אסטמה של העור היא דלקת העשויה להתפרץ בקרב אנשים מכל הגילאים, החל מתינוקות בני יומם ועד למבוגרים. מדובר בתופעה המסבה אי נוחות רבה לסובלים ממנה ואף פוגעת בשגרה ובאיכות החיים.
כיום, רפואת עור משלימה מספקת דרכים מגוונות ויעילות לטיפול ושיקום העור, תוך חיזוק המערכת החיסונית והענקת טיפול שימנע דלקות עתידיות מבלי לסבול מתופעת לוואי לא רצויות. כבר ב-1992 התפרסם מחקר קליני בעיתון המדעי המוערך Lancet בו הוכחה יעילות הטיפול על ידי צמחים ורפואה משלימה, ומאז התפרסמו מחקרים נוספים במשך השנים שהוכיחו יעילות זו.

מה היא אטופיק דרמטיטיס?

אטופיק דרמטיטיס, או כפי שהיא מכונה בעברית אסטמה של העור, היא מחלה דלקתית עם רקע תורשתי המוכרת גם בשם אקזמה. הדלקת מופיעה בקרב גילאים צעירים, החל מינקות ועד אנשים מבוגרים. כמו אסטמה של הנשימה, המחלה מופיעה במטופלים שבהם המערכת החיסונית מגיבה בתגובתיות יתר ומייצרת דלקות ופריחות בעור.
2 צפייה בגלריה
(צילום: אמיר קלי)

כיצד ניתן לזהות את המחלה?

התפרצות של אטופיק דרמטיטיס משתנה מאדם לאדם בהתאם לרמת הרגישות והחשיפה לתנאי מזג אוויר, אלרגניים ולחצים (סטרס). במרבית המקרים הדלקת תופיע על גבי הפנים, הצוואר והעיניים, מפרקים וקפלים של הידיים והרגליים וכן בכל חלקי הגוף ותהיה מלווה בפצעים דלקתיים, זיהומי עור שונים, אדמומיות העור וגירוד טורדני וכואב.

מהם הגורמים להתפרצות אטופיק דרמטיטיס?

אטופיק דרמטיטיס מופיעה כאשר מערכת החיסון מגיבה בתגובתיות יתר לסוגי סטרס שונים כמו שינויים סביבתיים, חשיפה לחומרים כימיים, קרדית אבק, בשמים, מתכות, עשן וכו', דרך תגובה אלרגית המלווה בתסמינים המדוברים. גם לחץ נפשי, בין אם אצל ילדים קטנים בעקבות אירועי סטרס ולחץ או לחץ נפשי אצל מבוגרים, מייצרים תגובות של פריחה אטופית.
על מנת להימנע מהתפרצויות ולמזער את ההחמרה של דלקות העור, מומלץ להימנע ככל האפשר מחשיפה לגורמים העלולים לגרום להתפרצות ולהחמרה של התופעה, וכן לנסות לנטרל גורמי לחץ נפשי ולאמץ אורח חיים רגוע יותר.

האם וכיצד ניתן לטפל באטופיק דרמטיטיס?

כיום ישנם טיפולים שונים המציעים החלמה מלאה וטיפולים תומכים באסטמה של העור. דרכי הטיפול באטופיק דרמטיטיס משתנות ממטופל למטופל בהתאם לרמת הרגישות של העור ולתגובתו לטיפולים השונים וכוללות טיפולים תרופתיים, אנטיביוטיים, משחות על בסיס סטרואידים ושינויים באורח החיים.
2 צפייה בגלריה
(צילום: אמיר קלי)

האם רפואת עור משלימה מספקת מענה לטיפול באטופיק דרמטיטיס?

בעזרת רפואת עור משלימה הטיפולים הטבעיים באטופיק דרמטיטיס מספקים תוצאות טובות במיוחד. במרבית המקרים מאבחנים את הבעיה תוך מעקב אחר התפרצויות קודמות והטריגרים להתפרצות ולאחר מכן מתאימים להם את הטיפול באופן אישי. הטיפול ברפואת עור משלימה באטופיק דרמטיטיס מכיל מספר מרכיבים המסייעים להצלחת הטיפול:
דיקור סיני
דיקור סיני משחרר לחצים הנצברים באזורים שונים בגוף, תוך וויסות, איזון וחיזוק המערכת החיסונית. טיפול בדיקור יעיל במיוחד עבור מבוגרים הסובלים מאטופיק דרמטיטיס. בילדים לרוב אין צורך בדיקור אלא בנטילת תוספי תזונה /צמחים ומשחות בלבד.
טיפול בצמחי מרפא
אחת השיטות היעילות לטיפול באטופיק דרמטיטיס היא שילוב צמחי מרפא באמצעות כמוסות טבעיות לבליעה, או שימוש בסירופים ותמציות מימיות לתינוקות וילדים. החומרים הפעילים הם צמחים בעלי פעילות אנטיהיסטמינית ונוגדת דלקת, המפחיתים ומטפלים בתופעות דלקתיות תוך וויסות ואיזון המערכת החיסונית. מומלץ לשימוש עבור ילדים תינוקות ומבוגרים.
משחות טבעיות למריחה חיצונית המבוססות על צמחים
שימוש במשחות ושמנים צמחיים מסייעים בשיקום וחידוש תאים ורקמות על גבי העור הפגוע. אחד היתרונות המרכזיים בשימוש במשחות אלו הוא שהן אינן גורמות לתופעות לוואי והן בטוחות לשימוש בקרב ילדים ותינוקות.
טיפול תזונתי
חלק מהטיפול השגרתי באטופיק דרמטיטיס הוא יצירת שגרת תזונה מיטיבה ומרפאת. מומלץ להימנע מצריכת מזונות העלולים לעורר התפרצות והחמרה של המחלה לצד צריכת מזונות בריאים שיספקו לגוף ולמערכת החיסון חיזוק והגנה משלימה. אין צורך בשינוי תזונתי מחמיר במיוחד אלא שינויים שהילד/מבוגר יכול לסגל.
לסיכום, אטופיק דרמטיטיס אסטמה של העור ניתנת לטיפול על ידי רפואת עור משלימה והנושא מגובה במחקרים במשך השנים. בטיפול נכון ניתן לשלוט במחלה ואף לגרום לה להיעלם לתקופות ארוכות או בכלל.
אמיר קלי הוא מומחה לרפואת עור משלימה עם ניסיון של טיפול במחלה בבתי חולים ובמרפאה פרטית במשך כבר 30 שנים, המרפאה מספקת מענה אישי, יעיל ואיכותי בתחום הרפואה המשלימה וכן שילוב של עבודה מול רופאי עור בכירים במידת הצורך.
סובלים מאסטמה של העור? מוזמנים לפנות אלינו לייעוץ ראשוני ובניית תוכנית טיפולים.
המאמר בשיתוף אמיר קלי, מומחה לרפואת עור משלימה ו- STG סוכנות דיגיטל