כשרני צים הקים בשנת 1999 את רשת "כמעט חינם". שפתחה סניפים בעיקר בפריפריה וביישובי החברה הערבים, הוא נחשף לראשונה לצורכי התושבים באותם אזורים, לקשיים ולחוסר האיזון בהיצע ובמחירים מול אזור המרכז. חוסר האיזון הזה דרבן את צים לפתוח מרכזים מסחריים במקומות כמו בית שאן, מעלות, אום אל פחם וערד במטרה להביא איכות ותחרות לפריפריה ולהנגיש לתושביה את הרשתות והקניונים. הדבר תרם גם לגידול במקומות התעסוקה באותם אזורים ובאפשרויות הבילוי והפנאי, ושדרג את איכות החיים של התושבים.
5 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות רני צים מרכזי קניות)
כיום פועלת חברת "רני צים מרכזי קניות" בתחומי ההקמה והניהול של מרכזים מסחריים, רכישה, ייזום והשבחת קרקעות בישראל, ומונה שבעה מרכזים מסחריים פעילים תחת המותג "צים אורבן" - בערד, נתיבות, בית שאן, מעלות, גני תקווה נוף הגליל וכפר סבא, ושלושה מרכזים מסחריים פעילים תחת המותג "seven", באום אל־פחם, טירה וירכא. כמו כן מקדמת החברה מגוון פרויקטים חדשים והרחבות של פרויקטים קיימים.
בניית מרכזים מסחריים בפריפריה ובחברה הערבית לא רק מנגישה את הרשתות ללקוחות, אלא גם מאפשרת לרשתות להיות במקומות שבהם היה להן פחות נוח להיות בעבר, וכוללת מתחמים מסודרים, איכותיים, בטוחים, שמורים ונקיים, שמנוהלים על־ידי צוותים מקצועיים.
"כאדם אני מאמין בלקום בבוקר ולהתמיד בעבודה, ביצירה, ובעשייה של דברים חדשים וטובים", אומר רני צים. "הקמתי חברה של אנשים שהם יזמים, אבל גם רוצים לשפר את המדינה שלנו ולעשות טוב. אני מאמין שעסקים שמתפרנסים מהציבור צריכים לדעת להחזיר באיזושהי צורה לציבור. אנחנו חברה של אנשים טובים, שמאמינים בעשיית טוב. בעזרה הדדית. זה חלק מה־DNA שלנו, וזה מה שמוביל אותנו בכל צעד ושעל בפיתוח החברה. כשעושים טוב – בסוף גם ההצלחה הכלכלית תבוא".
5 צפייה בגלריה
רני צים, יו"ר הדירקטוריון
רני צים, יו"ר הדירקטוריון
רני צים, יו"ר הדירקטוריון
(צילום: מאיר אדרי סטודיו עלית)
"באנו להיטיב עם העולם, ולכן הוספנו לאג'נדה גם את ההיבט הסביבתי – אנרגיה מתחדשת”, מוסיף יואב קפלן, סגן יו"ר צים אורבן. ”בפרקטיקה זה בא לידי ביטוי בכל דבר שאנחנו עושים. המתחמים שלנו ממוקמים בעיקר בפריפריה, על הגגות ישנם פאנלים סולריים, והפעילות במתחמים מחוברת לערכי החברה".
"כשהחברה החלה לבנות את פרויקט המרכז המסחרי של טמרה, היא גילתה שעל שטח הפרויקט קיים מגרש כדורגל, שמהווה מקום מפגש ופעילות מבורכת עבור הילדים, הנוער והמבוגרים, ולכן בחרנו להעתיק אותו לשטח אחר. השקענו גם בבית איחוד והצלה בכפר קאסם הרבה לפני שנכנסנו לפרויקט בנייה ביישוב, רק מתוך ההבנה שיש שם צורך בעזרה ראשונה מהירה ואיכותית".

"כשאתם נותנים אתם מקבלים"

בית ספר אלאמל לחינוך המיוחד, אומנויות וספורט באום אל־פאחם, שנותן מענה לילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית בגילאי 7-21, מתכנן להוביל יוזמות קהילתיות בשיתוף פעולה עם מתחם seven במטרה להבליט את היכולות והחוזקות המיוחדות של התלמידים. בין הפעילויות: הפעלת מופעי להקת הזמר באירועים קהילתיים, כפי שעשו במסגרת יום המעשים הטובים, הפעלת סדנאות ודוכני יצירה מעיסת נייר, נרות וסבונים, תכשיטים, ועציצים לבית, והכשרת התלמידים במסגרת סדנאות תעסוקה לחיי עבודה כשלב מקדים ליציאתם לשוק העבודה.
הפעלת הקפיטריה הבית ספרית במתחם בכל שבוע, כהזדמנות להכנת בני הנוער העובדים בה להשתתפות בחיי העבודה ולחיים עצמאיים בקהילה. כמו כן ישולבו תלמידים בחנויות לצורך התנסות ועבודה מול מעסיקים כדרך להקניית הרגלים ומיומנויות עבודה.
5 צפייה בגלריה
יואב קפלן, סגן יו"ר הדירקטוריון
יואב קפלן, סגן יו"ר הדירקטוריון
יואב קפלן, סגן יו"ר הדירקטוריון
(צילום: מאיר אדרי סטודיו עלית)
צוות מתחם אורבן בית שאן קיים בחודש שעבר שת"פ עם גני ילדים בעלי צרכים מיוחדים בעיר, בנוסף חולקו להם משלוחי מנות. החודש הועלתה בעיר ההצגה "חלומות פשוטים" בהשתתפות 17 שחקנים בעלי צרכים מיוחדים (מוגבלות שכלית התפתחותית, התמודדות נפשית ועל הרצף האוטיסטי), שרוצים להעביר מסר שגם להם יש חלומות, שגם הם כמו כולם.
בצים אורבן גני תקווה נערך יום של תרומות שיער עבור חולי סרטן ותרומות דם. כמות התורמים הייתה אדירה – מעל ומעבר למצופה – נתרמו מעל 30 צמות! מול הניידת של מד"א היה תור ארוך של תורמים עד לשעות הערב המאוחרות. בנוסף המתחם יזם שיתוף פעולה עם מיזם "גורג'ס" – מיזם חברתי התנדבותי לתרומת מוצרי טיפוח לנשים נפגעות אלימות ולנערות במצבי סיכון.
לכבוד "יום המעשים הטובים" התקיים שיתוף פעולה מיוחד במינו בין צוות "צים אורבן מעלות" לעמותה בשם "בית הגלגלים" – עמותה לילדים מוגבלים תנועתית. הם יזמו סדנא שנקראה "יום בחיי", שבה אנשים ללא מוגבלות ישבו בכיסאות גלגלים וניסו להתנהל ברחבי הקניון. כוונת הפעילות הייתה להמחיש את הקשיים בחיי היומיום של בעלי מוגבלות תנועתית.
בערד התקיימו באחרונה אירוע הצגה ומכירות מוצרים (משלוחי מנות) של עובדי המפעל המוגן דרור. מרכז דרור הוא מפעל מוגן רב נכותי, שבו עובדים אנשים מכל קשת המוגבלויות: פיזיות, חושיות, קוגניטיביות ונפשיות. האג'נדה של מרכז דרור היא ללוות את מקבל השירות באופן אישי ולפתח את כישוריו כך שיוכל בסופו של דבר, במידה וירצה בכך, לצאת ולעבוד בשוק החופשי.

"זה רק מעצים אותנו"

"התרומה שלנו לקהילה היא לא עניין מסחרי", אומר בני חליף, סמנכ"ל השיווק והנכסים של החברה ומנכ"ל חברת הניהול שלה. "לא הרווחנו מזה שום דבר כלכלי".
מה מניע אותך להניע פרויקטים כאלה?
"אנחנו מאמינים שכשאתה מתחבר בצורה אמיתית ללב של הקהילה בתוכה אתה חי ופועל, אתה מייצר חיבור רגשי אמיתי בין הקהילה למתחם שלך ולמדיניות שלך. החיבור הרגשי הזה הוא בעיניי הערך הגבוה ביותר של חיבור שאתה יכול להגיע אליו כשאתה מכוון לעולם השיווקי. למה? כי אנחנו חיים בעולם מאוד ציני, ואנחנו מאמינים שעדיף ללכת את הדרך הארוכה והאמיתית הזאת. כשהחיבור הרגשי קיים, אנשים מאמצים את המתחם הזה ומשתמשים בו יותר. אנחנו חיות חברתיות, אנחנו אנשים עם רגש, וכשאתה עושה דברים מכל הלב, בסוף זה עוזר.
5 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות רני צים מרכזי קניות)
"אני, מנהלת השיווק־פרסום דלית רוזן ומנהלת השיווק־אכלוס ענת אלקיים, מתרגמים את הרוח והחזון של רני צים ויואב קפלן, לכדי מעשים. ביום יום זה כבר עובד מאליו. מתוך הערך של עשייה לטוב מתבררים גם דברים אחרים - למשל איזה דברים לא נעשה".
מה למשל?
"לא נקים עסק שיתחרה בעסק קיים ויחריב אותו. גם לא נשתף פעולה עם עסקים שיכולים לגרום לנזק סביבתי משמעותי. תמיד שואלים אותי אם הפעילות והמעשים שלנו נטולי ציניות לחלוטין. הרי בסופו של דבר אנחנו גוף עסקי למטרות רווח. אנחנו מאמינים שכשאתה עושה טוב לאנשים, אתה גם מרוויח. המותג seven ביישובים הערבים הוא משהו חסר תקדים. אולי אנחנו לא תמיד נמצאים בלב הישוב אותו אנחנו משרתים, אבל אנחנו נעשה כל שביכולתנו כדי להיות בלב התושבים. החנויות מותאמות לצרכים העיקריים של הקהילה, אבל אנחנו גם מחבקים את הקהילה שאנחנו נמצאים בה על ידי תמיכה משמעותית בדברים שלא קשורים להיבט המסחרי".
5 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות רני צים מרכזי קניות)
לאן אתם שואפים להגיע?
"בארבע שנים האחרונות אנחנו פועלים ביתר שאת. גדלנו לעשרה מתחמים ועוד כעשרה בדרך. יש לנו תמיד תכניות לשלוש שנים קדימה וברור לנו שהעשייה לטוב מייצרת אדוות. פשוט מדהים לראות איך זה מתפתח אחר כך מאליו. רוח המפקד - המנכ"ל אבישי אברהם, הנה עשייה לטוב מבלי לעצור כל רגע ולשאול איפה זה פוגש אותנו בשורת הרווח. אנחנו יודעים בוודאות שהאג'נדה הזאת פוגשת אותנו במעלה הדרך ושזה מעצים אותנו".