מאת יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בישראל
בקרוב, מייד לאחר תום פגרת הקיץ של הכנסת, נוכל לברך על המוגמר ולסיים שנים ארוכות של עבודה על שינוי תקנות הבטיחות, כאשר הכנסת תאשר סוף סוף את התקנות החדשות.
זה למעלה משבע שנים אנחנו שוקדים על התקנות החדשות, ביחד עם מינהל הבטיחות, משרד העבודה, ארגון המעסיקים והסתדרות עובדי הבניין. התקנות הללו ישליטו סדר בחלוקת האחריות בין מזמין העבודה, מנהל העבודה והאחראי על הבטיחות באתרי הבנייה.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
עד כה מלוא האחריות הכוללת על כל מה שקורה באתר, "נופלת" על מנהל העבודה בלבד, גם אם ברור לכולם שהוא אינו מסוגל להיות אחראי בפועל על הכול. המציאות הזו הביאה אותנו למצבים אבסורדים, שבהם מנהל העבודה אחראי, מבחינה פלילית אפילו, על כך שמפעיל המנוף עובד מעבר לשעות המותרות בחוק או גרוע מכך – עובד עם תעודת מקצוע שניתנה בניגוד לחוק. כל אבן באתר הבנייה היא באחריות מנהל העבודה.
התקנות החדשות עורכות חלוקה מחודשת של האחריות, ומכירות בכך שמזמין העבודה אחראי לכך שימונו בעלי תפקידים באתר, וכי הם הוסמכו כחוק. האחראי על הבטיחות יהיה באמת אחראי על בטיחות ולא חותמת גומי. מנהל העבודה יוכל באמת לנהל את העבודה באתר.

מהפכה של ממש

אישור התקנות הצפוי בתום פגרת הקיץ הוא מהפכה של ממש. התקנות החדשות יקלו על מנהלי העבודה, שכמותם חסרים כיום בישראל יותר מ-4,000 איש. המחסור גורם לכך שאתרי בנייה רבים פועלים ללא מנהל עבודה בניגוד לחוק, והדבר מסכן חיים של עובדים ושל אזרחים.
בדברי ההסבר לתקנות חדשות כתוב: "תקנות אלה באות להסדיר ולהרחיב את שרשרת האחריות באתרי בנייה כחלק משורה של מאמצים, שמטרתם להגביר את המאבק בתאונות עבודה, בפרט באתרי בנייה, והצורך בנקיטת אמצעים שונים להגברת הבטיחות בעבודה. במסגרת התיקון, מוצע להרחיב את מעגל בעלי התפקיד הרלוונטיים לניהול בטיחות באתרים, ובכלל זה של מזמין העבודה, מנהל האתר ועוד".
התקנות לא עברו שינויים מאז שנת 1988. הטכנולוגיות השתנו, המשק התפתח, היקפי הבנייה רחוקים ממה שהיה בעבר, אך התקנות נותרו בעינן.
יצחק מויאליצחק מויאלצילום: CHARISMA PIXEL
השינויים ישפרו בצורה אמיתית את רמת הבטיחות. בין היתר, למשל, קובעות התקנות שכל שלב בתהליך הבנייה מחויב להיעשות בליווי תוכנית בטיחות ובקרה. מדי חודש מחויב מזמין העבודה לבדוק, שכל עובדי האתר עברו רענון בטיחות ועוד.
כולי תקווה, שנגיע לרגע ונוכל לבשר על ניצחון חשוב במלחמה הכוללת שלנו בתאונות העבודה באתרי הבנייה.
תקנות חדשות אלו, שאישורן צפוי לאחר עבודה מאמצת ורצינית מאוד, ישנו את פני ענף הבנייה בהיבט החשוב ביותר - הצלת חיי אדם מצד אחד, ומצד שני התקנות יטילו אחריות על כל גורמי המקצוע ובעלי התפקידים, שמשום מה תמיד התנערו מאחריות, על אף חלקם בניהול האתר.
אני שמח מאוד לראות את המאמצים האדירים של מנהל הבטיחות, אשר קיבל את חלק הגדול מדרישותינו בנושא, ושסוף סוף תהיה חלוקת אחריות צודקת באתר.
אין לי ספק שהמהלך, שהוא חלק מתוכנית כוללת אשר תסדיר את הענף, ימקצע אותו ויציל חיי אדם.