שיקים חוזרים הוא מושג הידוע ומוכר כמעט לכל בעל עסק וחברה. כחלק מתנאי המסחר, הפך השימוש בשיקים כאמצעי תשלום נפוץ ומקובל. באמצעות שיקים ניתן לפרוס את החוב לתשלומים, לדחותו לתקופה ארוכה וממושכת ולהשתמש בו גם במידת הצורך כתשלום לצד ג'.
בשל העובדה כי שיק משמש כאמצעי תשלום דחוי, לא אחת כאשר מגיע מועד הפירעון שלו הוא עלול להידחות על ידי הבנק ולא להיפרע. הסיבות לדחיית השיק כפי שנראה בהמשך, יכולות לנבוע מטעות טכנית או מסיבות אחרות.
עסקים וחברות, עלולים לא אחת למצוא את עצמם בפני משבר כלכלי וקשיים של ממש עקב שיקים חוזרים ופגיעה כלכלית בחוסנו של העסק. דמינו לעצמכם, חברה הנוטלת שיקים אך פעם אחר פעם שיקים שבידה אינם מכובדים ומסבים לה הפסדים כספים עצומים. במצב שכזה, עלולה החברה להגיע במהירות רבה לחדלות פירעון וקריסה כלכלית.
עורך דין ניסים שופן שם לעצמו דגש להעניק מעטפת משפטית מלאה לחברות ועסקים בנושא גביית חובות בדגש על שיקים חוזרים. עורך הדין שופן, חרט על דגלו להילחם בתופעה זו כחלק מההגנה על העסק ומניעת קריסתו הכלכלית עקב שיקים חוזרים. אנו מודעים לקשיים העצומים הקיימים לבעלי העסקים כחלק מניהול השוטף של העסק והיעדר יכולת להתמודד עם גביית שיקים שחזרו.
מסיבה זו, באמצעות הכלים המשפטיים הקיימים בידנו והניסיון המשפטי שצברנו אנו נסייע לכם להתמודד עם גביית שיקים חוזרים ולהביא לפירעון החוב מהר ככל שניתן. היתרון בטיפול בגביית החוב באמצעות עו"ד שופן הוא מתן הגנה משפטית וסיוע לבעל העסק להתמודד עם שיקים חוזרים עוד טרם יצירת החוב. כפי שנראה במאמר זה, טיפול בשיקים חוזרים דורש הכרת החוק, הפסיקה וכן ניסיון בהתמודדות בהליכי הוצאה לפועל.

מה הן הסיבות לשיקים חוזרים

כאשר שיק חוזר חשוב לדעת מה הסיבה בגינה סירב הבנק לכבדו. פעמים רבות, דחיית השיק נבעה כתוצאה מטעות טכנית הניתנת לתיקון ואין צורך להילחץ. במקרים מסוימים, כאשר השיק חוזר כתוצאה מביטולו או כתוצאה מהעדר כיסוי מספיק ניתן לפתוח בהליכי גביית שיקים באמצעות עורך דין שיקים חוזרים. הסיבות הנפוצות לשיקים חוזרים הן כדלקמן:
• טעות בחתימה בעל השיק – כאשר הבנק מבחין כי החתימה שעל השיק אינו דומה לחתימה בעל החשבון עלול הוא לא לכבד את השיק.
• טעות טכנית במילוי פרטי השיק – טעות בשם, טעות בספרות וכו' יכולה אף היא להביא לדחיית השיק.
• אין כיסוי מספיק – כאשר שיק הנמשך מחשבון בנק אך אין בחשבון מספיק מזומנים כדי לפרוע אותו יחזור השיק מסיבה א.כ.מ.
• ביטול השיק – היה ובעל השיק יורה לבנק לבטלו יחזור השיק מסיבה של ניתנה הוראה לביטול. ביטול השיק יכול להיעשות ממגוון סיבות כגון טענת פרעתי או זיוף חתימת בעל החשבון וכו'.
הסיבה הנפוצה ביותר לחזרת שיק היא אין כיסוי מספיק. כאשר לקוח מפזר שיקים ללא יכולת כיסוי, יסרב הבנק לכבד שיקים אלו. סיבה נפוצה אף היא לשיקים חוזרים היא ביטול השיק על ידי הלקוח עקב סכסוך בינו לבין בעל העסק עקב העדר הסכמה לשווי התמורה וכו'.
1 צפייה בגלריה
(צילום: freepik)

האם לקוח רשאי לבטל שיק ומה המשמעות המשפטית של שיק חוזר

שיק הוא אמצעי תשלום לכל דבר ועניין. ביטולו יעשה במקרים חריגים כאשר ללקוח עומדות טענות מוצקות המצדיקות את ביטולו. טענת פרעתי או טענה לזיוף חתימת בעל השיק הן הטענות הנפוצות ביותר הקיימות לביטול שיק. חשוב לציין, כי היה והלקוח יעלה אחת מטענות אלו, עליו לבססן באמצעות אסמכתאות או כל דבר אחר היכול לחזק את גרסתו.
כאשר מדובר על שיק אשר טרם הגיע מועד פירעונו, רשאי בעל השיק להורות לבנק לבטלו. במקרה כזה, יחזור השיק מעילה של ניתנה הוראה לביטול. לביטול שיק על ידי לקוח או לדחיית שיק מעילה של אין כיסוי מספיק עלולה להיות אף אחריות משפטית פלילית לצד אחריות אזרחית. סעיף 432 לחוק העונשין קובע כי אדם אשר משך שיקים בידיעה שאינם יכולים להיפרע דינו קנס כספי או מאסר שנה.
בפועל, ממעטת משטרת ישראל לפתוח תיקים פלילים בגין ביטול שיקים או חזרתם ובעל החוב מופנה למסלול משפטי אזרחי שעניינו בקשה לביצוע שטר בהוצאה לפועל. ייתכן והתפיסה כי שיק חוזר הוא נושא משפטי אזרחי גרידא או בשל הקושי להוכיח כי החייב משך שיק בידיעה שאינו יכול להיפרע מביא את משטרת ישראל להפנות את המתלוננים להליך אזרחי.

כיצד ניתן לגבות שיקים חוזרים

היתרון בגביית צ'קים חוזרים הוא המסלול המשפטי המהיר באמצעותו ניתן לגבות את החוב.
שיק חוזר דינו כפסק דין שניתן בבית המשפט ואינו דורש הגשת תביעה או הוכחת החוב. בעבר, שיק שחזר היה נחתם על ידי הבנק ומצוין היה את הסיבה שהביאה לביטולו. כיום, מפיק הבנק פלט המציין את סיבת חזרת השיק ובאמצעות פלט זה ניתן לפתוח בהליכי גביית חוב בהוצאה לפועל. סדר הפעולות בגביית שיקים חוזרים הוא כדלקמן:
• טרם פתיחת הליכי הגבייה, מומלץ לפנות לחייב ולנסות להביא לסילוק החוב מחוץ לכותלי הוצאה לפועל. פניה לחייב יכולה להיות באמצעות מכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים או באמצעות כל דרך חוקית אחרת.
• היה והחייב לא יפרע את חובו, ניתן לפנות להוצאה לפועל בבקשה לביצוע שטר. פתיחת התיק תעשה באמצעות טופס ייעודי הקיים באתר האינטרנט של רשות האכיפה והגבייה. לטופס הבקשה יש לצרף את הפלט שנתן על ידי הבנק, צילום השיק משני צדדיו, מכתב ההתראה שנשלח לחייב וכן כל מסמך אחר המעיד על קיומו של החוב.
• לאחר הגשת הבקשה לביצוע שטר, תשלח לשכת הוצאה לפועל הודעת אזהרה לחייב כי עליו לפרוע את חובו בתוך פרק הזמן הנקוב באזהרה ממועד קבלתה. בפרק זמן זה, על החייב להתייצב לחקירת יכולת בלשכת הוצאה לפועל או לבקש לפרוע את החוב לתשלומים. כמו כן, החייב יוכל לעלות טענות בגין דבר החוב כגון טענת פרעתי. היה והחייב לא יעשה אחת מהפעלות הללו, ניתן יהיה לפתוח נגדו בהליכי גבייה לרבות הטלת סנקציות והגבלות.

לאילו סנקציות צפוי החייב במסגרת הליך גביית שיקים חוזרים

מעבר להליכי הגבייה שניתן לפתוח כנגד החייב במסגרת סילוק החוב, גם המחוקק אינו רואה בעין יפה אדם המפזר שיקים ללא כיסוי ובחר להחמיר עמו ולהטיל עליו סנקציות ללא קשר להליך הגבייה שיפתח הזוכה בהוצאה לפועל. סעיף 2 לחוק שיקים ללא כיסוי תשמ"א – 1981 מגדיר חשבון מוגבל כחשבון אשר נמשכו ממנו לפחות 10 שיקים ללא כיסוי בתקופה של שנה.
חשבון שכזה, יוגדר על ידי הבנק כחשבון מוגבל. אדם אשר חשבון הבנק שלו הוגדר כחשבון מוגבל, לא יוכל למשוך שיקים מחשבון וכן שיקים אשר ימשכו על ידו לא יכובדו על ידי הבנק. היה ובתוך שלוש שנים ממועד ההגבלה הוגדר פעם נוספת חשבון הבנק של החייב כחשבון מוגבל, תוטל עליו הגבלה חמורה. הגבלה חמורה, תמנע מהחייב למשוך שיקים מכל חשבון בנק הנמצא בבעלותו לתקופה של שנתיים.
בנוסף להגבלות המוטלות על ידי הבנק, רשאי זוכה כאמור לפתוח בהליכי גביית שיקים חוזרים בהוצאה לפועל ובמסגרתם להטיל על החייב הגבלות וסנקציות שונות במטרה להביא לפירעון החוב. ההגבלות שניתן להטיל על החייב הן: למנוע את יציאתו מגבולות המדינה, להטיל הגבלה על רישיון הנהיגה שלו, לאסור עליו להשתמש בכרטיס אשראי, להטיל הגבלה על חשבון הבנק שלו וכו'.
אין ספק כי נקיטת הליכי גבייה בהוצאה לפועל יכולים בהחלט לשמש ככלי אפקטיבי לסילוק החוב. יש לזכור כי הליך גביית חוב הוא פעולה משפטית לכל דבר ועניין הדורש הכרת ההליך וניסיון. עורך דין גבייה יכול לסייע בצורה ברורה בגביית החוב ובניהול ההליך בהוצאה לפועל עד לשלבו הסופי ופירעון החוב.

כיצד ניתן להגן על העסק והחברה מפני שיקים חוזרים

פתרון קסם אינו קיים לשיקים חוזרים וכנראה זוהי תופעה אשר תמשיך ללוות אותנו עוד שנים ארוכות. יחד עם זאת, באמצעות צעדים מקדימים וסייעו על ידי עורך דין שיקים חוזרים, ניתן לצמצם את הסיכון ליטול שיק חוזר ולהקטין את הסיכוי לדחייתו על ידי הבנק. בזכות ניסיונו העשיר של עורך דין שופן המטפל בגביית שיקים שנים ארוכות גיבשנו מספר המלצות העשויות לצמצם את תופעת שיקים חוזרים.
• הקפידו ליטול שיקים על שם הלקוח בלבד. שיקים המוסבים לצד ג' עלולים לא להיפרע בהמשך ולהסב לכם נזק כלכלי. שיק על שם הלקוח בצירוף צילום תעודה מזהה שלו, יגדיל את הסיכוי לפירעונו בהמשך.
• הכירו את פרופיל הלקוחות שלכם. לקוחות בעלי פרופיל מסוכן (כגון לקוחות העובדים בעבודות מזדמנות, או לקוחות ללא כרטיס אשראי) נמצאים במסלול חלקלק לדחיית שיקים הנמשכים על ידם מטעם הבנק. מומלץ לא ליטול שיקים מלקוחות כאלה.
• היה ונטלתם שיק השייך לחברה, הקפידו להחתים באופן אישי את מנהלה על גב השיק כערב אישית לפירעון השיק ובכך תוכלו להבטיח את כספכם. במידה והחברה תקלע להליך של חדלות פירעון, תוכל להיפרע ממנהלה באופן אישי מכןח ערבותו על השיק.
• ליווי משפטי על ידי עורך דין המתמחה בגביית שיקים. עורך דין גבייה מנוסה, יוכל לסייע לכם לצמצם באופן ניכר את הסיכון בנטילת שיקים חוזרים ובכך להגין על העסק או החברה שלכם. לדוגמא, לקוחות רבים הפוקדים את משרדנו גילו כי באמצעות פעולות מקדימות שאנו מבצעים עבור השיקים שהם נוטלים והליווי המשפטי שאנו מעניקים להם, כמעט ואינם נתקלים בשיקים חוזרים או מבוטלים. אין ספק כי תכנון נכון ונקיטת צעדים מקדימים יכולים לסייע להגנה על העסק שלכם מפני נטילת שיקים חוזרים.

מדוע ליווי משפטי על ידי עורך דין ניסים שופן יוכל לסייע לכם בהגנה על העסק

כפי שראינו במאמר זה, התעסקות בשיקים חוזרים וגביית חובות דורשת ניסיון, בקיאות בהליך המשפטי והתמודדות עם גורמים שונים המעורבים בו. עורך דין שיקים חוזרים הוא גם עורך דין הבקיא במעטפת המשפטית המלאה הקשורה בדיני הוצאה לפועל ובעל ניסיון בגביית חובות על כל סוגיהם.
במהלך השנים הארוכות בהם עסקנו בגביית חובות ושיקים חוזרים, נתקל משרדנו בעשרות תירוצים וסיבות שונות שהועלו על ידי חייבים במסגרת ביטול שיקים. טענת פרעתי היא טענה אחת מיני רבות העולות על ידי חייבים כתירוץ לביטול השיק. ניסיוננו העשיר והכלים המשפטיים שרכשנו, לימדו אותנו כיצד להתמודד עם טענות אלו ולהביא לחקר האמת וסילוק החוב.
ליווי משפטי בנושא גביית חובות חשוב לכל בעל עסק אך בפרט לעסקים בינונים וחברות. שיקים חוזרים עלולים להמיט אסון כלכלי על החברה או העסק ולגרום להם להתדרדר לקשיים כלכלים ושיתוק פיננסי. חברת עורכי דין ניסים שופן מתמחה בליווי משפטי לעסקים וחברות ומעניקה להם סייעו והכוונה משפטית מקצועית בגביית חובות ושיקים עד טרם יצירת החוב.
עו"ד שופן מאמין כי הדרכה נכונה והכוונה מקדימה יביאו בהכרח לצמצום הסיכון בנטילת שיקים חוזרים ויצירת חובות. השיקים שבידך חוזרים ואתה לא יודע כיצד להתמודד? פנה אלינו עוד היום ואנו נדאג לפעול במלוא המרץ לפירעון החוב וסילוקו.
מידע נוסף על הליכי גבייה ניתן למצוא באתר האינטרנט שלנו כן ניתן ליצור עמנו קשר גם בטלפון - 0723972351