בשנים האחרונות מתחוללת מהפכה חינוכית משמעותית ויוצאת דופן בעיר רחובות, המחזקת ומעצימה את ההבטחה שלה כ"עיר המדע של ישראל".
"הקורונה וקצב ההתפתחות המטורף בשנים האחרונות גרמו לטלטלה חיובית בתחום, והעיר נמצאת בתנועה חינוכית מתמדת בקרב כל הגילים – מגיל לידה דרך גני הילדים ובתי הספר ותלמידי החינוך העל־יסודי, במהלך שהוא דינמי, פרו־אקטיבי ופורץ גבולות", כך מסביר ראש העיר, רחמים מלול.
לצד מערכת חינוך המתפתחת ללא הרף, ההשקעה הגדולה כבר מניבה פירות עם זכיית העיר בפרס חינוך הארצי וזכיית בית הספר ניצני המדע ובתי ספר נוספים בפרס חינוך ארצי.
6 צפייה בגלריה
   תלמידים בקריית החינוך ע"ש רון ארד
   תלמידים בקריית החינוך ע"ש רון ארד
תלמידים בקריית החינוך ע"ש רון ארד
(צילום: באדיבות עיריית רחובות)
לצד זאת ישנן שפע פעילויות במסגרת החינוך הבלתי פורמלי, ותפירת חליפה אישית לכל תלמיד ותלמידה באמצעות זרמי חינוך שונים. כל אלה מעניקים לתלמידים את כל הכלים להצליח ומובילים אותם לזכיות מרשימות בפרסים שונים. מלבד זאת רחובות היא גם מעצמה של חינוך מיוחד, עם ארבעה בתי ספר, מעל 100 כיתות ו־60 גני ילדים, שאליהם מגיעים תלמידים מ־27 רשויות.
ראש מינהל החינוך בעיריית רחובות, אפרת צוקרמן, מסבירה: "מערכת החינוך בעיר מאפשרת עשייה, חדשנות ויזמות בקרב המורים והתלמידים. זה בא לידי ביטוי במגוון העצום של המגמות והזרמים שיש לנו בעיר, למשל השנה - לבקשת ההורים ולראשונה בעיר, ייפתח גן ילדים וכיתה א' בחינוך המונטסורי. העיר בתנועה בלתי פוסקת בעשייה, במחשבה, בחוסן, בערכים, ואנחנו רואים את התוצאות בנתוני הזכאות לבגרות, באחוזי הגיוס לצה"ל, במספר הגדל של התלמידים המתנדבים ובהיקף מקבלי תעודות בגרות חברתית בהצטיינות.
6 צפייה בגלריה
מימין מ"מ רה"ע זהר בלום, ראש העיר רחמים מלול, ראש מינהל החינוך אפרת צוקרמן
מימין מ"מ רה"ע זהר בלום, ראש העיר רחמים מלול, ראש מינהל החינוך אפרת צוקרמן
מימין מ"מ רה"ע זהר בלום, ראש העיר רחמים מלול, ראש מינהל החינוך אפרת צוקרמן
(צילום: באדיבות עיריית רחובות)
"העיר חושבת ורצה קדימה כל הזמן וזה מעודד יצירתיות וחשיבה. השנה יצאנו במהלך חדשני שפורץ, הלכה למעשה, את גבולות בתי הספר. אנחנו מאפשרים לתלמידים לבחור את מגמת הלימוד שלהם מבין כל מגמות הלימודים מכל בתי הספר בעיר. המגמות שאנחנו מציעים להם חדשניות ומותאמות למאה ה־21, מבין האפשרויות תוכלו למצוא מגמת צרפתית, דיפלומטיה, קולינריה, שחמט, מיינדפולנס ואפילו מגמת ייחודית ליוטיוברים. המורים שלנו מלמדים את תחומי הדעת הללו מתוך תשוקה אישית וכך החוויה שנוצרת שונה וכשחוזרים לכיתה, גם המתמטיקה נראית אחרת לתלמידים. חדשנות חינוכית כזו מתאימה את העיר לאתגרי המחר ומכשירה בוגרים יוזמים וערכיים, שיחזרו לכאן כדי לתרום ולהשתלב במערכת החינוך".
נדבך חשוב נוסף הוא השותפות עם משרד החינוך, הנהגת ההורים וארגוני המורים, התורמת לשינוי העצום. זהר בלום, מ"מ ראש העיר ומחזיק תיק החינוך, מסביר איך זה עובד: "חשוב לנו תמיד להביא את כולם לשולחן אחד ולפתור כל אתגר בהידברות ובלי הפתעות. כשכולם שותפים ליצירה המיוחדת בעיר, זה עובד יחד כמו מנוע פורץ דרך ומקרין גם על המורים והתלמידים".
ראש העיר רחמים מלול מדגיש, כי חשוב שלכל ילד יהיה מענה חינוכי מהתשתית ועד המהות, והדבר מגובה בתקציב משמעותי המופנה לתחום. "כש־41% מהתקציב העירוני מופנה לחינוך, לא כולל בינוי, יש לנו אפשרות לענות על כל הרצונות של ההורים והילדים וליצור מסגרות שמתאימות לכל אחד מ־42,000 התלמידים. זוגות צעירים רבים בוחרים לגור בעיר בזכות החינוך ובכל שנה נוספים כ־2,000 תלמידים חדשים". לצד הקמת בתי ספר בשכונות חדשות, מובילה העירייה מהלך של הריסה ובנייה מחדש של המוסדות הוותיקים, תוך התאמתם לשיטות הלימוד החדשניות ביותר ויצירת סביבת לימוד מכילה ונעימה.
6 צפייה בגלריה
ביה"ס ניצני המדע, זוכה פרס חינוך ארצי
ביה"ס ניצני המדע, זוכה פרס חינוך ארצי
ביה"ס ניצני המדע, זוכה פרס חינוך ארצי
(צילום: נתי טורגמן)
6 צפייה בגלריה
ביה"ס ניצני המדע, זוכה פרס חינוך ארצי
ביה"ס ניצני המדע, זוכה פרס חינוך ארצי
ביה"ס ניצני המדע, זוכה פרס חינוך ארצי
(צילום: נתי טורגמן)
לדברי זהר בלום, מערכת החינוך העירונית מלווה את התלמידים בשעות הבוקר והערב, בחינוך הפורמלי ובחינוך הבלתי פורמלי. "חשוב לנו לצייד את התלמידים שלנו בכלים לחיים ולהפוך אותם לצעירים מעורבים, שתורמים לחברה ולקהילה שבה הם חיים, ואנחנו משקיעים בכך משאבים רבים, זה חלק אינטגרלי מחינוך.
"החלום הכי גדול שלי הוא להפוך את רחובות למרחב חינוכי אחד, עיר אוניברסיטאית, שבה החטיבות והתיכונים יהיו בית אחד. המהלך שהתחלנו השנה עם המגמות העירוניות, שבאמצעותו תלמיד יוכל לבחור להתמקד בתחום דעת בבית ספר אחר ולהמשיך את יתר לימודיו עם החברים שעימם גדל מכיתה א, הוא רק ההתחלה", הוא מסכם.

מתחדשים, מתעדכנים ומשתכללים

הינה כמה מהחידושים פורצי הדרך במערכת החינוך העירונית:
גני הייטק: תוכנית ההייטק בגנים הינה פרי שיתוף פעולה בין העירייה למשרד החינוך ומשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה. התוכנית מעודדת פיתוח חשיבה חישובית, רכישת כישורי אוריינות טכנולוגית וחשיפה לעולמות ההייטק. הילדים יתמודדו עם אתגרי חשיבה, ירכשו ידע בסיסי בתכנות וגם ייצרו תוכן ויפתחו משחקים וסרטונים.
גן העשרה מדעי: הגן, שייפתח השנה, יפעל כמרכז העשרה רב־תחומי. הילדים בגני החובה יהפכו למדענים במעבדה - יחקרו, ילמדו, יזהו תופעות טבע ויפתחו הבנה רחבה על העולם. השנה יבקרו בגן העשרה ילדים מגני הילדים בכל רחבי העיר.
שולחנות אינטראקטיביים בגני הילדים: במהלך הקיץ הותקנו בכ־20 גנים שולחנות למידה אינטראקטיביים להעברת תכנים באמצעות אפליקציות חווייתיות ומהנות. הילדים ילמדו באמצעותן כישורים בסיסיים, כמו לימוד שפה, אותיות ומספרים, פיתוח חשיבה, שיפור הזיכרון ועוד.
"מעבדת הדמיון" - מרחב תגליות אינטראקטיבי בבתי הספר: מעבדת הדמיון מעניקה לתלמידים חוויית למידה מגוונת, חדשנית ומהפכנית. קירות כיתת הלימוד משתנים והופכים ברגע אחד לכל סביבה שרק ניתן לדמיין - מערת האדם הקדמון, הכותל ומנהרותיו או שונית האלמוגים שמתחת למים. השנה יתנסו תלמידי החינוך העל־יסודי בחוויית למידה עתידנית במעבדת הדמיון החדשנית שהוקמה בשיתוף קרן אתנה. המעבדה מאפשרת לתלמידים מרחב תגליות אינטראקטיבי לבניית כישורי חיים. כך התלמידים יוכלו לחוות את חומר הלימוד מזוויות נוספות וללמוד בעזרת משקפי מציאות מדומה.
לימודי בינה מלאכותית (AI) לכיתות ז’: במסגרת התוכנית, התלמידים הצעירים יכירו וילמדו את התחום, יתנסו בלימוד מכונה ויישומי AI, יפתחו אוריינות דיגיטלית ויעברו הכנה והכשרה פרקטית לאתגרי העולם המשתנה.
6 צפייה בגלריה
אולם ספורט בביה"ס ע"ש מנחם בגין
אולם ספורט בביה"ס ע"ש מנחם בגין
אולם ספורט בביה"ס ע"ש מנחם בגין
(צילום: רון אוריאל)
6 צפייה בגלריה
‎אולם ספורט בביהס ע"ש מנחם בגין, מבט מבפנים
‎אולם ספורט בביהס ע"ש מנחם בגין, מבט מבפנים
‎אולם ספורט בביהס ע"ש מנחם בגין, מבט מבפנים
(צילום: רון אוריאל)
ביומימקרי לכיתות ה': התוכנית תעודד את התלמידים לפתח חשיבה טכנולוגית ומופשטת לצורך חיבור בין הגילויים בטבע לפתרון בעיות וצרכים אנושיים. התלמידים יפתחו מוצר חדש בהשראת הטבע ויקבלו גישה למאגר ידע ביומימטי.
פיננצ׳יק לכיתות ב': תוכנית חינוכית ייחודית, המקנה ידע תיאורטי, אסטרטגיות למידה וכלים מעשיים, המסייעים לתלמידים הצעירים לפתח אינטליגנציה פיננסית ולקבל החלטות מושכלות כבר מגיל צעיר. התוכנית משלבת מגוון משחקי אסטרטגיה וטקטיקה פיננסיים להעשרת הלומדים: משחקי לוח, משחקי כרטיסים, משחקי מחשב ואפליקציות, שפותחו במיוחד לתוכנית זאת.
SafeSchool: מינהל החינוך מאפשר גישה לכל חטיבות הביניים והתיכונים בעיר למאות הרצאות, הצגות ושיעורים מקוונים לשמירה על אקלים חינוכי חיובי וסביבה בטוחה. כל זאת עם מגוון תכנים רחב, ביניהם: מניעת אלימות ברשת, הקניית מיומנות דיגיטליות, מודעות לסיכון שבצריכת סמים ואלכוהול, חינוך למיניות בריאה וחיובית, מיינדפולנס, פסיכולוגיה חיובית ועוד.

חושבים מחוץ לקופסה

מרחבי למידה משותפים: השנה פתחנו את בתי הספר ללמידה משותפת. תלמידים מבתי הספר באותו האשכול הגיעו לבית הספר האחר, למדו על־פי התוכנית שהמנהלים בנו, הכירו תלמידים נוספים ולמדו על בית הספר המארח.
מרכז לגיל הרך לציבור הכללי והחרדי: השנה ייפתח מרכז ייעודי לגיל הרך בציבור החרדי. המרכז יעניק טיפולים שונים, בהם ריפוי בעיסוק, קלינאי תקשורת וטיפולים רגשיים.
האקתון עירוני: בית ספר בן צבי קיים השנה האקתון עירוני בנושא יזמות ישראלית. נבחרת ההייטקידס של בית הספר המארח נבחרה להציג את ההאקתון בכנס בינלאומי של מדינות ה־OECD.

תעודת זהות

שם העיר: רחובות
ראש העירייה: רחמים מלול
מספר תושבים: כ־165,000
ההישגים בשנתיים האחרונות: זכייה בפרס החינוך הארצי, עלייה באחוזי הזכאות לבגרות, ירידה באחוזי הנשירה, עלייה באחוזי הגיוס ובמספר המסיימים מעורבות חברתית בהצטיינות.
תוכנית עבודה לשנים הקרובות: מערכת החינוך בעיר מתחדשת, מתעדכנת ומשתכללת, בהלימה לפדגוגיה חדשה בכל הממדים:
שימוש בפלטפורמות חדשניות ובטכנולוגיה על מנת להעביר את חומרי הלימוד ולהקנות מיומנויות לתלמידים
השקעה בתשתיות חינוכיות וסביבות למידה מזמינות וחדשניות.
מענה רחב ללומדים לאורך חייהם ולאורך כל שעות היום, בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי
המורה בקדמת הבמה – ראש העיר ומובילי תחום החינוך רואים במורים כמנווטים ומכוונים, מעניקים השראה ומהווים דוגמה אישית, ובהתאם לכך מטפחים צוותים חינוכיים על־פי עקרונות פדגוגיה מוטת עתיד.