטר מים בכל הזמנה, במקום 200”.
מכונת פיילוט ראשונה כבר מוצבת ב”אסותא” רמת החייל, ובהמשך יצטרפו מכונות נוספות ברחבי הארץ.
איך זה עובד?
נרשמים באפליקציה, לוחצים על כפתור “תן לי בקבוק”, או מעבירים כרטיס אשראי במכונה. גם המחיר ירוק: 2.90 שקלים לבקבוק, לעומת 7-5 במרכולים.
“החלטנו להעניק לצרכן את האפשרות הכי ירוקה וזולה. החזון שלנו הוא שיהיו מספיק מכונות במרחב הציבורי שישנו את הרגלי צריכת המים. בהמשך יוצב ליד המכונה מתקן גריסה לבקבוקים, שגם יחזיר את דמי הפיקדון, ונציע ‘ווטר-ווייז’, שמראה לצרכן בכל רגע היכן נמצאת המכונה הכי קרובה אליו”, מסכם אשל.