הנסיעה על כביש החוף לכיוון צפון, מתקשרת עבור ישראלים רבים ליציאה מהחוויה האורבנית, הרועשת והצפופה של מרכז הארץ אל עבר מרחבי הטבע ונקודות החן היפות של ישראל. הנסיעה על הכביש נמשכת לאורכו של השרון הירוק הנושק לים עד שאנו מגיעים לאזור חדרה, או אז אנו מביטים בהשתאות על העשן הלבן המיתמר מהארובות הגדולות של תחנת הכח "אורות רבין", עשן המייצר עננים, כך הורגלנו לחשוב.
3 צפייה בגלריה
    זיהום מהארובות, צילום איגוד ערים
    זיהום מהארובות, צילום איגוד ערים
זיהום מהארובות, צילום איגוד ערים
רבים לא יודעים כי התחנה "הירוקה" הינה מוקד זיהום האוויר הגדול בארץ. כן, מתברר שבפועל תחנת הכוח אורות רבין מייצרת עדיין חשמל מפחם בלבד. יתירה מכך, מתוך 6 יחידות ייצור החשמל בתחנה, רק על שתיים מהן מותקנים סולקנים שמפחיתים את זיהום האוויר בעוד שארבע היחידות הישנות האחרות הן פחמיות ומזהמות באופן ניכר.
ארבע היחידות הישנות ( יחידות 1-4) הוחלפו על ידי שתי היחידות החדשות והנקיות יותר (יחידות 5-6), אך מתברר כי זה ממש לא סוף פסוק בעניין, שכן משרד האנרגיה החליט לשמר את ארבע היחידות הפחמיות הישנות של התחנה לשימוש בשעת חירום.

התרחיש שהוביל להחלטת משרד האנרגיה היה של הפסקת אספקת הגז הטבעי במהלך אירוע חירום, אך המושג אירוע חירום לא הוגדר כלל וכבר כיום אנו עדים להפעלת היחידות הישנות המזהמות הללו גם בתקופות עומס של צריכת חשמל בקיץ. כלומר, על אף שהמילה "שימור" נשמעת מרגיעה מאוד בהקשר של זיהום האוויר, הרי שבפועל השימור המדובר דורש הפעלה של מספר חודשים בשנה ותחזוקה שוטפת ליחידות המזהמות מדי שנה, ואין זה עניין של מה בכך: הפעלתן של התחנות המזהמות משמעותה פגיעה קשה באיכות החיים של התושבים הדרים בסמוך שכן השימוש בפחם לייצור חשמל פולט לאוויר תחמוצות חנקן וגופרית שעלולות לחדור לריאות , ילדים כמבוגרים, ולפגוע בבריאותם.
3 צפייה בגלריה
    צילום: איגוד ערים
    צילום: איגוד ערים
צילום: איגוד ערים
מי שהחליט לעמוד על שתי רגליו האחוריות ולהיאבק בכוונת משרד האנרגיה וחברת החשמל להמשיך ולהפעיל את היחידות המזהמות לפרקי זמן קצובים הוא "איגוד ערים לאיכות הסביבה שרון כרמל", בשם 18 הרשויות החברות בו ובשם 750 אלף התושבים במרחב האיגוד .האיגוד דורש לסגור את היחידות באופן מיידי ולהפסיק את פעילותן לצמיתות. מנכ"ל האיגוד ניר סהר אמר: "בחנו באופן מקצועי ולאורך זמן את ההשפעה העתידית של הפעלת היחידות המזהמות. שימור היחידות, גם אם לצרכי חירום, יחייב את הפעלתן למשך כחודשיים בשנה על מנת לשמור על כשירותן. הפעלה כזו משמעותה פליטות לאוויר מתחנת כוח פחמית מזהמת".
יו"ר האיגוד אסיף איזק הוסיף: "אנו קוראים למשרד האנרגיה לסגור באופן מידי את היחידות המזהמות 1-4 אשר פוגעות באיכות חיי התושבים באזור תחנת הכוח. התכנית לשימור היחידות המזהמות אינה מספקת ואינה עולה בקנה אחד בעידן בו אנו מקדמים ומבססים אנרגיות מתחדשות במרחב האיגוד כמקור האנרגיה העתידי של ישראל, כל שכן שבשלב ביניים ניתן להשתמש בגז טבעי . יש לסגור באופן מיידי את היחידות הישנות ולעצור את הפגיעה באיכות חיי התושבים".
3 צפייה בגלריה
   ניר סהר ואסיף איזק
   ניר סהר ואסיף איזק
ניר סהר ואסיף איזק
(צילום: רגב גל)