עד היום, עולם האקדמיה הפריד בין התארים להנדסת תעשייה וניהול, אשר עוסקים בהיבטים הכלכליים-אנושיים של תהליכים, לבין תארים בהנדסת מערכות מידע, אשר מתמקדים בתשתית הנתונים וניתוחם ובבניית ופיתוח המערכות.
עם זאת, הדרישות בשוק העבודה המודרני השתנו באופן ניכר בשנים האחרונות. התהליכים המתרחשים סביבנו כוללים היום שילוב בלתי ניתן להפרדה בין העולם הפיזי לעולם הדיגיטלי - מצד אחד חיישנים, מידע ונתונים, ומצד שני אנשים בעולם הפיזי. מערכות מידע מתקדמות מהוות כיום חלק בלתי נפרד מניהול, תכנון ובקרה של תהליכים בתעשיית ההייטק ובמגוון תחומים אחרים. בהתאם, המעסיקים של ימינו מחפשים מהנדסים עם ידע רב-תחומי, אשר יכולים להבין לעומק את כלל המאפיינים של התהליכים המפותחים במסגרת התפקיד.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הבשורה החדשה של הפקולטה להנדסה באוניברסיטת בר-אילן, אשר מחברת בין האקדמיה למציאות בשטח, היא התואר הראשון בהנדסת תעשייה ומערכות מידע, היחיד והראשון מסוגו בישראל. התואר הושק בהצלחה רבה בשנת הלימודים הקודמת, והוא מזמין לקראת השנה הקרובה את כל מי שמעוניין בלימודים יישומיים, מעמיקים ורלוונטיים בהנדסה.
מה מאפיין את תכנית הלימודים לתואר הייחודי?

שילוב בין מדע, מידע ואנשים

"התחום שלנו עוסק בפיתוח, ייזום, הקמה, אופטימיזציה, אנליזה וניטור מקצה לקצה של תהליכים מכל תחומי החיים", אומר ד"ר איציק כהן, העומד בראש התוכנית ואשר הוביל את גיבוש תוכנית הלימודים יחד עם קבוצות מומחים מהאקדמיה, מהתעשייה ומההייטק. "כמעט כל דבר בעולם הוא תהליך - כשאנחנו מפתחים מוצר חדש, כשאנחנו מגיעים לבדיקות בבית החולים או כשאנו לוקחים הלוואה בבנק. כל אחד מהדברים האלו הוא רצף של אירועים שחלק מהם קשורים ותלויים אחד בשני, עם שלבים מובנים. זו ההתמחות של התואר והרעיון המרכזי שלו".
במסגרת התואר בהנדסת תעשיה ומערכות מידע הסטודנטים מקבלים רקע מדעי רחב מאוד: בשנה הראשונה המיקוד הוא מדעי-מתמטי, עם קורסי יסוד במתמטיקה, תכנות, כלכלה. השנה השנייה כוללת לימודי יסודות בתחומי הנדסת מערכות מידע ותעשייה. בשנה השלישית והרביעית הסטודנטים עוברים לקורסים מתקדמים יותר ובוחרים שלושה מתוך ארבעה מסלולים: 1) Data Science (מדעי הנתונים), 2) חקר ביצועים ואופטימיזציה, 3) נושאים מתקדמים במערכות מידע, מסחר אלקטרוני ותורת המשחקים ו-4) תעשייה חכמה ורובוטיקה.
בין היתר, הסטודנטים מקבלים הכשרה מעמיקה בסטטיסטיקה, ניתוח נתונים, חקר ביצועים, למידת מכונה, בינה מלאכותית AI, מסחר אלקטרוני, תורת המשחקים ועוד. משום שאנשים הם חלק בלתי נפרד מכל תהליך, התכנית כוללת גם קורסים במדעי ההתנהגות, כלכלה וניהול פיננסי.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

גיבוש תכנית לימודים בליווי בכירים מהמשק, עם סגל מרצים בעל ניסיון אקדמי ופרקטי

גיבוש התוכנית כלל חקירה יסודית של חזית הטכנולוגיה בעולם, לצד התייעצות עם מומחים מובילים מהאקדמיה וגורמים בכירים מהתעשייה. "בנינו ועדת היגוי של מומחים מעולמות תוכן ומגזרים שונים המשלבים הי טק ותעשייה - הכל כדי לוודא התאמה לשוק גם מבחינת מצוינות אקדמית וגם מבחינת התאמה מעשית לשוק העבודה של ימינו", אומר ד"ר כהן.
חברי הסגל של התוכנית הם חוקרים בעלי ידע וניסיון אקדמי רחב ומגוון, שמגיעים עם ניסיון עשיר מהתעשייה. "לימדנו, עבדנו ויזמנו חברות, ניהלנו וגייסנו מהנדסים במשך השנים - עכשיו אנחנו מעבירים את הידע הכי רלוונטי לסטודנטים שלנו", מסביר ד"ר כהן.

איך בונים תואר עם רבדים עמוקים משני התחומים? באמצעות מיקוד ולימודים מבוססי פרויקטים

"המטרה לבנות תכנית מודרנית ומתקדמת", אומר ד"ר כהן. "הסתכלנו על השוק ועל הצרכים של המעסיקים מהמהנדסים של היום ומיקדנו את התכנית, אשר קיבלה את אישור המל"ג לפתיחתה, בנושאים הכי רלוונטיים ונדרשים".
כחלק מכך, התוכנית כוללת תכנים רלוונטיים הניתנים כבר בשלב מוקדם יחסית של התואר, על מנת ליצור בסיס ולייצר עומק בלימודים בשנים מתקדמות. "למשל, כאשר לומדים מבוא ללמידת מכונה כבר בסמסטרים הראשונים, יש מספיק זמן ללמוד להתמחות בנושאים מתקדמים כמו למידה עמוקה ועיבוד שפה טבעית", אומר ד"ר כהן. "אי אפשר לעשות את זה אם מגיעים לקורסי המבוא בסמסטרים מתקדמים".
עוד מאפיין ייחודי של התואר הראשון בהנדסת תעשייה ומערכות מידע הוא שילוב של למידה מבוססת-פרויקטים במסגרת הקורסים השונים ולא רק פרויקט שנתי בשנת הלימודים האחרונה. שיטה זו מאפשרת לסטודנטים להתנסות, לעבוד עם חוקרים ואנשי תעשייה, וליישם את השיטות והטכנולוגיות שנלמדו.
"המטרה הסופית של התואר הוא הכשרת דור המהנדסים של העתיד, שיודע להתמודד עם האתגרים הרלוונטיים", אומר ד"ר כהן. "בעקבות הידע, הכלים והניסיון הנצברים במהלך הלימודים בוגרי התואר צפויים להשתלב בתפקידים בכירים הייטק ובתעשיות אחרות, כמו גם במחקר באוניברסיטאות מובילות".
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

לימודים בפקולטה להנדסה מהמפוארות בישראל, עם יחס אישי וקשוב

התכנית ללימודי התואר הראשון להנדסת תעשייה ומערכות מידע אמנם חדשה ומתקדמת, אך היא נלמדת בפקולטה להנדסה של אוניברסיטת בר-אילן, אחת מהפקולטות הידועות והאיכותיות בישראל. האוניברסיטה מספקת לסטודנטים את התשתיות העדכניות והמשאבים הנדרשים על מנת לספק לסטודנטים ולסטודנטיות את הכלים הטובים ביותר במהלך התואר.
היבט חשוב נוסף בלימודים בפקולטה להנדסה באוניברסיטת בר-אילן, הוא היחס האישי שהסטודנטים מקבלים במהלך הלימודים. הסגל האקדמי והמנהלי של הפקולטה רואה את הסטודנטים, מקשיב לצרכיהם ופועל למציאת פתרונות לבעיות באמצעות צוות ייעוץ ייעודי. "אם מדובר על בעיה אישית, הסטודנטים מקבלים מענה אינדיבידואלי. אם מדובר על אתגר לימודי, ישנם חונכים ושיעורי תגבור וסיוע", אומר ד"ר כהן. בנוסף, ישנה אפשרות לקבלת סיוע כלכלי וגם מלגות למצטיינים בקבלה ללימודים.

רוצים להשפיע על המחר, עם תואר שמתאים לשוק העבודה של היום? לפרטים נוספים על מפגש המתעניינים ועל התואר ראשון בהנדסת תעשייה ומערכות מידע, היכנסו>>
** התוכנית מאושרת על ידי המל"ג לרישום ולפרסום. הענקת התואר מותנית באישור המל"ג