שוק הנדל"ן בשנה האחרונה
בשנה האחרונה שוק הנדל"ן סבל מתנודות חזקות ורבות. ריבית רצחנית על ההלוואות גרמה למשקיעים רבים לברוח מהשקעות נדל"ן ולפנות לאפיקים יותר נזילים ויותר בטוחים לעת הזו. שוק הנדל"ן שקע לסוג של תרדמת וראינו לראשונה בישראל זה שנים רבות עצירה בעליית מחירים ואפילו ירידה קלה.
שנת 2022 התאפיינה בירידה גדולה בהיקף ההשקעות. חוסר יציבות שלטונית, ריבית גבוהה וחששות נוספות גרמו לירידות רבות. מהי המשמעות של מגמות אלו במבט קדימה? מהן המגמות הצפויות בעתיד הנראה לעין?
1 צפייה בגלריה
אתר מניבים
אתר מניבים
(קרדיט: freepik )
איך המלחמה משפיעה על השוק?
כל השווקים מושפעים ממלחמה, לרבות שוק המניות וגם שוק הנדל"ן. בבורסה של תל אביב נרשמת מאז תחילת הלחימה ירידות שערים, וגם השקל נחלש מול הדולר והגיע לשער שלא נראה כמותו מ-2015.
ישנם מספר גורמים המשפיעים על השוק במלחמה:
● עלויות מלחמה גבוהות - מלחמה עולה הרבה כסף למדינה, וכסף של המדינה הוא כסף של משלמי המיסים.
● הפחתת מסחר חוץ - מלחמה גורמת לפחות עסקאות חדשות עם מדינות העולם.
● פגיעה קשה בענפי מסחר שונים - תיירות חוץ, בנייה, ועוד.
● כלכלת מלחמה - גידול בענפים שונים כמו תעשייה, החלפת ידיים עובדות בחיילי מילואים ועוד.
● היחלשות המטבע המקומי – התפתחות הפוגעת ומייקרת ייבוא סחורות.
● קריסת עסקים - כל עסק שנפגע ממלחמה ונסגר, פוגע בעסקים נוספים ונוצרת תגובת שרשרת.
מה בנוגע לנדל"ן?
לשוק הנדל"ן המקומי יש מאפיין מיוחד בהשוואה לעולם - רוב ענף הבנייה מתבסס ברובו על פועלי בניין פלסטינים. כ-100,000 פועלים נכנסו בכל יום לישראל עד לפרוץ המלחמה. אי כניסתם לישראל גורמת לעיכובים רבים בכל ענף הבנייה ועלולה לגרום, אם תימשך, לקריסה של חברות בנייה - מה שייצור עוד עיכובים ועוד בעיות.
מה אנחנו עתידים לראות? עליית מחירים או ירידה?
בשנה האחרונה כולה, כפי שניתן לראות במידע נדל"ן של אתר מניבים, היקף העסקאות בעולם הנדל"ן המסחרי ירד, כאמור. הדבר גרם למשקיעים בעלי עניין להזדמנות למצוא עסקאות משתלמות שלא היו קיימות בשנים רגילות. נכון לעכשיו, בעקבות המלחמה הענף ירד אפילו יותר.
התפתחות זו יוצרת פתח להזדמנויות השקעה לא רגילות ונכסי נדל"ן אשר נמכרים הרבה מתחת למחיר השוק.
על פי התחזית שלנו, אנחנו עתידים לראות בסיום המלחמה הוא התאוששות השוק. משקיעים שנמנעו ממסחר עקב חוסר וודאות, יחזרו לחפש הזדמנויות. מגמה זו, בצירוף של העיכובים שנגרמו לענף הבנייה עקב המלחמה, יכולים ליצור עליית מחירים גבוהה לכל השוק.
משקיעים חכמים שידעו לנצל את מצב השוק הנוכחי, יזכו ככל הנראה בהזדמנויות פז שלא יהיו קיימות לאחר המלחמה.
פורסם לראשונה: 12:01, 24.12.23