כדי לשמור על חיים פעילים בגיל המבוגר, יש לסגל הרגלי תזונה בריאה, פעילות גופנית וחיי חברה פעילים. זהו המשולש שעליו יש להשעין את הרגלי היומיום, צלע אחת או שתיים לא יספיקו - זה השילוב והאיזון בין השלוש שיבטיחו חיים טובים יותר
אם אתם עוקבים אחר הנושאים המובילים במדע הרפואה היום, אתם ודאי יודעים שיש כמה אמיתות שחוזרות שוב ושוב במחקרים. אחת מהן היא האופן שבו החברה צריכה להתגייס כדי להתמודד עם האתגר של העלייה בתוחלת החיים אל מול ערך איכות החיים.
3 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
כיום אנשים חיים עד גילאים הרבה יותר מאוחרים ומעוניינים שאיכות החיים שלהם תהיה בהתאם. הם רוצים ליהנות, לצאת, להיות פעילים ובעלי "חוסן בריאותי". הקשר בין תחזוקת הגוף ובין בריאות הנפש בגיל השלישי מהווה נושא לחקר אינסופי ועימו הצורך בסביבה תומכת, בקהילה, בהבנה אחרת של תהליכי הזדקנות. לא בכדי ביותר ויותר מדינות מתחילים להתייחס לחשיבות איכות החיים בגיל מבוגר כאל נושא מרכזי ואפילו מקצים לו משרדי ממשלה מיוחדים.
בתוך כך אנחנו מתכנסים להבנה, שכדי לשמור על חיים פעילים בגיל המבוגר, יש לסגל שלושה הרגלים חשובים: תזונה בריאה, פעילות גופנית וחיי חברה פעילים. זהו המשולש שעליו יש להשעין את הרגלי היומיום, צלע אחת או שתיים לא יספיקו – זה השילוב והאיזון בין השלוש שיבטיחו חיים טובים יותר.

מרגישים חסונים? הכול על חוסן בריאותי

מהו בעצם "חוסן בריאותי"? אנו מתייחסים היום למושג זה כדרך להסביר את היכולת של אנשים לחיות חיים בריאים ומאושרים בגיל מבוגר ולהימנע ממחלות. המחקר מלמד אותנו, שאחד מהמרכיבים החיוניים של החוסן הבריאותי הוא מסת השריר. החל מגיל 40 כל אדם מאבד ממסת השריר שלו, זהו תהליך טבעי שאי אפשר לעצור לגמרי. אבל דווקא אז יש להגביר פעולות שמעכבות את הירידה במסת השריר ומנגד להפחית פעולות שתורמות לדלדולו: ירידה בפעילות גופנית ומחסור ברכיבי תזונה חשובים – חלבונים, ויטמינים ומינרלים. לירידה במסה ובכוח השריר יש השפעות מרחיקות לכת לא רק על ירידה בתפקוד, אלא גם על ירידה בפעילות מערכת החיסון, יכולת ריפוי פצעים, החלמה ממחלות, נפילות, דיכאון, נכות ועוד.

אנשור פלוס אדוונס: מזון ייעודי שתוכנן במיוחד בשבילכם

במסע אל בניית מסת השריר והתמודדות עם הגיל השלישי אולי תפגשו את המושג "מזון ייעודי". אין מה להיבהל – מדובר בסך הכול במשקאות שתוכננו במיוחד למטרה הזו - להעניק תמיכה תזונתית.
3 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
מחקרים רבים מצאו, כי הוספת מזון מסוג זה אל התפריט היומי תורמת לשיפור הכוח וההגנה הטבעית. שאלו את הרופא/ה או הדיאטנ/ית שלכם על "אנשור פלוס אדוונס" - משקה שלא רק מכיל רכיבים לתמיכה בכוח, אלא גם תומך בהגנה הטבעית. המשקה בטעם וניל ניתן לרכישה ברשתות הפארם ובתי המרקחת ונמכר כשהוא מוכן לשתייה.
אין שום סיבה שתוותרו על חיים טובים ובריאים, לא משנה באיזה גיל. זה בידיים שלנו!
3 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

שאלון

אם אתם בגיל השלישי או מתכוננים אליו, ודאי תרצו לדעת איפה בדיוק "אתם עומדים". כמה מסת שריר כבר איבדתם עד היום? האם אתם מוכנים לגמרי או שזה הזמן לצאת למתקפה?
קחו רגע כדי לבדוק את מצבכם בעזרת שאלון מיוחד, שפירסם משרד הבריאות. הצטיידו בכלי כתיבה, סמנו את התשובה המתאימה לכם ביותר וחברו את הנקודות שמתקבלות:

1. בני כמה אתם?
- 70 או פחות (5 נקודות)
- מעל 70 (0 נקודות)
2. האם אושפזתם בבית חולים בשנה האחרונה?
- לא (10 נקודות)
- כן, פעם אחת (5 נקודות)
- כן, יותר מפעם אחת (0 נקודות)
3. מהי רמת הפעילות הגופנית שלכם?
- אני מסוגל/ת ללכת יותר מקילומטר רצוף (5 נקודות)
- אני מסוגל/ת ללכת עד קילומטר רצוף (0 נקודות)
- אני מסוגל/ת ללכת רק בבית (0 נקודות)
4. כמה ארוחות אתם אוכלים ביום?
- שלוש ארוחות (5 נקודות)
- בדרך כלל שלוש ארוחות אבל מדי פעם מדלגים על ארוחת בוקר או ערב (0 נקודות)
- מדלגים על ארוחות לפחות 3 פעמים בשבוע (0 נקודות)
5. האם אתם נוהגים לאכול מוצרי חלב – יוגורט, גבינה?
- כן, מדי יום (5 נקודות)
- לעיתים רחוקות (0 נקודות)
- לעולם לא (0 נקודות)
6. האם אתם אוכלים לפחות פעם ביום מנה שיש בה אחד מאלה: עוף, בקר, דגים, ביצים, קטניות, בשר טחון או נקניק?
- כן (5 נקודות)
- לא (0 נקודות)
7. האם ירדתם במשקל לאחרונה?
- לא (5 נקודות)
- כן, עד 2 קילו (5 נקודות)
- כן, מעל 2 קילו (0 נקודות)
כעת חברו את הספרות שרשמתם. אם התוצאה היא מעל 30 נקודות מצבכם לא רע בכלל. אם היא נמוכה מ־30, הדבר יכול להוות סימנים ראשונים לאובדן מסת וכוח השריר וכדאי לקבוע תור אצל רופא או רופאת המשפחה. זהו כמובן לא מדע מדויק, וייתכן שתרצו לעשות את המבחן פעם נוספת, או לדבר עם הרופא/ה בכל מקרה (תמיד מומלץ), אבל השאלון הזה ותוצאותיו, על־פי המלצות משרד הבריאות – הם התחלה טובה. ספרו לרופא על התוצאות ובקשו הפניה לדיאטנ/ית.