אירוע הפתיחה של המכביה ה-21 ממש מעבר לפינה, וזו הזדמנות מצוינת להבין קצת יותר לעומק את הערך שהיא מביאה איתה לפיתוח תרבות הספורט בישראל, לצד התועלת הכלכלית העצומה. מהם הנתונים שהופכים את המכביה לאחד מאירועי הספורט הגדולים בעולם? ומהן ההכנסות הישירות והעקיפות הצפויות בעקבות הגעת המשחקים לישראל?
3 צפייה בגלריה
מכביה
מכביה
(צילום: ahutterstock)

המכביה - יתרונות רבים לה

המכביה כוללת עשרות אירועי ספורט ובידור אשר יתרחשו בין ה-12 ל-26 ביולי 2022 בעשרות ערים ויישובים ברחבי ישראל. מאות אלפי הישראלים שיגיעו לאירועים ולתחרויות יוכלו לקחת חלק פעיל במגוון פעילויות ותחרויות, מה שהופך את המכביה לאירוע הצפוי לתרום לפיתוח תרבות הספורט ואורח חיים בריא וספורטיבי בקרב הקהל הרחב.
בנוסף, ערים רבות רואות במכביה הזדמנות ייחודית לארח תחרויות ספורט בינלאומיות, על מנת לקבל חשיפה, הכרה והכנסה.
בדומה למתרחש במדינות המארחות את המשחקים האולימפיים, עשרות מתקני ספורט בישראל עוברים השבחה ושדרוג לקראת המכביה, בסיוע משרד התרבות והספורט ותרומות של ידידי המכביה מהעולם.
אחד היתרונות הייחודיים של החיבור בין ספורטאים יהודים מכל העולם לאירוע ספורטיבי בישראל, הוא פיתוח של ענפי ספורט חדשים בישראל הרושמים פופולאריות בחו"ל, כגון רוגבי, נט בול, הוקי קרח ובייסבול.
עבור 10,000 הספורטאים אשר מגיעים לישראל למכביה מכ-65 מדינות ומתחרים ב-42 ענפי ספורט שונים, המכביה תורמת בפיתוח המקצועי שלהם . מעבר לכך, הביקור שלהם ושל המלווים שלהם בישראל מעמיק את החיבור בין ישראל ליהדות התפוצות.

יותר מ-350 מיליון ₪ של הכנסות ישירות - כך תורמת המכביה למשק ולכלכלה הישראלית

מעבר לתרומה הספורטיבית, הציונית והתרבותית, למשחקי המכביה יש תרומה אדירה למשק ולכלכלה הישראלית. על פי ההערכות, ההכנסות הישירות והעקיפות הנובעות מפעילותה עומדות על כ-350 מיליון ₪. בין היתר, התרומה למשק באה לידי ביטוי בהוצאות על טיסות, מלונות ואירוח, אטרקציות ומסעדות, שירותי הסעות, פעילויות בשיתוף העיריות, ועוד.
המכביה משתפת פעולה עם מגוון רחב של עמותות המסייעות לאנשים בעלי מוגבלויות הלוקחים חלק במשחקים, כגון: הוועד הפראלימפי הישראלי, ספיישל אולימפיקס, העמותה למשחקים מיוחדים, אלו"ט ואיתן כל אחד יכול.
יותר מ-1,500 עובדים וכ-1,000 מתנדבים פועלים כבר בימים אלו על הפקת אחד מאירועי הספורט הגדולים בעולם - כאן בישראל.
מקורות ההכנסה של המכביה צפויות לעמוד על כ-85 מיליון ₪ ממשתתפים, 36.5 מיליון ש״ח מתמיכה של ממשלת ישראל, בהובלת משרד התרבות והספורט, 6 מיליון ש״ח ממוסדות לאומיים ו-10 מיליון ₪ מחסויות ופילנטרופים.
הספורטאים והמלווים שלהם ילונו ב-25 מלונות ברחבי הארץ, כאשר סך הלינות הכולל מגיע ל-150,000 ו-540 אלף ארוחות. 2,500 אוטובוסים ישמשו את הספורטאים לטיולים באתרים ברחבי ישראל.
3 צפייה בגלריה
מכביה
מכביה
(צילום: ahutterstock)

המכביה ה-21 לא הייתה יכולה להתרחש בלי שותפיה הנאמנים

חלק מהותי וחיוני במימוש החזון של משחקי המכביה נובע משיתוף הפעולה עם מגוון גורמים ממשלתיים, מסחריים וחברתיים.
הקרן הקיימת לישראל (קק"ל), הרואה עצמה שותף טבעי במפעל הספורט הציוני הגדול בעולם. קק"ל, המציינת השנה 120 שנים להקמה ולעשייה הציונית שלה, רואה בתמיכה במכביה חלק מביסוס החיבור של הציבור היהודי בעולם למדינת ישראל, לציונות ולערכים של השקעה, שאיפה למצוינות וערבות הדדית, המשותפים לקק"ל ולמכביה.
שותפה מרכזית נוספת היא קבוצת הקמעונאות הגדולה והמובילה בישראל, שופרסל, משתפת פעולה זו הפעם השניה עם המכביה, מתוך חיבור לערכים המאפיינים את הספורטאיות והספורטאים המגיעים לתחרותיות, כגון השקעה, שאיפה למצוינות, הישגיות, תחרותיות וערבות הדדית. שופרסל רואה בתמיכה במפעל הספורט הציוני של המכביה בתור מקור לגאווה ומשימה לאומית.
נותנת חסות נוספת הלוקחת חלק משמעותי בתמיכה במכביה היא נופר אנרגיה, חברה יזמית ציבורית הפועלת בתחום האנרגיה המתחדשת בישראל וברחבי העולם. החברה יוזמת, מקימה ומתפעלת פרויקטים סולאריים, פרויקטי אגירת אנרגיה ואספקת חשמל. בין היתר, נופר אנרגיה תומכת בפרויקטי חינוך והסברה בתחומי האנרגיה המתחדשת בקרב צעירים בישראל ובעולם.
חלק משמעותי ממערך ההסעות במכביה מסופק הודות לתמיכה של אלדן, חברת השכרת רכבים שחרטה על דגלה מצוינות בכל תחום. באלדן מצהירים כי הם נותנים את הנשמה גם בספורט, ולראייה נרתמה החברה ותרמה רכבים לטובת משחקי המכביה ה-21.
עוד קבוצה חשובה שנותנת חסות מרכזית למשחקים היא קבוצת MGS (מגה ספורט), מהחברות המובילות בתחום הספורט והאופנה בישראל, הכוללות בין היתר את אתר One Project המציע אופנה ובגדי ספורט ממגוון מותגים. החברה תהיה המלבישה הרשמית של המכביה עם המותג הבינלאומי האהוב Reebok.
בין נותני החסות הנוספים של המכביה: מפעל הפיס התומך בתחרויות הפאראלימפיות כדי להביא לקדמת הבמה ערכי מצוינות בקרב כלל האוכלוסיות, הטוטו, המהווה חלק בלתי נפרד מהספורט בישראל, הרואה במכביה הזדמנות לספר את סיפורה של מדינת ישראל כמדינה חדשנית וספורטיבית, אל על, חברת התעופה הלאומית והמטיסה הרשמית של המכביה, חברת נביעות שתספק למכביה בקבוקי מים מינרליים עשירים במגנזיום, חברת SYNRGAi המתמחה בערים חכמות וניהול אירועים רחבי-היקף המספקת למכביה מערכת שליטה ובקרה, חברת Pixellot, חברת הספורט-טק המובילה בישראל וחברת הפקות הספורט הגדולה בעולם אשר תעזור בחיבור אלפי הספורטאים לקהילות ולמשפחות ברחבי העולם, ו-Starlight Investments, חברה קנדית לניהול הזדמנויות נדל"ן בצפון אמריקה.
3 צפייה בגלריה
מכביה
מכביה
(צילום: ahutterstock)

מה דעתכם על קצת מים מהאוויר?

אחת מנותני חסות המעניינים של המכביה היא חברת Watergen שנמצאת בשיתוף פעולה עם מכבי העולמית.
חברת ווטרג'ן הישראלית היא חלוצה עולמית בתחום מכשירי מי השתייה האטמוספריים (AWG), המייצרים מי שתייה מהאוויר שאנחנו נושמים. לחברה מגוון מוצרים המייצרים מ-30 עד 6,000 ליטר מי שתייה איכותיים תוך שימוש בחיבור סטנדרטי לחשמל או למקור אחר של אנרגיה מתחדשת. טכנולוגיה זו היא פורצת דרך ומתמודדת עם הנושא הדוחק של מחסור במשאב היקר ביותר-מים. כמו כן, החברה מובילה ומקיימת ערכי קיימות על ידי צמצום שימוש בפלסטיק, שימור מקורות מים קונבנציונליים וכן מאפשרת צמצום פסולת פחמן הנפלטת בתהליכי שרשרת אספקה.
שיתופי פעולה נוספים של המכביה הם RYDE, הסוכנות היהודית ושיב"א.
שותפיה המרכזיים של המכביה הם כמובן מדינת ישראל ומשרדי הממשלה השונים בהובלת משרד התרבות והספורט ורשויות מוניציפליות רבות שבמרכזן ירושלים, חיפה ונתניה.

"חגיגה אמיתית של ספורט לציבור הישראלי ולאורחים מחו"ל"

רואי הסינג, מנכ״ל המכביה, אומר כי "אנחנו עובדים כבר למעלה מ-3 שנים על תכנון המכביה ה-21 על מנת שזו אכן תהיה חגיגה אמיתית לציבור הישראלי וכמובן לאורחים הרבים מחו"ל. אין ספק שללא התמיכה הכל כך חשובה מכלל הגורמים: ממשלה, מוסדי, מסחרי ופילנטרופי, לא היינו יכולים להגיע לרגע זה. תודתנו הגדולה לכולם ובואו לחגוג עימנו ספורט במכביה הקרובה."
נתראה בתחרויות!