יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל
בין כלל התפקידים בענף הבניין אין תפקיד חשוב מתפקידם של מנהלי העבודה. הכול עובר דרכם והאחריות על כתפיהם גדולה מאשר בכל תפקיד אחר בענף.
זה שנים רבות אני מנהל מאבקים למען מעמדם החוקי של מנהלי העבודה, בין היתר על מנת להקל על תפקודם ולאפשר להם ליטול את האחריות הנדרשת באתרי הבנייה. עיקר המאבק נובע מהעובדה שהאחריות הפלילית "נופלת" עליהם בלבד בכל מקרה של חריגה או אירוע בטיחותי שקורה באתר הבנייה, ולא משנה הסיבה. מי שנקרא ואף לפעמים נעצר על ידי המשטרה - זה מנהל העבודה בלבד!
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מהניסיון שנצבר אצלי במהלך השנים שבהן אני מטפל בכל העובדים בתחום הבניין והתשתיות, הגעתי למסקנה שצריך, לצד המאבקים, להשקיע גם בצד החיובי של התפקיד, דהיינו: בהעצמה.
בעקבות כך התחלנו בתוכנית מיוחדת, המיועדת למנהלי עבודה מוערכים בעלי ניסיון של חמש שנים לפחות, לקיים סדנאות העצמה והעשרה, שמטרתן להעניק ידע ודגשים ניהוליים נוספים לצד הנאה והעשרת הידע האישי.
מנהלי העבודה הם המנהיגים באתר הבנייה והתשתיות. אתר הבנייה מובל על ידם, כשמאחוריהם מאות עובדים שהולכים אחריהם בכל החלטה ובכל משימה.
הפעילות תתקיים בחודש הקרוב במכללה האקדמית בית ברל בכפר סבא, במכון הבינלאומי למנהיגות. בין היתר יעברו מנהלי העבודה סדנאות בנושאים, כגון אחריות משפטית, משפט, מנהיגות ואתיקה. הפעילות תשולב לצד מגוון פעילויות תרבות.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הכשרת מנהלי העבודה תסייע בהתמודדות עם יוקר המחייה, כשמנהל מיומן יתרום לאיכות והוזלת עלויות הבנייה. את נושא ההכשרות של מנהלי העבודה מובילה הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה יחד עם מטה הבטיחות המשותף, נציגי מנהלי העבודה ונציגי ההסתדרות. מטרת הפיילוט של הכשרת מנהלי עבודה בכירים הינה חלק מתוכנית העבודה וההסכם שנחתם במטרה לעודד ולחבק את סקטור מנהלי העבודה ולהוביל אותם להיות מנהיגים לא רק בעבודה עצמה, אלא גם בהעצמה אישית שלהם. התכנים שהם צפויים לרכוש במסגרת הפיילוט כוללים: ניהול ומנהיגות, תקשורת אפקטיבית, הצבת יעדים, ניהול ופיתוח צוות עובדים ויצירת מוטיבציה. התוכנית והתכנים יעניקו למנהלי העבודה כלים להתמודד יותר טוב עם האתגרים העומדים בפניהם באתרי הבנייה.
באופן אישי גיליתי, שבמשך שנים רבות אלפי מנהלי עבודה לא עברו הכשרה מקצועית, וחלקם אף אינם בקיאים או מודעים לתקנות שהתגבשו במשך השנים. אני מאמין שהפיילוט יצליח ויתרום רבות למנהלי העבודה, שירכשו ידע רב ברמה גבוהה ואף יתרמו לענף.
יש כיום בישראל כ-15 אלף מנהלי עבודה רשומים, אך רק 9,000-10,000 מהם פעילים ועובדים בשטח. ההשקעה במנהלי העבודה היא ההשקעה החשובה ביותר לענף הבניין, מאחר שאין אתר בנייה ללא מנהל עבודה. אין לתפקיד הזה תחליף, והמחסור באנשי מקצוע אלה הינו חמור ומסכן את עתיד הבנייה בישראל. מדובר בתפקיד מרכזי, שיש להשקיע מחשבה רבה באופן שבו אנו מתייחסים אליו.
המאבק על מהות התפקיד בעיצומו. חילופי השלטון התכופים מעכבים את השינויים, אך אנו נחושים להמשיך, עד שנצליח.
יצחק מויאליצחק מויאלצילום: CHARISMA PIXEL
ההשקעה במנהלי העבודה באה, בין היתר, לעודד עובדים לשאוף להתקדם ולעבור הכשרה לתפקיד מנהל עבודה. החוסר באלפי מנהלי העבודה הוא אחת הסיבות לעיכובים בבנייה ולמחסור בדירות. עובדה זו ידועה לכל קבלן, חברת בנייה ושר שיכון ובינוי לאורך השנים.
הבשורה שלנו אינה רק להילחם למען מעמדם המקצועי וההגנה המשפטית עליהם, אלא גם לעודד את מי שכבר נמצא בתפקיד ולחזק את רוחו.
למעלה מ-4,500 מנהלי עבודה חסרים כיום בענף הבנייה ולצערנו, יש מספר אתרים שעובדים ללא מנהל עבודה ובניגוד לחוק. הפיילוט שאנו עורכים נועד לעודד את הדור הצעיר להיכנס לענף, שיש בו תנאי שכר גבוהים, קרן השתלמות מהיום הראשון ותנאים סוציאליים. האוכלוסייה של מנהלי העבודה חייבת להיות מחובקת, ועליהם להרגיש שיש מי שדואג לכלל צורכיהם.