לוקמיה, הידועה כ"סרטן הדם", היא מחלה שבה הגוף מייצר עודף של כדוריות דם לבנות, ולכן אינו מייצר ביעילות את תאי הדם התקינים. בקרב אנשים בריאים יש לכדוריות הדם הלבנות תפקיד משמעותי בפעילות החיסונית ובהגנה מזיהומים. לעומת זאת בלוקמיה לימפוציטית כרונית (CLL) תאי הדם לבנים מסוג לימפוציטים B אינם תקינים והם מתרבים ללא בקרה. בשונה ממחלות סרטן אחרות, בלוקמיה לימפוציטית כרונית מהלך המחלה הוא איטי ולרוב אינו אגרסיבי.
בישראל מאובחנים מדי שנה כ־500 חולי CLL, בעיקר מבוגרים בני 70 ומעלה. לרובם אין כלל תסמינים, והמחלה מתגלה במקרה בעת ביצוע ספירת דם שגרתית. תוצאות חריגות יופנו להמטולוג, שיבחן את ההיסטוריה המשפחתית, יבצע בדיקה גופנית ויבדוק האם קשרי הלימפה, הכבד והטחול מוגדלים. עבור המטולוג מנוסה, האבחנה פשוטה ונעשית על ידי בדיקת דם ובדיקת אפיון של התאים הנקראת "פלוציטומטריה".
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בלוקמיה לימפוציטית כרונית הלימפוציטים מסוג B מתרבים ללא בקרה וחיים זמן רב, כך שנוצר עודף מהם בזרם הדם. בבדיקה מיקרוסקופית הם נראים דווקא כמעט תקינים, אולם בפועל (בשל מספרם הגדול) הם תופסים את מקומם של תאי הדם התקינים במח העצם ויוצרים עם הזמן נזק. כשהרופאים באים לאבחן את המחלה, הם יחפשו עלייה בייצור כדוריות הדם הלבנות, כשהכמויות החריגות של הלימפוציטים עלולות להצטבר גם בבלוטות הלימפה ובטחול ולגרום להגדלת האיברים האלו. אם הבלוטות המוגדלות נמצאות בתוך חלל הבטן או בחלל של בית החזה, הן עשויות לגרום ללחץ על איברים פנימיים.

רוב המאובחנים מעל גיל 60

עדיין לא ידוע מה הגורמים ל־CLL, אולם גורם הסיכון המשמעותי ביותר הוא הגיל. הרוב מאובחנים מעל גיל 60, ונדיר למצוא מטופלים צעירים עם המחלה. מחקרים אף מצאו סיכון מוגבר לתחלואה בקרב מי שקרובי משפחה שלהם מדרגה ראשונה חולים בלוקמיה לימפוציטית כרונית.
CLL מוגדרת כמחלה כרונית, שניתן לחיות איתה שנים רבות. על־פי הגישה המובילה ברפואה כיום, יש צורך לטפל רק במקרים שבהם המחלה הופכת לסימפטומטית ומתחילה לפגוע באיכות החיים. כל עוד לשד העצם (שהוא בית החרושת של הדם) מסוגל לייצר כמות תקינה של תאי הדם בריאים – אין צורך בטיפול, אולם במקרים שבהם המחלה משתלטת על מח העצם ויש ירידה בייצור של כדוריות דם אדומות או טסיות הדם, או במקרים שבהם בלוטות הלימפה גדלות באופן משמעותי או לוחצות על איברי פנים – יש צורך להתחיל טיפול. מבחינה סטטיסטית, 40%-30% מהחולים אינם זקוקים לטיפול במשך כל חייהם, וכ־60% מהם יזדקקו לטיפול מספר שנים לאחר האבחנה.

מהדור הכימי לדור הביולוגי

מכיוון שמדובר באנשים שחיים עם המחלה לאורך שנים, קיים צורך בטיפול שהוא גם יעיל וגם עם מיעוט תופעות לוואי, כך שהמטופלים ירוויחו טיפול יעיל שאינו פוגע באיכות חייהם. זאת בניגוד למקרים שבהם צריך ליטול תרופה לפרק זמן קצר. רוב החולים עם CLL הם מבוגרים עם מחלות רקע, רבים מהם סובלים מסוכרת, מחלות לב או יתר לחץ דם, ולכן צריך גם להתאים להם טיפולים שלא יחמירו את התחלואה הנלווית.
2 צפייה בגלריה
ד"ר יבגני צובר
ד"ר יבגני צובר
ד"ר יבגני צובר
(צילום: פרטי)
ד"ר יבגני צ'ובר, מנהל בנק הדם בבית חולים העמק, מרחיב על הטיפולים המתקדמים למחלה: "בשנים קודמות היינו משתמשים בעיקר בטיפולים כימיים, שהובילו לסיבוכים רבים ולתוצאות טובות רק בחלק קטן מהחולים. כיום הטיפול הינו ביולוגי, והוא מסייע בשיעורים גבוהים מאוד. אנחנו מדברים על שלושה סוגי טיפולים ביולוגיים עיקריים:
"נוגדני אנטי CD20 – טיפול בהזרקה לווריד, המכוון נגד תאי המחלה שיש עליהם כמות מסוימת של קולטנים של CD20. לטיפול זה יעילות טובה, אבל בדרך כלל הוא אינו מספיק בפני עצמו, ונהוג לשלב אותו עם תרופות ביולוגיות, למשל מקבוצות מעכבי BTK או מעכבי BCL2 או עם תרופות כימו־אימוניות.
"מעכבי BCL2 – הטיפול מכוון כנגד מנגנון שמונע מוות של תאי המחלה, הניתן באופן פומי (כדורים) יומיומי למשך שנה, וזאת בשילוב עם נוגדן אנטי CD20.
"מעכבי BTK – טיפול זה מכוון נגד מנגנון הפעלת הלימפוציטים הפתולוגיים דרך קישור לחלבון BTK. גם טיפול זה ניתן בכדורים, ובשונה מטיפול של מעכבי BCL2, טיפול זה ניתן באופן קבוע. חלק מתרופות בקלאס זה ניתן לשלב עם טיפול באנטי-CD20. במשפחת מעכבי ה־BTK קיימות תרופות מדור ראשון ותרופות מהדור החדש".
הטיפולים הללו בטוחים למטופלים?
"לתרופות הראשונות מקבוצת מעכבי BTK נצפו תופעות לוואי, כמו פרפור פרוזדורים, עלייה בלחץ הדם ונטייה לדימומים. בתרופות מהדור החדש תופעות הלוואי הללו נצפות בשיעור נמוך, ולכן ניתן לתת אותן למטופלים המבוגרים וגם למי שסובל ממחלת לב קודמת. ההחלטה על התחלת טיפול וסוגו נבחנת בכל מקרה לגופו, כשלהחלטה של המטופל יש משקל משמעותי בבחירת הטיפול.
"בשנים האחרונות חלו התפתחויות משמעותית בטיפול ב־CLL. לוקמיה לימפוציטית כרונית הפכה למחלה, שאנו מצליחים לשלוט בה ולהבטיח שמירה על איכות ואריכות חיים כמעט רגילה למטופלים. באמצעות בדיקות דם פשוטות לספירת תאי דם ומודעות גבוהה לנושא ניתן ולהציל רבים בטרם יגיעו למצבים מסכני חיים".