התחבורה החכמה מציגה מהפכה של ממש בכל הנוגע לתפיסה שלנו בנוגע לניידות, בכך שהיא מנגישה חלופות רבות של אמצעי הגעה מנקודה לנקודה. בין היתר, פיתוחים בתחום כוללים אפליקציות לנסיעות משותפות, אמצעי תחבורה חדשים כמו רכבים אוטונומיים וזעירים-חשמליים ועד הטמעת תשתיות תקשורת מתקדמות לטובת ניהול תנועה.
לתחבורה חכמה יש פוטנציאל אדיר מבחינה חברתית וכלכלית, בעקבות שיפור והרחבת אפשרויות ההתניידות, צמצום מספר כלי הרכב הפרטיים על הכביש וצמצום ההשפעות החיצוניות כגון זיהום אוויר, תאונות דרכים וכדומה.
3 צפייה בגלריה
(צילום: Pexels)
בישראל, כראוי לסטארט-אפ ניישן, האקו-סיסטם של התחבורה החכמה בישראל כולל יותר מ-600 חברות סטארטאפ העוסקות בפיתוחים בהיבטים שונים של התחום. עם זאת, למרות השגשוג הטכנולוגי, הטכנולוגיות החדשות לא מאומצות מספיק במערכות התחבורה. אין ספק כי מדובר באתגר מורכב - בעידן הידע, השאיפה לא יכולה להיות החלפה של התחבורה הפיזית הקיימת, אלא שיפור המערכת והתאמתה למאה הנוכחית: ייצור כלי רכב פחות מזהמים, ניהול תחבורה ציבורית על פי דרישה, הנגשת מידע לטובת הרחבת האפשרויות של המשתמשים, כלי תחבורה שיתופיים, ניהול תמחור דינמי של נסיעות וחניות, ועוד.

חזון התחבורה החכמה בישראל - התמקדות בתחומי ליבה

התפיסה של ממשלות ישראל בשנים האחרונות היא כי שילוב כוחות בין טכנולוגיה, תשתית ואמצעי תחבורה, ישפר את האפקטיביות של מערכת התחבורה הנכנסת ויוצאת אל המטרופולינים, לצד שיפור החיבור של הפריפריה למרכז הארץ, צמצום פערים חברתיים, צמצום יוקר המחייה והנגשת אוכלוסייה לתעסוקה, השכלה, בריאות ופנאי.
3 צפייה בגלריה
(צילום: Pexels)
לפיכך, משרד התחבורה זיהה מספר תחומי ליבה של תחבורה חכמה בהם ניתן להתמקד: הקמת פלטפורמות ניידות-בתור-שירות (MaaS), המאגדות את כל שירותי התחבורה ומאפשרות למשתמש תכנון נסיעה, כרטוס ותשלום במקום אחד, שימוש במידע בתור כלי עבור מקבלי ההחלטות בזמן תכנון והפעלת מערכות תחבורה ציבורית ותשתיות, עבור המשתמשים ועבור יזמים, עידוד תחבורה שיתופית, הטמעת מערכות בקרת תנועה מתקדמות לוויסות התנועה, שימוש בכלי מיקרו-מוביליות (זעירים חשמליים) בתור מענה לאתגר ה'קילומטר-האחרון\ראשון', ולבסוף- היערכות לעידן הרכבים האוטונומיים.

הדרך להגשמת החזון - שיתוף פעולה עם יזמים פרטיים בהטמעת טכנולוגיות חדשות

התוכנית הלאומית לתחבורה חכמה, שאושרה ב-2017, כללה הקצאה של כ-250 מיליון ₪ לחלון זמן של 5 שנים, מתוך מטרה להמשיך ולחזק את ישראל בתור מרכז בינלאומי לטכנולוגיות תחבורה חכמה, יצירת מנוע צמיחה למשק והרחבת האפשרויות לבחינה ושימוש בישראל, מתוך מטרה לייעל את הניידות בישראל ולהפוך אותה לבטוחה יותר, נוחה יותר וידידותית יותר לסביבה.
התוכנית הלאומית כללה שישה סעיפים מרכזיים: הקמת מרכז ניסויים, הנגשת מאגרי מידע, מיפוי כבישי ישראל ברזולוציה גבוהה, הקמת מרכז מחקר, עידוד פיילוטים להטמעת פתרונות חדשניים וקידום רגולציה תומכת ומאפשרת. אחד הפרויקטים המוצלחים והחשובים שנבעו מהתוכנית הוא יוזמת EcoMotion שבמסגרתה נכרו תערוכות בינלאומיות חשובות בתחום התחבורה החכמה, כאן בישראל.
הדרך של המדינה לקידום המגזר הפרטי כוללת ייעוץ, הכוונה ומימון ממשלתי וסיוע ליזמים בתחום. הרשות לחדשנות, כחלק מהפעילות שלה לקידום חברות ישראליות במגוון תחומים, משתפת פעולה ומקדמת חברות ישראליות המפתחות פתרונות לתקשורת בין רכבים, רכבים אוטונומיים, רכבים דיגיטליים המחוברים לרשת, ועוד.
3 צפייה בגלריה
(צילום: Pexels)
אחת מההחלטות החשובות של המדינה לקראת מימוש חזון התחבורה החכמה היתה הקמת מרכז הניסויים למרכזי פיתוח וחברות סטארטאפ בתחומי התחבורה החכמה, בשיתוף חברת נתיבי איילון, אשר מהווה פלטפורמה לעריכת ניסויים טכנולוגיים במתחמים סגורים ומנוטרים.
תוכנית הפיילוטים של משרד התחבורה, בשיתוף הרשות לחדשנות ומנהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה, היא מתכונת הכוללת בחינת הצעות על ידי גורמים מקצועיים חיצוניים לטובת קידום פיילוט במערכת התחבורה המקומית.
המרכז הישראלי למחקר בתחבורה חכמה, הממוקם בטכניון, פועל לעידוד מחקרים תוך יצירת שיתופי פעולה, גיבוש קהילת מחקר ופיתוח, פיתות והעצמת ההון האנושי ותפעול מרכז ידע בתחום התחבורה החכמה. בין היתר, המרכז פועל ליישום חזון 'אפס השפעות חיצוניות תחבורתיות': אפס נפגעים בתאונות דרכים, אפס עיכובים ואפס השפעה סביבתית מזיקה. לשם כך, המרכז מעניק תמיכה לחוקרים בתחומים אלו במענקים של מאות אלפי שקלים.

האקו-סיסטם הישראלי הוליד חברות מובילות במהפכה הגלובלית

בין שלל החברות המובילות את מהפכת התחבורה החכמה בעולם, נמצאות גם מספר חברות ישראליות מובילות, המוכיחות את החדשנות של הסטארטאפ ניישן: Gett (לשעבר Get Taxi) מאפשרות למיליונים ברחבי העולם (וגם בישראל), להזמין מונית דרך ממשק דיגיטלי נוח ויעיל. Moovit מאגדת את כל פתרונות התחבורה הציבורית במקום אחד, ומאפשרת בין היתר לשלם בתחבורה הציבורית בישראל. Mobileye היא ללא ספק אחת מהחברות החדשניות והידועות ביותר בעולם התחבורה החכמה, אשר מתריעה על אירועים חריגים בכביש ובנהיגה וכך משפרת את בטיחות הנסיעה. Via הפכה בשנים האחרונות לאחת מהחברות המובילות בעולם התחבורה הדינמית מבוססת-ביקוש. בישראל הטכנולוגיה שלה מיושמת בין היתר בשירות Bubble של דן ותיק-תק של אגד.

בשביל נסיעה בטוחה ברכב הפרטי - ביטוח מקיף לרכב מותאם לעידן הדיגיטלי

במקביל לאימוץ תחבורה שיתופית וציבורית חכמה, יותר ויותר רכבים חשמליים עולים על הכביש, ומציעים פתרון הרבה פחות מזהם והרבה יותר חכם. נכון להיום, רובנו עדיין מתניידים ברכב פרטי, ולכן נדרשים גם לרכוש פוליסת ביטוח המכסה על מגוון תרחישים. חברות הביטוח לוקחת חלק במהפכת התחבורה החכמה - חברת הביטוח הפניקס, למשל, היא מהחלוצות בתחום הביטוח לרכבים חשמליים ומהווה המבטחת הרשמית של טסלה ו-Aiways בישראל.
הפניקס מציעה מגוון פתרונות ייעודיים ומותאמים אישית בתחום הביטוח המקיף לרכב.
בתור השותפה הרשמית של טסלה, ומתוך הבנה של הטכנולוגיה המתקדמת ורמת הבטיחות של הנסיעה בטסלה, הפניקס מיישמת את תוכנית InsureMyTesla בישראל, הכוללת שירות על ידי מומחים, כיסוי מלא ומשמעותי, וכן מחיר משתלם.
עתיד התחבורה נמצא בתחבורה חכמה - השקט הנפשי בכל הנוגע לרכב שלכם נמצא בביטוח מקיף שמתאים לצרכים שלכם ושל רכבכם.