מאת: רונית דוייב, מנהלת רפואית, אבוט
מחקרים מראים, כי מטופלים אונקולוגיים במצב תזונתי תקין מסוגלים להשלים את הטיפול האונקולוגי שלהם ולהשיג תוצאות טובות יותר, כולל שיפור באיכות החיים ובהישרדות, לעומת מטופלים במצב תזונתי ירוד.
בחולים המתמודדים עם סרטן זיהוי מוקדם של סיכון תזונתי בתחילת הטיפול האונקולוגי או במהלכו הינו קריטי להצלחת הטיפול הרפואי.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
המאמר המקורי, "זיהוי מוקדם של סיכון תזונתי בחולים אונקולוגיים: פרוטוקול פרקטי מבוסס מדע (PRONTO)", פורסם ב-"Cancers" בחודש ינואר 2023 על ידי חוקרים בינלאומיים מובילים בתחום. הוא מציע לאנשי מקצוע בתחום הבריאות, המטפלים בחולים עם סרטן, גישה מעשית שנועדה לזהות במהירות את מי שעם או בסיכון לתת־תזונה ואיבוד כוח או תפקוד וזאת לצורך המשך הערכה, טיפול ומעקב נוסף על ידי צוות טיפול רב־תחומי.
התחלת הטיפול התזונתי בשלב מוקדם של המחלה והתאמתו לסימפטומים של החולה הן קריטיות לצורך אופטימיזציית הטיפול והצלחתו.
מחקרים מהשנים האחרונות מראים, כי חולים במצב תזונתי ירוד מתקשים להשלים את מינון הטיפול הרפואי ואת משך הטיפול.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
המאמר החדש כולל שאלון קצר, המאפשר זיהוי מוקדם של חולים במצב תזונתי ירוד, לצד טיפול מוקדם ומעקב על ידי הצוות הטיפולי הרב־תחומי (MDT).
לסיכום, תזונה נכונה היא חלק חיוני בטיפול במטופלים המתמודדים עם סרטן.
אכילה נכונה ומותאמת אישית יכולה לתמוך בסבילות לטיפול הרפואי וביכולת להשלימו, בהתמודדות עם הסימפטומים התזונתיים (כגון בחילות, חוסר תיאבון וכד') ולהיטיב את תוצאות הטיפול ואת איכות החיים.
לתזונה מזינה יש השפעה חיובית לאורך כל רצף שלבי ההתמודדות עם הסרטן - מניעה, טיפול והישרדות - מה שהופך את התזונה לחלק חיוני בהשגת חיים ארוכים ופעילים.
השאלון כולל 3 שאלות קצרות:
1. האם ירדת במשקל (5% או יותר) שלא במתכוון במהלך 6-3 החודשים האחרונים?
2. האם אכלת פחות מהרגיל בשבוע האחרון?
3. האם איבדת כוח או שאתה מרגיש חלש מהרגיל מאז פגישתנו האחרונה?
3 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
אם התשובה חיובית על אחת מהשאלות המוזכרות לעיל, נדרשת התערבות תזונתית מיידית בעזרת איש מקצוע.
במקרים אלו חשוב להכיר את אנשור פלוס אדוונס, מזון ייעודי המכיל כמויות גבוהות של חלבון, ויטמין D ו־HMB, ומותאם לצרכים התזונתיים של מבוגרים הזקוקים להשלמה תזונתית ו/או במקרים של איבוד מסת שריר, כוח שריר וירידה בתפקוד. השימוש במוצר הינו בהמלצה ובפיקוח של רופא או דיאטן/תזונאי.
מכיל 20 גר' חלבון, 3 גר' Ca-HMB ו־500 יחב"ל ויטמין D בבקבוק של 220 מ”ל. בטעם: וניל.
זמין בקופות החולים והפארמים.