מה קורה כשמדע פוגש אמנות? הקיץ הזה אתם מוזמנים לחוות את המפגש המרתק במדעטק - המוזיאון הלאומי למדע, טכנולוגיה וחלל בטכניון, בתערוכת KLIMT הבינלאומית, המציגה באופן דיגיטלי ומרהיב את ציוריו של האמן הידוע גוסטב קלימט. התערוכה, שהתפרסמה במדריד, ניו יורק, אמסטרדם ופריז, מציעה חוויה לכל המשפחה.
4 צפייה בגלריה
(צילום: אסף אורן )
בין היתר, התערוכה המיוחדת כוללת מתחם הקרנות 360, מתחם VR ותצוגת 3D מרתקת של היצירות האהובות של קלימט, לצד פעילויות מדעיות מיוחדות ותערוכות הקבע המרתקות של המוזיאון.

איך בונים חוויה כוללת של מדע ואמנות לכל המשפחה?

אחד האתגרים בגיבוש החוויה סביב התערוכה במוזיאון, הוא החיבור בין האמנות לבין הנושאים המדעיים המסורתיים של מדעטק. אמיר שור, אוצר מדעטק, אומר כי "הבחירה שלנו, להציג הקיץ דווקא תערוכה שעוסקת באמנות, היא מיוחדת. הבאנו את תערוכת קלימט האינטראקטיבית, תערוכת הקרנות ענק, שכבר הציגה בערים גדולות בכל העולם, ועטפנו אותה בתוכן מדעי. מה שנוצר הוא שילוב מרתק, שחוקר מה קורה כשאמנות ויצירתיות פוגשות מדע".
לדבריו, "תערוכות חדשות שכאלו, אשר הפכו למאוד פופולריות, מאפשרות למבקרים לראות את היצירות בענק, להיכנס לעומק הדברים, לחוות את השכבות ואת הצבעים מחדש. מדובר בחוויה שלא שוכחים".
שור מוסיף כי "כמובן שאי אפשר להשוות את התערוכה לחוויה החד-פעמית והעוצמתית של עמידה מול התמונה המקורית. עם זאת, פה מתאפשרת נקודת מבט מקורית שמאוד מגרה את הדמיון ועבורנו כמוזיאון מדע לאומי, מאפשרת לנו גם לעסוק במה זו פיקסליזציה, מהם צבעים, ובכלל, יצירה. איך כל אדם רואה את הטבע והסביבה בצורה שונה".
4 צפייה בגלריה
(צילום: אסף אורן )
מבחינת שור, מדובר בהזדמנות לשוחרי אמנות בכלל וקלימט בפרט לחוות את הציורים בדרך אחרת. "גם אני, המכיר את יצירות קלימט עשרות שנים, גיליתי דברים נפלאים בזכות היכולת לעשות זום אין, בזכות משקפי התלת מימד ועוד".

החיבור בין המדען לאמן - סקרנות בלתי פוסקת וחקר הסביבה

כאשר הוא נשאל מה הקשר בין המדען לאמן, אומר שור כי "שניהם חוקרים את הטבע והסביבה אבל באמת שנים הייתה נטייה להפריד את שיעורי האומנות משיעורי המדע. ובכן המדע צריך את נקודת המבט היצירתית, הסובייקטיבית, הייחודית לכל אדם. כך המין האנושי מתקדם - לא על ידי חזרה טכנית על ידע קודם. אפשר לקחת כדוגמה טיול של קבוצה בטבע. הקבוצה נתקלת בעץ גדול ויפה. אם ניתן לכל אחד לצייר את העץ נקבל עשרה עצים שונים. כמובן, כל אחד בסגנונו. לא רק זאת - אחת תצייר עלה מקרוב והשני יצייר את העץ מלמעלה".
לדבריו, "התכונה הזו חשובה לנו היום גם במדע, ולכן בחינוך מדעי עכשווי אנחנו מדברים גם על תכונות כמו יצירתיות ומצרפים את לימודי האמנות לצד לימודי המדעים".

לצד האמנות - תכנים מדעיים מרתקים

בין התכנים המדעיים שנוספו לתערוכה, המוזיאון מציע ציור רב-משתתפים שמציירים בעזרת מטוטלת, ציור בעזרת מגנטים ועוד. "מעבר לחוויה המשפחתית, מגיעים גם מבוגרים ללא ילדים, כי היא מחברת בין אמן מאוד פופולרי, ונותנת אפשרות להסתכל עליו מזוויות חדשות ומודרניות, וגם התבוננות לעומק", אומר שור ומוסיף כי "ההדרכה של המדריכים המקצועיים במוזיאון מוסיפה הרבה שכבות של מידע".
4 צפייה בגלריה
(צילום: Javier Naval )

המפתח לעידוד הדמיון - חוויה רב-חושית בטכנולוגיה חדשנית

לדברי שור, "בשנים האחרונות מצאנו, וזה מגובה במחקרים, שההשפעה על הדמיון והרגש גדלה כשמקיפים את המבקר בחוויה רב-חושית. הקרנות, מוזיקה, תאורה מותאמת. יש משהו בלהישאב לתוך עולם, כמו באליס בארץ הפלאות, שמהדהד ונשאר איתנו. אנחנו עושים את זה גם בתערוכות המדע שלנו, ובימים אלה בונים במדעטק אולם הקרנות אינטראקטיביות קבוע וחדשני. אנחנו מאוד אוהבים להסתכל קדימה ולאמץ טכנולוגיות חדשניות".

הקסם המופלא של קלימט מתמזג עם הפלא של הפיזיקה

בכל הנוגע לאפשרות של המוזיאון לארח את התערוכה הבינלאומית, שור אומר כי "קלימט היה אמן יוצא דופן ושמחנו שנפלה בחלקנו האפשרות להראות אותו בהקרנות ענק, בפירוק של היצירה, הוא עסק בחומרים, צייר עם זהב והיה מושפע מצורות בטבע. ולנו במדעטק מאוד חשוב לחקור עם המבקרים יחד את האמנות ולדבר על החיבור עם מדע. מדעטק הוא גם גוף חינוכי, בכל שנה עוברים אצלנו עשרות אלפי תלמידים. המטוטלת, בעיני, היא זיקוק של החיבור הזה - נדנדה, מוצג פיזיקלי לכל דבר, שבעזרתו מציירים ציור. הילדים ממלאים את הצבעים, והמטוטלת, שמשפריצה צבע בזמן שהיא זזה, מציירת את הזמן המשותף של החוויה באותו רגע. הכי חשוב לנו שייהנו ויאהבו מדע, אמנות ותרבות. בחינוך מדעי היום אנחנו מבינים שיצירתיות לא פחות חשובה למדען מנוסחאות ואפילו בבתי ספר מדעיים מלמדים היום אמנות".
4 צפייה בגלריה
(צילום: אסף אורן )

הערך המוסף של מדעטק - תערוכות בינלאומיות עם תוכן רלוונטי לישראלים ולחובבי מדע

מדעטק- המוזיאון הלאומי למדע, טכנולוגיה וחלל בטכניון ידוע בכך שהוא מציג תערוכות בינלאומיות חדשניות ומדוברות לצד תוכן מדעי סביבן.
באשר לשאלה האם המוזיאון מקבל את התערוכות מוכנות, אומר שור כי "בערך חמישים אחוז מגיע מוכן, ואנחנו משלימים את החצי השני, המורכב מהיצירה של הילדים ומהסדנאות שאנחנו מעבירים. במשך חודשים עובדים אצלנו בסטודיו לעיצוב, בחינוך, בבית המלאכה, באגף פיתוח תערוכות, כדי ליצור את המעטפת. באופן כללי מדעטק מציע תוכן רב מעבר לתערוכה - המון תערוכות קבע ומוצגים מגוונים וגם משחקי מים. אנחנו תופסים בילוי במוזיאון כחצי יום, והמבקרים מבלים במוזיאון לפחות ארבע שעות בממוצע. אני מאמין, שמי שאוהב אמנות, וגם מי שאוהב מדע, ימצא את עצמו במוזיאון".