מאת יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בישראל

בחודשים האחרונים הגבירה משטרת ישראל את פעילות האכיפה וביצעה מספר מעצרים באתרי בנייה שבהם התגלו ליקויי בטיחות חמורים שהביאו לאסונות.
כולי תקווה שמדובר בשינוי מגמה, שיביא למהפך אמיתי בהתייחסות לבטיחות בעבודה.
נראה שמשטרת ישראל התחילה להפעיל את הסמכות המוקנית לה באופן מסיבי יותר. רק המשטרה היא בעלת יכולת ההרתעה הגבוהה ביותר שיכולה לחולל שינוי תודעה כולל בקרב אלפי העובדים ומנהלי חברות הבנייה ובעלי תפקידים באתרי הבנייה על מנת שכולם יבינו את חובתם לשמור על בטיחות העבודה ולהקפיד בקלה כבחמורה מדי יום.
2 צפייה בגלריה
יצחק מויאל
יצחק מויאל
יצחק מויאל
(צילום: CHARISMA PIXEL)
מלבד הדחיפה לאכיפה גבוהה יותר, אנו דוחפים לשינויים בתחומים נוספים.
המלחמה בתאונות בענף הבניין חייבת לכלול מגוון פעולות, ואסור לנו להתמקד רק בתחום אחד. לכן אנו פועלים במקביל בכמה מישורים.
התהליך הארוך והקשה הוא תהליך החקיקה, שאמורה לחולל שינוי בחלוקת האחריות באתרי הבנייה. מנהל העבודה לא יכול להיות האחראי הבלעדי לכל דבר באתר. לכן אנו פועלים לשינויים בחקיקה שיביאו לכך שלכל מנהל עבודה ימונה עוזר בטיחות, כך שהאחריות על הבטיחות תתחלק בין כמה בעלי תפקידים, שכל אחד יישא באחריות בעבודה. החקיקה, בסופו של דבר, תביא לשינוי עמוק בחלוקת האחריות באתרי הבנייה. לא נסבול עוד מצב, שבו מנהל העבודה נושא לבדו בכל האחריות על מה שקורה באתר.
המישור השני הוא האכיפה. כאן מעורבת לא רק משטרת ישראל אלא גם מינהל הבטיחות במשרד העבודה, שמעסיק פקחים שאמורים לעשות ביקורות חוזרות באתרי הבנייה. אלא שאין מספיק פקחים בהתאם לכמות של אתרי הבנייה ברחבי הארץ.

הטלת אחריות שילוחית

ומסתמן גם שינוי נוסף: בית המשפט הבין שלא רק הש"ג ישלם את המחיר בקרות תאונה באתר הבנייה, אלא גם המזמין, הקבלן והיזם אמורים לשאת באחריות. לראייה בית משפט השלום בתל אביב הרשיע את מנכ"ל חברת דלק תעשיות ובכירים נוספים ב"גרימת חבלה ברשלנות" באירוע שבו נפצע עובד באורח קשה במפעל החברה בלוד בשנת 2013, בעת החלפת גג אסבסט במחסן השמנים של החברה.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
במהלך העבודה דרך העובד מאג'ד על חלון פלסטיק שביר בגג ונפל דרכו מגובה שישה מטרים על רצפת ביטון. כתוצאה מכך איבד הכרה ונחבל בראשו ואובחן עם שברים מרובים בגופו, השופט הישאם אבו שחאדה קבע בפסק דינו, כי על מנכ"ל וסמנכ"ל חברת דלק חלה אחריות "שילוחית", הנובעת מתפקידם הבכיר בחברה – בגין מעשיה ומחדליה של החברה. עוד קבע השופט כי לקבלן לא הייתה הכשרה מתאימה לביצוע עבודות גובה וכן עובדיו לא הוכשרו בהתאם לביצוע עבודות עם אסבסט, וכי ההתקשרות של חברת דלק עם הקבלן שקיבל על עצמו את העבודה היו מחדליות. כמו כן פסק השופט, כי הסמנכ"ל וממונה הבטיחות ידעו או היו אמורים לדעת שלעובדים שביצעו את העבודה לא סופקו אמצעי בטיחות מתאימים. הכרעתו הדרמטית של השופט הישאם אבו שחאדה מהווה אבן דרך משמעותית בתהליך זה של קביעת אחריותם של נושאי התפקידים הבכירים ביותר, לצד האחראים על תפעול הבטיחות בחברה, באופן כזה שלא יאפשר להם לחמוק מאחריותם לבטיחות העובדים.
עוד הוסיף השופט אבו שחאדה: "הרשעת 'דלק תעשיות' ומנהליה הבכירים ביותר בגרימת פציעתו הקשה של עובד שנפל מגג במהלך ביצוע עבודות במפעל החברה צריכה להוות תמרור אזהרה למנהליהן של חברות אחרות אודות אחריותם האישית לבטיחות העובדים בהן, אשר הפקרתה עשויה להביא להשתת מחיר כבד על החברה ועליהם באופן אישי. יש לקוות שהמסר ייפול על אוזניים קשובות ויביא להפחתה במספר התאונות ולשיפור במצב בטיחות העובדים" (מתוך פסק הדין).
יש עוד עבודה רבה שצריכה להיעשות על מנת להביא לשינויים המיוחלים, אך אל לנו לוותר, והשינוי במדיניות המשטרה הוא סימן לבאות. כשכל הגורמים המטפלים בתופעה ישלבו ידיים ויפעלו בכל הכלים העומדים לרשותם, אנחנו ננצח במלחמה ונביא לירידה דרסטית במספר התאונות והנפגעים באתרי הבנייה.