מאת: יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל
מדינת ישראל נמצאת כבר כמה שנים במרתון של שיפוצים. תוכניות פינוי־בינוי, תמ"א 38 על כל סוגיה ומסלוליה, בנייה חדשה, תשתיות ועוד ועוד. במקביל יש גם ענף שלם שעוסק בשיפוצים בתוך דירות המגורים. מדובר בעבודות שאפשר למצוא בכל מקום, בכל זמן ובמנעד גדול מאוד של תקציבים ובהיקף של עשרות אלפי שיפוצים פרטיים בכל שנה. המשמעות היא שכמעט כל משפחה ישראלית חוותה את הדבר.
3 צפייה בגלריה
‎יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות וממ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניין בישראל
‎יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות וממ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניין בישראל
‎יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות וממ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניין בישראל
(צילום: יח"צ)
כל מי שנכנס פעם לתהליך שיפוץ, יודע שבחירת הקבלן לביצוע העבודות בבית היא השלב הקריטי והחלק שמלווה בהרבה חששות מצד בעלי הבית. הסיבה לכך ברורה - צריך לתת אמון במי שנכנס לדירה שאינה שלו ועושה בה עבודות שונות. לכן מומלץ לבחור את הקבלן לפי פרמטרים ידועים מראש, כל עוד ניתן כמובן. זו הסיבה שכדאי להיעזר ברשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון ובפנקס הקבלנים. הפנקס מאגד בתוכו את כל הקבלנים הרשומים בישראל - בתחום החשמל, האינסטלציה, כיבוי האש, מיזוג האוויר והתשתיות. יש הרבה פרמטרים שפוסלים מרישום כזה, וזו הסיבה העיקרית לכך שכדאי לבחור קבלן שמופיע בפנקס הקבלנים, כי זה מעיד על כך שהוא לא עבריין, למשל. וזה מאפשר לבעל הבית להיות רגוע בבחירת איש המקצוע.
בדיוק בגלל כל אלו הכנסתי בשנת 2015 את הגדרת המקצוע "קבלן שיפוצים" להסכם הקיבוצי של ענף הבניין. במסגרת צו ההרחבה להסכם הקיבוצי, הוכנסו קבלני השיפוצים אל תוך ההסכם, וכיום הוא חל על כל המעסיקים בתחום וכל העובדים. למהלך זה היו ועדיין יש יתרון כפול. מלבד העובדה שזה מאפשר ללקוחות לדעת כיצד ניתן לסמוך על הקבלן, זה גם מעניק לקבלני השיפוצים את הכבוד המקצועי שמגיע להם. לבחירת קבלן המופיע בפנקס הקבלנים יש שני יתרונות מרכזיים: הדבר מעיד על ניסיון של חמש שנים לפחות וחשוב יותר, זה מעיד על כך שאין לו רישום פלילי משלוש השנים האחרונות. אבל למרות ההסדרה, היתרונות והמהלכים החשובים שקידמנו - יש כיום בפנקס הקבלנים כ-3,500 קבלני שיפוצים רשומים מתוך כ-8,000 הפועלים בשוק. המשמעות היא שיש עוד עבודה.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ענף השיפוצים עבר מהפכה, ועכשיו הגיע הזמן להילחם במי שלא רשום ועובד ללא הסדרה. המהלך הראשון צריך להיות מול הממשלה, כי היא זו שלא משתפת מספיק פעולה. הרבה גופים ממשלתיים עדיין לא מחייבים רישום בפנקס הקבלנים כשהם מעסיקים קבלני שיפוצים לנכסים בבעלות המדינה. הממשלה והמרכז לשלטון מקומי התחילו לפעול בנושא, אולם חייבים לעשות יותר, ובעוצמה. בדיוק כמו שפועלים בתחום התשתיות - קבלן שאינו רשום, לא ייכנס בשום צורה לאתר בנייה או למבנה. הרי איש לא מעלה על דעתו שחברה ללא אישורים ורישום מוסדר תקים מחלף בכביש או גשר. אז בדיוק כך צריכה הממשלה להתנהל גם כשמדובר בשיפוצים. חשוב להגיד, שבינתיים המהפכה באה מלמטה. יותר ויותר אנשים מקפידים כיום על בדיקת רישום בפנקס הקבלנים. זה מתחיל מהחברות הגדולות, אבל נדרש שזה גם יחלחל מטה; שכל מי שמחפש קבלן שיפוצים - זו תהיה הפעולה הראשונה שיעשה. בשביל זה מקדמים מהלכי הסברה ולא נחים לרגע.
אמשיך להיאבק כגד העסקת קבלנים לא רשומים. זו לא רק איכות העבודה או המקצועיות, אלא גם שמירה על החיים. כי זה קשור לבטיחות. גם של הלקוחות וגם של העובדים. בטיחות זה חלק בלתי נפרד מהעניין, ועבירה בתחום זה גוררת רישום פלילי - כך ניתן למנוע מעבריינים בתחום זה להירשם בפנקס.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בימים האלו אני מסדיר את הענף ובתקופה הקרובה גם את תחום קבלני כיבוי האש ואינסטלציה וזאת על מנת למגר את תופעת הקבלנים שאינם רשומים ושאינם פועלים כחוק, אני קורא לכולם: להעסיק אך ורק קבלנים הרשומים כחוק. לא ייתכן שבשנת 2023 יפעלו קבלנים שאינם רשומים בפנקס הקבלנים באתרי בנייה או במבנים. קבלנים שאינם רשומים, אין מולם פיקוח, ובכך הם מסכנים את חיי העובדים והאוכלוסייה מסביב. זכרו, מדובר גם בקבלני אינסטלציה, כיבוי אש, מיזוג אוויר, חשמל ועוד. קבלן הוא קבלן, והוא חייב להיות רשום לפני שהוא נכנס אליכם הביתה.