אין ישראלי שלא מכיר את אגד, חברת התחבורה הציבורית הגדולה בישראל. אבל מתברר שהסיפור של אגד לא מסתכם רק באוטובוסים הנוסעים לאורכה ולרוחבה של המדינה. בשנים האחרונות אגד מרחיבה את פעילותה לאפיקים נוספים ביניהם ייצור, שיפוץ וחלקי חילוף לאוטובוסים במפעל ייעודי ושירות טיפול באוטובוסים. את השירותים האלו מספקת אגד גם לחברה פנימה וגם לחברות חיצוניות. "אגד נוסדה בשנת 1933 כפרי שיתוף פעולה בין כמה קואופרטיבים שאוחדו לקואופרטיב אחד ועל כן היא נקראה בשם אגד. את השם אגב הגה לא אחר מאשר חיים נחמן ביאליק", מספר זוהר אריה מנהל אגף התחזוקה בחברה, במפגש שנערך בבית אגד ביישוב בית דגן.
4 צפייה בגלריה
(צילום: ארכיון אגד)
"החברה התנהלה לאורך זמן כקואופרטיב ולפני מספר שנים נדרשנו להפוך מקואופרטיב לחברה. מאז אנחנו עוסקים בייעול תמידי וממצבים את עצמנו כחברה המובילה בישראל גם בשירותי תחבורה ציבורית וגם בשירותי התחזוקה. ככה אנחנו רואים את עצמנו לאורך כל הדרך", הוא מסביר.
מה עומד מאחורי פתיחת אגף התחזוקה של אגד למקורות חוץ, לחברות נוספות?
אוהד דנין, משנה למנהל אגף התחזוקה בחברה: "יש לנו תשתית מוסכים הפרוסה בכל רחבי הארץ, יש לנו את כח האדם הטוב ביותר, האמין ביותר והשירותי ביותר, וכמובן, ניסיון של עשרות שנים בטיפול באוטובוסים. אפשר לומר שיש לנו DNA של טיפול באוטובוסים. לאור כל זה אנחנו פותחים את המוסכים שלנו ללקוחות חיצוניים ומפתחים את פעילות הליבה שלנו." זוהר מחזק את הדברים ומציין כי "החזון שלנו הוא להיות במקום הראשון בתחזוקה, ולהמשיך לתת שירות לכלל האוטובוסים והמפעילים בארץ."
4 צפייה בגלריה
(צילום: ארכיון אגד)
מפעל הייצור והשיפוץ הארצי של אגד נמצא בעיר חולון. הוא הוקם בשנות החמישים של המאה הקודמת במטרה להעניק לצי האוטובוסים של החברה את מכלול השירותים הטכניים הנדרשים לפעילותה. מאז ועד היום צבר המפעל ניסיון עשיר והוא נהנה כיום ממוניטין בינלאומי בכל הנוגע לייצור מכלולים ושיפוץ חלקי אוטובוסים. "המפעל יודע לתת פתרונות לאוטובוסים מטמבון לטמבון, החל מתיקון כיסאות ועד שיפוץ מנועים והוא כולל בתוכו תחומי התמחות מגוונים", מעיד דרור קרול, מנהל המפעל. "אם ניקח לדוגמא את מחלקת שיפוץ תיבות ההילוכים הרי שמשופצים בה כ-400 תיבות הילוכים בשנה ולמעלה מ-200 סרנים. מחלקה אחרת היא מחלקת הצמיגים שמחדשת צמיגים ומשמישה אותם לסבב חיים נוסף, מה שנקרא בעגה המקצועית 'גיפור' – חידוש צמיג. מחלקה נוספת במפעל היא מחלקת מנועים שיודעת לשפץ מנועים מ-א ועד ת' לכל סוגי האוטובוסים, שיפוץ יסודי ומלא. יש במפעל כמובן גם רפדיה ובין היתר אנו מחדשים בה כיסאות לנוסעים וכיסאות לנהגים."
4 צפייה בגלריה
(צילום: ארכיון אגד)
וזה לא קורה רק במרכז הארץ. כחברה כלל ארצית מחזיקה החברה מספר מוסכים ומרכזים לוגיסטיים שאחד הגדולים שבהם הוא המרכז הלוגיסטי בחיפה. "מדובר על אחד המוסכים הגדולים באגד שיודע לטפל בכל סוגי האוטובוסים, ביניהם וולבו, מאן, מרצדס, יוטונג, גולדן, ואנו יודעים למעשה לטפל בכל אוטובוס שנע על הכבישים", מציין עופר שפק, מנהל מרכזה הלוגיסטי של החברה בחיפה. עוד הוא מוסיף כי "בשנים האחרונות אגד פותחת את שעריה ללקוחות חוץ וחברות פרטיות מקבלות אצלנו את כל סוגי הטיפול מהחלפת מנועים ועד טיפולים שוטפים."
עולם התחבורה מתקדם והופך לרובוטי וחשמלי, כיצד אגד שומרת על רלוונטיות גם בתחום הזה?
"במוסך מתבצעים תיקונים גם לאוטובוסים חשמליים. האוטובוסים האלו דורשים הכשרות מיוחדות והם מבוססים על טכנולוגיות מאוד מתקדמות. אני יכול לומר בגאווה שאגד בין חברות החלוץ בהבאת אוטובוסים חשמליים לישראל."
4 צפייה בגלריה
(צילום: ארכיון אגד)
היכן נהיה לפי דעתך בעוד מספר שנים בתחום הזה?
"להערכתי רוב הצי של אגד יהיה חשמלי, גם הבין עירוני וגם העירוני. אגד בהחלט מובילה בארץ את כל התחום הזה של אוטובוסים חשמליים."