אם אתם הורים טריים לתינוק קטן וחמוד, רוב הסיכויים שהתינוק שלכם פולט מידי פעם. התופעה, הידועה גם בשם ריפלוקס, היא חלק מהתהליך ההתפתחותי, הנובעת ממעבר המזון מהקיבה של הבייבי שלכם אל הפה שלו. מדובר בתופעה שכיחה ובדרך כלל לא כואבת, אשר עשויה להתרחש מפעם לפעם, עד שהתינוק מגיע לגיל שנה לערך. כל עוד התינוק בריא ועולה במשקל, אין סיבה ממשית לחשש.
מהי הסיבה לפליטות? מתי הכמות נחשבת 'סבירה' ומתי כדאי לבדוק את הנושא? ומהן הדרכים להרגעת התופעה?

הסיבות לפליטות - מערכת עיכול לא בשלה או האכלת יתר

אחת הסיבות הנפוצות לפליטות של תינוקות היא חוסר בשלות של מערכת העיכול שלהם, בחודשים הראשונים לחיים. היא עשויה להופיע גם כשהתינוק מגהק ('גיהוק רטוב') או בולע יותר מידי אוויר, לרוב בזמן הנקה או האכלה. מה שחשוב לדעת הוא שבדרך כלל הפליטות לא כואבות לתינוק שלכם, ורוב התינוקות אפילו לא מבינים שהם אלו שעשו את זה.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

חשוב לעקוב אחרי כמות הפליטות ותסמינים נוספים

עבור ההורה שהתינוק פלט לו על החולצה, אולי נראה שיש שם הרבה נוזל חם ורטוב, אך בפועל, כמות הנוזלים שהתינוק שלכם פולט היא לא גדולה כמו שאתם חושבים. ברוב המקרים מדובר על 1-2 כפות של נוזל בכל פעם. אם התינוק פולט יותר מהכמות הזו, או שהפליטה מלווה בבכי בזמן הארוחה או מיד לאחריה, באירועים נשימתיים כמו חנק, שיעול או צפצופים - יש להתייעץ עם רופא הילדים.

אם הפליטות מטרידות אתכם - ישנם פתרונות תזונתיים והתנהגותיים להפחתת התופעה

כל עוד כמות הפליטות אינה גדולה, אינה גורמת לכאב ובכי ואינה פוגעת בקצב ההתפתחות והעלייה במשקל, התינוק שלכם מוגדר על פי השפה המקצועית 'פלטן שמח' (Happy Spitter), מצב בו התינוק אינו מוטרד או מושפע מהפליטות של עצמו.
עבור הורים שהנושא מטריד אותם, או שפנו לרופא להתייעצות והוא המליץ לנסות ולהפחית את הפליטות, חשוב לדעת שיש פתרונות תזונתיים והתנהגותיים, אשר יכולים לסייע בהפחתת הפליטות. הפתרונות התזונתיים הם פורמולות שמסמיכות את המזון בקיבה, רגע לפני שפונים לתרופות.
ראשית, חשוב להדגיש כי כאשר התינוק ניזון מחלב אם, כמובן שאין לשנות את התזונה, אלא בעיקר לשנות הרגלים בהאכלה, כפי שיפורט בהמשך.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
במקרים בהם התינוק ניזון מתמ"ל ופולט הרבה, ניתן להתייעץ עם רופא לגבי מעבר לתמ"ל המיועד לתינוקות פולטים. היום אפשר למצוא פורמולות שונות בקטגוריה זו, אך כדאי לשים לב שלא כל הפורמולות מבוססות על אותה שיטה וישנם הבדלים משמעותיים בין ההרכבים שלהן -אחד ההבדלים בין הפורמולות לתינוקות פולטים הוא הגורם המסמיך. יש לשים לב אם המסמיך גורם להסמכה בקיבה כמו עמילן אורז או מסמיך בבקבוק כמו זרעי חרובים (חפשו בהרכב התזונתי 'לוקוסט בין גאם').

איך בוחרים את הפורמולה עם הגורם המסמיך הנכון עבור התינוק שלכם?

פורמולה להאכלה מיידית ללא המתנה - פורמולות עם מסמיך בקיבה מוכנות להאכלה באופן מיידי לאחר ההכנה, לעומת פורמולות עם מסמיך בבקבוק, הדורשות המתנה של כ-7 דקות לאחר ההכנה, עד שהפורמולה תסמיך בבקבוק. מי כמונו, הורים טריים, יודעים ש-7 דקות המתנה הן נצח עבור תינוק רעב.
סוג פיטמת הבקבוק הנדרשת- כאשר הנוסחה כוללת מסמיך בקיבה, הבקבוק וההאכלה זהים למה שאנחנו רגילים ואין צורך בשינוי הפטמה. פורמולות עם הסמכה בבקבוק, לעומת זאת, דורשות פטמה מיוחדת למעבר מזון סמיך, עם פתח רחב יותר.
הרכב קל לעיכול ללא שמן דקל - מחקרים מדעיים מצאו כי שימוש בפורמולה המכילה הרכב שמנים ללא שמן דקל מפחית את הפליטות ושומר על תדירות יציאות תקינה, לעומת פורמולה הכוללת שמן דקל בהרכב השמנים שעלול לגרום ליציאות קשות של תינוקות
מוצר מוכח מדעית - כדאי לוודא אם הפורמולה נבדקה במחקרים מדעיים והוכיחה את היעילות שלה בהפחתת פליטות. אחת מהפורמולות שהוכחו מדעית כמסייעת להפחתת פליטות היא סימילאק AR. פורמולה זו גם כוללת מנגנון הסמכה בקיבה עם עמילן אורז, ולכן היא מוכנה לאכילה מיידית ללא צורך בהמתנה, ובנוסף הרכב השמנים ללא שמן דקל, דבר המסייע לעיכול קל.

לא לשכוח לבדוק את היציאות של התינוק - מה הקשר בין יציאות התינוק לפליטות ולפורמולה?

פעמים רבות תינוקות חווים עצירות במעבר בין פורמולות. הפורמולה של סימילאק AR, מכילה סיבים תזונתיים מסוג GOS המסייעים להמשך יציאות סדירות ותקינות במקביל למעבר לפורמולה עם מנגנון הסמכה בקיבה. לכן חשוב לבדוק בתווית לפני הרכישה ולגלות האם רכיב זה קיים בפורמולה שאתם בוחרים.

טיפים התנהגותיים להפחתת הפליטות

בנוסף לפתרונות תזונתיים, קיימים מספר טיפים מרכזיים וקלים ליישום, אשר יכולים לעזור להורים (ולתינוקות) בהפחתת תופעת הפליטות.
ראשית, יש להתאים את זרימת החלב ליכולת הבליעה של התינוק. זרימה מהירה מדי עלולה לגרום לפליטות. הסימנים לכך הם תינוק מתנשף או משתנק בזמן האכלה. במקרה כזה יש לעבור לחור פטמת בקבוק קטן יותר, להחזיק את הבקבוק במאוזן ולא באלכסון ובמקרים של הנקה ניתן לנסות לסחוט מעט חלב באופן ידני לפני ההנקה.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
טיפ נוסף וחשוב הוא להאכיל במנות קטנות ובתדירות גבוהה. הדרך הטובה ביותר היא להאכיל בדרך שמאפשרת לתינוק לקבל כמה חלב שהוא צריך. לכן יש לשים לב לסימני השובע של התינוק שמגיעים כ-15 -20 דקות מתחילת האכילה. כשהתינוק סוגר את הפה, מסיט את ראשו מהמזון והלאה ומפסיק את היניקה, סימן שהארוחה הסתיימה גם אם נשאר חלב בבקבוק. אם נמשיך להאכיל לאחר סימני השובע אנו עלולים לגרום להאכלת יתר המעלה את הסיכון לפליטות.
הטיפ הבא ידוע לכל הורה, אבל חשוב בכל זאת להדגיש אותו - יש לשחרר גיהוקים (גרעפסים) אחרי 60-120 מ"ל של פורמולה, או כל 5-10 דקות של הנקה. אם התינוק לא מגהק אחרי כמה דקות, כדאי לשנות את המיקום שלו ולנסות למספר דקות נוסף.
עוד טיפים שחשוב להכיר הם האכלה של התינוק לפני שהוא מתחיל להיות ממש רעב כדי למנוע גמיעה מהירה מידי, שמירה על סביבה רגועה ושקטה בזמן ההאכלה ואחריה, והחזקת התינוק זקוף (ראש למעלה, רגליים למטה בהמשך הגוף, לא מכופפות) בזרועותיכם או במנשא למשך כחצי שעה לאחר האכילה. כמו כן, לאחר האכילה, כדאי להימנע מפעילות יתר, הזזת התינוק והקפצתו או השכבה על הבטן.
ליתר ביטחון, טיפ אחרון וחשוב הוא לשים חיתול בד (טטרה) על הכתף בזמן ניסיונות הוצאת הגיהוק, כדי שהחיתול יספוג את הפליטה, ולא החולצה האהובה עליכם.
אם כן, פליטות הן תופעה לא נעימה, אך היא אינה מסוכנת מבחינה בריאותית עבור התינוק שלכם, ברוב המכריע של המקרים. עם זאת, כאשר יש צורך להפחית את הפליטות, ניתן למצוא בשוק פורמולות מיוחדות למטרה זו, ומגוון טיפים התנהגותיים שיעזרו לכל הורה לבחור בדרך שלו להפחתת התופעה.

*לתשומת לב, חלב אם הוא המזון הטוב ביותר לתינוק. סימילאק AR מיועד לשימוש בהמלצה ובפיקוח של רופא או דיאטן/תזונאי.