מה המשותף לנציגנו הטרי לאירוויזיון מיכאל בן דוד ולשר הביטחון בני גנץ? ומה הקשר בין תום יער לאבי קושניר? כולם ועוד רבים ומצוינים אחרים הם בוגרי הפנימייה בכפר הירוק. "היכן שאני מציגה את עצמי, אני תמיד גאה לספר על הכפר הירוק. גם היום, ארבע שנים אחרי שסיימתי את לימודיי, אני רואה בכפר את הבית השני שלי ואת עצמי כחלק מהמשפחה הזו. זה מקום שמקבל את כולם כפי שהם”, מספרת הבוגרת נסטיה, לוחמת בחיל האוויר ומצטיינת נשיא המדינה. “חששתי לעזוב את הבית בגיל 15, אבל בדיעבד זאת הייתה אחת ההחלטות הטובות שעשיתי בחיים", מוסיף הבוגר ליאור, אז כדורסלן מצטיין וכיום קצין ביחידה מובחרת. והרשימה נמשכת ונמשכת.
אז מהו סוד המקום שהצמיח אנשים איכותיים רבים כל כך? זה מתחיל במיקום – פנינת טבע מרהיבה בין רמת השרון לתל אביב, ובתנאים המעולים שמציעה הפנימייה, וממשיך בחממה לימודית, ערכית וחברתית עם הישגים מוכחים, כיתת פנימייה אקדמית ייחודית, מסלולי מצוינות מגוונים, בית ספר לסטרטאפים, מגוון מגמות ייחודיות, עשרות חוגים במגוון תחומים, להקות מחול ומוזיקה, פעילויות חברתיות משמעותיות, בריכת שחייה, חוות סוסים וגם עבודה מלהיבה בענפי המשק החקלאי במקום. הכפר, שמאכלס גם קולג' בינלאומי, מתאפיין באווירה רב־תרבותית תוססת, כאשר לכל אחד ואחת יש מקום לביטוי אישי, כמו שמסביר איש העסקים והבוגר, אבי גרוס: “אחד מסודות הקסם של הכפר, שהוא מאפשר לכל אחד להתבטא בתחום שבו הוא מוכשר”.
2 צפייה בגלריה
   התזמורת הסמפונית של הכפר הירוק
   התזמורת הסמפונית של הכפר הירוק
התזמורת הסמפונית של הכפר הירוק
(צילום: יעקב אבירם)
גם נעמי, בוגרת טרייה שתתגייס בקרוב ללהקה צבאית, משבחת: "הפנימייה מתאימה לכל ילד שרוצה לדעת להסתדר לבד ולא להיות תלוי בהורים ובאחרים. זה להכיר המון חברים חדשים, לחיות בחדרים מהממים ולחוות משהו שאין בשום בית ספר אחר. פה כל הקסם - הצחוקים עם החברים בחדרים, התגבורים הלימודיים, החוגים והפעילויות, העבודה. גם הצוות הוא כמו משפחה שלנו, נמצא איתנו לאורך כל היום ועובר יחד איתנו הכול".

האומץ לחלום ולהגשים

מים רבים זרמו בנהר חיי הכפר הירוק, בית הספר החקלאי שהקים בשנת 1950 מפקד חיל הים הראשון גרשון זק. המוסד, שקלט תלמידים ניצולי שואה לצד בנים ובנות לכאלה, הפך עד מהרה, בזכות ניהול רב השראה, למקום מבוקש ויוקרתי, המשלב בית ספר, פנימייה גדולה ומשק חקלאי רב־גוני. אלא שבחלוף השנים חל פיחות במעמדם של כפרי הנוער מחד והחקלאות המסורתית מאידך, מה שהוביל לירידה במספר התלמידים.
בראשית שנות האלפיים ניסחה הנהלת הכפר הירוק החדשה חזון עדכני. עיקריו כוללים צמיחה לפסגות חדשות, מהות של חדשנות ויזמות, אומץ לחלום שכל פסגה היא אפשרית, גיבוש מנהיגות סביבתית והקמת קריית חינוך בינלאומית לצד מרכז מדעי וטכנולוגי בינלאומי. בהמשך לכך נפתחה בכפר חטיבת ביניים עם מסלולים חדשים, מרביתם עשירים בתכנים ייחודיים, המאפשרים התאמה מרבית לתחומי העניין של התלמידים - קדם רפואה, דיפלומטיה, הנדסה וחלל, מנהיגות סביבתית, מנהיגות כלכלית, מוזיקה קלאסית, כטב"ם ושחמט. אלה נוספו למסלולים המוכרים, כמו מופת ומחוננים וכמובן, המגמות המסורתיות בתיכון, בהן הנדסת תוכנה, פיזיקה, כימיה ועוד.
עד מהרה הפך הכפר לאבן שואבת. הפנימייה הפכה לגדולה בישראל, עם 700 תלמידים מדן ואת אילת, ועוד כ־2,200 תלמידי חוץ מכל אזור המרכז. גם בית הספר הבינלאומי EMIS שנפתח בכפר הירוק הפך לסיפור הצלחה.
2 צפייה בגלריה
  תלמידי פנימיית הכפר הירוק
  תלמידי פנימיית הכפר הירוק
תלמידי פנימיית הכפר הירוק
(צילום: באדיבות הכפר הירוק)
המשק החקלאי עבר אף הוא התאמה לתמורות בעולם החקלאות, ולצד ענפים מסורתיים, כפלחה, רפת, לול וגידולי השדה, הוקמו בו ענפים אטרקטיביים, חלקם חדשניים, כמו אורווה, חוות כלבים, מרכז מבקרים חקלאי, גינות קהילתיות, אגרואקולוגיה וגן מקלט לזנים נכחדים של צמחים ובעלי חיים.

שיאנים בכל התחומים

חרף גודלו של הכפר וההטרוגניות שלו, תלמידיו ממוקמים במקום הראשון בישראל בבחינות המיצ"ב וכן בצמרת התיכוניים בשקלול הזכאות לתעודת בגרות, אקלים בית הספר ואיכות תעודת הבגרות (מקום ראשון, לפי YNET) – זה שבע שנים ברציפות מאז החלה המדידה. ראוי לציין במיוחד, כי כבר שנים רבות זוכים 100% מתלמידי הפנימייה והמשפחתונים לתעודת בגרות, והממוצע בקרב כלל התלמידים עומד על כ־99%.
הגאווה מתעצמת לנוכח הישגיהם של תלמידי הכפר שנה אחר שנה במקומות הראשונים באליפויות שחמט, ניווט אתגרי, מדעים, סייבר, רובוטיקה, סטרטאפ, מדעים, קרן רמון, ישראל יפה, יזמים צעירים, מוזיקה קלאסית ועוד.
אז אם אתם עומדים לקראת סיום בית הספר היסודי, וחולמים על חוויה משנה חיים, שבמהלכה תרכשו כלים לעתיד, תכירו חברים חדשים ותזכו לליווי ותמיכה מסורים ואוהבים מצד דמויות חינוכיות משמעותיות – הפנימייה של הכפר הירוק מחכה לכם בזרועות פתוחות. 