להחתים כרטיס במקום העבודה? עבור רבים מאוד המציאות הזאת השתנתה מאוד בשנתיים האחרונות. משבר הקורונה הרחיב את דפוסי העבודה במשק, ורבים כבר לא עובדים במקום אחד קבוע. במציאות הנוכחית הם יכולים לעבוד מרחוק והיתרונות לכך משמעותיים ומרחיקי לכת:
- הרחבת שוק העבודה ושוויון הזדמנויות – לתושבי פריפריה, חרדים, ערבים, אנשים עם מוגבלויות ואוכלוסיות מוחלשות.
- הפחתת העומס בכבישים וזיהום האוויר – מהנתונים עולה, שכל יום עבודה מהבית צפוי להפחית מהגודש בכבישים ומזיהום האוויר ולייצר חיסכון למשק.
- חיסכון למשק - הזמן שנחסך בכבישים לטובת העבודה שווה למשק מיליארדי שקלים בשנה.
שינוי הדפוסים מציב הן בפני המעסיקים והן בפני המדינה אתגרים חדשים: כיצד ניתן לאכוף עבודה מרחוק? איך מפקחים על שעות העבודה מהבית ללא החתמת כרטיס? ואם העובד מתחיל לעבוד בשעה מאוחרת יותר בבוקר, או נוטל הפסקה ארוכה וממשיך בערב? כל אלה מטשטשים את גבולות המשרה, משפיעים על תנאי ההעסקה ושכר העבודה, ומייצרים דילמות לשני הצדדים – למעסיק בהיבט הפיקוח ואיכות העבודה מרחוק, ולעובד - האם העבודה מרחוק תומכת בו.
עוד נדרשת הגדרת שעות העבודה מהבית – האם מעצם היותו של העובד בביתו הוא בהכרח זמין כל העת? האם אין בכך פגיעה באיזון עבודה־בית? השאלות הללו כבר עלו בעבר, בעיקר בענף ההייטק, אך התעצמו בעת הנוכחית.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בישראל יש פוטנציאל אדיר של עבודה מרחוק. מחקר בינלאומי (דינגל וניימן, 2020) בחן את הנושא לפי משלחי יד שונים בארצות הברית. במחקר הוצג מדד של שיעור המועסקים במשרות שניתן לבצע מהבית, ועולה ממנו כי כ־47% מהעובדים בישראל יכולים לעבוד מרחוק. מדובר בשיעור גבוה יותר מכל מדינות ה־OECD פרט ללוקסמבורג (53%), וגבוה משמעותית מממוצע ה־OECD - (38%).
בזרוע העבודה במשרד הכלכלה מנסחים בימים אלה הצעת חקיקה להסדרת עבודה מרחוק במקרים שהדבר מתאפשר. במקביל פונים למעסיקים ולארגוני עובדים לשמוע את חוות דעתם להיתכנות ההצעה. "כשנגבש טיוטה, נפרסם אותה לכלל הציבור, ובהתאם להערותיו, נקדם הצעת חקיקה בכנסת", אומר מאיר דוד, ראש מינהל הסדרה ואכיפה בזרוע העבודה במשרד הכלכלה. החקיקה, בהובלת זרוע העבודה ובשיתוף עם אגף התקציבים והממונה על השכר באוצר וארגוני העובדים והמעסיקים, נועדה לייצר מסגרת ברורה בתחומים הבאים:
- מגבלות העבודה מרחוק – מי אינו יכול לעבוד מרחוק (למשל עובדי ייצור).
- האמצעים הנדרשים לעובד מרחוק לצורך ביצוע תפקידו, בדומה למה שעמד לרשותו במשרד: מחשב, תוכנות וכו'.
- הגדרת שעות עבודה והגמשתן – בהיבט זה אפשר שיידרש תיקון לחוק עבודה ומנוחה, שיאפשר גמישות בשעות העבודה, כדי לעודד עבודה מרחוק בקרב עובדים ומעסיקים. התיקון יהווה כלי משלים לעבודה מרחוק. למשל, עובד מהבית, שנדרש לבצע פרויקט בזמן שיא ובמשך תקופה מסוימת לעבוד יותר מ־12 שעות ביום, נדרשת גמישות שתאפשר לו לעבוד יותר שעות תוך יצירת איזון שעות בימים אחרים. מקרה אחר עוסק באפשרות פיצול שעות העבודה ונטילת הפסקה ארוכה.
- זכויות ותנאים לעובד – איזון בין הוצאות המעסיק על עבודה מהבית לאלה של העובד. למשל, שימוש עודף בחשמל ובמים בבית העובד, אבל מאידך - חיסכון בדלק.
- שוויון הזדמנויות – כשאדם עובד מרחוק, לא רואים אותו והדומיננטיות שלו נפגעת. החוק דואג לכך שלא יישאר מאחור מבחינת קידום, הכשרות ושוויון הזדמנויות בעבודה.
- בטיחות – כל הקשור בתאונות עבודה. למשל, נפלתי ונחבלתי במהלך העבודה מהבית. זה נחשב לתאונת עבודה מבחינת הביטוח הלאומי?
- יצירת מערכת אמון בהיבט הפיקוח על העובד - עד כמה מורשה מעסיק להיות "האח הגדול", לבלוש אחר העובד ולחדור לחייו.
- אבטחת מידע – מעסיקים חוששים שעובדים מרחוק ידליפו נתונים. בין הסוגיות הנבחנות: עד כמה מאובטח המידע של החברה, כשהעובד מתחבר לכל רשת בחוץ? האם מעסיק יחשוב להגביל עובד למקום מסוים במטרה למנוע דליפת מידע? האם המעסיק ייאלץ לצייד עובד באמצעים לעבודה בכל מקום ברמת אבטחה גבוהה?
- גמישות ניהולית – יש לבחון את החשש שמעלים המעסיקים, שלפיו החוק יהיה נוקשה ויגביל את הגמישות הניהולית שלהם, ומנגד יש לאזן זאת אל מול צורכי העובד.
- אפשרות בחירה – החוק מתייחס לשאלה האם ניתן לחייב מעסיק או עובד למתכונת עבודה מרחוק כתנאי להעסקה? האם ניתן לסרב? עד כמה זה יכול לפגוע במעסיק או בעובד?
- גמול - כיצד הוא משתנה בעקבות העבודה מרחוק.

לחזק את תפקוד המשק בשגרה

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי הצהירה, שהיא מעוניינת לקדם את החקיקה, שתתרום מאוד לרציפות התפקודית של המשק בשגרה. לצד החקיקה, מומלץ לצדדים ליחסי העבודה להשלים מהלך של הסכם קיבוצי.
"לכל העוסקים בהצעת החוק חשוב שתשרור הסכמה גם על התנאים וגם על המסגרת, כי בהסכמה הדדית, היישום יהיה פשוט יותר", אומר מאיר דוד ומציין, שהחוק צפוי ליצור למדינה אתגרי אכיפה מורכבים. "כיום, לצורך הפיקוח והאכיפה, אנחנו מגיעים למקומות עבודה, מתשאלים עובדים ורואים את כל המסמכים במקום אחד. איך עושים זאת בעבודה מרחוק? איך אני בודק עובד מהבית? איך אני יודע שהמידע שאני מקבל מהעובד מהימן? בסופו של דבר האכיפה של המדינה תותאם למה שיוסכם בהצעת החוק", הוא מוסיף. 
הכתבה בשיתוף משרד העבודה