אם ההשמנה הוכרזה כמגפה של המאה ה־21, ישראל ממוקמת, למרבה הצער, במקום גבוה מאוד בעולם. דו"ח ארגון הבריאות העולמי (WHO), שפורסם לפני מספר חודשים, בדק את היקף התופעה ב־44 מדינות, ודירג את ישראל במקום ה־6. לפי הנתונים, 27% מהישראלים חיים עם BMI מעל 30. בילדים עד גיל 17 המצב אף גרוע יותר והם מדורגים במקום ה־5 עם כ-15% בעודף משקל. גם מדדי האיכות בקהילה שפורסמו לאחרונה תואמים את הנתונים הגלובליים: בין הגילים 64-20 ישנם 25-23% בעודף משקל, ומגיל 64 השיעור הוא כ־32-30%.
"הנתונים מצביעים על מצב בעייתי ביותר, כי הוא משליך על התחום הבריאותי, הכלכלי והפסיכו-סוציאלי של מי שחיים עם השמנה. על אף שהמציאות שקופה ומובנת, היא לא מטופלת ברמה הלאומית, ופרט ליוזמות מקומיות, אין מרפאות לטיפול בהשמנה, אין תרופות זמינות בסל לטיפול בהשמנה, אין כוח רפואי שמוכשר לטפל", כך מסביר ד"ר דרור דיקר, מנהל המרכז הרב־תחומי לטיפול במחלות ההשמנה בהרצליה מדיקל סנטר.
2 צפייה בגלריה
(צילום: iStock)
הניתוחים הבריאטריים הם כלי מוביל להפחתת משקל ושימורו לאורך זמן. כמרכז שמבצע אלפי ניתוחים כאלה כבר שנים רבות, פיתחו בהרצליה מדיקל סנטר עבור המתמודדים עם השמנה מניפת שירותים וטיפולים, שלצד הניתוחים, מנוצלים גם לטיפול בהשמנה לא ניתוחית. מדובר במרכז מולטי-דיסיפלינרי, המטפל בכל ההשלכות של אדם שחי עם עודף שומן - מייעוץ וליווי תזונתי, דרך ייעוץ פסיכו-סוציאלי, ייעוץ וטיפול תרופתי וטיפול אנדובריאטרי (כלים גסטרואנטרולוגיים לטיפול בהשמנה) וכלה בניתוחים בריאטריים.

מבין המנותחים והמטופלים במגוון השיטות – כמה ישמינו שוב?

"כישלון ניתוחי מוגדר כעלייה של 25% משיא הפחתת המשקל. בישראל הוקם מאגר לאומי לניתוחים בריאטריים, וכל מנותח מתועד בו. מהמאגר ניתן ללמוד שכ־75% משמרים את מרבית הפחתת המשקל במשך לפחות ארבע שנים ואף יותר. זו בשורה מצוינת, אבל ההיבט החשוב ביותר של הטיפול בהשמנה הוא שימור הפחתת המשקל, ובהיבט זה בינתיים ניתוח הוא המענה המיטבי. עם זאת יש לוודא שמי שניגשים לניתוח מתאימים לכך, ועבורם הניתוח הוא 'גיים צ'יינגר' - הוא מוריד תחלואה, מפחית סוכרת וערכי לחץ דם, מפחית דום נשימה בשינה - שכשלעצמו הוא גורם מאיץ להשמנה ולתחלואה נוספת, משפר פריון ובריאות מינית, ועל־פי מחקר, מונע תמותה ב־50%. שיפור גדול ניכר גם בהיבט הסטיגמה הציבורית והאישית שאיתה מתמודדים המטופלים. יש כיום הבנה וכלים לעקוב אחרי האנשים האלה ולתמוך בהם. מומחי המרכז שלנו מספקים מענה רב־מקצועי גם למי שכבר נותחו, עלו שוב במשקל ונלחצים מכך".
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מה המפתח להצלחה בטווח של חמש-עשר שנים לאחר ניתוח?
"המפתח העיקרי הוא הקניית הרגלי חיים נכונים בשנה הראשונה אחרי הניתוח. כל המחקרים מראים שזו תקופת הזמן הקריטית. באופן פרדוקסלי, מנותחים בשנה הראשונה שאחרי הניתוח לא נמצאים במעקב ובהדרכה וכאן הטעות הגדולה, כי בשלב זה המעקב התזונתי, הפעילות הגופנית - שחייבת להיות לפחות 250 דקות בשבוע, ושינוי הרגלי האכילה והחיים, הם אשר יקבעו את עתיד השמירה על המשקל והבריאות בהמשך".
מי קהל היעד לניתוח בריאטרי?
"מדובר בבעלי BMI 35 ומעלה עם גורמי סיכון או BMI 40 ומעלה ללא גורמי סיכון. עם זאת, אנשים שלא בטוחים במסוגלותם לשמר נטילת ויטמינים לאורך זמן ושינוי בהרגלי חייהם, צריכים לחשוב היטב אם זה הפתרון הנכון עבורם, במיוחד כשיש היום וצפויות להיכנס בעתיד הקרוב תרופות יעילות מאוד, שבעלי BMI 35-30 יוכלו ליהנות מהן. אבל עדיין חיוניים הניתוחים, שנועדו להסיג סוכרת ולמנוע תמותה. גם למי שלא רוצה או לא יכול לעבור ניתוח, יש לנו היום פתרונות יעילים, בהיותנו מרפאה רב־תחומית שמספקת את כל המענים תחת קורת גג אחת”.
לסיכום, בשל העובדה שמחלת ההשמנה כה נפוצה ומסוכנת ובשל המיומנות הרבה שנדרשת בטיפול רב־תחומי בחולים, המרכז הרב־תחומי לטיפול בהשמנה בהרצליה מדיקל סנטר הוא המקום המדויק להתחיל בו את המסע למשקל תקין ולשמירה עליו לאורך שנים ארוכות.