נתחיל בשאלת טרוויה, אם אישה פלונית עובדת בבוקר כשכירה בתפקיד מנהלת משאבי אנוש ובערב כמורה פרילנסרית לזומבה, כמה קריירות יש לה?
התשובה - יש לה קריירה אחת הכוללת מספר עיסוקים (או בהגה המקצועית: "סלשרית"), במספר הסכמי העסקה והיא משלימה הכנסה בערב לאחר שסיימה עבודתה כשכירה ביום (מכונה "מאירת ירח"- Moonlighter).
לדברי פרופ' עדנה רבנו, ראש החוג לשירותי אנוש, במכללה האקדמית תל-חי, קריירה מוגדרת כסך כל התפקידים התעסוקתיים וההתנסויות התפקודיות שממלא אדם במהלך חייו. כיום נתיבי הקריירה הינם מרובים, מגוונים ושונים מכפי שחוו אותם דורות קודמים. כמו כן, השתנו הציפיות ההדדיות בין מעסיקים ועובדים - המעסיקים, בהכללה, לא מבטיחים קריירה ארוכת טווח הכוללת קביעות ואילו העובדים, בהכללה, מעריכים יותר התפתחות ולמידה - ביסוס ארגז כלים, הגשמת יעוד ומשמעות בעבודה מאשר יציבות תעסוקתית בארגון אחד.
3 צפייה בגלריה
 "האקדמיה מהווה מקפצה לכל קריירה שתבחרו"
 "האקדמיה מהווה מקפצה לכל קריירה שתבחרו"
"האקדמיה מהווה מקפצה לכל קריירה שתבחרו"
(קרדיט: האקדמית תל-חי)
השינוי באופי הקריירות מתרחש בהקשר לתמורות נוספות שחלו בעולם העבודה והובילו צעירות וצעירים העושים את צעדיהם הראשונים בו (ראו ערך דור ה- Z) להתמודד עם אתגרי קריירה חדשים. להלן מספר דוגמאות לשינויים:
המהפיכה הטכנולוגית
הפציעה עם המצאת האינטרנט שהפך את עולם העבודה לכפר גלובלי קטן, והמשיכה כאשר שידרגה את הרובוטים לכדי "עובדים" לא אנושיים. בשנים האחרונות הוזנק פיתוח הבינה המלאכותית AI- (Chat GPT הוא אחד מצאצאיה הבולטים) עד כי היא שולטת בנתח ניכר מביצוע המטלות בעיסוקים שונים כמו עריכת דין, רפואה והנדסה, ואף עושה זאת לעתים ברמה גבוהה יותר מאשר ביצוע אנושי.
היעדר איזון בית - עבודה (WLB- Work Life Balance)
היעדר ההפרדה בין עבודה וחיים אישיים, שהוקצן עם מגיפת הקורונה והמעבר לעבודה מהבית - כך קרה שאין שעת התחלה וסוף לעבודה, ואין הבחנה בין בית מגורים למשרד בעבודה, מה שמקשה על הצבת גבולות כעובדים ועלול לכלות משאביהם. למשל, העבודה גולשת לתוך פגישות עם המשפחה והחברים או לתוך פעילות פנאי, הנחוצות לבריאות הפיזית והנפשית של הפרט.
פריחת מודל הפרילנסרים והסכמי עבודה חדשים
פריחת הסכמי עבודה לא מסורתיים, כדוגמאת פרילנסרים - הללו מאפשרים לעובדים ולעובדות לתת שירותים מקצועיים כעסק של איש אחד, עם אוטונומיה מלאה לנהל את עצמם מבחינת זמן, מקום, אופן ביצוע העבודה וכו', אך גם מצריכים מאותם עצמאיים לעסוק בכל התוספות הכרוכות בניהול עסק, כגון, פרסום, מנהלה וכו'.
3 צפייה בגלריה
 "הסטודנטים והסטודנטיות בתל-חי מקבלים דחיפה במסוגלות התעסוקתית"
 "הסטודנטים והסטודנטיות בתל-חי מקבלים דחיפה במסוגלות התעסוקתית"
"הסטודנטים והסטודנטיות בתל-חי מקבלים דחיפה במסוגלות התעסוקתית"
(קרדיט: האקדמית תל-חי)
כעת, במהלכה של מלחמת חרבות ברזל, נוספו על הללו אתגרי העתקת מקום מגורים (עקב פינוי), תקופות מילואים ארוכות, לחצים קיומיים ועוד העשויים להשפיע על הקריירה.
נשאלת השאלה, אם הכל סביבנו משתנה, מדוע להשקיע בלימודים אקדמיים, מי יודע מה יקרה עד סוף התואר? פרופ' רבנו פוסקת: "כדאי גם כדאי! מפני שהאקדמיה מהווה "מקפצה" לכל קריירה שתבחרו. אם לא תעברו דרך האקדמיה, תצטרכו לעבור מסלול יותר ארוך ובסיכוי סביר שעם תוצאות ירודות מבחינת מומחיות, שכר ואפשרויות קידום. האקדמיה, אם כך, מגבירה את המסוגלות התעסוקתית של הסטודנטים בכל נתיב תעסוקתי. לדוגמא, בחוג לשירותי אנוש במכללה האקדמית תל-חי מוצעים שלושה מסלולי התמחות: 1. ניהול משאבי אנוש 2. ניהול ויזמות בעסקים ובקהילה 3. ניהול קריירה ויעוץ תעסוקתי, כאשר בכולם, לצד רכישת ידע עדכני והקניית מיומנויות הכרחיות להצלחה, יש התנסות בשטח! כלומר, לומדים את התאוריה ומיישמים בפועל תוך קבלת ליווי והנחייה.
מלבד הלימודים הפורמליים, הסטודנטים והסטודנטיות מקבלים "דחיפה" במסוגלות התעסוקתית באמצעות מרכז השכלה-תעסוקה שמספק מנטורינג, סדנאות, קורסים, יעוץ תעסוקתי, ימי זרקור וקשרי מעסיקים. למשל, לסטודנטים במילואים מציעה המכללה סדנא של חוסן תעסוקתי- משדה הקרב לשדה התעסוקה- כדי לבחון כיצד ניתן לרתום את המיומנויות שנרכשו במלחמה לכדי מימוש החזון התעסוקתי של כל אחת ואחד מהמשרתים.
3 צפייה בגלריה
 "האקדמית תל-חי היא חוד החנית מבחינת שילוב המודעות לאתגרי העתיד והכנת הסטודנטים אליה".
 "האקדמית תל-חי היא חוד החנית מבחינת שילוב המודעות לאתגרי העתיד והכנת הסטודנטים אליה".
"האקדמית תל-חי היא חוד החנית מבחינת שילוב המודעות לאתגרי העתיד והכנת הסטודנטים אליה".
(קרדיט: האקדמית תל-חי)
בנוסף, האקדמיה היא חוד החנית מבחינת שילוב המודעות לאתגרי העתיד והכנת הסטודנטים אליהם. דווקא כאשר עולם העבודה בשינוי יש ערך רב לפן האינטלקטואלי (לדוגמא: למידת ובניית מודלים תאורטים חדשים, בחינת תפיסות, אתגור מחשבתי וחקר), לצד התייחסות יישומית עדכנית. לדוגמא, בתכנית לתואר שני בהתנהגות ארגונית שמציעה האקדמית תל-חי, בקורס אתגרים בעולם העבודה, מתקיימים דיונים על המשמעויות מרחיקות הלכת של הכנסת אינטליגנציה מלאכותית לתהליכי גיוס ומיון (למשל מבחינה אתית) ולצד זאת, הסטודנטיות מתנסות בכתה בבניית בוט ממיין (מראיין עובדים למשרות) כדי להבין בלמידה התנסותית, היכן בתהליך יש צורך בידע שלהן כמומחיות ובתבונתן האנושית ומנגד מהן יכולות האדירות של ה AI כמסייע להן בתפקידן בעתידי.
האקוסיסטם הייחודי של האקדמית תל-חי מהווה בשגרה את התפאורה המושלמת להתפתחות אישית וחברתית ומאפשר שילוב מיטבי בין למידה לבין חיים חברתיים סטודנטיאליים. הסגל האקדמי והמנהלי המקצועי, היחס האישי והרוח של מכללת תל-חי, מבססים אווירת למידה מיטבית ותומכת בכל מי שזקוק לכך.
בקרוב עתידה להפוך המכללה לאוניברסיטת קריית שמונה והגליל, מה שמעיד על הרמה האקדמית והמחקרית הגבוהה של האקדמית תל-חי.
המכללה האקדמית תל-חי מזמינה אתכם להגיע ליום הפתוח ההיברידי, 8.8, יום חמישי, בעיר התחתית בחיפה או ... בזום. בואו להכיר מגוון רחב של תכניות לימוד לתואר ראשון ותואר שני הנלמדות בשלוש פקולטות: הפקולטה למדעים וטכנולוגיה, הפקולטה למדעי החברה והרוח והפקולטה לחינוך והוראה. שנה ראשונה חינם בכפוף לתקנון והטבות נוספות לנרשמים. לפרטים והרשמה ליום הפתוח יש ללחוץ כאן>>


פורסם לראשונה: 15:32, 09.05.24